masennuslääkitys (+tenox, opamox?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AnnaManna

Aktiivinen jäsen
26.07.2004
4 433
0
36
Kuopio
mitä teillä on käytössä? itse lopetin lääkkeet ennen raskautta ja nyt tuntuu että pää hajoo.. pitäis varata aika psykiatrille ja keskustella lääkityksen uudelleen aloittamisesta. kaapissa olis purkki myöskin tenoxia ja opamoxia ja välillä on tuntunut että tekisi mieli kajota varsinkin tuohon opamoxiin, mutta se taitaa olla aika rankasti kiellettyjen listalla??

Mulle sanottiin neuvolassa taas että Tenoxia ei saisi käyttää, ei tosin ollut lääkäri kun näin sanoi. Itse kärsin keskivaikean masennuksen 1 1/2 vuotta sitten ja ilman masennuslääkkeitä olen nyt ollut noin vuoden. Nukahtamislääkkeitä olen kuitenkin silloin tällöin käyttänyt ennen raskaaksi tuloa, mutta mua tosiaan neuvottiin neuvolassa että nuo jotain muuta nukahtamislääkettä voipi käyttää tarvittaessa. En ole vielä tarvinnut kun raskaus on pitänyt huolen että väsyttä jopa liikaakin ja unta riittää.

Kieltämättä kuitenkin tää raskausaika pelottaa. Tuosta sairastumisesta lähtien on elämä kuitenkin ollut nuoralla kävelyä, joutunut todella tarkka seurailemaan itseään ettei taas ajaudu masennuksen kouriin. Mulle varsinkin uni on ollut tärkeää. Nyt olen sairaslomalla, väsyminen otti niin kovan yliotteen enkä saanut enää töissä mitään aikaiseksi => kamala stressi tekemättömistä töistä!(niin tyhmää kun se työstä stressaaminen onkin).

Jenni30v + kirppu 13+6

Miulla on koko repertuaari käytössä raskauden ajan (masennus-, rauhoittava- ja unilääke). Lääkäri nimenomaan kielsi lopettamasta lääkitystä, koska miulla oli huonompi jakso raskauden alussa. Itse haluaisin lopettaa lääkityksen ennen synnytystä, ettei pikkuisella tulisi vieroitusoireita :ashamed: ja alottaisin sitten uudestaan. Imettäessä lääkepitoisuudet äidinmaidossa ovat kuulemma niin pienet, että niistä ei ole vauvalle haittaa.

Keskustele asiasta lääkärin kanssa! Miulle gyne sanoi, että masennuksesta tms. oireista aiheutuva stressi on vauvalle haitallisempaa kuin säännöllinen lääkitys!

Jaksamista :hug: :heart:

itse sain synnärillä tenoxia synnyttämään mennessäni kun oli pitkä valvottu putki takana ennen synnytyksen käynnistymistä.
Viikko sitten lopetin työharjoittelun synnärillä ja kyllä sielläkin annettiin nukahtamislääkkeitä

Yhteistyössä