Masennuslääkkeestä

• Viestiketjun aloittaja Voisko joku vastata
  • Ensimmäinen viesti
Voisko joku vastata
Voiko lääkkeen aloitus tuoda tai ts. pahentaa masennusta alussa?
Mulla itsellä diagnosoitu ahdistus ja paniikkihäiriö, mutta nyt lääkkeen aloittamisen( 8pv 5mg cipralexia, nyt 3 pv 7,5 mg) niin tosi masetunut ja väsynyt olo.
Onko normaalia, ja asiaan kuuluvaa?
Ahdistus ja paniikki oireet ovat ainakin pahentuneet ihan kympillä, kuuluneeko sekin asiaan?
Ja milloin vois uskoa että alkaa helpottamaan...

Mie sanosin olevan väärä lääke tai väärä määrä kyseessä. Lue siitä pakkaus-selosteesta onko sivuoireina alussa oireiden paheneminen. Jos ei ole, ota yhteys mahdollisimman pikaisesti lääkäriin, ettei suotta olo pahene.

Mutta tosiaan minusta ei kyllä kuulosta siltä, että niin pitäisi tapahtua. Toki voi tulla sivuoireita, mutta ei minusta tuommoiset kuulu asiaan.

Monille masennuslääkkeen aloittajille käy niin, että olo huononee aluksi. Itse sain vaikean masennuksen vaiheessa uutta lääkettä aloitettaessa juuri sen vuoksi pieniä annoksia Opamoxia (rauhoittavaa, ahdistusta vähentävää ) 2 - 3 viikkoa.

hjklkh
no noita pakkausselosteita lukiessa ni sanoo että vaoi parikin viikkoa mennä ennenkuin oikeesti tietää auttaako lääke tai ei. mies nyt vetäny ehkä puoltoista vkoa ja alussa oli tosi apaattinen ei oikein osaa selittääkkää ku se sano vaan että mikään ei kiinnosta...=(
mut vähän parempi on jo, kattoo nyt miten alkaa vaikuttaa...

Aloittaja
Eli siis ihan asiaan kuuluvaa, että masentuu ja ahdistuu ja paniikit voimistuu.
Huh, huh..
Mulla myös jonain päivinä ollut tuota apattisuutta.
10 mg olisi tarkoitus tässä viikkojen kuluessa nostella.
Mutta täytyy sanoa että oireet ovat todellakin voimistuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja:
Eli siis ihan asiaan kuuluvaa, että masentuu ja ahdistuu ja paniikit voimistuu.
Huh, huh..
Mulla myös jonain päivinä ollut tuota apattisuutta.
10 mg olisi tarkoitus tässä viikkojen kuluessa nostella.
Mutta täytyy sanoa että oireet ovat todellakin voimistuneet.
Edelleenkin sanon, että ota yhteys lääkäriisi ja varmista asia. Vaikutuksen alkaminen toki kestää, mutta miusta on outoa jos oireet pahenee ja varsinkin muuttuu semmosiksi, että itsellä on entistä pahempi olla.

Tsemppiä!

The titityy
Minä olen nyt syönyt kaksi viikkoa lääkkeitä, eikä olo vielä ole tasoittunut.
Ensimmäisinä päivinä oli hirveä oksettava-ja pyörryttävä olo, nyt onneksi se poissa.
Opamoxia otan joskus ennen nukkumaanmenoa jos on oikein ahdistava olo eikä halua pyöriä pitkään ajatustensa kanssa.
Jospa tätä tästä.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja:
Lunatic: Saako udella oisko sulla ihan omakohtaista kokemusta?
Olisi mukava kuulla.
Kyllä. Varsinkin sillon vuosia sitten ku ihan ensimmäistä kertaa sain mielialalääkkeet, olo oli ihan hirvee.
Ei nyt enää ollu niin pahoja oireita (ku oli pieni tauko ja alotin cipralexin), mutta kyllä se silti tuntu päässä semmosena niinku suonia olis vedelty ja oli vähän kuvottava olo. Ja aluksi taisin olla vähän ylihermostunutkin, kyl ne oireet häviää kun maltat ottaa jämptisti. kOHTA ALKAA VAIKUTTAA.
Siel se lääke nyt tekee kovasti töitä että sais sun aivojen serotoniini-työläiset hommiin, kyl ne aluksi voi vähän kapinoida, mut kohta tehdas rullaa!! :hug:

Sertralin
Täällä ollaan myös masiksen ja paniikin kourissa.
Paniikki oli joskus niin pahana, että nyt oon vältellyt liikkumista mm. kaikilla julkisilla kulkuvälineillä reilut 10 vuotta... alkaa ottaa päähän tämä rajoittunut elämä. :(

oukei
kerron minäkin. mulla meni noin puoltoista kuukautta ennen kun alkoi olo helpottamaan. paniikkihäiriöön syön sepramia. rauhottavia toki söin alussa enempi ennen kun alkoi sepram tehota.

oukei
lisään vielä, että mulla nostettiin tuo annos muistaakseni 40 mg ennen kun alkoi tehota, sittemmin on laskettu pikkuhiljaa ja nyt syön 20 mg päivässä mikä on ihan normaali määrä.

Lop
Joo täysin normaalii, et lääkityksen alussa ahdistus ja masennus viel syvenee, kunnes alkaa nousuu murheen alhosta! Ja juuri sen takia alkuun syödään myös toista rauhoittavaa lääkitystä, jotta olo saataisiin jotensakin siedettävälle tasolle... Ota yhteyttä lääkäriin jos et rinnakkais lääkettä oo saanut!!!!!

Yhteistyössä