*MarrasMassutII Huhtikuussa 2008*

:wave: Tevetuloa uudet :D

:x Mä oon stressaantunu tähän oloon, on semmonen "mahataudin jälkeisen päivän-olo". On kauhee nälkä ja tekis mieli kaikkea, sitte ei kumminkaa pysty syömään mitään ku alkaa oksettaa :kieh: Kahvia en pysty juomaan ollenkaan ja sen takia sitte päätä särkee niin mielettömästi, ettei melkeen autolla uskalla ajaa :/

Nyt taas sänky houkuttelee :wave:

Ai niin joo, mun kohdalle vois lisäillä: 23-vuotias, kolmatta odotellaan (ensimmäinen yhteinen) ja sairaala olis sitte vks.

*Piti nolona tulla korjaamaan, en taida ikäänikään enää muistaa. Eli olen 23, enkä 25 niinkuin äsken väitin :LOL: *
 
Mulla on migreeni, jonka oireet yleensä pahenevat raskauden aikana. Panadol on turvallinen lääke raskauden aikana, mutta ainakin minulla täysin tehoton. Johtuisiko juuri siitä, että on joutunut ottamaan sitä niin usein. Minulle lääkäri määräsi panacodia, jonka teho on parempi. Normaalitilassa tuosta lääkkeestä tulee jännä olo, mutta raskauden aikana poistaa vaan säryn. :)

En ole huomannut raskausoireissa eroa tyttöjen ja poikien välillä. Voin ihan yhtä huonosti molemmissa tapauksissa. Oliskin vaan aamupahoinvointia. Mulla tuo on ihan 24h/vrk ja kestää kauan ennenkuin helpottaa. Samantien alkavat loppuraskauden oireet :)
Ainoa raskaus, josta minulla ei ollut pahoinvointia, meni kesken viikolla 14. Ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki joilla ei ole oireita, pitäisi huolestua.

Mulla on aina pojista ollut vahva mutu, että on poika. Tytöistä olen aina empinyt. Olen aina ostanut pojille vaatteetkin etukäteen. Täst on taas todella vahva olo, että poika tulee. Saas nähdä, kuinka käy. Meinaan kyllä kysyä tuossa keskiraskauden uä:ssä sukupuolta.
 
Herätyskello oli soimassa vasta 8.00, mutta heräsin jo 7.00 (mikä on minulle hyvin epätavallista :whistle: ) Herätys vaan oli tosi kurja. Nenä tukossa,aivastuttaa,pää aivan tajuttoman kipeä,kurkkua kutittaa ja karvastelee ja suupieliä kuumottaa :kieh: Juu, eli siitepölyallergiani ovat sitten tälle vuodelle alkaneet :snotty: Eilen illalla siivosin tuolla pihalla meidän ulkovajaa, jossa säilytämme puita ja kaikenlaista tavaraa....siinä sitten lakaisin sen pölyisen lattian ja senjälkeen olinkin valmis lähtemään sisälle kun kurkkua ja silmiä kutitti niin perkuleesti |O Mää oon kyllä yleensä raskaudenaikana kestänyt nää allergiaoireet ilman lääkkeitä, mutta tää pääkipu on kamalaa :/ Ja tietenkään meillä ei oo yhtään panadolia kaapissa, joten apteekkiin täytyy tästä mennä vielä ennen kuin lähetään pojan kanssa perhekahvilaan.
Mää sain edellisessä raskaudessa aika ristiriitaista tietoa noiden allergialääkkeiden käytöstä raskauden aikana. Yksityinen lekuri määräs mulle melkein pussillisen lääkkeitä ja toinensanoi että ilman on nyt vaan pärjättävä. Valitsin jälkimmäisen....paitsi että jotain nenäsumutetta käytin, en vaan muista mitä. onkos täällä muita allergisia, mites lääkitys nyt raskaudenaikana?
Mulla ei oo edelleenkään pahoinvointia, mutta voihan se olla toinen tilanne parin viikon päästä. Molemmista aikaisemmista poika raskauksistani pahoinvointi on alkanut rv6....eli katotaan olisko tää sitte vaikka tyttö :D No ei mietitä vielä niin pitkälle ku voi sattua vielä mitä vaan.
Mutta nyt suihkuun. Mukavaa päivää kaikille :wave:
 
suklaapahkinako se kyseli särkylääkkeistä? Parasetamolia sisältäviä särkylääkkeitä saa käyttää, mutta ibuprofeenia sisältäviä ei saa käyttää. Itse käytin raskauden ja imetyksen aikana ihan ratiopharmin paracetamol-halpis särkylääkettä.
Mantatyttö82, tuli vaan näistä särkylääkeasioista mieleen et noissa paketeissahan lukee et jos käyttää veritulpanestolääkitystä ni pitää ainakin ottaa yhteys lääkäriin ennen ku ottaa lääkettä, tiesitkö? Siis ihan reseptivapaita särkylääkkeitä käyttäessä.
 
täällä on toi turvotus niiiiiin kauheeta.maha tuntuu että se poksahtaa kohta.
Väsymys on kauhea.tuntuu että pitäis nukkua koko ajan.
onneks on ens viikonloppu vapaata lapsista niin saan nukkua niin paljon kuin sielu sietää.
Mites noi vitamiinit?Mitä vitamiineja te syötte?
Mä olen alkanut kauheasti pelkäämään keskenmenoa :'( En tiiä mistä noi ajatukset tullut päähän,varmaan kun palstalla on aika paljon ollut nyt kirjoituksia alkuraskauden keskenmenoista.
 
Moni tuntuu kärsivän päänsärystä, tsemppiä teille! Itselläni migreeniä ollut viime vuosina, mutta ei ainakaan vielä nyt raskausaikana. Toivon että olen niitä, joilla raskaus auttaa asiaan.

Sen sijaan musta on jo nyt tullut yösyöppö! Pakko käydä mussuttamassa banaania tai leipää keskellä yötä, kun herää mourivaan nälkään. Edellisessä raskaudessa musta tuli yösyöppö vasta joskus puolivälin jälkeen. Onko muita?

Lulu32 muistaakseni kyseli siitä, saako ekassa neuvolassa varmistuksen vauvan voinnista. Riippuu paljon kunnasta ja neuvolan varustuksista. Meilläpäin eka käynti kun on vaan jutustelua ja papereiden pläräystä. Eli voi olla että joudut vielä odottamaan.
 
Mä hankin noita multivitan "Raskaus" monivitamiineja, mutta olivat aikalailla hintavia. Esikoisen kanssa taisin syödä niitä 2+ vitamiineja. Ongelma on se,että niissä kaikissa on aikasuuret kapselit ja olen huono nielemään. Pilkon ne sitten veitsellä pienemmiksi, että saan menemään alas.

Mulle on tullut kummallinen yöpahoinvointi. Siis yöllä herätessä on ihan karmea oksetus olo. Amulla kun herään, ei sitten enää mitään muuta kuin lievää ällötystä. Kummallista?

Ekassa neuvolassa taitaa meilläkin päin olla vain paperitöitä. Tosin muistan kyllä, että esikoista tehdessä odotus jotenkin konkretisoitui sillä ekalla neuvola käynnillä, koska se on yleensä ensimmäinen hetki kun ulkopuolinen puhuttelee sinua äidiksi tai isäksi! Vaikkei siellä fyysisiä takeita vauvan olemassa olosta saanutkaan, se oli silti jotenkin suuri hetki.
 
LEP
Täällä olisi menossa tänään hurjat viikot 5+4! :LOL: Turvotus jatkuu hurjana, mutta pääsärkyyn tosiaan näyttää auttavan se veden hörppääminen. :p Huimaus on hieman toistaiseksi hellittänyt, mutta masua kyllä muistaa nippailla ja jomottaa. En saanut tänään soitettua neuvolaa, kun heräsin niin myöhään ja sitten sinne ei enää päässyt. Mutta jos huomenna uudestaan sitten! :) Ei tässä niin hätä ole.
 
LEP
Sain äsken sitten hyviä uutisia työmaailmastani. Mulla töissä kun oli nyt viimeisen reilun puolen vuoden ajan kaksi naista kamuna tuon ukkovallan lisäksi, kun niiden oma osasto oli seis kun tavara ei käynyt kaupan. No nyt ne on tänään saaneet pikakomennuksen takaisin omiin hommiinsa ja minä jään nyt sitten taas yksin noiden meidän ukkojen kanssa! :snotty: Sahalla siis ollaan töissä ja vuorossani on sellaisia miehiä, että saa melkoisen kaukaa hakea toisia. Kukaan ei varmasti auta missään, katoavat vaan nurkan taakse tupakalle tai minnelie muuten vaan. Työ kun ei ole kevyemmästä päästä olevaa, vaan joudutaan nostelemaan 50-200kg painavia juttuja siellä. Ja näitä 60kg painavia kiskorulliakin yksin vänkäämään siellä ylös. Ennen nämä naiset oli aina kaverina ja kolmestaan laiteltiin, kun ukot livisti kokoajan johonkin ja ovat niin saamattomia paskoja. Nyt sitten yksin siellä tosiaan olla ukkolauman seassa, joiden kanssa hermot menee alle sekunnissa! :kieh: Ollaan jo niin monet taistelut tehty siellä keskenään aiemminkin ja tiedän jo valmiiksi mitä tulevan pitää, että ottaa päähän suunnattomasti kun naikkoset lähti takas omiin hommiinsa. Eikä asiaa helpota sekään, kun pomokin on niin saamaton, ettei osaa kuriin ja töihin laittaa ukkoja! :kieh: Pelottaa vaan, että ei varmana hyvää tee raskaudelle hermoilla siellä ja tapella kokoajan. Nostella yksin niitä painavia juttuja. :(

:kieh: :'(
 
Mulla oli tossa ensimmäinen neuvolakäynti ja LA vaihtuikin kahdella päivällä... eli tällä hetkellä ois sitten 30.11.08 :) Niin ja olen 22-vuotias ja PHKS ois sitten tuo paikka jonne synnyttelemään mennään kun aika tulee <3
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamina:
suklaapahkinako se kyseli särkylääkkeistä? Parasetamolia sisältäviä särkylääkkeitä saa käyttää, mutta ibuprofeenia sisältäviä ei saa käyttää. Itse käytin raskauden ja imetyksen aikana ihan ratiopharmin paracetamol-halpis särkylääkettä.
Mantatyttö82, tuli vaan näistä särkylääkeasioista mieleen et noissa paketeissahan lukee et jos käyttää veritulpanestolääkitystä ni pitää ainakin ottaa yhteys lääkäriin ennen ku ottaa lääkettä, tiesitkö? Siis ihan reseptivapaita särkylääkkeitä käyttäessä.
Joo olen kyllä tietoinen, koska kyselin asiat jo edellisen raskauden aikana...että mitä saa ottaa ja mitä ei. Mutta panadol ja panacod ovat kyllä sallittuja. Mutta tosiaan nuita allergialääkkeitä lähinnä ajattelin. En tosin aio niitä käyttää kun mulla on käytössä toi sertralin joten se riittää.

 
LEP
Vitsit mikä ahistus iski tosiaan päälle töihin menosta tänään! :headwall: Ei vois vähempää kiinnostaa mennä sinne taistelee. :/ Nyt ollut tässä porukoilla ja kohta pitäs lähteä ajalee takaisin kotiin reilun tunnin ajomatka, siitä suoraan sitten töihin. Työmotivaatio laski kyllä pahasti pakkaselle tuon aamuisen uutisen jälkeen.
 
Heippa.

Vitamiineja muutkin on näköjään miettineet. Minä katoin tänään apteekissa kans nuitten "raskausvitamiinien" hintoja ja hinta oli minustakin kova! Netistä tutkailin eri vaihtoehtoja ja taidan ostaa Möllerin sydämelle kapseleita (ei halpoja nekään), ne sopii hyvin raskaana olevalle ja oli oikein hyvä mainos möllerin sivulla =) Mietin vaan, että pitäskö ostaa myös tavallisia vitskuja, pitänee kysyä apteekissa mitä suosittelevat.
Tänään piti tehdä vielä uusinta testi kun edellinen oli tosi haalea ja kun ei oireita vieläkään pahemmin ole ;) Selkeä viiva tuli. Jos sitä huomenna sitten neuvolaan soittelis.

Mulla oli edellisessä raskaudessa raskausmyrkytys, onko muita saman kokeneita? Jännittää tietenkin jo että miten tämä raskaus tulee menemään.
 
Äiti1982: Mulla kans esikon kanssa raskausmyrkytys, joka päättui hätäsektioon vko 37+1.. kylläpä on ollu aikamoista mylläkkää ajatukset sen jälkeen ku plussa nasahti testiin.. kyllä se pelottaa jos kaikki sama uusiutuu vaikkakin sen sanotaan olevan epätodennäköisempää..sen takia vitkuttelin neuvolaankin soittoa melkein kk... :ashamed: eli eilen soitin ja viikkoja nyt 8+6...ens viikolle sain sitten ajan...ja pelottaa kyllä...et millanen rumba siellä alkaa..kuinkas kauan sun pre-eklampsiasta ;) on? Mulla sitä tulee just neljä vuotta...
 
HepsKatti
Nyt on sitten neuvola-aikakin varattu. Eihän se ottanut kuin 4 päivää, että sinne pääsi läpi |O . 1,5 viikon päästä sitten olisi. Np-ultra-aikakin varattiin jo nyt.

Mä vaan jäin miettimään, et mitä neuvolatäti sekoili viikoissani. Mulla siis viimeiset menkat alkaneet KE 13.2. joten eikö se kuuluisi olla aina KE-päivä on tasaviikko aina täynnä? Sitä ultra-aikaa vaan mietti ja se on tiistaina, niin sanoi, että mulla on silloin sitten 11+4 tai 11+5, eli mitä ihmettä? Eikö silloin pitäisi siis olla jo 11+6?

Mä en ainakaan aikonut mitään vitamiineja ottaa, d-vitamiini olisi muuten, mutta kun aurinkokin tuolta taas alkaa paistamaan. Jossain vaiheessa varmaan pitää lisärauta ottaa käyttöön, mutta muuten ei. Mä noudatan vaan ohjetta, että jos syö monipuolisesti, niin ei lisävitamiineja tarvitse.
 
Mulla tosiaan huomenna rv6 ja mitään oireita ei oo vielä tähän asti ollut. Tosin ne alkoi kahessa edellisessä raskaudessakin just rv6 tienoilla....esim.pahoinointi.
Eilen nukuttiin pojan kanssa 3h päiväunet ja tänään 2,5h :whistle: Taitaa olla tämä väsymys nyt ihan raskauden piikkiin, koska yöllä olen kuitenkin saanut unta ihan riittävästi ja silti päiväunet maistuu :D
Eli minulla on nyt sitten raskausoireina tiheä pissalla käyminen ja väsymys. Mutta sellaista piti vielä teille kertoa ja kysyä, että vaikuttaako teillä raskaus uniin? Kun mulla on molemmissa raskauksissa ja näköjään nyt tässäkin sellainen hassu juttu, että ensinnäkin nään unia paljon....sekä päiväunilla että myös yöllä päiväunilla nään sellasia ärsyttäviä unia,joissa tunnen hirveästi surua,kiukkua,vihaa,ahistusta,riitelen jonkun kanssa ja ylensä se on sellanen ihminen jonka kanssa en yleensä riitele...esim.oma äitini Ja niissä unissa joku mun tuttu tai läheinen tekee jotain sellasta mitä siitä ihmisestä ei ikinä voisi uskoa ja se hämmentää ja ahdistaa mua, enkä millään voi sitä hyväksyä. Saatan jopa itkeä unessa kauheasti :/ yöllä taas unet liittyvät joko parisuhteeseeni tai seksiin :ashamed: Eli kun mulla ja mun miehellä menee avioliitossa hirmu hyvin ja tiedän että kumpikaan ei vois toista pettää, niin saatan nähä unia joissa mies vaan kylmästi ilmoittaa että ei halua olla mun kansa (eli taas läheinen ihminen tekee unessa jotain mitä se ei ikinä tekis). Ja sitten tuohon seksipuoleen :ashamed: Eli jo ennen raskaustestin tekemistä tiesin olevani raskaana, koska näin seksiunia :LOL: Ja tää on ihan tosi. Eli olisko nyt niin että mulla muuttuu hormoonit jotenki niin paljon että se aiheuttaa tällaset unet. Onko muilla unikokemuksia vai oonko ainut laatuaan(mitä pelkäänkin? :D )
 
Alkuperäinen kirjoittaja HepsKatti:
Mä vaan jäin miettimään, et mitä neuvolatäti sekoili viikoissani. Mulla siis viimeiset menkat alkaneet KE 13.2. joten eikö se kuuluisi olla aina KE-päivä on tasaviikko aina täynnä? Sitä ultra-aikaa vaan mietti ja se on tiistaina, niin sanoi, että mulla on silloin sitten 11+4 tai 11+5, eli mitä ihmettä? Eikö silloin pitäisi siis olla jo 11+6?
Siis miulla ihan samanlailla, menkat alko lauantaina, mut silti perjantain alkaa uus raskausviikko. Katoku se pe on seittemäs vuorokausi.. jos la vaihtuis rv ni se ois ain "8.pv viikkoa"..Ja sit luulin ite et LA on 29.11. mut neuvolassa sanottii et karkausvuoden takia se onkin 28.11. JA niin tosin laskin et 280pv tulee täyteen 28.11. :D
Selitinpä taas sekavasti, enkä tiiä vastasinko ees pohdintoihisi... mut kunhan vastasin :D
 
mantatyttö82, siis miekin nään enemmän unia, ennen plussaamista en juuri koskaan muistanu nähneeni unia, mut nyt muistan vissii joka yön unet. Nyt nään unta usein liittyen siihen et miten salaan raskauden kaveriltani jolla on kohta synttäri-pippalot, ku en haluu kertoo viel..
Jänniä juttuja aiheuttaa nää hormoonien muutokset joo :LOL:
 
Hei!
Livahdin tänään töistä tuntia aikaisemmin, kun olen viimeiset kolme kuukautta tehnyt joka päivä ylitöitä. Ihan itseäkin harmitti, kun tunsin syyllisyyttä lähdön johdosta :ashamed:
En kyllä ajatellut ostaa mitään erikoisvitamiineja raskauden ajalle. Ostin niitä ahkerasti pari vuotta sitten, kun yritin tulla raskaaksi mutta pidemmän päälle ne käy kyllä kukkarolle. Syön siis ihan normaalia ruokaa ja lisäksi otan tavallisen multivita tabletin jos tuntuu, että ruokavaliossa olisi toivomisen varaa.
Mantatyttö-82 kyseli unista. Itse olen nukkunut kuin tukki joka yö, kun yleensä näen tosi värikkäitä unia. Tosin mäkin olen alkanut heräilee ennen kellon soitto, kun vatsaa on väätänyt ilkeästi. Ruokahalu on hävinnyt, mutta vielä ainakin olen pystynyt syömään kaikkea. Hirveesti tekisi mieli juoda Teho-energiajuomaa (siitä nimikin :LOL: ), mutta tölkissä luki ettei suositella raskaana oleville :x Kahvia en voi kuvitellakaan juovani, joten nyt täytyy löytää jotain muita vaihtoehtoja joista sai potkua päivään.
Tänään näin kevään ensimmäisen perhosen, joten kyllä se kevät taitaa sittenkin tulla Suomeen :flower:
Teho 6vk
 
HepsKatti
Mamina, mä silti edelleen vaan ihmettelen, niitä viikkoja. Piti oikein tarkistaa, niin esikoisesta menkat alkoi tiistaina ja laskettu aika oli tiistaina. Ja jos raskauden laskee 40 viikkona, niin eikös sen silloinkin pitäisi mennä oikein? Mä nyt en oikein edelleenkään tajua...? Ja kun sekin vielä, kun sulla kuitenkin aikani tuo laskettuaika, mutta mun neuvolatädin mukaan mun raskauteen tulisi 1 tai 2 päivää lisää...? Ja onhan siinä raskausviikossakin 7 päivää (se 0-päivä on myös 1 päivä ja siihen sitten 6 muuta päivää ), joten jos viikko vaihtuisi aina jo 7.päivä uuteen, niin eihän se oikein menisi, kun silloinhan viikossa olisi vain 6 päivää...? Tulisiko lisää mielipiteitä :) ? Mä olen pian enemmän mutkalla mitä olinkaan :LOL:
 
Vieläkö pääsee mukaan? Ensimmäistä odotan, takana yksi tuulimuna alkuvuodesta ja nyt laskettu aika ehkä 22.11. Tosin hyvin epävarmaa, koska keskenmenon jälkeen vuoto oli vähän sekavaa. Olen tosin hyvin peloissani, ensi viikolla ultralla kurkataan josko tällä kertaa olisi ihan oikea pieni elämänalku vatsassa piilossa.
 
Mamskeli: Saat udella :) Salpakankaalla asustelen. Nimi ei oo Elina, vaan lellu on miehen antama lempinimi joka tulee mun itse vihaamastani toisesta nimestä Lea. Nimi on Marika. Asusteletko itse missä päin? Katoin että aika samoja ikiäkin ollaan.

Töissä on jännää kun suunnittelen täysillä leirikoulua ensi helmikuulle, mutta tiedän että jos kaikki hyvin menee niin en sinne itse pääse. Silti oppilaille vielä puhun siinä muodossa että yhdessä mennään, kun en ole vielä töissä mitään kertonut. Ajattelin kertoa vasta turvallisemmilla viikoilla. Tänäänkin majoitusta varatessani sieltä kysyttiin että varataanko sinun lisäksesi toiselle naiselle majoitus, vai onko toinen valvoja mies. Siinä sitten selittelin että en oikein vielä tiedä mitä sukupuolta valvojat tulevat olemaan, voiko sen ilmoittaa myöhemmin. Kun enhän tiedä kumpaa sukupuolta tuleva luokanvalvoja tulee olemaan :)
 

Yhteistyössä