Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

Sanse: joo en minäkään lääkäri sano että vauva kääntyny ja on edelleen perätilassa.. :whistle: kysyin et siis tä niin ei se sit enään vastannu oli aika tyly täti muutenkin. tuntu että sillä ei ollu ihan paras päivä ollu kun en saanut kauheasti vastauksia kun siltä kyselin asioita.. täytyy toivoo että ei ole sama lääkäri ens kerralla..
 
Lie pudonnut listalta jo kun en ole aikohin kuulostellut. Tai sitten en ole alunperinkään ilmoittautunut oikealle foorumille. 14.11 laskettu aika neljännelle lapselle jonka sukupuoli arvoitus. Fannya tai Joelia tahtoisin nimeksi jos miehelle passais. Kaksi viikkoa ollu kesäloman jälkeen töissä ja kummalliset kaksi päivää nyt kun joutuu "sipalla" kävelemään muutoin alavatsa hellänä. Vaikka ei tunnu semmottelta supistavalta ollenkaan, yleensä olen harrastanut sitä supistelua. Ens viikolla tuo lääkäri onneksi voi todeta mikä lie tilanne kohdunsuulla jne. Äitiyspakkausta ootellaan innolla ja pikkuvaatetta kirppareilta haalin. Painoa on tullu ehkä ihan raskauden alusta puolenkymmentä kiloa, mutta kohtahan sitä alkaa toden teolla tulla jos vanhat merkit paikkaansa pitävät ja aamuyöstä täytyy kiivetä jalkeille nälän takia. Uimassa käyn vielä järvessä saunan kera, avantouintia jää ikävä kun imettäjän ura urkenee ensi talveksi, saa nähä kauanko kehtaa käydä vielä ja mitenkä tuntuu hyvältä. Vielä tilasin muutaman äitiysvaatteen syksyksi, piristää mieltä jos sattuu mieleiset. Taitaa olla sekä Kappahlista että Lindexiltä poistuneet varsinaiset mammavaatteet niin ei oikein Kuopiosta isosti löydy puettavaa paitti Henkkamaukalta, Lastentarvikkeen vaatteet koen aika kalliiksi ja tylsiksikin usein. Farkut jos löytys jostain halavalla mutta ei saata löytyä kun ei jaksa huutonetissäkään asustaa. Ja Farkut ois miltei hyvä kokeilla että istuvat edes sinne päin.
Vähä jo jänskättää miten tuo synnytys mahtaa tällä kertaa toteutua ja miten ois onnea matkassa saada neljäs terve lapsi vai joko tulee kahmalokaupalla hankaluuksia. Taitaa vauva tietää Olympiakisoista kun pyöriny kuin väkkärä muutaman päivän:)
Eijuli 26+4 (ehkä)
 
Hari mao siis mulla oli kyllä tänä aamuna sokerirasituskoe mutta eri paikassa.. oot varmaan jostain muistanut väärin että mulla olis ollu tays:issa mutta ei ihan täällä omalla pienellä paikkakunnan tk:ssa olin.

meinas oksennus lentää, oli niin kamala olo kun olin sen litkun siinä juonut, mutta onneks se 2 tuntia sitten menikin siinä ihan hyvin. heräsin 7 aamulla ja heti kun pääsin kotiin vedin reilun tunnin tirsat. ja nyt äsken kun oli niin kova väsy niin nukuin uudelleen sellanen reilu puoli tuntia, ja voi kun nyt on hyvä olo. ei enää väsytä niin ja jaksaa jotakin tehdäkin.

mä en tiedä mikä mua vaivaa, mulla nousee paino niin kovaa vauhtia että apkko olla jotakin häikkää jo. turvotusta kyllä on, joten johtuisko siitäkin..??
mulla tullu sellanen 12kg nyt tähän mennessä ja kun täs vähän mietiskelin niin n. 3kg tullu ihan parissa viikossa... onko tää nyt aivan normaalia..

huomenna soitan sok.ras.kokeen tulokset neuvolaan josko ne nyt olis hyvät.

ootteko te huomanneet vauvan liikkeistä että vauva tuntuu liikkuvan aina samoihin aikoihin päivästä. mulla ainakin heti kun meen iltapedille ja yritän nukkua niin se rupeaa jotakin aerobicciä siellä vetämään. ja muutenkin jos vähän istun rauhassa niin se vipeltää siellä, ja usein kun on kova äänistä porukkaa meillä tai me jossain kylässä niin silloinkin liikuskelee hurjaa vauhtia.

Lakanakangasta pitäis pikapuolin tulla postiin, rupean itse sitten siitä väsäämään lakanoita, ja pussilakanoita ja tyynyliinoja vauvalle, ja vähän itsellekin.

mutta nyt heihei!!
 
Heipsan! reginarento Joo sama täällä, heti kun ite menee pitkäkseen niin alkaa armoton jumppaaminen mahassa :LOL: Ja sekin on jännää jos minä silittelen mahaa niin vauva vastaa niihin silityksiin liikkeillä ja potkuilla mutta kun mun mies koskee mahaan, tulee yhtäkkiä tosi hiljaista :D Voiko se tuntea jotenkin että tuo ei olekaan äipän käsi??
Pikkusen meinaa olla tööt olo, kahet päikkärit tälle päivälle nukkunu |O

rv 27+2
 
hoiva1syli2: mulla ois kahet äippähousut jo myynnissä ku pieneksi ovat käyneet. ois kokoa xs.Huutiksessa ne nyt siis myynnissä.

Reginarento: mulla kans sama homma, ku meet pitkälleen ja aiot rueta nukkuu niin heti alkaa hirmu jumppa mahassa. =) Mulla on kans tuota että jonkun muun käsi tulee masulle niiin hiljaiseksi menee masukki.
 
paula83: Oisko vauva sit toisinpäin istuillaan, et jos pylly on nyt toisella puolen? Et tavallaan pyllyn päällä pyörähtänyt tai jotain... Varsin sekavasti kyllä ilmaistu lääkäriltä!

hoiva1syli2: Todennäköisesti et ollut ilmoittautunut, en muista ainakaan nikkiäsi! Mutta lisäsin sut nyt tuonne etusivulle, haluatko kertoa muita tietoja? Pärjäät toki noillakin :D

reginarento: En ole pannut merkille milloin masukas liikkuu eniten. Kun joskus tuntuu möykkäävän melkein koko päivän, joskus pitää "vähemmän liikkumisen päiviä" =) Vois kyllä mielenkiinnosta seurata!

Ja tuosta toisenkäsimahalla-jutusta, meillä myös menee noin! Kun sanon ukolle et koitapa kun riehuu ihan hurjana, saattaa ihan pari potkua antaa ja sit loppuu kui seinään :LOL: Samaa teki esikoinen, että voiko ne vauvat oikeesti tajuta käden painosta, koosta ym. ettei taidakaan äipän käsi enää siinä olla?

Meillä on nyt kaikki pyykkinarut täynnä valkeaa pyykkiä! Valkaisin eka esikon entiset harsot kloriitissa, sit laitoin koneeseen huuhtelulle + 95asteen pesuun. Sit sen jälkeen tungin sekaan valkeita lakanoita + muita vauvan valkeita bodeja ja sukkahousuja, kypärämyssyjä, muovifroteita sekä oman neuletakin jota en ole aikoihin pessyt (kun ei ole ollut muuta valkeaa ja käsin en oo kehdannut). Niin, ja parit valkeat imetysliivit .Ja vielä nämä kaikki 60 asteen pyöritykseen! Tulipa sit kaikki kerralla pestyä! :D

Muut vauvanvaatteet pesen sit myöhemmin, ennättää ne vielä.
 
Että mie luen kateellisena, kun ootte monet saanut vauvan vaatteita pestyä ja laiteltua paikoilleenkin.. :)

Minun pitäisi saada joskus tyttöjen lipasto tyhjennettyä ja mietittävä niille paikka minne laittaa.. Pestä vauvan vaatteita ja laittaa lipastoon. Maanantaina alkoi koulu ja huomenna töihin taas pitkästä aikaa, ni voimat on yllättävän paljon poissa..

Sain tänään kolmannet hahtuvavillahousut valmiiksi. Nyt jos rupeais niitä miehen mummon villahousuja tekee.. katotaa mitä niistä tulee :whistle:

Mistä ostatte hahtuvavillalankaa?

Red Dragon & Nuppu 28+2 :heart:
 
Kopsaan tän oman navan toisesta pinosta...ei jaksa kirjottaa kahteen kertaan.

4 D:stä ei tullut tänään mitään, kun poitsu veti sikeitä käsi naaman edessä. Vähän kerettiin miehen kanssa kasvoja näkemään, mutta sitten käänsi pään "tyynyyn" ja käsi eteen, että antakaas mun nyt olla rauhassa. Lääkäri koitti herätellä pikkuista, mut hermostu vaan ja huito kättä, et hus hus siitä. Saatiin uusi aika parin viikon päähän, jos silloin ois kuvauksellisemmalla päällä. Parhaat ajat tuolle vauvakinolle ois kuulemma viikoilla 10-12 ja 22-28. Mulla ois sitten seuraavalla yrityksellä 29 ja jotain, mut sanoi et kun oon hoikka, niin pitäis näkyä myöhemminkin hyvin. Mulle ois kyllä kelvannut kuvat vaikka käsi naaman edessä, mut lekuri halus saada kunnon filmiä. Oishan se kiva, jos sais just kuvaa kun vauvalla ois silmät auki ja ois liikkeessä tai sitten sööttiä haukottelu kuvaa.
Viime kerralla ois saanu ihanat haukottelukuvat ja kasvokuvaa edestä, mut silloin oli viikot 21 ja silloinen lääkäri oli sitä mieltä, et otetaan 4 D kun vauva on pulskempi. Vähän perfektionisteja nää lääkärit täällä.. Ei se mua niin haittais onko kuva täydellinen, kun tuo 4 D on täällä niin edullinen ( 50 ?), että vois sitä useamminkin käydä. Tääkin lääkäri, jossa tänään kävin tekee vaikka kaikki ultraukset 3 D kuvina, täytyy vaan ite maksaa. Muuten nää kaikki tavalliset 2 D ultraukset ei maksa täällä mitään. Ja mut on ultrattu tähän asti jo huimat 9 kertaa! Tää terveydenhoito on täällä huippua...mut en tykkää vaan mun gynestä, vaikka se on hyvä, mut lietsoo liikaa paniikkia. Niinkuin just tuosta perätilasta. Emmä haluais siitä vielä mitään stressiä ottaa.

Toivottavasti JennyAdelinalla ois kaikki hyvin. Varmaan ottivat sisään sairaalaan? Pelottavan kuuloisia supistuksia :eek:

Liikkeistä: Joo oon havainnu kanssa tuota tiettyä päivärytmiä. Iltajumpat on kanssa tuttuja täällä :) Ja kun vatsaa silittää, niin tulee vastaus ja imurin äänestä protestointi :LOL:

nimistä: Meillä on jo jonkun aikaa ollut etunimi valmiina pojalle. Olen aina tykännyt siitä nimestä ja alkaa samalla kirjaimella kuin mun ja miehen etunimet. En halua paljastaa sitä edes täällä netissä....se on ******, oltiin heti yksimielisiä miehen kanssa tuosta etunimestä. Toisesta nimestä oli vähän erimielisyyksiä, mutta päästiin nyt yhteisymmärrykseen. Miehen suvun perinteiden mukaan tulee molemmista suvuista nimet. Eli miehen esi-isän nimi ja mun esi-isän nimi, eli siis 3 nimeä, koko nimi on:
****** **** *******

Kuunkulta ja poitsu 27+3
 
harsoista..mä olenkin miettinyt, millä harsot saisi taas valkoiseksi...luminka..onko klorite siis hyvä siihen?millaisen liuoksen teit?kauanko annoit liota?

täällä hämeenlinnassa on vain yksi paikka missä 4d-ultra, ja se ultraus tehdään rv29-31. tämän lääkärin mukaan, näillä viikoilla näkee kaiken parhaiten..itselläni on myös aika varattuna =) ensi kuun 9pv..
 
manhattan: Laitoin ämpäriin vettä ja kunnon lorauksen (jopa kaksi) kloriittia. Siinä lilluivat vajaat ½ tuntia. Sit huuhtelin kylmällä vedellä ja laitoin vielä koneeseen huuhteluun.
Ja 95 asteen pesuun valkaisevan pesuaineen kera. Ja voin sanoa että tuli todellakin hohtavan valkeiksi :D
 
Joo todella epäselvä lääkäri oli ja kun koitin katsoa sitä kuva rutua niin se käänsi sitäkin kokoajan pois etten vaan nähny asukkia.. :kieh: tais olla täti väärässä ammatissa tai sit oli todella huono päivä.. kun mulle sanottiin viikko sit kun kävin päivystyksessä että s on perätilassa ja vielä olisi tilaa kääntyä ja nyt sit se oliskin jo tulo suunnassa perätilassa.. hmm kummallista.. :D noh eiköhän se selviä seuraavalla käynnillä miten se siellä on.. =) mulla kans on tänään illalla tullu pari kipeetä supistusta et taitaa olla taas aamulla päivystyksessä käynti.. Asukki oli 1100kg painonen ja 23.3cm pitkä että kuulemma vähän liian pieni.. sekin on syy miksi käyn kontrolleissa viikoittain.. toivottavasti saan jonkun muun lääkärin ja jos en saa niin sanon kyllä tätille että olisko alan vaihto poikaa.. :LOL: :LOL: toivottavasti JennyAdelinalla on kaikki hyvin.. :heart: :heart:
 
paula83: Mulla antoivat painoarvioksi 1023g kun viikkoja oli 27+5 (jos oikein muistan). Ei kyl mitään sanonut erikoista koosta, vastasi kuulemma 27 viikkoista. Eli kai vähän pienikokoinen täälläkii? Esikoinen oli syntyessään rv39+0 3030g ja 47cm, et tuleekohan tästäkin sit suht pieni.. Tiedä sitten!
 
Mulle annettiin papun painoarvioksi 780g rv.26+6 ja ei sanonu kukaa et se ois jotenki pieni ja nyt ku luen muiden painoarvioita noilta viikoilta niin kaikki isompia... huolettaa taas... hemetti.

Heti, kun valitin tänne, ettei pakkausta kuulu niin tänää tuli päätös, et on myönnetty. Ja samoin tuli äippärahasta ja vanhempainrahasta päätökset... maxetaan korotettuina osan ajasta ja muuten sitte työtulojen mukaan se joku 29euroo päiväs... eli mahtava päätös, ku luulin saavani sen pienimmän rahan, mut mähän oonki ollu 2006töissä. Ja tulin niin iloseks tosta kelan kirjeestä, että juon alkoholitonta punkkua tääl :p

Täällä potkitaan vaan sillon, ku ei oo kättä vatsalla :LOL: Nyt se on ruvennu sillei tökkimään mun kättä, et jos painelen sitä (en tiiä onko pää vai pylly vai mikä osa minkä tunnen mahan läpi) niin papu tunkee mun kättä takasin... eli vastaa mun tökkimiseen tökkimällä takasin :heart:

Rinzessa ja papuRinssi rv.27+6
 
Rinzessa: Ei kannata murehtia, kaikkien vauvat kasvavat omaan tahtiin! Nuo arviotkin ovat siis arvioita, voivat heittää paljonkin suuntaan jos toiseen! Jos joku synnyttää lähemmäs 5kg vauvan, on hänen vauva jo tässä vaiheessa suurempi kuin syntyessään 3kiloisen arvio!
 
Minä on ole vielä ainakaan huomannut tiettyä säännöllisyyttä liikkeissä, mutta makuulle käydessä ne kyllä huomaa paremmin. Meillä ainakin tuo isän käsi on kyllä ollut kaikkien raskauksien kohdalla sellainen taikakäsi, että aina on liikkeet loppuneet kuin seinään, vaikka olisi juuri sitä ennen ollut vaikka millainen jumppamaraton meneillään... Kumma juttu tosiaan. Sisarusten äänet kyllä saa aina aikaiseksi melkoisen mylläkän masussa...

Red Dragon; Minä olen joskus ostanut hahtuvalankaa jostain nettipuodista, nimeä en kyllä muista, mutta googlettamatta varmasti saa monta vaihtoehtoa. Ja muutamassa kaupassa oli ainakin montaa eri värivaihtoehtoa... Pitäisköhän itsekkin neuloa parit pöksyt...

Täällä oli taas melkoinen kipupäivä eilen, vatsa oli tosi hellänä ja kuopus tietenkin halusi möyrytä sen päällä hellyyden kaipuussaan. Mitä enemmän kello näytti, sitä enemmän vatsa oli piukeana ja kipeämmin, mutta kun pääsin vihdoin ja viimein sänkyyn, kipu helpotti, onneksi.

Remontti ei eilenkään edennyt yhtään, kun meille tuli vieraita ja mies ajeli siinä sitten samalla nurmikkoa (oltiin siis kaikki pihalla). Mutta saatiinpa eilen taas kämppää yhtä pöytää tilavammaksi, kun mies oli saanut myytyä meidän vanhan tietsikkapöydän työkaverilleen :D. Onhan tuota rojua vielä nurkat täynnä, mutta alku sekin :LOL:

viides rv 26+4
 
Tere taas!
Mulla on ollu tparin päivän nettikatko kun mies on asentanut uutta käyttöohjelmaa, ihan tuskissain oon ollut kun en ole päässyt kurkkaan kuulumisia! :snotty:

Tänään piakkoin olis ohjelmassa nla-lääkäri, saan sokerirasituksen tulokset ja varmaan sitten sitä saikkua... iltapäivällä olis ultra ja tällä kertaa mieskin pääsee mukaan, jee! Aikoo kuulemma todistaa mulle että kaksi poikaa olisi masussa. Pyh sanon minä! Toinen on tyttö. Piste.

Supistelut on jatkuveet tiheinä, eilen illalla parhaimmillaan väli oli 7 minuuttia, mutta väli vaihteli paljon, oli tuon 7 ja 25 minsan välillä. Täytyy ottaa tuolla lekurilla asia puheeksi. Supistukset on napakoita mutta selässä asti eivät tunnu kuitenkaan. Mutta mitään ylimääräistä en oikein uskalla tehdä enää. Eilen taas kun siellä sok.rasituksessa olin niin pari kollegaa käveli siitä ohi ja aika kului mukavasti heidän kanssaan jupistellessa. Tsemppasivat vaan kovasti että eivät pallerot vielä syntyisi, osastolla muutenkin kova kiire... :)

Ääk, kello jo noin paljon!! Mun tarvii alkaa laittautuun lekuria varten kuntoon. Yritän illemmalla päästä kuulumisia kertomaan. Mukavaa keksiviikkoa kaikille :D

HM ja Wilma sekä Oskari 26+6
 
painoarvioista..mulla esikoien painoarvio rv28, 900g. eikä kukaan huomauttanut et olisi liian pieni. syntyessään rv41+3 oli 3560g, eli ihan normaali kokoinen.
vauvat voivat kasvaa eri tahtiin.

luminka..täytyykin koklata tota klorite hommaa..mulla on iso kasa harsoja, jo neljällä lapsella olleet, joten tahraa löytyy, oon pessyt ne 90 asteessa, ei lähe tahrat, mut koklaan tota kloritee..
 
huomenta täältäkin!

Viime yö meni nukkuessa kuin tukki, aamulla ei ois millään jaksanu nousta sängystä mutta onhan mulla päivä aikaa nukkua jos siltä vielä tuntuu. Kohta tulee kaveri tikkien poistoon ja kahvittelemaan niin onpahan seuraa.

Viikot paukkuu.....

keiju ja wiljo 28+0
 
Huomenta!
Täällä erittäin sikeesti nukuttu yö takana (kiitos mummun ja papan, joilla poika yötä :D ) Poikakun känkee joka yö meijän väliin, niin ollaan joka yö aikasmoisella mutkalla koko sakki, ja saa itekin koko ajan pojan varpaita repii suusta tai korvasta pois.. Nyt aamukahvia ja höystetty patonkia herkkuttelen. :p

Kaikki ovat jo näköjään saaneet painoarvionkin..Paitsi meikäläinen tietty :kieh: Ihme!! Eihän täällä ole rakenneultraakaaan, niin mitäs nyt vois sitten oottaakaan. Esikoisesta tosin tehtiin painoarvio vasta 36vkon synnärilekurissa, mutta tätä(kään) ei enää ole, niin kai sitä mennään ihan arpapelillä synnytykseen, että tuleeko 2kilonen vai 5kilonen :LOL: (jotenkin ärsyttää kun kunnissa toimitaan NIIN erilailla)

Mulla on viimeset vauvanvaatteet pyörimässä, ja sitten tänään taas silitän niitä. Ja kattelen olympialaisia, ja joskus iltapäivällä haen pojan kotiin. On tää vaan ihanaa olla ihan itsekseen kotona, kun kukaan ei vaadi mitään, ei kysele, ei pyydä, ei kiukuttele...oikeen nautinnollista. =) Vaikka toisaalta esim. eilen illalla ei osattu miehen kanssa ees saunaa lämmittää, kun aateltiin että lämmitetään tänään kun poitsukin kotona *hassua*

Luminka: Pitikin sun nyt antaa toi "kloritevinkki", kun ehdin jo eilen silittää koko pinon harsoja :whistle: :D No ainahan mä voin sitten äippälomalla (ellei muuta hommaa oo) laittaa ne likoon ja pesasta, kyllä niistä meinaan tulis komiat kun sais ne oikeen valkosiksi!

Mukavaa päivänjatkoa!

Helmi ja aapeli 28+4 :heart:
 
helmi; Kuullostipas niin tutulta tuo, että saa yöllä kaivella pieniä varpaita pois suusta :p . Meillä myös tyttö 4v, tulee lähes poikkeuksetta klo 3-4 meidän sänkyyn. Viime yönä oli taas kunnon episodi päällä, kun olin nukkunut vähän huonommin ja olin koko eilis illan TOSI väsynyt, niin en jaksanut sitten mennä tyttöä saattelemaan vessaan (yleensä siis minä vien, vain poikkeus tapauksissa mies) ja pyysin sitten miestä, mutta tytölle ei olisi millään kelvannut :/ . Kauhea huuto päällä ja nuorimmainenkin viereisestä huoneesta meinasi herätä :( . Itse pistin vain paksumpaa tyynykerrosta pään päälle kuulosuojaksi :whistle: . No mies meni sitten takaisin sänkyyn ja käski tytön mennä itsekseen, siinä vaiheessa kelpasi sitten isäkin jo, huoh...

viides
 
Helmi Et ole ainoa joka ei ole saanut painoarviota. Sentään olen käynyt rakenneultrassakin.. Perjantaina olis taas meno ultraan, istukkakontrolliin.. Katotaan onko istukka noussut yhtään ylemmäs.. Toivottavasti on eri kätilö kuin viimeksi, oli jotenkin niin töykeä.. |O Kylläpä nukuin hyvin yön, yhesti vain tarvitsi nousta yöllä vessaan..
Tästä nyt aamupalan tekoon.. PÄivänjatkoja :flower:

rv 27+3
 
Mä kävin aamulla lääkärineuvolassa ja sain saikkua äitiysloman alkuun asti. Eli mun ei enää tarvitse lyllertää töihin! Onneks tuo lekuri oli varustettu aivoilla ja totesi samantien mun olevan työturvallisuus riski myös mun työparille kun en pysty enää kaikkea tekemään samaantahtiin kuin ennen. Eli töihin paluuta tarvitsee harkita seuraavan kerran aikaisintaan vuoden kuluttua. =)

Lentolupalapunkin sain eli päästään lähtemään ensi viikolla Italiaan. Toissapäivänä siellä oli ollut +36 astetta. Mulle riittäis vaikka kymmenen astetta vähemmänkin, mutta hellettä täytyy olla. Muuten neuvolan mittaukset oli kunnossa tosin painoa oli tullu kilo viikkoa kohti!:eek: Mutta ihan en samaan tahtiin ole lihonu ku esikoista odottaessa, kolme kiloa on nyt vähemmän ku sillo vastaavilla viikoilla. Mun puolesta painon nousu vois loppua tähän.

Mut kyllä mä olen hyvällä päällä kun sain samantien saikkua reilun kuukauden, ei tarvii jokaviikko neuvolassa ravata hakemassa uutta lappua. "Ongelma" kun ei tule poistumaan kun en mä tästä ainakaan pienene.
:D
 
Höh ei vieläkään mitään päätöksiä äitiyspäivärahasta vaikka jo kuukausi sitten vieny laput kelalle, pakkaus kuitenki tullu 2 viikkoa sitten.. Kuinkahan kauan tässä saa vielä ootella?? Alkaa kohta soitteleen että mikä sielä oikein maksaa :kieh:
 

Yhteistyössä