*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

eevan äiti kovasti jaksamista sinulle :heart: ja muillekkin, joilla on huolia masuasukeiden voinnista :heart:

itse viettelen omaa laatuaikaani kotona yksin, puolitoista vuotias esikoinen on mummolassa hoidossa ja mies on eilisellä reissullansa, vieläkin.. :kieh:
kauhean etovaa oloa, mietin kaksi kertaa, että uskallanko keittää aamukahvia itselleni ollenkaan kun tuosta kahvin hajusta on tullut melki ylivoimainen.. ääh, edellisessä raskaudessa ei ollut mitään pahoinvointia / etovuutta.
huimailustakin on tullut ainainen riesa, verenpaine vaivasi myöskin esikoista odottaessa mutta nyt se on ollut ainakin hyvin sallitun rajoissa ettei huimaus siitä ainakaan johdu.. olen miettinyt että heittelevätkö verensokerit niin että aiheuttaisivat sen koska ei johdu myöskään esim. nopeista nousemisista. pitänee tarkistuttaa kun tulee sopiva hetki =)
ensimmäinen neuvolakin lähenee, 14.4. onneksi aika tuntuu menevän kuin siivillä.

G: olen olen sijainen suurtalousmaisessa keittiössä sekä viikonloput teen tarjoilijan töitä baarissa =)
viinan haju etoo myös aika kovasti :LOL: ja isommalla vatsalla ei ole kovin nätin näköistä myydä viinaa, mutta pienellä paikkakunnalla on heikosti töitä.. onneksi olen pyöreämpi tapaus ni mahakaan ei heti hyppää silmille :) esikoisemme kävi kyllä niin usein "alaikäisenä baarissa" ettei varmaan tarvitsisi mennä ikinä enää... :LOL:

vointeja kaikille kanssaodottajille :heart:

heituska ja pähkinä 7+4
 
Nyt olo parantui huomattavasti kun söin vanukasta ja riisifruttia :D Nyt iski taas pelko kohdunulkoisesta raskaudesta tai keskenmenon mahdollisuudesta. No, ensi viikolla selviää sitten.

Gallupiin voin vastata että olen opiskelija ja nyt ei oo pariin viikkoon ollu paljoo koulua eli pääasiassa oon kotona laiskotellu. Oon kyl välil osa-aikases työs. Parin viikon pääst loppuu koulu ja sit pitäis alkaa puolen vuoden työputki! Ihan varmaa työtä ei vielä ole mutta yritän saada järjestymään. En varmaan mee opiskelemaan syksyllä, haluan olla täyspäiväsessä työssä äitiyslomaan saakka että saan hyvät äitiysrahat ;) Niin, ja talousalaa opiskelen yliopistossa ja myös sen alan töitä teen =)
 
Virvon varvon ja niin edespäin. Meillä ei kyllä ole yhtään virpojaa käynyt ja allekirjoittaneelle jäi sitten aika monta suklaamunaa tuhottavaksi. :p Ja yleensä en edes tykkää suklaasta, nyt menee sitten alas sekin...

Täällä ollaan just selvitty hiuksianostattavasta tunnekuohusta. Ensin kiukkua niin, että hirvittää ja heti perään padot auki ja kaamea vollotus. Myllertää vaan mielessä niin kovasti, pelko ja ilo ja epävarmuus, kaikki vuorotellen. Nyt suurin pelko on, ettei molemmat möykyistä selviä. Niin ne murheen aiheet vaan vaihtelee... Ja nyt silmät punaisena toivon, ettei niitä virpojia enää tulisikaan.

Ninnuli, kiitos! :flower: Mun isän veljet on kaksosia, että suvustakin taipumusta löytyy.

Magda, täällä kans riisifrutti maistuu.

G Laboratorioalalla puuhailen ja sitä myötä työskentelen myös melko kyseenalaisten aineiden kanssa joka päivä. Ens viikolla aion varata työterveyslääkärille aikaa keskustellakseni aiheesta. Toki olen plussauksesta asti noudattanut äärimmäistä varovaisuutta ja tästä syystä kertonut aiheesta myös lähimmälle työtoverilleni, jotta voin tiettyjä hommia delegoida hänelle.

Huomenna pitäisi sitten soittaa ilouutiset neuvolaan, että kahta lähdetään nyt sitten odottamaan. Ensi viikolla ois myös ensimmäinen neuvolalääkäri.

VL möykkyineen rv 7+3
 
Varanikki Tulethan silti välillä kertomaan kuulumisiasi
:hug: Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista kauheasti! :hug:

Mua jännittää huominen nvla hirmuisesti :heart: Se on vasta klo 15..joten muutaman kerran saa huomenna jännitellä. Mutta on niin ihana sinne mennä. Toivottavasti kaikki on vaan vieläkin hyvin, kun koskaan ei voi olla 100% varma vaikka olo aika luottavainen onkin.

kotidopplerin hankkiat jos osaatte tai joku teidän tuttunne käyttää esim: ebay: tä sieltä saa noita angel sounds dopplereita 30e ja siis toi summa sisältää jo postarit. Eli pikkuisen paljon halvemmalla kun suomesta. On ihan sama laite kun suomen sivuillakin myitävä ja siis tietysti on uusi. Itse tilasin sen tuon kakkosen aikana ja sillä kuului äänet tosi nopeaa, muistaakseni jo rv 10 kuulin kovasti vauvan sydämen äänet, kauan niitä sai kyllä hakea ettei sekoittanut omaan sykkeeseen, mutta onhan se vauvan syke paljon nopeampi. Sen oppii erottamaan. Mutta siis jos rahaa haluaa säästää niin ostakaa tuolta ja sittenhän sen voi myydä kun ei enää kaipaa vaikka huutiksessa ja siitä saa saman hinnan takaisin kun täällä ne on niin kalliita. ;) Eli et menetä penniäkään.

Valkolilja voi kuinka ihanaa! Onnea tuplista. Itsekin kun aloin odottaa esikoista, mulle tuli tosi kovia vatsakipuja ja pääsin ultraan. Ultrassa huomattiin toinenkin sikiöpussi joka oli "kiinteä" viikon päästä laitettiin uusintaultra ja silloin pussi oli tyhjentynyt. Ilmeisestikin odotin siis kaksosia joista toinen ei kunnolla lähtenyt kehittymään. Mutta en miettinyt sitä silloin sen enempiä. Olin vain onnellinen että yksi oli elinvoimainen ja sydän jumpsutteli.

Aamukaste ja pisara 8+3
 
Varanikkille isot halit! :hug: :hug: :'(

Eevin äiti on kokenut myös hurjia :hug:

Tervetuloa Hapikko mukaan, ollaankin toista kertaa samassa pinossa :D Olin joulunodottajissa 2007(nim.Maikka79).

G: Minä toimin tällä hetkellä kotiäitinä (viimeiset 7 vuotta ollut), vakityöpaikka lyötyy kaupan alalta.

ON ei muuta uutta kuin että mun puolen mummulle ja papalle uutinen paljastettu ja yllätyksenä ei oltu yhtään HÄH?! ihan niinkuin olisivat arvanneet...Äiti tuumas vaan että eipä ookaan yhtään lastenlasta marraskuulle:) Tämä on mun vanhemmille 9 lapsenlapsi. Tais olla tuo neljäs pahin paukku ja nyt viides ei tunnu enää missään :LOL: Kyllä helpotti omaa mieltä kun kauhulla ootin miten suhtautuvat...

Onni rv 9+5 (11pvää ekaan neuvolaan, miten niin en jaksa oottaa :ashamed: )
 
G: minä olen kotiäitinä edelleen.

Täällä on ihan vetämätön olo,väsymys ja tää oksenteleu ei o yhtään kivaa mutta iana yleensä se loppuu mulla tossa rv 12 kohalla,enää ois vaa noin 4 viikkoa tämmöstä oloa kestettävänä.

Onneksi keskiviikkona pääsee ultraan ja sitte 15 päivä on toka neuvola ja sitte onkin aikas pian seuraava ultra.


 
Täällä iski flunssa, ja nenä valuu + aivastuttaa, viluttaa...päivä mennyt toihuillessa, siivoillessa,. kaupassa käyden , pyykäten ja kokkaillen... nyt sauna lämpenemässä, josko vähän auttaisi kurjaan oloon.

Kuiskaten 7+1
 
aamukastetta, kiitos! Ja kiitos vinkistä. Mun mies ei ole ollut kauhean innostunut tosta dopplerista (lähinnä hinnan takia), mutta tuon vinkin ansiosta voisin saadakin hänet suostumaan. Sillähän vois melkein jopa tehdä voittoa, sen verran paljon täällä käytetyistäkin pyydetään. :LOL: Tällaiselle stressaajalle se laite olisi varmaan kullan arvoinen eikä iltaisin enää varmaan paljoa muuta tehtäisikään kuin kuunneltaisiin möykkyjen jumputusta. :heart:

Ninnatar ja muut, jos on hyviä vinkkejä myös muualla Etelä-Suomessa olevista lastentavarakirppareista, tietoja otetaan mielellään vastaan. :)

Nyt tää pakottaa itsensä lähtemään kävelylle koirien kanssa, jos se vähän kirkastaisi mieltä ja loppuisi tämä hormonihirveily... :headwall:
 
Vinkkejä pahoinvoinnin selättämiseen (www.helistin.fi)

Aamupahoinvointi on yleinen alkuraskauden oire. Se voi olla lievää tai viedä täysin odottavan äidin voimat. Pahoinvointi on aina yksilöllistä ja voi vaihdella saman äidin eri raskauksien kohdalla huomattavasti. Yleensä aamupahoinvointi heikkenee raskauden ensimmäisen kolmanneksen loppua kohti. On kuitenkin hyväksi havaittuja keinoja vähentää ja helpottaa aamupahoinvoinnin oireita niiden ilmaantuessa. Seuraavassa on esiteltynä niistä kymmenen.

Nuku tarpeeksi ja lepää kun siltä tuntuu. Stressi ja liian vähäinen yöuni pahentavat usein oireita. Tee vuoteesta miellyttävä paikka nukkua.

Syö usein ja pieniä annoksia kerrallaan. Pieni annos ruokaa vatsassa auttaa pitämään pahoinvointia kurissa.

Vähennä tietokoneella istumista. Näyttöpäätetyön on todettu pahentavan aamupahoinvointia. Jos kuitenkin joudut käyttämään tietokonetta työssäsi, pyri pitämään taukoja, tuulettamaan huonetta ja kohdistamaan katseesi hetkeksi muualle.

Liiku ja nauti ulkoilmasta. Jos vietät koko päivän sisätiloissa, on hyvin todennäköistä että oireet pahenevat. Varmista että saat tarpeeksi liikuntaa, erityisesti raskauden alkuaikoina.

Kokeile vatsaa rauhoittavia valmisteita, maitohappobakteereita tai hapanmaitotuotevalmisteita kuten maustamatonta jogurttia. Voit lisätä jogurttiin mustikoita ja hunajaa, joilla on ruuansulatusta tasapainottava vaikutus.

Kokeile maistuisiko omenasose sinulle. Omenasose rauhoittaa vatsaa ja saattaa siten poistaa pahoinvointia.

Sitrushedelmillä on todettu pahoinvointia lievittäviä vaikutuksia. Appelsiini tai greippi on hyviä aamunaloituksia.

Valmista lounaaksi uuniperunaa mieleiselläsi täytteellä. Peruna on mietoa, mutta hyvin ravitsevaa. Tai kokeile banaania heti herättyäsi; hedelmien kalium voi estää pahaa oloa.

Käytä mukavia puristamattomia äitiysvaatteita, joissa on helppo liikkua ja jotka eivät kiristä vatsankaan kohdalta.

Vaihda mahdollinen vitamiinivalmisteesi lasten vitamiineihin. Ne ovat usein helpommin sulavia.

Oireet alkavat usein aamulla ja siksi monen raskaana olevan pahoinvointiin auttaa hyvä aamupala. Edellä mainittujen lisäksi monipuolinen aamupala, kuten aamiaismurot kylmässä maidossa, ruisleipä, tuoremehu ja kofeiiniton kahvi on helpottanut monen tulevan äidin oloa. Myös keskittyminen rentouttaviin asioihin kuten lukemiseen tai ystävien kanssa puhumiseen vie huomion pois huonosta olosta. Jokainen äiti on kuitenkin yksilö ja yksilöllisiä ovat usein keinot aamupahoinvoinnin taltuttamiseen. Kokeilemalla eri keinoja voi helposti löytää oman yksilöllisen 'lääkkeensä'.

 
Ninnatar ja Valkolilja: Vantaalla Rekolassa on TOSI hyvä lastenvaatekirppari, jossain muuallakin oli mutta en ole ite käyny, naapuri vaan puhunu, mut toi Rekolan paikka on tosi hyvä ja siellä on mun mielestä ollu tosi hyvää tavaraa myynnissä. =)

Itellä on siel nyt pöytä mutta en sit jaksanutkaan ettiä sinne tavaraa niin meni vähän puihin tää homma, tiistaina käyn tyhjentää pöydän, onneks niillä on myyntitakuu joten jos ei tältä toiselta viikolta ole tullut pöydän hintaa niin se on mulle ilmainen, siis plus miinus nolla menee mutta ihan oma vika ku laiskotti.. :ashamed:
 
Iltaa..En jaksa nyt lukea kaikkia näitä mitä ootte kirjotellu,mutta ilmotan nyt sit virallisesti et kaikki on ohi.Perjantaina illasta alko vuotaan niin paljon ja tuli kunnon isoja klönttejä,että tiedän sen pikkusenkin tulleen pois. :'( Itketty on ja paljon,mutta eiköhän tämä tästä..Huomenna töihin.Fiilikset ei oo kovin korkeella,mutta onneks on ollu viikonloppu aikaa olla vaan..

Lämpimät kiitokset myötäelämisestä ja onnellista raskausaikaa teille kaikille!!Ja [/b]valkoliljalle onnitteluhalaus tuplaonnesta :hug: !!

Nyt hyvää yötä..
 
Huomenta kaikille!

Pahoittelut hepetius :hug:

Täällä jo jännitetään neuvolaa joka on klo 10. Näin unta et mulle tehtiin ultra siel ;) Pelottaa kl toi mun viikonloppuinen vuoto, toivottavasti ei vaan enteile keskenmenoa.... Nyt on ihan hyvä olo, ei ees okseta, mut yöllä oli menkkamaista jomotusta.
 
Voi ei...tämä aamu alkoi sitten kyyneleet silmissä :'( Olen niin pahoillani puolestanne varanikki ja hepetius :hug: :'( Kovasti jaksamista teidän perheille :hug:

Mä oon ihan poikki jo valmiiksi |O Tästä lähtien otan varmasti viikonlopputyön jälkeen maanantaille vapaan!!
Tänään pitäis sitten soitella sinne neuvolaan...toivottavasti nyt saisin myös kiinni!! ;)
Muuten ei uutta...paitsi rinnat on kipeytyny yön aikana kosketusaroiksi,auts!!




 
varanikki ja hepetius :hug: :'( pahoittelut teille, ja paljon jaksuja teille. Elämä osaa olla epäreilu :'(

Tsemppiä tuhruilijoille :hug:

Ja kaikille hyvää viikonalkua, tasapuolisesti!

Omaa napaa: täällä on siis epäterveellinen aamiainen kahvi+ tupakka vaihtunut mehuun, teehen ja puuroannokseen :p

tupakatta kokonaan kohta jo viikko menty :D oon TODELLA ylpeä itsestäni. Ultrapäivän jälkeen en ole enää polttanut. Pahoinvointi osui todella hyvään saumaan, tupakansavu tekee tosi pahaa, ja se haju :x :x onneks mies on myös ollu nyt polttamatta! Ei tarvii kakoo sen lemun takia enää ollenkaan :D

Tästäpä lähden puuron keittoon..

Heinis ja kirppunen, rv 7+ jotain
 

Yhteistyössä