*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

Ihana lista, kiitos Ninnatar =) Ihan kätevä kun esikoista odottaa ja ei tiedä vielä kaikista hankinnoista. Mut turvakaukaloa mun ei tartte ostaa kun ei oo autoakaan, ja sitteriä en ikinä ostais! Mut muuten aika mahtava lista...

(.) Tänää ja eilen on ollu kyl ällötystä ja väsymystä kerrakseen. Eilen meinasin oksentaa kun harjasin hampaat, yök en kestä sitä hammastahnan makua. Muutenkin ihan löllö olo, voisin vaan nukkua koko ajan. Ruokakaan ei maistu ollenkaan, elän kananmunilla ja hilloleivillä :D Mitähän sitä voi syödä, onks jollakin jotain ideoita? Tulee vaan paha olo jos ei syö ja kuitenkaan ei tee mieli syödä mitään... Onks muute huono syödä paljon kananmunia? Mä oon syöny ny 2 päivässä, onks niis joku rajoitus?
 
Valkolilja meillä on nyt 2.5-vuotiaat identtiset kaksospojat ja tosiaan ihanaa saada tänne kaksosten odottajia mukaan...tulee oma tuplaraskausaika niin ihanasti mieleen ;) :heart:
Minulla tuplaodotus meni mitä parhaiten ja pojat syntyi vasta rv 38+2. Alkuraskaudessa oireeni ei oikeastaan poikennut mitenkään tavanomaisesta...päälimmäisenä hirmuinen väsymys tuolloinkin. Kuvotustakin oli ensimmäisen kolmanneksen aikana mutta oksentanut en kertaakaan. Ei siis oikeestaan erityisemmin eroa tämä yhden odotus mulla kaksosista...mutta kivahan se on nähdä loppuraskautta kohden millaiset erot ovat ja millaiseksi masu nyt kasvaa =)

Tuo hankintalista on varmaan ihan kiva ajatus, vallankin esikoista odottaville ja hyvähän siitä on kaikkien katsoa ja verestää muistia ;) Meillä taitaa olla lähes kaikki tarpeellinen säästetty kaksosilta...tosin vaunut ja rintareppu on kyllä hankintalistalla!!

Huoh,töissä ollaan! Masentavan harmaa ja märkä päivä |O Nyt olen ruokatauolla vaikka hirmu kiire olisi...pakko vaan kuitenkin pitää huolta siitä että saa tarpeeksi syötävää. Vieläkin on sellainen olo ettei mikään maistu miltään mutta ruisleipää,juustoa ja kurkkua oon nyt syönyt posket pullollaan :D

Tänään ajattelin uskaltautua saunaan...katsotaan jaksanko sielä vai en ;)
 
Huomenta kaikille :D nukuimpas pitkään |O

Oli iha stressi yö jotenki, heräilin koko ajan ja olin jotenki heprakassa.. omituista...

varanikille hirmuisesti onnea lähetän että pikkuinen pysyy matkassa ja vuoto on muuta, mutta niinhän ne sanoo että alkuraskaudessa voi tulla rusehtavaa vuotoa!
Mulla ollu kans koko ajan menkkamaisia kipuja, mutta ovat kuulema normaaleja..
Yritän syödä juuri, arvon että onko paha olo vaiko eikö :$

ninnatar kiitos listasta :heart: tosiaan meille esikkoa odottaville hyvä juttu.

aurinkoista päivää mammat :flower:
 
Voi ei... Kävin äsken vessas ja oli tullu ihan vähän ruskeeta vuotoa! Mut näköjään se loppu, ainakaan ei oo tullu lisää. Pelottaa vaan et kohta alkaa kunnon vuoto! :( Oliks se niin et ruskee vuoto oli parempi ku punane ja voi olla ihan normaalia alkuraskaudes?
 
magda niin oon ainaski lukenu et on normaalia..
heituska tervetuloa ja onnea plussasta :heart:

mulla on iha sika tylsää, pitäs lenkille lähtee, ei jaksa, pitäs pakata, ei jaksa :ashamed: mitstä sitä virtaa sais :D

MM 6+2
 
Täällä on nyt koko aamu halailtu pöntön kanssa ja siinä välissä oon koittanu lapsia viihdyttää koska oon nyt muksujen kanssa yksin koska mies on töissä.Kohta pitäs koittaa tehä ruokaa mutta se on tosi hankalaa kun heti tulee ylös.

 
POMPPIVA PALLOKALA Ilman muuta listaan voidaan lisätä mitä vain, ja idea olikin jo viime elokuussa kirjoitusten mukaan, että joku noita on tarvinnut ja jotkut ei.

Valtavan pituinen lista se joka tapauksessa on näin ensikertalaiselle, jolla ei ole mitään valmiina, muuta kuin kolmet minikokoiset rakkaudella tehdyt villasukat :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnatar:
Kolmaskertalaisen muokkauksia pilke silmäkulmassa tehtyinä.


Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta PAKASTIMEN PÄÄLLÄ ESIKOISELLA, hyvin sopi se muovinen pehmeä Pikku Piia tms alusta ja kaikki tarvikkeet tämän päälle. Meillä ei ole vieläkään h.pöytää :D
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä ) MIELUUMMIN ENEMMÄN KOKOA 62, vauva ei suorastaan huku näihin mutta kasvaa todella äkkiä 50 kokoisista ulos.. Menee jopa viisi vaatekertaa päivässä ja kolme yössä :D
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%) SAA TEHTYÄ ITSEKIN
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle MUTTA VAIN PARI nimimerkillä lavallinen käyttämättä jäi..
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki PERUNAJAUHOT AJAA SAMAN ASIAN.
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin EI NIIN TÄHDELLINEN VÄLTTÄMÄTTÄ :)
- Kantoreppu tai -liina KS YLLÄ, sylissäkin voi kantaa :D
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin HÄH? TÄMÄ KOHTA ON KYLLÄ NIIN TURHIS KUN VAAN OLLA VOI, muttä jos rahasta ei ole pulaa ;)
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) KÄVISIKÖ IHAN TAVALLINEN MUKI? :D
- Särkylääkettä
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen) TÄSSÄ TAAS YKSI JONKA MAALAISJÄRKI korvaa suihkulla ja ovella :D


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja TAI MIHEN ISOJA PAITOJA :D
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit EI SUOSITELLA
- rintapumppu TAI KÄSINLYPSYOHJEET
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide ÄIDIT EI HARRASTA SEKSIÄ, tämän voi unohtaa ;)
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle !!!

Lisäksi vielä hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta, niin pärjää jo pitkälle...
Anteeksi, ihan pakko oli lisäillä huomioita omasta näkökulmasta, ei pahalla listan luojaa kohtaan :)

Täällä taas uskonpuute vaivaa, mutta on taas hieman helpompi olo.. Vaikka vuodankin koko ajan :(



 
Oon tässä sitten ettiny koko iltapäivän tietoa raskaudenaikaisesta ruskeasta niukasta vuodosta ja nyt olen vakuuttunut että minulla on kohdunulkoinen raskaus :( Alavatsakin on kipeä vain toiselta puolelta. Toivottavasti kuvittelen vaan kaiken, nyt kyllä aion ottaa sen varhaisultran vaikka maksaisi kuinka paljon. Tämä epävarmuus on kamalaa!
 
Lauantaita!

En ole kaikkia uusia kirjoituksia nyt ehtinyt lukemaan, kun vähän kiire :whistle:

magda
toivottavasti tuhruilu loppuu, se ymmärtääkseni on aika yleistä ja olen kanssa kuullut ettei ruskea vuoto ole nii paha kuin kirkas punainen (itsellä tuli ekassa raskaudessa kumpaakin, mutta kaikki oli hyvin)

Mullakin tullut vähän menkkamaisia vatsakipuja, ja nyt on siirrytty myös pahoinvoinnissa uudelle asteelle, eli eilen jo oksennettiin täälläkin... :x :x :x Hyvän asian takia voin kyllä vähän kärsiäkkin, ja itseppä juuri valitin vielä oireettomuutta...

Nyt tekemään vieraille ruokaa :x

Saya 6+4
 
magda älä panikoi!

helppohan mun on täältä sanoa noin, mutta mä olen lukenut satoja kirjotuksia keskenmenoista ja tuulimunista ja kohdunulkoisista raskauksista, ja vuoto on ihan tavallista näin alkuunsa!
mun neuvolantätikin sanoi että varsinkin menkka aikaan tai seksin jälkeen voi vuotoja tulla, se ei ole vaarallista jos ei vuoda kunnolla, ja jos ei tule hyytymiä/riekaleita yms.

eli älä huoli, kaikki on varmasti niinkuin pitääkin.

ihan oman mielenrauhan vuoksi, maksa se varhaisultra, mulla ainaskin loppui hätäilyt seinään kun sain tiedon, että vauvelilla kaikki kunnossa =) :hug:
 
Olipa rankka työpäivä!! :eek: |O Olen aivan poikki ja voisin mennä vaikka heti yöunille |O Mutta pakkohan se on hieman perheenkin kanssa viettää aikaa!!

Magda luultavasti kyseessä ihan vaaraton tuhru :hug: Noita ruskeita tuhruja/v.vuotoo esiintyy monilla alkuraskaudessa eikä ne välttämättä oo merkki mistään! Sen sijaan jos tulee kipuja ja kunnon vuotoa/hyytymiä niin sitten tilanne on eri!
Eikä meilläkään ole suvussa kaksosia joten se ei oo mikään ainoo kriteeri sille että tulee kaksoset ;)
Meillä tosiaan pojat syntyny ihan alakautta ja synnytys kesti yhteensä 9.5h. Eihän tuo synnytys mitään herkkua ole ja mulle raskainta oli A-vauvan ponnistelu (eikä se sitten ilman apua ulos tullutkaan ). Mutta aika on kullannut muistot eikä niitä synnytyksen epämukavia hetkiä enää muista ;) Tosin nyt oon kyllä ihan iloinen että masussa köllöttelee vain yksi pieni :D

Kohta saunaan...saas nähdä kuinka käy kun oon näin väsynytkin!! :whistle:

 
Itseasiassa tutkimusten perusteella taipumus saada epäidenttiset kaksoset voivat periytyä äidiltä tyttärelle. tällöinhän irtoaa 2 munasolua jotka hedelmöityvät ja joillekin on ominaista että munasoluja irtoaa useampi!
Mutta vieläkään ei ole pystytty todistamaan identtisten kaksosten periytyvyyttä. Siinähän yksi munasolu jakautuu kahdeksi alkioksi! Joten meidänkin pojat ovat vain jokin luonnon oikku :LOL:
Eikä siinä mitään...onnellinen olen ollut joka päivästä :heart:
 
Magda & Jennyli, mun suvussa isän puolella on kaksoset ja nyt hyppäis just sen yhden sukupolven yli meille. :D Mut itse mä olen miettinyt, että voiko tuo mun pco vaikuttaa asiaan? Siis kun on monirakkulaiset munasarjat, voisiko useampia munasolujakin irrota? Oli miten oli, mun käsittääkseni meillä ei vielä ole tietoa, onko möykyt identtisiä vai ei, vaikka Jennyli taisikin jo jotain johtopäätöksiä tehdäkin... ;) Mun pitikin sulta vielä tiedustella, että jäitkö aiemmin sairaslomalle kaksosista? Jostain vain luin, että yleensä monikkoraskauksissa jäädään jo rv 25 tienoilla (eli tarkoittais mulla, että jo elokuussa!). Voipi muuten olla, että tässä matkan varrella joudun sulta hakemaan vertaistukea vielä kerran jos toisenkin. :)

Täällä vietetään tänään baari-iltaa. Päätin tälle hyvälle ystävälleni, joka mukaansa pyysi, kertoa totuuden. Se saa varmaan slaagin. :LOL: Toivottavasti ei tule yhtä kova krapula kuin viimeksi kun kävin baarissa (eli viime viikonloppuna autolla ja vichyä join). Oksensin kaksi seuraavaa päivää. :LOL:

Kävin muuten tänään Ikeassa ja pakko oli hypistellä kaikkia vauvojen ja lasten juttuja. Tollasen ostan sit. Ja tollasen. Ja tollasen... :D

VL + möykyt 7+3 :D ou jee
 
Tällainen viesti lähtee ens maanantaina vanhemille ja sisaruksille jos ultrassa on kaikki vielä hyvin

:heart: Muille kerrotaan kun on turvallisemmat viikot.

Kuu kierrollansa pirttiin kurkistaa. Vauvaa kohdussaan, onni varjoaa.
Enkeli elämän alkua tarkoin suojelee, äiti ja isä kiitostaan taivaan Isälle hiljaa hyräilee.
Odotamme * ja * pikkusisarusta marraskuun 12 pv.2009.

Jännittää jo valmiiksi minkälainen vastaanotto asiasta on. Ihan hyvä varmaankin. Sen mä tiedän että äitee ainakin alkaa kiljumaan ja hössöttämään.

aamukaste ja pisara 8+2
 
magda jos ei kipuja ja runsasta vuotoa ole ei ole syytä huoleen.

Varanikilläkö sielä tuli jo siteellistä? Etkö pääsisi mihinkään tarkistuttamaan tilannetta. Pakkohan se on. Nyt kun olet vuotanut jo noin kauan niin itse pelkäisin jo senkin puolesta ettei tule mitään tulehdusta ja saataisiin suljettua pois kohdunulkoinen. Kaikki ei vuoda välttämättä jos km olisi tulossa pois itekseen vaan tarvitaan apua. mulla oli keskeytynyt km. ja tarvittiin lääkkeet ja siltikin kohtuun jäi raskausmateriaalia, tuli tulehdus 2 viikossa ja vielä kaavintaan vielä tippaan laitettiin kahta antibioottia. Nyt kyllä menet tarkistuttamaan tilanteesi. Olen huolissani sinusta :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Varanikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnatar:
Kolmaskertalaisen muokkauksia pilke silmäkulmassa tehtyinä.

Täältä myös muutama muutos...

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta PAKASTIMEN PÄÄLLÄ ESIKOISELLA, hyvin sopi se muovinen pehmeä Pikku Piia tms alusta ja kaikki tarvikkeet tämän päälle. Meillä ei ole vieläkään h.pöytää :D Myös edestä täytettävä pyykinpesukone ajaa saman asian.
- Vaunut
- Turvakaukalo Kannattaa hankkia vaikkei olisi omaa autoakaan. Saattaa joutua joskus lähtemään yöllä taksilla lääkäriin tai muuten vaan jonkun tuttavan kanssa ajelulle. Myös sairaalasta olisi suositeltavaa tulla autolla kotiin.
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä ) MIELUUMMIN ENEMMÄN KOKOA 62, vauva ei suorastaan huku näihin mutta kasvaa todella äkkiä 50 kokoisista ulos.. Menee jopa viisi vaatekertaa päivässä ja kolme yössä :D
- Vanna (amme) Itse koin hirveän hyväksi myös ammejalat esikoisen kanssa.
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta Normaalista lakanasta saa esim. kaksi vauvan lakanaa ja jos ei malta katkaista niin taittelee sen useampaan kertaan niin sopii taas vauvan petiin.
- Peittoja, kankaita Kankaita???
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%) SAA TEHTYÄ ITSEKIN
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle MUTTA VAIN PARI nimimerkillä lavallinen käyttämättä jäi..
- Vanupuikkoja, -lappuja Nukkaamattomia
- Talkki PERUNAJAUHOT AJAA SAMAN ASIAN. Perunajauhot todellakin hyviä!
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan) En tarvinnut lainkaan esikoisen kanssa vaan pärjättiin Beballa, joten ei kannata valmiiksi ostaa.
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeenkin.
- Rela-maitohappobakteeritipat Vastasyntyneelle???
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin) Sitten jos mahassa kuplii.
- Sitteri
- Itkuhälytin EI NIIN TÄHDELLINEN VÄLTTÄMÄTTÄ :)
- Kantoreppu tai -liina KS YLLÄ, sylissäkin voi kantaa :D
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin HÄH? TÄMÄ KOHTA ON KYLLÄ NIIN TURHIS KUN VAAN OLLA VOI, muttä jos rahasta ei ole pulaa ;) Kiehuva vesi ajaa täysin saman asian!
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) KÄVISIKÖ IHAN TAVALLINEN MUKI? :D Tavallinen muki saa kannatusta täältäkin
- Särkylääkettä
- Kynsisakset Nämä tulee pakkauksessa, jos sen ottaa
- Pehmeä hiusharja Pakkauksessa.
- Kylpylämpömittari Pakkauksessa.
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin Pakkauksessa
- Vauvan myssy Pakkauksessa
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen) TÄSSÄ TAAS YKSI JONKA MAALAISJÄRKI korvaa suihkulla ja ovella :D Suihkun puolesta täälläkin puhutaan!


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja TAI MIHEN ISOJA PAITOJA :D Mulla omat normaalit paidat.
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit EI SUOSITELLA
- rintapumppu TAI KÄSINLYPSYOHJEET
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin) vauvan kanssa sama beba...
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide ÄIDIT EI HARRASTA SEKSIÄ, tämän voi unohtaa ;) Pakkauksessa
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle !!!

Lisäksi vielä hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta, niin pärjää jo pitkälle...
Anteeksi, ihan pakko oli lisäillä huomioita omasta näkökulmasta, ei pahalla listan luojaa kohtaan :)

Täällä taas uskonpuute vaivaa, mutta on taas hieman helpompi olo.. Vaikka vuodankin koko ajan :(
Siinäpä muutama lisäkommentti noihin =)
 
Mä kans! :D

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta MEILLÄ OLI PEHMEÄ HOITOALUSTA PESUKONEEN PÄÄLLÄ
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (Mieluummin enemmän kokoa 62. Voi mennä jopa 5 vaatekertaa päivässä ja 3 yössä ) MEILLÄ TAAS EI PALJON PUKLAILTU JA YKSI VAATEKERTA PYSYI KYLLÄ PUHTAANA PÄIVÄN. KIETAISUPAIDOISTA EN TYKÄNNYT YHTÄÄN KUN NE NARUT OLI TOSI INHOTTAVAT, NAPITETTAVAT BODYT OLI VAUVA-AJAN HITTI! PALJON HELPOMPI PUKEA MAKKARALLE KUIN PÄÄN YLI VEDETTÄVÄT.
- Vanna (amme) EHDOTTOMASTI HELPOTTI KUN OLI AMMEESSA JALAT
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi EI VÄLTTÄMÄTÖN KUN MUOVISEN ALUSTAN SAI PYYHITTYÄ HELPOSTI TARVITTAESSA
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä ) MEILLÄ IHAN TARPEETTOMIA, KAKKAPYLLY PESTIIN AINA KUITENKIN,PUHDISTUSLAPUT EIVÄT MYÖSKÄÄN SOPINEEN POIKAMME PYLLYLLE (näin voi käydä helpostikin). HYVIN TOIMII MYÖS PURKISSA ESIM VETTÄ JA VANULAPPUJA :)
- Muovifrotee-alustoja (KÄYTETTIIN MM. VAUNUISSA JA SÄNGYSSÄ PATJANSUOJANA)
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten EHDOTTOMASTI SE APTEEKIN IMURI EIKÄ NENÄFRIIDA!
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä)
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan) JÄI KÄYTTÄMÄTTÄ,BEPANTHEN TOIMI HYVIN JA PERUSRASVA
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri TODELLA HARVOIN KÄYTÖSSÄ, LÄHINNÄ JOS TEHTIIN YHDESSÄ RUOKAA JA VAUVA ISTUI SIINÄ JA KATSELI
- Itkuhälytin (ei välttämätön) EI OLLUT TARPEEN
- Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa) PARAS JA TÄRKEIN HANKINTANI OLI MANDUCA JOSSA ESIKOINEN MATKUSTAA VIELÄKIN
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin IHAN KATTILA RIITTI MEILLÄ ;)
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) TAVAN MUKI VARMASTI KÄY
- Särkylääkettä HUOM. VASTA 3KK IKÄISILLE
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) KORVAKUUMEMITTARI ON HYVIN EPÄLUOTETTAVA VASTASYNTYNEILLÄ JA PIENILLÄ KOSKA KORVAKÄYTÄVÄ ON NIIN PIENI. MEILLÄ ON VAAN SE JA OLLUT AIKA ARPAPELIÄ,EIVÄT SUOSITELLEET APTEEKISSAKAAN.



Äidille:

- imetysrintaliivit MULLA RIITTI IHAN TAVALLISET LIIVIT MISSÄ OLI IRROTETTAVA OLKAIN
- rintaliivien suojia NÄITÄ EI MENNYT KUIN PARI,ÄP-PAKKAUKSEN RIITTI HYVIN VAIKKA TÄYSIMETIN 6KK
- imetyspaitoja (tai miehen isoja paitoja) IMETYSPAIDAT OLIVAT TOSI POP!
- imetystyyny (tai iso tyyny) VARMAAN TÄLLÄ KERTAA HANKIN,TAVALLISET TYYNYT KYLLÄ AJOIVAT ASIANSA ESIKOISEN KANSSA
- rintakumit (ei suositella) EN TOD OLISI PÄRJÄNNYT ILMAN ENSIMMÄISTÄ 2VK JA SAIRAALASTA IHAN SUOSITTELIVAT. EI HÄIRINNYT YHTÄÄN IMUOTETTA,JOTEN SEKIN ON IHAN VAUVAKOHTAISTA.
- rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet) EN OLISI PÄRJÄNNY ILMAN RINTAPUMPPUA, IHAN EHDOTON KUN OLI JOSSAIN MUUTAMAN TUNNIN TAI KAUEMMIN
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti) EN TARVINUT
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle TÄÄ VIIMENEN OLI IHAN TODELLA IHANAA KUN TULTIIN SAIRAALASTA! EHDOTTOMASTI SUOSITTELEN :)

:D
 
Hauska huomata miten kullakin on ollut eri asiat tärkeitä kun taas toisilla.
Meillä tosi tärkeä oli toi disflatyl tipat, poistaa TEHOKKAASTI ilmaa masusta, ei tuon cuplatonin kans jaksa millään läträtä kun sitä pitää antaa joka syötön yhteydessä noita toisia tippoja annettiin vain 2-3 krt päiväs. Vauvalla oli koliikki ja auttoi tosi paljon noi tipat.
Rinnansuojuksia mulla meni jo laitoksella kokonainen paketti. Mulla on rinnat semmoset että niissä on aivan hirmuisesti liikaa maitoa vauvan tarpeisiin ja sitten ne falskaa niin että sitä maitoa vailuu aivan joka paikkaan. Voi että se on rasittavaa. Eli mä ainakin tarvin niitä tosi paljon.
Imetysliivit mulla on tärkeät kun olen pienirintainen ( tai no joo kun ne on maitoa täynnä ne on pamelat :D ) mutta siis tavalliset liivit ei käy kun mun rinta ei tuu liivin "yli" vaikka esim. olkaimen saisi irti kun on rinta pienehkö.
Rintapumppu EHDOTON!

joo ja pakkaseen pitää tehdä hirmuiset määrät ruokaa. Se todella helpottaa. Kaverini toi vauvalahjan yhteydessä meille ISOT paketit kertakäyttö kuppeja, lautasia, haarukoita jne. KYLLÄ OLI IHANAA!!kun ei kerääntynyt tiskiä aluksi sen vauvahässäkän keskellä.

Nyt alkaa olla jo paljon rauhallisempi mieli tämän odotuksen suhteen. Jotenkin uskaltaa jo ajatella että hyvin tämä menee ja marrasvauva saadaan :heart:

Kohtu ilmoittelee kokoajan olostaan. Kaipa se kohtu sielä nyt kasvaa vain kovasti :heart:
 
Aamukastetta, joo. Kaippa se pitää käydä näytillä. Jos ei huomenna päivystykseen tarvitse mennä niin maanantaina soitto neuvolaan valaisenee asiaa. Paitsi jos tulee helvetilliset kivut tai tulva. Koko päivän on taas vuodellut hiljakseen, ruskeanpunervaa tällä kertaa. Alkoi kyllä nyt pelottamaan tuo tulehtumisen mahdollisuus, enpä olisi itse tuota osannut ajatellakaan :(

Oireita odotuksesta, enpä osaa enää sanoa onko mitään jäljellä.

 
Täällähän on turistu oikeen kunnolla taas tänään. Itse olin töissä ja voi että mua väsytti. Mua väsytti niin että melkein rukoilin vuoron loppumista :ashamed: Vaikka takana siis oli 9h yöunet! :eek: Olisko tää nyt oire...?! :ashamed:
Hiukan yököttikin, mutta se voi olla oire taas meidän viikon kestäneestä yrjöbyrjöriblataudista, johon minä en sairastunut, enkä aio sairastua :kieh:

Olen miettinyt tuota äitiyspakkausta ja tällä kertaa se taitaa jäädä väliin. Olen ottanut sen 4kertaa ja jopa kaikki makuupussit taitaa olla jäljellä..? Pakkauksen -07 vaatteista suurin osa on jäljellä, olisko yhdet pallopotkarit ja body myyty kirppiksellä? Ikinä en ole käyttänyt siitä sitä haalaria ja muutkin vaatteet jääneet tosi vähälle käytölle.
Meiltä löytyy oikeestaan kaikki muut tarvikkeet vauvalle paitsi uusi patja pinnikseen ja jos nyt masussa on edes asukas ja hän olisi poika niin pojan vaatteet tietenkin uupuu. Tytölle olisi vaikka mitä..en ole raaskinut vielä luopua kuopuksen vauva ajan vaatteista :ashamed: Viimeksi mulla oli ihan hirveä luopumisen tuska mun äitiysvaatteista! :ashamed: :ashamed: Ajattelin etten ikinä enää niitä pukisi päälleni ja möin pois...ja kas, niille olisi ollutkin ehkä tarvetta :D

Taidan lähteä tästä nukkumaan, kun kovin niin väsyttää. Kerrankin ajoissa! ;)
Voikaahan kaikki hyvin! :hug:

Chira rv 6+5....ultra senkun lähenee..enää 3 yötä...
 

Yhteistyössä