Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

Huomenta!

Torstaina ois seuraava nla, sitä odotellessa :heart: .
Jotenkin asukki on vain hiljentänyt itsensä liikkumista.. Joten onkohan mahassa kasvamassa enää vai onkohan kuollut kohtuun.. En ole tuntenut liikehdintää pitkään aikaan.. Milloinkohan viimeksi..

Tänään lähden pyörällä töihin. On aivan mahtava ilma! :wave:
 
Pink Panther: mulla on ihan samoja tissivaivoja ollu. Varsinki viileellä säällä kun leikkipuistossa aamupäivällä seisoskelee, niin helposti käy polttelemaan. Lampimässä miullaki sit alkaa heti helpottaa. Tosi ärsyttävän tuntunen!! Viime viikolla kun oli viileämpää niin laitoin sit huivin rintojen ympärille lämmikkeeks ja paksumpaa takkia pitää aina valita. Esikoisen kans ei ollu mitään tämmösiä ongelmia.

RD: lihotaan yhessä sit! Ja sit pudotetaan yhessä kunhan saadaan vauvelit pihalle! :) Miuta edelleen ärsyttää tää painonnousu ihan älyttömästi. En vaan osaa ajatella että nouskoon vaan... Miulla on tosiaan taipumusta tuohon painonnousuun ja nyt kun pudotin painoa niin oli taas ne viimeset 3-4 kiloa niin tiukassa että... Mutta ei kai sitä auta murehtiä. Pitää vaan yrittää syödä mahd. järkevästi.

mammavaatteista: mie ostin viikko sitten parit mammatrikoot ja yhen topin h&m:ltä. Lainassa on kaverilta yks hame ja yks tunika ja pitäs tässä varmaan käydä toisen kaverin luona sovittelemassa, kun hän lupas kans vaatteita lainaan. Mulla on onneks jotain isompia vaatteita vielä tallessa (että jos lihonki takasin! :LOL: ) niin niitä oon nyt sit ottanu esille. Esim. sammarit menee vielä ihan hyvin ja nappikin kiinni. :)
 
Huomenia kaikille.

Aamu alkoi ihan jees,mitä nyt tuossa kuulin että suomi - kanada ottelu meni sitten kanadan hyväksi,voihan p sentäs,en jaksanut eilen sitä kahtoa loppuun mutta mies juorus hih kun se jaksoi kahtoa.

Tänään ois neuvola ja muita hommia kotona joten ne ois hoidettava sitten.

Annu & touhustiina 15+2 :heart:
 
Huomenet myös täältä!
Jouduin tänäänkin soittamaan töihin että en pääse, koko yön on jalat krampanneet ja alaselkää särkee niin että oon jo kohta raivon partaalla!!! |O Aamulla ajattelin kokeilla josko rauhallinen lenkkeily sitä helpottaisi, mutta kutun marjat... Pojat ovat olleet ihania, silittelivät masua aamulla ja juttelivat asukeille: "hei pikkaset, onko teillä kaikki siellä hyvin. Äitiä ei saa kiusata." Mulla on sitten ihanat pojat :heart: Mies patistaa pysyttelemään kotona ja ottamaan rauhassa, hyvä kun voipaketin saa yksin nostaa jääkaapista pöydälle :LOL: Täytyy nyt kuulostella mihin suuntaan olo menee ja huomenna soittaa tarvittaessa nla-lekurille. Töihin kyllä haluaisin hoitelemaan pikkuisia pamperoita jo...

HM ja papuset 13+5
 
Onpas tänne tullut paljon tekstiä! :) En kerkiä ihan kaikkia heti lukemaan, täytyy sitten ajan kanssa käydä kaikki läpi.

Tultiin just eilen illlalla kotia. Oltiin miehen kanssa pidennetyllä viikonloppulomalla juhlistamassa 5.ttä hääpäivää. Ajettiin Itä-merelle saarelle. Lämpötilat oli kaikki kolme päivää upeat 28 astetta.
En tiennytkään että näin lähellä on niin upeat valkoiset hiekkarannat. Ei tarvitse Etelään lähteä vaan meiltä katsottuna pohjoiseen :LOL: Oli ihanaa vaan maata siellä biitsillä ja kävin jopa meressä uimassa, 15 astetta oli vesi lämmintä. Ja rusketustakin sai iholle. Ihanaa!

Galluppeihin vastausta:

mammavaatteista:

-farkut Hennesistä
-pellavahousut Hennesistä.
Nää on ainoat "aidot" mammavaatteet mitä mul on.
Sit olen ostanut ihan normaaleja vaatteita kuminauhoilla.
-caprihousut kuminauhalla
-pari kesähametta kuminauhoilla
Ja noita paitoja olen löytänyt myös tavallisilta osastoilta.
Muutamia pitkiä paitoja, joissa on masulla tilaa. Ihanaa tuo muoti tänä kesänä! just sellaisia raskausvaatteen tyylisiä yläosia. Sellaisia pitkiä ja liehuvia. Kivoja :)

syömisistä: Mulla on onneks ollut koko ajan hyvä ruokahalu. Alussa oli jopa syömähimo, söin ihan koko ajan jotain. Nyt syön ihan normaalisti kuin muutenkin. Noita mielitekoja ei enää hirveästi ole. Alussa teki kauheasti mieli kaikkea terveellistä salaattia ja hedelmiä. Mansikoita ja viinirypäleitä oisin voinut mussuttaa koko ajan. Ainut mitä en vieläkään pysty haistamaan ja maistamaan on valkosipuli yöks!Tykkään kyllä normaalisti valkosipulista paljon. Nyt ei pysty syömään ollenkaan tsatsikia.
Mitä teillä muilla on sellaista mitä ette pysty haistamaan ja maistamaan?

Painosta: Vielä ei ole paino noussut yhtään. Alussa laski 4 kiloa, vaikka en ole voinut pahoin vaan syönyt kamalasti. Saa nähdä mitä on seuraavassa punnituksessa parin viikon päästä. Oispa edes vähän noussut.

 
Kävin sit tänään sokerirasituksessa. Aika heti aamulla kahdeksalta, karsee nälkä kun ei saanut syödä. Eka otettiin verta, join sen sokerilitkun, otettiin verikokeet tunnin ja kahden tunnin kuluttua ja sit pääsi lähtemään. Mitään tuntemuksia ei tullut paitsi alkoi väsyttämään kun ei pahemmin saa liikkua ja yritin siinä vielä lukea. Saas nähdä mitä tulokset sanovat. Mulla on siis tokassa raskaudessa ollut raskausdiabetes, ekassa ja kolmannessa ei. Pahoin pelkään että nytkin on tai ainakin tulee. Nyt kun ei ole ollut mitään huonoa oloa ja ruokakin on maistunut ihan liian hyvin...
 
Tänään kävin viikon 15 neuvolassa..ja olihan se mukava kuulla taas pitkästä aikaa pikkuisen sydämen jumputusta...tais vähä osottaa mieltään kun niin innokkaasti potki doppleria et ihan neuvolan tätikin sitä kommentoi :heart: Alkuun olin ihan kauhuissani kun oli se täti vaihtunu, mut loppujen lopuksi olen tyytyväinen...tämä täti otti tiukemman linjan mun edellisen raskauden ongelmien takia vaikkei mtn hälyttävää oo vielä ilmennytkään...veden juontia ja liikkumista korosti vaikka niitä kyllä harrastetaankin päivittäin..sain sitten viikon 20 ultran jälkeen(samalle päivälle ettei tarvii maksaa erikseen polimaksua) myös ravintoterapeutille ajan..pääsen keskustelemaan sen kanssa sit kaikesta mieltä painavista asioista..ja uskoisin että sieltä myös tulee pikku vinkkejä lisää..

Jotenkin tuntuu ettätämän raskauden kanssa osaan ottaa vähän rennommin...ei tarvii koko ajan hätäillä eikä miettiä että onko kaikki varmasti hyvin..jotenki tuntuu vaan et kaikki menee niinkun on mennäkseen..eikähän se stressikään hyvää tee..

Mammavaate galluppiin pitää nolona kommentoida ettei mun kaapista löydy kun yhdet housut ja hame.. ja nekin edellisestä raskaudesta.. :ashamed: On ollu tuo rahapolitiikka aika tiukilla niin ei ole tullut liiemmin shoppailtua...tosin nyt tämä maha vasta on alkanu turvota niin että alkaa omat housut jo kiristämään...

Syömisistä...mulla tekee älyttömästi mieli kaikkea mausteista ruokaa..joka on ihan outoa...en yleensäkkään pidä voimakkaasti maustetuista ruuista ja ne närästää mutta nyt sitten...eilen oli pakko suomen peliä kahtoessa vetää nassuunsa niitä uusia liekkisiipiä...ja ovat kyllä todella mausteisia..kolme jos putkeen syö niin alkaa silmistä vesi valumaan..mutta ei mtn merkkiäkään närästyksestä... :eek: Toinen on vesimeloni...ja rypäleet...niitä vois syödä mielettömästi...mut eipä onneks liiemmin tee mieli mtn rasvaista ruokaa eika herkkuja ja hyvä niin...pitää yrittää tuo painno pitää kurissa...siinä mielessä hyvin ollaan liikkeellä et alkupainosta tähän mennessä pudonnu menlkein kolme kiloa... :D

Mutta näin..nyt pitää kiiruhtaa ruuanlaittoon että on sitten valmiina kun mies töistä kotiutuu..hyviä vointeja kaikille...ja voikaahan paksusti!! :LOL:
 
Heippa!
Tulin pitään hiukan taukoo ikkunanpesulta :whistle: voi veee mitä hommaa!! Tai eikai siinä ikkunoiden pesussa sinänsä mitään, mutta se alottamisen vaikeus...ja alkoi hiukan selkään ottaan, sekä päätä särkeen. Päänsärky johtunee myös siitä että en oo huomannut syödä tänään viel muutakuin pikkupullan kahvilassa aamupäivällä ja pari haukkua lihiksestä. Nyt pistelin lautasellisen jauhelihakeittoo, ja oli muutes hyvää :p Taidanpa oikeen santsata. Meillä on tällä viikolla menossa pakastimen tyhjennys-viikko, ja koitetaan pärjätä niin että kaupassa käydään hakeen ainoostaan maitoo. Pakko saada tuota pakastinta tyhjäksi, kun kohta alkaa taas marjoja ym. säilömään. Kohta....no ei nyt ihan kohta... :D

Mua on alkanut ihan pikkasen ahistaan se että en tunne vattasta mitään. En siis liikettä, en kuplintaa...en mitään....ja kun täällä lueskelee niin aika moni teistä tuntee jo. :/
Tunnustelen myös koko ajan vattaa, että eikö se kasva, ja välillä pelottaa että jos kaikki ei ookkaan hyvin. Ekasta tunsin liikkeet muistaakseni rv 18-19, tästä olis nyt se 15+3

 
Mä kävin neuvolassa ja tulokset oli seuraavat:

- Pissatesti = puhdas
- Hemppa 136
- Verenpaine 104/69
- Painoa lisää tullut n 6 viikon aikana 85grammaa
- Vauvan syke on 140 ja päälle

Olo on aika väsy,kerroin stressistä ja kivuista ja tilannetta seurataan ja lääkärin kanssa jutellaan asiasta sitten ylihuomenna lisää.

Kohta syömään,mitä nyt tässä väsymyksen alla saan alas.


Annu & touhustiina 15+2
 
Mulla on valkosipuli kans vähän siinä ja siinä että maistuuko. Yleensä ei oo mitään rajaa paljonko valkosipulia ruokaan laitan, mutta nyt on pitäny vähän rajottaa, kun ei oikeen maistu. Ihan kokonaan en oo kyllä suostunu luopumaan kuitenka! ;)
 
Anzkuli: Lihotaan vaan :D. Enpähän sit oo ainoa, jolle tulee painoa kunnolla.

Tänään menin pyörällä töihin (hyvä minä) ja olen yrittänyt syödä terveellisemmin.. Pienempiä annoksia siis. Itse asiassa minun ei tee ollenkaan mieli mitää rasvasta.. Mutta jospa saisin tuota liikuntaa vaan lisättyä. Tulis vain kunnon kesähelteet B)

Tämä väsymys vie vain voimat.. |O :headwall:
 
RD: Jee, hyvä sinä, minä kävin vaan korkeintaan parinkymmenen minsan vaunulenkillä. Ja sekin oli aika hidastettuna, lonkkiin jo nyt käy :eek: Voihan vee... Jos nyt tosiaan alkaa nuo hommat, ois voinu vaik vasta puolen välin jälkeen saapua :kieh:

Annu: Kiitti! En vaan saanut osumaan itteeni kuvan keskelle, neiti ei antanut mun ottaa kuin kaksi kuvaa kun tuli jalkoihin jo roikkumaan... Mut tosiaan, tuollanen se oikeesti on. Viime kuva vähä vääristi :whistle:
Koskeeks sulla mahaan vai selkään vai mihin? Sori uteliaisuuteni :p


Mulla ei oikeestaan minkään haistaminen tee pahaa, ei ainakaan tuu nyt mitään mieleen.. Paitsi ukon tekemät lämpimät leivät meetwurstista! :eek: Jotain ihan järkkyä! Jos on ostanut meetwurstia, en oo antanu sit juustoa ostaa, ei vois kuitenkaan välttää kiusausta :LOL:
Mikro haisee monta päivää sen jälkeen kauheelle vaikka kui yritän pestä :x

Älähän helmi ahdistu vaikka ei vielä masussa tunnu liikkeitä! Tosi satunnaisesti täälläkin tuntuu, pitää melkein jäädä paikoilleen kuulostelemaan ja ei aina silloinkaan! Sinun vauvasi tahtoo vielä olla mysteerinen :D
 
Luminka - Toiselle puolella masua oikeastaan kokoajan siellä puolella se mun bäbsy sijaitseekin sitten ja painaa sekä neuvolatädin mukaan kasvaa nyt sellasta tahtia mikä tekee tätä särkyä myös ja kun hän on näin liikkuva niin sekin vaikuttaa juilintaan,ja siksi makuulla olo montakertaa päivässä rauhottaa tilannetta.Sitten kipu säteilee vasempaa jalkaan pitkän päälle päivän aikana.
Aina saa kysyä,ei mua koskaan haittaa.Selkä mulla tulee kipeeksi ainoastaan sillon jos oon kokopäivän jaloillani,lie miksi.
 
Annu: Kuukausi sitten, kun kuunneltiin ni asukil oli sellaiset 170 sykkeet ja tais olla vähä päällekin. :heart:

Luminka: Tosi söötti masu sulla on! Eihän tuo mun pyörälenkki ollut ku yhteensä 10 km. Aamullakin meni matkaan vain 15 minuuttia!! :eek: Vaikka luulin, että matkaan menee vähä enemmänkin.. Ihan huonon kunnon takia.. Mut töistä tullessa meni vähä enemmän ku oli ihana vastatuuli ja satoi rakeita |O
 
Annu: Just samanlaista, säteilevää kipua on mullakin (ja oli viime kerrallakin) jalkaan asti!On tosi ilkeä juttu! Viime raskaudessa en voinut olla töissäkään puolen välin jälkeen säikkua saikun perään.
Nyt onneksi saan olla kotona, hoitovapaata olen hakenut äitiysloman alkuun saakka! Mut tuo vajaan vuoden ikäinen neiti ei vaan anna äipän köllötellä sohvalla just silloin kun tarviis =)

Sydänääniä taisi olla 142 tai 145, en muista enää kumpi!
 
RD - Aikamoiset sykkeet hih wau.

Luminka - No toivon mukaan ei mua pistä näiden kanssa duuniin sitten koska lopputulos tulee olemaan saikkua sitten,en sellastakaan haluisi,koska ei sellanen työnantajaakaan kohtaan ole oikein jos miettii siis että pitää väkisten mennä duuniin vaikka tietää tilanteen se oiskin eri jos oisin jo duunissa ollut enemminkin siis niin sitten se vaan oisi miten ois,muttä tässä tilanteessa se tuntuu todella hassulta.
 
Rankka päivä takana,käytiin lasten kaa uimahallissa töitten jälkeen ja nyt yritän kovasti saada lapset nukkuu et pääsisis itsekkin.Huomenna olisi perhepäivähoitajien retki lasten kanssa,mennään katsomaan Potkulautaritaria :D ja sitten vielä makkaranpaistoa.Ihanaa päästä vähän retkeilemään lasten kanssa =)

Luminka Ihana vauva maha :heart:
Omaa mahaa edes uskalla kuvata kun se näyttää koko ajan siltä kun olisi 20 viikolla raskaana :ashamed:
Mulla on noussut paino edellisten kohdalla semmoset 12-13 kiloa ja nyt kyllä ei tarvitseisi nousta noin paljoa koska lähtöpaino oli paljon enemmän.Viime neuvolassa oltiin -1 kilo että ei haittaa vaikka paino laskeekin tässä alussa.

mnp4 Miten niin sulle näin aikaseen tehtiin sokerikoe?? Kun itse neuvolasta kyselin niin sanoi että ei asialla ole kiirettä tutkitaan sitten myöhemmin :| Mulla oli siis kuopusta odottaessa raskausajan diabetes ja ruoka-valiolla pysyi sokerit kurissa.Mielenkiinnosta vaan kyselen kun taitaa nämäkin heitellä kunta kohtaisesti =)

JHelmi79 Minäkään en ole tuntenut liikkeitä kunnolla enkä tunne kyllä kohtuakaan vaikka kuinka painelen masua.Ultrassa kyllä sanoi että tällä kertaa kohtu hyvin piilossa lantiossa että johtuneeko siitä :/
Jospa ne meidänkin masuasukit sitten jossain vaiheessa potkisi niin että äitillä kylkiluut kipeänä :LOL:

Minua ällöttää hajun puolesta jauheliha :x Ihan niinkuin kummassakin edellisessäkin raskaudessa ;)
 

Yhteistyössä