Marraskuun Odottajat 2009 maaliskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Varanikki:
Mua harmittaa ihan älyttömästi kun ei ole oireita! olenko minä nyt ainoa oireeton odottelija?
Ja edelleen sitä rusketaa tuhrua hiukan, voiko tää nyt enää olla varratonta näin kauan? :(

Todellakin ahdistaa :'(
Et ole ainut oireeton, ei ole täälläkään mikäännäköistä oiretta, siltä optimisena odotan sitä ultraa joka vasta joskus toukokuun alussa kai.
Mulla menee edelleen omat tiukat farkut jalkaan, (hoikka olen muutenkin ) , ei pahointia, rintojen arkuutta tai mitään muutakaan merkittävää, ruokkahalukaan ei enää niin suuren suuri ole, vaikkakin joka päivä jotain syön, aiemmin ku tuppas menee päiviä pelkällä kähvilla ja tupakalla..

Ja täytynee sanoa että olen varmasti ainut mamma täällä joka ei kahvin/batteryn juontia ole rajottanut, enkä tupakan polttoa lopettanut, edelliset raskaudet/synnytykset mennyt hyvin vaikka "tuhma" olen ollutkin ja lapset ollut hyvän painoisia, en tällä perustele mutta en myöskään huolissani ole, saa heittää kakkaa niskaan ihan niin paljon kuin huvittaa, mielestäni nämä ovat jokaisen omia valinta kysymyksiä, alkoholia tai huumeita en muutenkaan käytä ja ne on minun mielestä niitä pahimpia..

(toki solvaan itseäni tyyliin "olen huono äiti kun poltan" "näytän lapsilleni huonoa esimerkkiä" jne. mutta olen paska niin minkäs voin )

:ashamed:
 
ellen- pelkosi on ihan ymmärrettävää, mutta saattaa silti olla ihan viatonta tuhruvuotoa, sitä kun ei tiedä, mulla tuhruilu alkoi viikolla 11 ja kesti pari päivää, ja lopahti, mutta jatkuihin taas vko:lla 12 ja päätyi keskenmenoon. Silti se ei sun kohdalla tarvitse tarkoittaa mitään vakavaa... :hug:

Kuiskaten 5+6
 
Heippa taas!
Täällähän panikoidaan ihan urakalla :eek: Sitä tämä lapsen "teko" kyllä on kuten joku totesikin ja eikä se siihen synnytykseen lopu vaan huolet senkun lisääntyy mitä isommiksi lapset kasvaa :heart:

Ei ne tuhruttelut tosiaan aina tarkota KM. Mulla ekassa ja tokassa raskaudessa oli kans jonkin asteista tuhruttelua vkolla 7-9 ja terveet tytöt syntyi molemmilla kerroilla. Ja tässä raskaudessa se oli merkki siitä että alunperin oli kaksoset tulossa joista toinen vuoti nyt ulos. Enää ei ole ultran jälkeen mitään edes tullut vaikka kätilö sanoikin että 2 vkoakin voi tuhruutella eikä kannata huolestua kun toinen sikiö vastasi vkoja ja sydän löi just ku pitääkin :heart: Itelläkin tosi levollinen olo ja oon niin onnellinen kun menin siihen ultraan vaikka en muissa raskauksissa olekaan käynyt vasta kuin NP ultrassa. Stressaaminen loppui ja nyt aion nauttia jos tämä sattuu olemaan se viides ja viimeinen kerta kun raskaana oon.

Mulla alkaa oksettaan heti jos oon enemmän kuin 2h syömättä ja eilen lensikin ihan kaarella aamulla sappinesteet :x Eli täällä taas paisutaan ihan urakalla mutta so what on tää sen arvosta!

Tsemppiä teille kaikille stressaajille :hug: :hug: :hug:

Taaperotx4 kohdunpohjankorkeudenko ne sulta mittas?! Omituista jos jo nuilla vkoilla, meillä se mitataan vasta rv 16 jälkeen ekan kerran.

Onni rv 8+3
 
Ninnatar:Mä oon lukenut että KM riski on suurimmillaan rv 9. Mutta siihenhän ei voi ite millään tavalla vaikuttaa. Ja täytyy muistaa että jos raskaus menee kesken on silloin yleensä sikiö elinkelvoton eli joku pahasti vialla ettei vauva voisi selvitä, joten luonto hoitaa tehtävänsä. Mutta ei se varmasti lohduta niitä jotka Km joutuvat kokemaan :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onni09:
Heippa taas!
Täällähän panikoidaan ihan urakalla :eek: Sitä tämä lapsen "teko" kyllä on kuten joku totesikin ja eikä se siihen synnytykseen lopu vaan huolet senkun lisääntyy mitä isommiksi lapset kasvaa :heart:

Ei ne tuhruttelut tosiaan aina tarkota KM. Mulla ekassa ja tokassa raskaudessa oli kans jonkin asteista tuhruttelua vkolla 7-9 ja terveet tytöt syntyi molemmilla kerroilla. Ja tässä raskaudessa se oli merkki siitä että alunperin oli kaksoset tulossa joista toinen vuoti nyt ulos. Enää ei ole ultran jälkeen mitään edes tullut vaikka kätilö sanoikin että 2 vkoakin voi tuhruutella eikä kannata huolestua kun toinen sikiö vastasi vkoja ja sydän löi just ku pitääkin :heart: Itelläkin tosi levollinen olo ja oon niin onnellinen kun menin siihen ultraan vaikka en muissa raskauksissa olekaan käynyt vasta kuin NP ultrassa. Stressaaminen loppui ja nyt aion nauttia jos tämä sattuu olemaan se viides ja viimeinen kerta kun raskaana oon.

Mulla alkaa oksettaan heti jos oon enemmän kuin 2h syömättä ja eilen lensikin ihan kaarella aamulla sappinesteet :x Eli täällä taas paisutaan ihan urakalla mutta so what on tää sen arvosta!

Tsemppiä teille kaikille stressaajille :hug: :hug: :hug:

Taaperotx4 kohdunpohjankorkeudenko ne sulta mittas?! Omituista jos jo nuilla vkoilla, meillä se mitataan vasta rv 16 jälkeen ekan kerran.

Onni rv 8+3
juu sen ne mittas ja ennen ei olla kyllä näin aikasin sitä mitattu.

 
Ellen :hug: kaikki on varmasti hyvin. :hug: Jos tulee kovia kipuja tai vuoto muuttuu veriseksi huolestu vasta sitten.

Varanikki Täällä ei turvotusta, ei ellotusta, ei ei ja ei mitään oiretta ja niin näytti ultrassa kaikki olevan hyvin. Koska sulla on neuvola tai seuraava ultra? En tosiaankaan halua pelotella mutta jos itse tuhruttelisin monta päivää soittaisin kyllä nvlaan tms. et asiaan saa selvyyden. Soita vain, sitä varten ne sielä on.

Ninnatar Meillä eka käynnillä jutellaan kaikesta ja saa ison kasan lappuja, esim. kielletyistä ruoista jne. mitataan verenpainetta, katotaan hb. Otetaan verta ( veriryhmän jne, määritystä varten ja veriseulaa varten ) öö, niin joo ja puntarilla käydään ja ultrataan onko masus asukki.

Taaperox Voiko olla mahdollista että oot pidemmällä. Mulle kun tehtiin sisätutkimus niin mun kohtu ei kuulema ollut kun lievästi suurentunut jos juuri ollenkaan. Ja sulla olis jo 6cm häpyluusta :eek: Joko sä oikeasti odotat tuplavauvoja tai sitten sä oot kyllä pidemällä reilusti. Ei noilla viikoilla voi mitenkään olla sf- mitta noin suuri kun hiljan oot vasta plussannut.

Ninnuli Pakko mun on vähän sulle purnata :D :ashamed: Tupakointi ja vastaava on jokaisen oma valinta ok. Mutta silloin kun on raskaana, ei valintaa saa mun mielestä tehä "mun" valintana vaan se asia pitää ajatella vauvan parasta ajatellen. Ja se on olla tietty ilman röökiä. Mä rakastan kahvia ja päivässä on ennen mennyt kevyesti 7 kuppia mutta nyt olen sitä määrää pienentänyt 2-3 kuppiin päivässä.
Miten sä määrittelet että tupakointi on " lievempää" kuin esim. alkoholi? Mä taas ajattelisin tupakoinnin olevan pahempi vaihtoehto, siinähän on yli 100 erilaista myrkkyä ja vain luoja tietää mitä se tekee sikiölle jonka elimet ovat vasta kehitysvaiheessa. Voi kun pystyisit edes vähentää tupakointiasi, sen pikkuisen takia joka kasvaa masussasi. :hug: Toivottavasti et loukkaannu tästä tekstistä mutta jotenkin tuli vaan niin paha mieli että äiti joka odottaa lastaan ajattelee siltikin omaa etuaan ensin :( Mutta valinta on tietysti sinun.
Sanompa sinulle vielä näin lapsenkin näkökulmasta kun minun äitini on polttanut viimeiseen asti askin päivässä kun odotti minua ja se tuntuu aivan järkyttävän pahalle. :( Varsinkin nyt kun itsestäni on tullut äiti, sitä on hirmu vaikeaa ymmärtää.

Kaikki jotka stressaatte ja murehditte niin varatkaa se alkuraskauden ultra. Voi jessus että mun harteilta tippui taakka ja olo on kevyt. Pystyy nyt nauttia tästä odotuksesta =) Mulla ultra maksoi 133e mutta oli sen arvoinen. Nyt ei tuo rahasumma mietitytä yhtään. Olis maksanu vaikka 200e kun sai mielenrauhan. Mä yritän nipistää tuon summan jostain muusta kuukausittaisesta menosta.

 
Iltoja!

hannanmamma En mä ole varma, mutta niin negatiivisellä päällä on taas oltu muutama päivä, että pelkään taas pahinta :ashamed: Mulle se km viime kuussa oli aikamoinen järkytys. Vaikka joku ajattelee että meni kesken 5+2, mutta kun jotenkin sitä kuvittelee ettei mulle voi käydä niin :ashamed: Kuitenkin mulla on neljä hyvin sujunutta heti alulle saatua raskautta. Ja tätä ollaan yritetty kuitenkin pisimpään. Kai se on vaan niin kun sitä hulluna haluaa niin silloin ei meinaa niin vaan saada...? Siis mun kohdalla huomasin km alettua, kun hätäpäissäni lämmöt mittasin että ne näytti silloin kokoajan 36, 5 ja arvelin kaiken olleen siinä. Nyt äsken mittasin niin 36,75 :ashamed: Nyt masu pömpöttää, mutta kaikki siinä..Välillä vihloo rintoja mutta ei niin kuin kaikkien muiden kohdalla. Musta vaan tuntuu että mä tipun taas tästäkin ketjusta. Ja taas alkaa alusta yritys.

sarppa1987 mulla olis ultra 7.4., enkä aio ottaa aiemmaksi. Tuolloin nyt ainakin syke näkyy jos on näkyäkseen. Toivottavasti meillä on kaikki ok tuolla masun puolella ja ihan turhaan panikoidaan :ashamed:

Ninnuli: Mun mielestä se on kans jokaisen oma asia polttaako raskausaikana vai ei, kunhan pitää siinä jotain rajaa kuitenkin. Itse en batterya juo, enkä kyllä ehkä joiskaan raskausaikana. Kahvia kyllä juon, mutta muutaman kupin vaan päivässä. Niin ja poltan edelleen jonkun verran. Toivon kyllä että pääsisin eroon siitä.

 
Pakko kirjottaa vielä tuosta tupakoinnista. Mä oon huomannu että ne jotka ite polttaa raskausaikana, puolustelee muita että "jokaisen oma asia" ja ne jotka ei polta tuomitsee. Ite en polta, en ikinä ees vois varsinkaan raskausaikana koska sitten syyttäisin itseäni, jos vauvalla ja myöhemmin lapsella ois vaikka mikä; astma, oppimishäiriöitä ym. mitkä ei VÄLTTÄMÄTTÄ ees tupakoinnista johdu. Eli tässä asiassa oon samoilla linjoilla kuin aamukastettakin. Eli musta äiti ei voi päättää myös vauvansa puolesta "polttaako vauva" joka kärsii tietty myös äitinsä tupakoinnista. Musta tuo asia pitäisi käydä läpi jo ennen raskautta. Mutta nytpähän oon Tupakoimattoman mielipiteeni sanonut ja se siitä enkä puutu muitten ratkaisuihin!
 
Onni09Mä en puolustanut täällä ketään, vaan on ihan mun oma kanta asiaan. Ninnuli tuossa pohti viestissään asiaa ja kommentoin, kun hän potee huonoa omaatuntoa asiasta, kuten myös minäkin.
No itse olen myös huomannut, että moni joka ei polta myöskään ei jaksa /halua puuttua toisten tekemiin valintoihin. Jos en itse polttaisi, niin en siltikään puuttuisi. Jokainen aikuinen ihminen tietää tekemisensä ja kantaa siitä vastuunsa.

Ja tämä on ainainen aihe keskustelufoorumeilla josta saadaan kyllä kilometrienpituiset viestiketjut ja kunnon riidat lopulta pystyyn.

Itse nostan hattua niille joilla tupakan poltto loppuu vuosien polttamisen jälkeen kuin seinään. Se on helkkarin hieno saavutus! :flower: :)
 
Olen itsekäs paskiainen, mutta sellainen minä olen, tottakai toivon lapsilleni terveyttä, yksinkertasesti en vaan osaa olla ilman tuota pahetta jota olen 18vuotta tehnyt, kyllä joo, pienen pieni olin kun aloitin, ja manaankin aina sitä ajatellesani alinpaan maanrakoon ne isot kaverit jotka sen mulle opetti!! :kieh:

Alkoholi luullakseni kuitenkin vielä se pahempi myrkky vauvalle kuin rööki, en ala nyt mitään faktoja etsimään, mutta sellaisen ihmisen lapsen "erottaa" joka on ryypännyt odotusajan, FAS-oireyhtymästä, tupakoitsijan lasta et erota, oppimisvaikeudet, astmat ym jotka rinnastetaan röökin polttoon, kuinka ne on tutkittu?? Äitini ei odottaessa polttanut, minä olen terve, veljeni kärsii adhd:sta, astmasta ja kaikenmaailman allergioista, ja sydämessä myös vikaa...

Joku tutkimus on kyllä, että tupakanpolttoon liittyisi vauvan alhainen syntymäpaino, mutta ilmeisesti saisi vetää askin kaks päivässä jotta istukka niin huonoon kuntoon menisi...

En tätä asiaa enää enempää "perustele" enkä pui, mutta pidän sitä minun asianani, itsehän lapseni myös kasvatan ja huolehdin, oli niillä oppimisvaikeuksia tahi ei..
 
Onnea kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille :heart: Ihanaa!! :heart:
Ultraa minäkin odotan kovasti (enää 5pvää ) mutta toisaalta ajatukset on aika ristiriitaiset ja välillä iskee pakokauhu :/ Mutta haluan sinne jokatapauksessa jotta saan selvyyden missä mennään ja vois sitämyötä hengähtää ;)

Ilmeisesti joku masupöpönen täällä jyllää :x Taas aamulla vatsa aivan sekaisin ja oksettava olo on tosi voimakkaana :x
Mä eilen tosissani tuskastuin jo tähän olooni ja makaamiseen...yleensä siihen että oon tällainen raato!! Ja päätin että nyt on alettava virkistyyn!!

Iso :hug: tuhruttelijoille! Toivottavasti kaikki on hyvin kuitenkin :heart:

Tupakoinnista senverran että mulla se loppui tälläkertaa ovikseen ja ihan kerrasta! Yleensä oon lopettanu plussattuani. Tämä siis mun kantani tupakoinnista raskausaikana sen enempiä kommentoimatta ;)
Täytyy sanoo että aika karmeeta katseltavaa jos joku on nähnyt ultrakuvaa sikiöstä tupakanpolton aikana :eek:


 
Huomenia!

Tupakka-asiaan en kommentoi enää enempää, olen oman osani vuodattanut jo tuolla aiemmin (siis omasta polttamisen lopettamisen tuskastani). Eiköhän todeta kaikki yhteen ääneen, että on jokaisen oma asia polttaako tupakkaa, syökö meetwurstia tai tekeekö jotain muuta kovasti paheksuttavaa ja kiellettyä odotusaikana. Turha näistä on täällä ruveta taistelemaan. =)

Valmistelen aamiaista täällä formuloiden aika-ajoja odotellessani. Aamulla kävin taas puntarissa ja ihmeekseni se paino vaan tippuu, vaikka turvotuksen määrä on vakio. Olen nyt yrittänyt pakottaa itseni juomaan reilummin päivän aikana, muutamana iltana töistä tullessa jalat olleet kiitettävän turvoksissa. Nyt jo! :eek:

Mukavaa viikonvaihdetta kaikille! :flower:


countdown: 6 päivää... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Olen itsekäs paskiainen, mutta sellainen minä olen, tottakai toivon lapsilleni terveyttä, yksinkertasesti en vaan osaa olla ilman tuota pahetta jota olen 18vuotta tehnyt, kyllä joo, pienen pieni olin kun aloitin, ja manaankin aina sitä ajatellesani alinpaan maanrakoon ne isot kaverit jotka sen mulle opetti!! :kieh:

Alkoholi luullakseni kuitenkin vielä se pahempi myrkky vauvalle kuin rööki, en ala nyt mitään faktoja etsimään, mutta sellaisen ihmisen lapsen "erottaa" joka on ryypännyt odotusajan, FAS-oireyhtymästä, tupakoitsijan lasta et erota, oppimisvaikeudet, astmat ym jotka rinnastetaan röökin polttoon, kuinka ne on tutkittu?? Äitini ei odottaessa polttanut, minä olen terve, veljeni kärsii adhd:sta, astmasta ja kaikenmaailman allergioista, ja sydämessä myös vikaa...

Joku tutkimus on kyllä, että tupakanpolttoon liittyisi vauvan alhainen syntymäpaino, mutta ilmeisesti saisi vetää askin kaks päivässä jotta istukka niin huonoon kuntoon menisi...

En tätä asiaa enää enempää "perustele" enkä pui, mutta pidän sitä minun asianani, itsehän lapseni myös kasvatan ja huolehdin, oli niillä oppimisvaikeuksia tahi ei..
Musta sä yrität kehuskella tolla joka on täysin naurettavaa ja antaa vaikutelman että olisit sen 18-vuotias ja tosiaan hyvin vahvasti annat ymmärtää että oot niin tietämätön ettei tupakka olis kovin vaarallista. Kyllähän sun on pakko tietää että se on ERITTÄIN vaarallista aikuiselle, et voi mitenkään väittää ettei olis tupakointi haitallista sulle itsellesi. No entäs sitten sikiölle jonka elimet vasta kehittyvät |O Siis tupakassa ei oo sitä 100 eri myrkkyä vaan n.4000 joista on yhdistelty mukava kombo riippuvaisuuksia ja sairauksia aiheuttava kääryle. Alkoholi EI ole sen pahempi myrkky sikiölle vaikka niin luulet, se että FAS-oireyhtymällä on nimi jonka tiedät ja tupakan haittoja niin monta että on vaikea nimetä yhtä ei tarkoita mitään.

"Joku tutkimus on kyllä, että tupakanpolttoon liittyisi vauvan alhainen syntymäpaino, mutta ilmeisesti saisi vetää askin kaks päivässä jotta istukka niin huonoon kuntoon menisi..." Pyydän anteeksi jos oon väärässä mut et edes taida olla kovin kiinnostunut haitoista mitä aiheutat jos tuo on ainoa mitä tiedät.. Pääasia että voit jotenkin oikeuttaa tupakoimisen.
---
Musta oli ihan tarpeetonta ottaa esille sitä että poltat jos kerran olet sitä mieltä ettei se kenellekään kuulu. Ja täysin älytöntä ruveta kertomaan siitä miten siitä nyt ei varmaan ole haittaa... Tai että miten se on vaan sun asia, kun tiedäthän sä tietenkin ettei se ole vain yksin sun asia.
--

Tässä yks lukemisen arvoinen linkki: http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

"Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja. Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät."

"Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia)."

"Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa."

"Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa."

--

Kyllä poltin itsekin ennen vuosikausia, lopetin kun odotin poikaa ja sen jälkeen oon polttanut kun oon ollut joskus viihteellä. Että tiedän kyllä mistä puhun. Kunhan tää syntyy ja taas joskus lähden viihteelle niin poltan varmasti uudestaan silloin, mutta silloinpa se onkin vain minun pahakseni.

Ihmettelenpä kovasti vielä sitä että ne jotka tupakoivat,eivätkä vaan muka pysty lopettamaan miksette siirry nikotiinikorvaustuotteisiin? Siinä kun on vaan nikotiinia eikä esim. syanidia tai lyijyä..

p.s en muuten aio sanoa että on jokaisen oma asia koska eihän se ole. Se on myös sen syntymättömän lapsen asia. Kuka pitäisi vain "aikuisen omana asiana" sitä jos näkisi jossain vastasyntyneen tupakka huulessa?
 
aika mielenkiintoinen pointti tossa linkissä myös tämä:

Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

Kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää esim. tämän pinon tupakoitsijoiden tilanne tuolta osin, että pitääkö paikkaansa. Enkä nyt väitä ettei vanhat ja korkeasti koulutetut tupakoi raskaana, vaan mielenkiinto kohdistuukin siihen missä suhteessa näitä on toisiinsa verrattuna.
 
Huomenta!

Neuvolassa käyty silloin keskiviikkona. Hb oli 120 ja yritän nyt sitä ruualla saada nostettua. leukkarit kahdella plussalla, hiivaa eikä bakteeritulehdusta ole, joten nyt jännitetään mistä johtui. Ultrassa kävin taas torstaina ja uusi arvio viikoista on nyt tasan kahdeksan ja la siirtyis viikolla eli 8.11. olis nyt. Jospa tämä kohta vakiintuisi.

Endon mitta oli 3,6cm. Jollakin muullakin taisi löytyä jotain ylimääräistä?

Tuosta tupakoinnista. Olisiko tupakoitsijoilla antaa vinkkejä, miten teitä voisi motivoida lopettamaan? Ja olisitteko valmiita kokeilemaan erilaisia kikkoja ihan tosissaan tupakasta irtipääsemiseksi? Itse ehdottaisin sellaista, että ostatte ison paketin korvaustuotteita, esim. niitä imeskelytabuja. Koitatte mahdollisimman usein vaihtaa yhden tupakan niihin tabuihin. Ja jos tietää, että tupakoinnin lopettaminen on itselle todella vaikeaa niin suosiolla kannattaa ostaa niitä vahvempia tabuja. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin tupakka. Jos äiti polttaa viimeisen savukkeen klo 23 illalla, on sikiön veressä häkää yms. vielä aamu kuuden aikaan, sikiö kun ei pysty poistamaan tuota ainetta verestään kuten äiti. Ja miettikää sitä oloa, kun aineita on veressä jatkuvasti ja lisää vain tulee. Tämä on perustelu sille, miksi nuo korvaustuotteet ovat parempi vaihtoehto!

Ninnuli, tuohon vauvan pienipainoisuuteen. Koska vauvan veri ei kykene kierrättämään happea riittävästi, kun veri on täynnä häkää ja muita vaarallisia aineita, ei vauva pysty kehittymään normaalisti, myös aivot tarvitsevat riittävästi happea kasvattaakseen soluja riittävästi eikä tämä onnistu, jos happi ei yllä aivoihin asti. Tästä johtuu sitten niin pienipainoisuus kuin monet muutkin ongelmat. Ymmärrän, että koet muiden hyökkäävän sinua vastaan tuon tupakoinnin takia ja puolustaudut siksi ärhäkkäästi, mutta tuo tupakoinnin haittojen kieltäminen ei edesauta sinua lopettamisessa tai vähentämisessä. Itse olen kanssa tupakoinut kauan, joten tiedän miten vaikeaa lopettaminen on, se ei kuitenkaan ole mahdotonta. Olisiko ihan kauhea ajatus, jos kokeilisit ainakin välillä ottaa sellaisen korvaustabun suuhusi? Voisit samalla ajatella, että nyt lapsesi ei kärsi niin pahasti ja ehkä koet hänen puolestaan hyvänolon ja onnistumisen tunteen, mikä motivoi yrittämään enemmän ja enemmän =) Olet oikeassa, että sinä hoidat ja kasvatat lapsesi, oli heillä oppismisvaikeuksia tai ei. Mutta esim. kun lapsi on 10 vuotias, sinä et enää ole hänen kanssaan 24/7, kuten hän itse on vaikeuksiensa kanssa. Me täällä haluamme tukea jokaista lopettajaa parhaamme mukaan, joten kertokaa miten voisimme motivoida teitä! Tsemppiä jokaiselle :flower:
 
Heippa kaikki!

Onnea kaikille ultrassa käyneille jotka on jo vauvelinsa päässy näkemään, varmasti ihanaa! :heart:

Täällä myös yksi ``täysin oireeton`` odottaja... :/ mikä onkin mun mielestä huolestuttavaa kun ekassa raskaudessa oireita oli ihan kunnolla. Oikeastaan ainut oire tähän asti ollut repäisykivut, joihin välillä jopa öisin herään kun vaikka vaihdan asentoa unissani :eek: Ekassa raskaudessa tosiaan oli pahoinvointia ihan kunnolla ja rinnat heti tosi arat ja turvonneet. Nyt iskikin oikea masennus aalto kun äitikin sanoi että ootko varma että oot ees raskaana... :'(

Kysyisinkin muilta odottajilta milloin oireenne ovat alkaneet? Mulla nyt nettilaskurin mukaan 5+4. Neuvola vasta 17.4, ja siihen on ihan hirmu pitkä aika (ainakin tuntuu siltä ) Jotenkin vaan tosi epäuskonen olo tähän omaan raskauteen... tein tällä kertaa raskaustestejäkin varmaan 4 positiivistä ennen kuin uskoin :ashamed:

meni kyllä mun viesti vähän omanapaiseksi.. :ashamed:
 
Mietin just että harva äiti kumminkaan sen röökin työntää sen vastasyntyneen lapsen huuleen ,sama asiahan tuo on kun polttaa raskaana ollessaan ja musta on hienoa että toiset edes yrittää VÄHENTÄÄ sitä tupakanpolttoa ja ymmärtävät että se on huono juttu(esim:Chira)...Itse olen polttanut ja poltan aina kun olen viihteellä,oma äitini on polttanut odottaessaan minua ja itse en moista voisi ikinä tehdä..

Mutta se siitä itse kukin tekee omat valintansa mutta tosiaan se vauva siellä mahassa on täysin puolustuskyvytön ja se tuskin sitä röökiä haluaa vetää.. :/

Meinas aamulla okennus lentää kun oli niin kauhia nälkä navetasta tullessa... :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja thor:
Sain viime synnytyksessä verta, kun menetin niin paljon ja jouduin istukan käsin irroitukseen leikkauksessa, joten joudun menemään vielä ylimääräiseen SPR:n veriseurantaan kaiken maailman tautien varalta. Luottamusta herättävää, eikö? :kieh:

minä sain kans synnärillä verta kun synnytyksen yhteydessä meni niin paljon etten päässy ite edes vessaan kun olisin pyörtyny jos olisin noussu sängystä. joudunkohan minäki tarkempaan syyniin siinä asiassa, kait se on joku rutiini toimenpide...

no maanantaina selviää, eka neuvola+ultra on sillon. jännittää ihan pikkasen, olo on vieläki jotenki epäuskonen, esikoisen kohdalla kaikki oli niin uutta ja jänitäävää niin sitä oikein himosti luki asiaa raskaudesta mutta nyt ei vaan jaksa... onnellinen oon siis vaikkaki meijän asumis järjestelyt aiheuttaaki mulle murhetta, siis sitten kun vauva syntyy. mutta asioilla on tapana järjestyä jotenki, eikö
=)
 
Ihanaa lauantaita kaikille! Ollut niin kiireinen viikko töissä ettei edes koneelle ole kerennyt. Täällä ei mene edes työhousut enään kiinni, liekö turvotusta vai kasvaako masu jo tosissaan. Esikon kanssa oli ihan hirvee yrjötys 24/7 ja monta kktta joten toivottavasti nyt ei tule sitä

Katselin että jotkut tekee vuorotyötä... vaikuttaako raskaus jotenkin vuoroihin eli saako "helpotusta" tai onko joku joka jää erityisvapaille? Mä en ole vielä työpaikalla sanonut ennen kuin ollaan ihan selvillä vesillä ja mulla kyllä sellanen työ että kunhan masu kasvaa vielä niin aika mahdoton tehdä töitä. Luulisin että itse pääsisin tuolle erityisvapaalle.

Ja tuosta ultrasta kyselisin....oon ihan käsi näitten asioiden kanssa vaikka toinen tuleekin. Milloin pääsee ekaan ultraan julkisella puolella? Oletteko varanneet yksityiselle varhaisultraan ja milloin sinne kannattaa mennä?

Ja mikä mikä tää kerho on??????

Onnellista odotusta kaikille ja voikaahan paksusti ;) :heart:

6+4
 
Pakko vielä tulla sanomaan myös siitä kun tosi monet jotka pystyvät lopettaa tupakoinnin raskausajaksi ( tosi hienoa) aloittavat uudelleen heti kun vauva on syntynyt. Muistakaa vain se sitten kun sen aika on että niiden vauvojen vanhemmilla jotka polttelevat on vauvalla TODELLA PALJON SUUREMPI RISKI kuolla kätkytkuolemaan. Eli kun hienosti olet lopettanut nyt, älä aloita enään.
Onnittelut kaikille lopettaneille :flower: Jatkakaa samaan malliin.

Itse olen sitä kalipeeria oleva ihminen että kun jotain päätän, se pitää vaikka tulisi mikä. Oli sitten kysymys mistä tahansa asiasta. Itsekkin olen aloittanut ryyppäämisen ja polttelemisen 13 vuotiaana (alkoholistivanhemmat ) ja ehdin vetää molempia reippaita määriä n. 7 vuotta. Lopetin kerrasta tupakoinnin ja sen jälkeen juomisen. Juomatta olen ollut nyt tuon n. 7 v. ja polttelematta n. 8v. Ikinä en enää aloita. Siksi en juo yhtään koska mun lapsuus oli helvettiä viinan takia ja haluan antaa lapsilleni raittiin, tasapainoisen ja rakastavan perheen.
Mieheni on polttanut yli 15 vuotta joka päivä yli askin ja lopetti kerrasta kun tuli mitta täyteen. Se oli siinä! Ei siihen tarvita kun vakaa päätös. Helppoa se ei ole mutta tosiaan sen polttelun ei kuuluisi olla edes vaihtoehto kun vauvan elämä ja terveys on kyseessä.
Mä mietin kun sain esikoisen syliini miten hauras ja pieni hän oli siinä :heart: ajattelin juuri silloin että miten äidit jotka polttelee, juo, tai käyttää huumeita pystyy kattoa sitä nyyttiänsä siinä. Mä en olisi kestänyt. Löisikö joku siinä vauvalle tutin sijasta röökin vauvalle suuhun? Tuskimpa, mutta se vaan on sama asia. :(
Myös polttelevien äitien lapset on usein itkuisempia joidenkin tutkimustulosten mukaan.

Kiitos mamacita mielenkiintoisesta tekstistäsi.Tosi kiva saada faktaa.

Mukavaa päivää kaikille

:flower:
 

Yhteistyössä