Marraskuun Odottajat 2009 maaliskuussa

heipä hei kaikille ....
kaipa tänne yksi odottaja vielä mahtuu mukaan? mahtaako joukossa olla yhtään toisen lapsen odottajia joiden lasten ikä eroksi tulisi n. vuosi? olisi kiva lukea muiden fiiliksiä asiasta.

oon vähän tökerö näissä keskustelu "foorumeissa" kun ekaa kertaa rustailen, mutta eiköhän se tästä :) mukavaa lauantaita kaikille.....
 
Huomenta! Täällä heräiltiin vapaana vkonloppuna oikein hyvään oloon... ainut harmitus on tukan rasvoittuminen, mitä ei aikaisemmin ole ollut, mutta se nyt on pientä, jos muuten on hyvä olo ja sinut itsensä kanssa.

Tupakka-asiaan mun on helppo sanoa, ettei tupakointi kuulu odottavalle äidille, kun se ei paheisiini kuulu, mutta jokainen päättää itse omassa päässään, miten toimii. siihenhän ei ulkopuolisten sana vaikuta.

Täällä vaihtui tänään tasaviikot, eli 6 vko alkoi...

Kuiskaten 6+0
 
Huomenta päivää marrasmasut ja mukavaa viikonlopun alkua!

Uskomatonta, huhtikuu on ovella ja lunta tulee täällä Espoossa taivaan täydeltä! :eek: Loppuis jo perkules...

Tupakka asiaan en kommentoi muuta, kun että vau-kirjassa joka saadaan neuvolasta, on ihan valaiseva juttu tupakoinnista raskauden aikana ja myös sikiön käyttäytymisestä kun äiti polttelee... Tsemppiä Ninnuli PP:n tapaan toivottelen täältä kuitenkin.

nadja86 tervetuloa odottelemaan ja onnea plussasta! :flower: Laitathan vähän taustatietoa itsestäsi, niin lisäilen sut listaan, jonka näet pinon ensimmäisellä sivulla. Siitä on kiva seurailla missä kukin menee. :wave: Meillä tulee ikäeroksi noin 11 kuukautta, esikoinen syntyi 25.11.2008 ja kakkosen laskettu aika on 2.11.2009 :p . Tuolla on myös pino meille, joiden lapsille tulee eroa vähemmän kuin 1,5 vuotta - vaikkakin aika harvakseen siellä on kirjoiteltu. Ihan kivoja kokemuksia sinne on kuitenkin kirjoitettu, jos jaksat lukea sen alusta asti.

MamitsuGo nuo ultrat vaihtelevat kunnittain ja sairaaloittain. Täällä Espoossa kuuluu kunnan puolelta kaksi ultraa, NP ultra viikoilla 10-12 ja rakenne ultra viikoilla 20-22. Jos menee synnyttämään Naistenklinikalle tai kättärille, neuvola lähettää sinne lähetteen ja sieltä sitten tulee viikon sisällä postissa aika ja kutsu ultraan. Itse menen Tammisaareen synnyttämään ja sieltä saa varata ajan itse - huomattavasti helpompaa... Varhaisultraa suositellaan viikolta 7+0 lähtien, jolloin sydämen syke pitäisi jo näkyä.

Voikaahan hyvin taasen!

RV 8+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Huomenta!

Neuvolassa käyty silloin keskiviikkona. Hb oli 120 ja yritän nyt sitä ruualla saada nostettua. leukkarit kahdella plussalla, hiivaa eikä bakteeritulehdusta ole, joten nyt jännitetään mistä johtui. Ultrassa kävin taas torstaina ja uusi arvio viikoista on nyt tasan kahdeksan ja la siirtyis viikolla eli 8.11. olis nyt. Jospa tämä kohta vakiintuisi.

Endon mitta oli 3,6cm. Jollakin muullakin taisi löytyä jotain ylimääräistä?

Tuosta tupakoinnista. Olisiko tupakoitsijoilla antaa vinkkejä, miten teitä voisi motivoida lopettamaan? Ja olisitteko valmiita kokeilemaan erilaisia kikkoja ihan tosissaan tupakasta irtipääsemiseksi? Itse ehdottaisin sellaista, että ostatte ison paketin korvaustuotteita, esim. niitä imeskelytabuja. Koitatte mahdollisimman usein vaihtaa yhden tupakan niihin tabuihin. Ja jos tietää, että tupakoinnin lopettaminen on itselle todella vaikeaa niin suosiolla kannattaa ostaa niitä vahvempia tabuja. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin tupakka. Jos äiti polttaa viimeisen savukkeen klo 23 illalla, on sikiön veressä häkää yms. vielä aamu kuuden aikaan, sikiö kun ei pysty poistamaan tuota ainetta verestään kuten äiti. Ja miettikää sitä oloa, kun aineita on veressä jatkuvasti ja lisää vain tulee. Tämä on perustelu sille, miksi nuo korvaustuotteet ovat parempi vaihtoehto!

Ninnuli, tuohon vauvan pienipainoisuuteen. Koska vauvan veri ei kykene kierrättämään happea riittävästi, kun veri on täynnä häkää ja muita vaarallisia aineita, ei vauva pysty kehittymään normaalisti, myös aivot tarvitsevat riittävästi happea kasvattaakseen soluja riittävästi eikä tämä onnistu, jos happi ei yllä aivoihin asti. Tästä johtuu sitten niin pienipainoisuus kuin monet muutkin ongelmat. Ymmärrän, että koet muiden hyökkäävän sinua vastaan tuon tupakoinnin takia ja puolustaudut siksi ärhäkkäästi, mutta tuo tupakoinnin haittojen kieltäminen ei edesauta sinua lopettamisessa tai vähentämisessä. Itse olen kanssa tupakoinut kauan, joten tiedän miten vaikeaa lopettaminen on, se ei kuitenkaan ole mahdotonta. Olisiko ihan kauhea ajatus, jos kokeilisit ainakin välillä ottaa sellaisen korvaustabun suuhusi? Voisit samalla ajatella, että nyt lapsesi ei kärsi niin pahasti ja ehkä koet hänen puolestaan hyvänolon ja onnistumisen tunteen, mikä motivoi yrittämään enemmän ja enemmän =) Olet oikeassa, että sinä hoidat ja kasvatat lapsesi, oli heillä oppismisvaikeuksia tai ei. Mutta esim. kun lapsi on 10 vuotias, sinä et enää ole hänen kanssaan 24/7, kuten hän itse on vaikeuksiensa kanssa. Me täällä haluamme tukea jokaista lopettajaa parhaamme mukaan, joten kertokaa miten voisimme motivoida teitä! Tsemppiä jokaiselle :flower:

En osaa muokata niin kuin tahtoisin tämän tulevan, mutta siis tässä oli asia esitettynä niin että voi ottaa neuvosta vaarin, aikasemmin kommentoinut vaan suoraan sanottuna vittuili!!! Mä olen käynyt lääkärissä, ennen raskautta jo, mutta lääkkeellinen lopetus ei sovi minulle, olen koittanut päästä ryhmään, mutta juuri kun sellaisesta kuulin niin se loppui, mä en kehuskele sillä että olen 18vuotta polttanut vaan varmasti on vaikeampaa kun se on tapa joka on pinttynyt! Aivan sama kuin joku muukin tapa joka sinulla on ja joutuisit sen vaihtamaan.. Olen ostanut kotia korvaavia, pitäisi vaan se radikaalimpi juttu vielä keksiä mikä tehois..


Tiedän tupakoinnin olevan pahasta, olenko sitä kieltänytkään??? Jos en olisi näin selkärangaton, olisin varmasti jokaisen kohdalla lopettanut, en voi tietty siitä ketään muuta kuin itseäni syyttää. Ja asiahan on minun vaikka asian täällä esille otinkin, ajattelin lähinnä jos ois vaikka tukea saanut, kokemuksia hankalasta lopettamisesta tai jotain muuta..

Mutta Pomppivalle pallokalalle kiitokset...

:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Ja täytynee sanoa että olen varmasti ainut mamma täällä joka ei kahvin/batteryn juontia ole rajottanut, enkä tupakan polttoa lopettanut, edelliset raskaudet/synnytykset mennyt hyvin vaikka "tuhma" olen ollutkin ja lapset ollut hyvän painoisia, en tällä perustele mutta en myöskään huolissani ole, saa heittää kakkaa niskaan ihan niin paljon kuin huvittaa, mielestäni nämä ovat jokaisen omia valinta kysymyksiä, alkoholia tai huumeita en muutenkaan käytä ja ne on minun mielestä niitä pahimpia..

:ashamed:
Sori Ninnuli jos olin kerran ymmärtänyt väärin, mun mielestä tästä ei vaan saanut kuvaa että olisit kaivannut tukea lopettamiseen.

Mutta tsemppiä tottakai siihen jos tahtoa löytyy ja kyllä sä onnistut ihan varmasti jos vain oikeasti haluat! Ja toivottavasti haluatkin koska kuka äiti nyt ei lapsilleen haluaisi antaa parhaita mahdollisia lähtökohtia.
 
Laitan tänne vielä saman tekstin kuin tuonne vauvan syke -ketjuun. Millaisia sykkeitä teillä on ollut varhaisultrassa ja vielä ennen kaikkea, onko kaikille laitettu kaksi plussaa neuvolakorttiin, kuten joku siellä toisessa ketjussa kirjoitti, jos syke ollut normaali?

Kävin viikolla 7+6 (eli muutama päivä sitten) yksityisellä varhaisultrassa. Lääkäri ei sanonut sykettä. Sanoi vain, että sydänäänet havaittu. Onnitteli vaan ja sanoi, että kun sydänäänet on kuultu, niin keskenmenon riski pienenee 70 prosentista kymmeneen prosenttiin. Neuvolakorttiin laittoi vaan yhden plussan. Ultrakuvassa ei ole mielestäni mitään lukua, joka voisi viitata sykkeeseen. Pitäisikö siinä olla? Iski kamala paniikki nyt, että jättikö lääkäri minulle kertomatta jotain???
 
Alkuperäinen kirjoittaja mere79:
Laitan tänne vielä saman tekstin kuin tuonne vauvan syke -ketjuun. Millaisia sykkeitä teillä on ollut varhaisultrassa ja vielä ennen kaikkea, onko kaikille laitettu kaksi plussaa neuvolakorttiin, kuten joku siellä toisessa ketjussa kirjoitti, jos syke ollut normaali?

Kävin viikolla 7+6 (eli muutama päivä sitten) yksityisellä varhaisultrassa. Lääkäri ei sanonut sykettä. Sanoi vain, että sydänäänet havaittu. Onnitteli vaan ja sanoi, että kun sydänäänet on kuultu, niin keskenmenon riski pienenee 70 prosentista kymmeneen prosenttiin. Neuvolakorttiin laittoi vaan yhden plussan. Ultrakuvassa ei ole mielestäni mitään lukua, joka voisi viitata sykkeeseen. Pitäisikö siinä olla? Iski kamala paniikki nyt, että jättikö lääkäri minulle kertomatta jotain???
Ei tarvi olla merkintää vielä :) Mulle ei oo kerrottu kummallakaan kerralla varhaisultrassa sykkeen nopeutta,utraaja sanoi vaan että nätti tasainen syke ja pisti neuvolakorttiin että syke nähty.

Ja onnittelut sen näkemisestä! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Ja täytynee sanoa että olen varmasti ainut mamma täällä joka ei kahvin/batteryn juontia ole rajottanut, enkä tupakan polttoa lopettanut, edelliset raskaudet/synnytykset mennyt hyvin vaikka "tuhma" olen ollutkin ja lapset ollut hyvän painoisia, en tällä perustele mutta en myöskään huolissani ole, saa heittää kakkaa niskaan ihan niin paljon kuin huvittaa, mielestäni nämä ovat jokaisen omia valinta kysymyksiä, alkoholia tai huumeita en muutenkaan käytä ja ne on minun mielestä niitä pahimpia..

:ashamed:
Sori Ninnuli jos olin kerran ymmärtänyt väärin, mun mielestä tästä ei vaan saanut kuvaa että olisit kaivannut tukea lopettamiseen.

Mutta tsemppiä tottakai siihen jos tahtoa löytyy ja kyllä sä onnistut ihan varmasti jos vain oikeasti haluat! Ja toivottavasti haluatkin koska kuka äiti nyt ei lapsilleen haluaisi antaa parhaita mahdollisia lähtökohtia.

No huonosti kyllä annoin tuossa mitään itsestäni irti, tänne on hankala kirjoittaa niin kuin tahtoisi, varsinkin jos tulee häirityksi ja ajatus katkeaa niin ei muista sitä mitä oli kirjoittamassa, mutta siis tuossa toin ilmi sen että lapseni on "terveitä" (tiedän juu että tällä hetkellä vaikuttaa siltä ) mutta siis tuon ehkä kirjoitin pienellä uhmalla, varmastikin siksi että koitan itselleni vakuuttaa kaiken olevan hyvin vaikka poltankin ja kahvia juon, kun en vaan pääse eroon, jos tulisiedes pahoinvointia että en pystyisi, mutta ei mitään.. Mua itseäni ottaa aivoon oikeasti tosi paljon etten pysty lopettamaan, siksi kai koitan perustella itselleni et ei siinä mitään.. :ashamed:

Tuo kirjoitus ei tosiaan antanut ilmi sitä kuinka paljon syyllisyyttä tunne, kuinka monesti itken ja nousen, kuinka paljon asiaa mietin, miksi minä olen tällainen, miksi en kykene??? Sairaalassa ollessa en polttanut kuin muutaman, sellaista vaihtoehtoa kun vaan ei ole että sairaalaan pääsisin jotta tupakointi loppuisi..

Anteeksi että annan itsestäni huonosti ulos, en osaa nähtävästi kirjoittakaan, kauhistuin itsekin tuota tekstiä joka tuohon oli lainattu, en tosiaan ajattele noin.. Kai mulla on vielä joku persoonallisuushäiriökin.. :/

Jos mä saisin valita niin en ois koskaan aloittanutkaan, koska tämä ei ole hyvä juttu..

Paljon paskaa olen elämässäni kokenut, joten tiedän mitä paha voi olla, joudun myöskin syömään solunsalpaaja lääkkeitä, kortisooniakin mahdollisesti raskaus aikana joten siitä tunnen kanssa huonoa omaatuntoa, eivät nekään riskittömiä lapselle ole, tyttöjen aikaan ne sain lopetettua mutta pojan aikaan sairaus oli huonomassa kunnossa, nyt olen yhden lääkkeen annoksen puolittanut, kokeilen jos sen saisi pois ja sit yritän tietty viimeiseen asti ettei kortisonia tarvitse ottaa taas käyttöön, itsekän olen siinäkin että sairaana lapsia tahdon, rakastan kaikesta huolimatta lapsia tosi paljon..

En taas varmasti osannu oikein kirjoittaa, jospa joku jotain selkoa saisi..
 
Huomenia kaikille marraskuisille :)

Todella ihania uutisia ultrasta. Antaa itsellekin voimia ja iloista mieltä.

Täällä on myöskin alettu tuhruttelemaan. Kylläkin hyvin vähäisessä määrin eilen illalla ja yöllä ei yhtään. Aamulla tuli pyyhkiessä myöskin vähän rusehtavaa. Mahassa ei ole ollut tuntemuksia ja rintojen turvotus ja aristus on myöskin laskenut. Aamulämpökin oli vähän alhaisempi kuin muina päivinä. Aikamoinen huoli on täyttänyt mielen.
On tullut viime aikoina rehkittyä aika paljon, voisiko se aiheuttaa tuota tuhruttelua?

Täytyy ryhdistäytyä ja lähteä ulkoilemaan, jospa nämä raskausjutut unohtuisi vähäksi aikaa. Hurjaa huolehtimista ja murehtimista heti alkutaipaleelta lähtien ja samalla niin ihanaa ja jännittävää.

Sky 5+6

 
Kiitos kaikille tuesta, toivotaan että tuhruttelu loppuis ja kaikki olis hyvin. Tänään vessassa käynnin yhteydessä tuhrua tuli edelleen, tosin mielestäni hieman vähemmän kuin eilen, mutta tuli kumminkin :(

Mulla ei oo yksinkertasesti varaa mennä yksityiselle alkuraskauden ultraan koska se maksaa täällä 150 euroo (ja ollaan menossa pääsiäisenä viikonloppureissuun johon ollaan säästetty ja ei olis varaa sit lähtee sinne). Onkohan mahollista saada julkiselta puolta ultraa jo lähiaikoina? Vai täytyyks mun odottaa sinne viikolle 12 asti? En millään haluis odottaa niin kauan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ellen-:
Kiitos kaikille tuesta, toivotaan että tuhruttelu loppuis ja kaikki olis hyvin. Tänään vessassa käynnin yhteydessä tuhrua tuli edelleen, tosin mielestäni hieman vähemmän kuin eilen, mutta tuli kumminkin :(

Mulla ei oo yksinkertasesti varaa mennä yksityiselle alkuraskauden ultraan koska se maksaa täällä 150 euroo (ja ollaan menossa pääsiäisenä viikonloppureissuun johon ollaan säästetty ja ei olis varaa sit lähtee sinne). Onkohan mahollista saada julkiselta puolta ultraa jo lähiaikoina? Vai täytyyks mun odottaa sinne viikolle 12 asti? En millään haluis odottaa niin kauan...
Mä pääsin julkisen puolen ultraan viime raskaudessa kun mulla oli kovia mahakipuja, silloin ultrassa näkyi syke 5+6, joten jos kipuja tulee niin ainakin pääset, en tuosta tuhruttelusta tiedä, voi olla että pelkän sen perusteella ei ultraa, mulla kai epäilivät kohdunulkoista raskautta, yksi sellainen oli jo aiemmin ollut..
 
Päivää!


Tilanne ennallaan täällä. Ruskeaa edelleen. Aamukastetta, neuvola on heti maanantaiaamuna, sinne asti kestän kyllä. Ja todellakin jos tämä on sitä pahimmanlajista tuhruttelua, niin mikäs sille sitten voi. En edes muista minä päivänä alkoi, mielestäni jo viikon jatkunut, tai vähän vaille.

:hug: ellen- ja muut tuhruttelijat.

Alkuraskauden ultraan mulla ei ole edelleenkään varaa, mutta neuvolatätini olkapään aion kastella totaalisesti, kaikki murheet purkaa hälle. Eikä ole muuten ensimmäinen kerta :D Niin empaattista ihmistä saa hakemalla hakea :heart:

Tupakasta sen verran että itse noin kuukauden päästä plussaamisesta siirryin tupakasta Nicoretteen jota käytin YHDEN purukumin päivässä alussa ja puolessa välissä raskautta jätin senkin pois. Ja esikoiseni syntyi 3065g painoisena akuutin raskausmyrkytyksen tähden. Ja syytän siitä itseäni ja kiitän luojaani että tyttö on nyt täysin terve kohta 5v. :'( :heart:
Savuttomana olen itse pysynyt 17.10.2003 asti ja toivottavasti pysynkin.

Täällä on nyt siivouspäivä suoritettu ja päiväkahvin paikka.
Iltapäivällä jos lähtisi ulos tyttöjen kanssa, aurinko paistaa ihanasti! :)

Jennyli, vaihdetaankos oloja? ;)


 
Jaa että nyt sitten ruoditaan jo että minkäs alan ihmisiä täällä ovat tupakoitsijat..?
Anteeksi vain mutta alkaa mun mielestä mennä naurettavaksi. No minähän olen vain hoitoalalla, se lienee siihen syy että aloitin tupakoinnin aikoinaan?

On äitejä ja tässäkin ketjussa kymmeniä erilaisia. Jokaisella on jokin, ettei kuitenkaan taida olla ihan täydellinen äiti. Onko täydellisiä äitejä oikeasti olemassa? Millainen on täydellinen äiti?!
Lapsen ja vauvan elämän voi pilata niin monella erilaisella tavalla. Joku voi pilata sen toisen mielestä tupakoimalla sen muutaman tupakan, tai tupakoimalla alkuun ja siirtymällä korvaustuotteseen jossain vaiheessa alussa tai keskellä tai vaikkapa loppu raskaudessa.
Toinen äiti saattaa elää taas raskausaikana täydellistä elämää, mutta vauvan synnyttyä vauvan elämä ei olekaan välttämättä niin täydellistä. Äiti ehkä tupakoi, vauva on ehkä hoidossa jatkuvasti. Äiti on paikalla mutta äiti ei ole läsnä..? Jne jne..lista on pitkä miten pienen vauvan elämänkin voi pilata ihan alusta asti ja lopulta parinkymmenen vuoden päästä yhteiskunta siivoaa sen äidin ja isän tekemiä sotkuja..


Ei siis kannata antaa sen näppiksen laulaa ja kertoa jos jollain tavalla onkin huono äiti. Vinkiksi vaan kaikille, älkäähän vauvan synnyttyä mainitko jos joudutte jostain syystä antamaan korviketta. Siitä saadaan seuraava sota aikaiseksi. ;)
 
Ninnuli: Todella paljon tsemppiä tuohon lopettamiseen tai ainakin vähentämiseen,musta sait ilmaistua itseäsi tässä viimeisessä viestissäsi paljon paremmin :hug:
ekasta viestistä sai ihan väärän kuvan sun ajatuksistasi :p

Chira: Joo korviketta ei TOD.saa antaa,imettää pitää vaikka henki menis vähintään puoli vuotta :D
 
Voi paska. En nyt lähdekkään ulos vaan ravaan vessassa.. Oli tullut tässä aiemmin istuessa varmaan ruokalusikallinen tummista tumminta ruskeaa :( Sitten laitoin ja tässä kuulostelen. Pelottaa :'(

Älkää nyt hyvät massunkantajat riidaksi asti alkako noin typerästä asiasta kuin virtuaalituttavien tupakanpoltto. Tuntuu erittäin tyhmältä kun itse tässä pelkään sydämeni pohjasta oman massuni puolesta...
 
Chira: Mielestäni riittävän täydellinen äiti yrittää tehdä parhaansa lapsensa hyvinvoinnin eteen, vaikkei siinä aina onnistukaan. Ei pidä lähteä liikkeelle siitä lähtökohdasta, että voin nyt tehdä näin lapselleni, koska joku toinen tekee takuulla vielä pahempaa... En minäkään kurita lastani lyömällä vaikka tiedän jonkun kauppaavan lastaan seksiorjaksi jossain muualla. Raju ja kärjistetty esimerkki, tiedän, mutta toivottavasti se auttaa ymmärtämään asian ytimen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Pomppiva Pallokala Koska kävit ekassa ultrassa ,paljon oli viikkoja ja mitä veikattiin sillon l.a:ks ?
Tais olla viime viikon keskiviikkona. Menkoista laskettuna viikkoja oli jotain 7+ muistaakseni. Silloin arvioitiin la:ksi 1.11. Tämän hetkisten tietojen mukaan viikkoja oli kuitenkin vain 6+ jotain silloin.
 
Pomppiva Pallokala:Enpäs kirjoittanutkaan, että voin polttaa muutaman tupakan (jotka toivottavsti stumppaan viimeisen kerran käytyäni ultrassa reilun viikon kuluttua!), koska joku muu äiti on varmasti jossain vielä kamalampi.
Vaan jutun pointti oli se että on monta tapaa olla ns. huono äiti tai vajavaisempi äiti kuin toinen äiti ja on monta eri tapaa pilata sen vauvan elämä jo alusta asti. Meistä kukaan ei ole ns. täydellinen äiti, koska sellaisia ei ole. Tai se joka mielestään on, niin nostakoon kätensä pystyyn ja kertokoon minulle millainen se täydellinen äiti on? Minua ihan oikeasti kiinnostaa :)
 
Sanon vaan oman mielipiteeni tosta tupakoinnista raskaus aikana vaikka jokasen oma asiahan se on jos polttaa ni polttakoon,mutta mua vaan pisti ärsyttämään yksi nais ihminen kun hän aina oikee kehuskelee sillä kuinka monta hän polttaa päivässä ja kuin ka paljon hän juo viinaa vaikka silloin hän oli menossa jo rv 20 ja joka ikinen päivä oli ihan krapulassa.Kyllä harmitti sen tulevan lapsen puolesta.

Täällä oma olo on ollut tosi kuvottava koko päivän,oikeen mitään ei o pystyny
syömään.Lapset tykkää taas kuunnella Tony "Viikinki" Halmea ja heistä paras biisi on siitä just tuo viikinki :LOL:



Turussa sataa taas lunta,sais jo se kevät tulla pikku hiljaa.




 
Chira: Olet aivan oikeassa, että on miljoona tapaa tuhota lapsensa terveys, mutta onneksi tässä ketjussa ei ole tullut ilmi kuin yksi tapa eli tuo tupakointi ja se jos mikä on mahtava juttu =) Joten siksi kai me vain siihen keskitymmekin ja ainakin itse pyrin kannustamaan tuossa lopetuksessa jokaista, jolla on halua yrittää lopettaa. Jos tulisi ilmi, että joku käyttää alkoholia tässä ketjussa, voit olla aivan varma, että myös häntä kannustettaisiin lopettamaan ja hänelle kerrottaisiin yhtä paljon vaaroista, kuin nyt tupakoitsijoillekin. Samoin huumeidenkäyttäjille yms. Minun tarkotukseni ainakaan ei ole tuomita ketään, toivottavasti kukaan ei ole saanut sellaista kuvaa vaan antaa vinkkejä omasta kokemuksesta ja yrittää yhdessä etsiä jokaiselle ne itselleen sopivat tavat lopettaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ellen-:
Myös täällä tullu ruskeaa tuhrua jo ihan alushousuihin asti :( Oon tosi peloissani :'( Toivottavasti pikkunen jaksas pysyä matkassa.
:hug:

On ihan kauheat fiilikset sullaki varmana :( Mulla ainaki sydän ei lopeta takomista millään. Onneks taas tällä hetkellä on vain tuhrua mulla..
 

Yhteistyössä