MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *toukokuussa*

hannama Tervetuloa! :wave:

Liikkeiden tuntemisesta Mä en tiedä onko mulla minnepäin kallistunu kohtu, mut enpä ny oo pahemmin tuntenu, kun sellasta pientä kutittelua mahan sisällä..nyt en oo moneen päivään sitäkään tuntenu..höh..sais kyl alkaa tuntuun.. :)

Nellielli ja pötkö 15+2
 
Huh, huh! Seulan tulos tuli tänään postissa, ja kaikki on onneksi sen mukaan kunnossa. :heart: Ei siis lisääntynyttä riskiä.

Kuinka aikaisinkaan olittekaan täällä kertoneet raskaudesta töissä? Itse kerroin sitten tänään, kun isossa firmassa nuo sijaisjärjestelyt (tai ylipäänsä edes lupa niihin) vievät aikaa, ja kesäkin pukkaa kohta päälle. Lisäksi pomo on itse osan syksystä pois, joten sijaista pitäisi päästä katselemaan jo elokuussa.

Tuli vaan jotenkin ihan kauhea paniikki sen jälkeen, että mitä jos jotakin menee sittenkin pieleen... No, toisaalta pakko olisi ollut lähiviikkoina kertoa joka tapauksessa, joten yritän itselleni takoa järkeä, että ihan sama se lopulta on, kertooko nyt vai viikon tai parin päästä, kun kriittisimmät viikot on joka tapauksessa ohitettu ja seulakin ok. Ei kai sitä sen kummempia "takuita" voi ennen rakenneultraa saada. Ja mikäänhän ei ole varmaa ennen kuin lapsi on syntynyt.

Onneksi on kotidoppleri, joka rauhoittaa aina pahinta hermoilua. Mutta tästä taisikin olla puhetta jo täällä keskustelussa, että kun asiasta tulee julkinen, niin iskee jonkinmoinen "paniikki". =) Sukulaisille on myös kerrottu samoin läheisille ystäville, eli sitten jäljellä ovat vaan työkaverit, joille aion kyllä kertoa vasta loppukuusta.

Hui, kauhia! Nyt täytyy kyllä vetää vähän henkeä ja ottaa iisisti! :D

Neitipippuri 12+3
 
Nuhaiset tervehdykset!

Raskausarvet Esikoisesta rasvailin ihan perusvoiteella, eikä tullut raskausarpia.Itse en kuitenkaan usko että rasvaaminen siihen auttaisi, mutta silti aion tästä alkaa taas rasvailemaan :)

Hiustenvärjäys yms. En ole rajoittanut minkään rasvan tms. käyttöä. Hiuksia en muutenkaan värjää kovin useasti värjää joten sitäkään en meinaa rajoittaa.

Fourth gift On sulla kestämistä, paljon jaksuja!

Tervetuloa hevosenkenkä!

Jatkan lukemista ja kommentointia myöhemmin, nyt pitää lähteä pojan kanssa ummetus ja allergialääkärille!
 
iltaa mammat!

kiitos kaikille tsempeistä! :heart:
tänään olin ensin terveydenhoitajalla, sitten tk-lääkärillä ja hän sitten laittoi päivystys lähetteen keskussairaalaan. siellä gynekologi ultrasi ja katsoi, että kohdunkaula on pitkä ja kohdunsuu kiinteä. ei ollut tapahtunut muutosta. sanoi, että ei ole huolissaan tilanteesta, vaikkakin kovin aikaisessa supistukset ovatkin. ennusteellisesti on hyvä, että takana täysaikainen synnytys ja että kohdunsuulla ei ole muutoksia. tämä viikko sairaslomaa ja ensi viikolla uusi kontrolli. jos siellä kaikki kunnossa, voi mennä töihin. varsinaisesti mitään kieltoja ei ole, omien tuntemuksien mukaan saa tehdä. kyllä iso kivi vierähti pois sydämeltä. :)

vaivasta toiseen, onko teillä nivuskipuja? mulla on etenkin oikea nivunen niin kipeä, että kävelykin on vähän hankalaa:O

neitipippuri 8+ jouduin olemaan sairaslomalla ja siitä asti pomot tienneet. nyt olen joillekin työkavereille kertoillut jos on tullut sopivasta puheeksi. nyt, kun tuli nämä supistukset niin kyllä heti mietin, että nyt joudun kaikille kertomaan sitten jos menee kesken ym.. että kyllä ne pelot on niin läsnä tässäkin asiassa. olen vaan yrittäny ajatella, että mitä sitten vaikka joutuisi keskenmenosta kertomaan. ja tosiaan, kun mitään takeita tässä raskausaikana ei ole.

liikkeiden tuntemisesta vielä. mullakin taaksepäin kallistunut kohtu. esikoisesta tunsin selkeät potkut 17+3. nyt istukka edessä ylhäällä, joten varmaan se kyllä toimii tyynynä.. mutta välillä jotain pientä olen tuntevinani tuolla kohdun alaosassa:)

huojentunut annis ja bebe 13+5
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveMamma
mitäs annis sai kuulla lääkärissä tänään?????????

niipa voi kiitos.... kyllähän tämä latistaa kovasti, kun koko ajan on joku kremppa...mutta eipä tälle mitään mahdakaan... ilon pisaroista arjessa kerään voimia jaksamiseen. ihanat lapset ovat miehen ohella se suola mikä auttaa jaksamaan. ja koira! se on aivan mahdottoman ihana, aivan kun se vaistoaisi mun surun taustalla. se on muuttunut niin lutuiseksi, ja hellyyden kaipaavaksi. tulee vaan ja "halaa" mua....
kai mä olen jo elämässäni niin monessa liemessä keitetty, koettu on joskin jotakin, joten tämä keitto on vielä maistamatta... ei kylläkään maistu hyvälle :D mutta jostain se voima on ammennettava, päivä päivältä ollaan lähempänä synnytystä.
eniten piristää lasten kanssa ajan viettäminen :) ne on kyllä niin kullan arvoisia!!!

töissä kertominen nooo, taisinpa kertoa hetkinen... 3+ jotain, heti plussan jälkeen parin päivän päästä :)
ja ollut niin helpompaa. kun voi pomon kanssakin noista saikusta jutella ihan vapautuneesti.
muutenkin aina oon ajatellut että jos menee kesken, niin en mä sitäkään pysty salaamaan. joku on voinut kokea samaa, ja sitä kautta saisi hyvää vertaistukea.

iltaan lepäilemään, oli muuten eka iltapäivä, kun tarkeni t-paita päällä olla pihalla :)
 
Äh ei mun pitänyt mutta voisin nyt liittyä tänne kuiteskin, jos vielä mahtuu?

Eli oon Korvapuusti, 28v, odotan 4. lastamme rv 13+5, la siis 15.11 ja sairaala PS.

Lueskelen nyt eka vähän ketjua läpi ja tutustun teihin :)

Liikkeistä piti sanoa sen verran että ei väliä mihin suuntaan kohtu kallistuu mutta istukan paikalla on, takana kun oli tunsin rv 18 ekat liikkeet, edessä vasta rv 22.

Korvapuusti
 
Viimeksi muokattu:
emmilotta ei siirretty LA:ta, kun neuvolan vanhalla ultralla ei saa varmuudella niin tarkkoja mittoja ja kun sillon np-ultrassa ei siirretty (oli 4 pvää eellä kasvu sillon) niin lääkäri totes, että antaa olla niinku np-ultrassa on kätilö päättäny. Kuitenkin kun yleensä ne vauvelit syntyilee yliajalla, varsinki ensimmäistä kun oottaa. Eli siis jatkan laskua alkuperäsen LA:n mukaan. :)

*metsätähti* & masuasukki 14+6 :heart:
 
Iltaa kaikille masunkasvattajille =)

Olen tänään ollut nt-ultrassa ja kyytiläinen yhä edelleen matkassa mukana ;) Ensikertalaiselle ihana kokemus; kätilö oli erittäin mukava ja selitti kovasti kaikkea vauvasta ja mitä kuvaruudulla näkyi. Kyytiläinen liikkuin paljon ja oikein poseerasi meille! Niskaturvotus saatiin yhdellä mittauksella ja se oli 1,4mm. Pituutta pikku-ihmeellä oli 55mm ja vastasi viikkoja 12+1 (oman laskun mukaan 11+6). Laske´ttu aika ei muuttunut joten se on 28.11. Kaikki oli siis niin kuin tässä vaiheessa pitääkin olla; raajat liikkui, selkäranka ehyt. Nähtiin aivot, munuaiset, vatsalaukku, kasvot, sormet ja kaiken kukkuraksi kätilö mittäsi jalan koon "villasukkia" varten ja se oli 7,6mm :heart:

Ultran jälkeen kävin verikokeissa ja niiden tulokset saadaan sitten parin viikon sisällä; soittona jos jotain hälyyttävää, muutoin kirje kotiin. Eli aina on jotakin jännitettävää / murehdittavaa. Plääh.

Annis. Minullakin iltaisin valtavaa paineen tunnetta ja kiristystä vatsassa ja kysyinkin asiaa kätilöltä tänään. Hän sanoi minulla olevan harjoitussupituksia ja kohtu menee kovaksi (siitä tuo kiristävä tunne). Totesi niiden olevan aivan vaarattomia, tosin inhottavia... Välillä tuntuu iltaisin todellakin tukalalta :headwall:
Kätilö sanoi, että sitten kun vatsaa alkaa hieman olla enemmän niin tukivyöstä saattaa olla apua.

Tulipas paljon omaa napaa.

- Ja uusille tervetuloa porukkaan mukaan! Ja hyviä tuloksia saaneille onnitteluja (ainakin neitipippuri oli saanut seulan tuloksia)

Minulle voi päivittää tiedoiksi Mamma2012/ensimmäinen/28.11.2012 (meniköhän oikein)

Mamma2012 ja kyytiläinen 11+6 (huomenna poksuu!)
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveMamma
Ja nyt sitten jatkoa, kun pojan lääkärikäynti on ohitse. Poitsu sai runsain mitoin allergialääkkeitä, joita nyt sitten annetaan ja elokuussa ollaan yhteydessä lääkäriin. Tyytyväinen saan kyllä olla pojan kahteen vakkarilääkäriin, kun tutkivat aina niin tarkasti. Tällä kertaa kiittelin taas vakuutusyhtiötä, onneksi ollaan se hankittu. Kaikki käynnit ja lääkkeet menee nyt heidän maksuunsa...

Annis Mulla oli tossa pari kertaa ennakoivia supistuksia, mutta nyt niitä ei ole taas tullut. Mä huomasin että esim. iltavuoron jälkeen kun rauhassa istahdin vaikka ratin taakse niin maha kovettui ja kun tunnustelin vatsaa tuosta päältä niin kovaltahan se tuntui. Mua kyllä ihmetyttää kun mäkin soitin silloin terkkarille ( ei ollut oma ) niin se sanoi että on ihan ok, jollei ole menkkamaista kipuilua. Kaikki muut taas ovat olleet ihmeissään että eihän niitä vielä kuuluisi tulla. Samanlaisia ajatuksia tullut mieleen kuin sullakin, ja mullahan on vasta se eka ultra perjantai. Kauhulla odottelen miten käy, vaikka yritän ajatella positiivisesti.

Tervetuloa Hannama ja korvapuusti!

Pari päivää sitten itselle iski kurkkukipu ja sen seurauksena täällä nenä punaisena. Kuumetta ei varsinaisesti ole mutta välillä iskee kuumeinen olo. Soitin työterveyshuoltoon ja sain hoitajalle ajan tälle päivälle. Hoitaja oli nuorti ja todella mukava, sanoin hänelle että puhun nyt ihan suoraan ja sitten aloitin "olen raskaana ja mulla on viikkoja 12+2, viimeiset kaksi kuukautta olen ollut töissä todella väsynyt ja hoitanut hommat viimeisillä voimilla, nyt mulle on tullut nuha ja kuumeinen olo. Meinasin ensin että menen huomenna töihin ja katson miten jaksan, mutta sitten ajattelin että en luultavasti jaksa nyt puolikuntoisena kun en ole oikein jaksanut "täysikuntoisenakaan" Antoi mulle sitten kolme päivää saikkua ja viikonloppu mulla olikin vapaa, joten seuraavaksi töihin sitten maanantaina. Ja onneksi kesäkuussa alkaa heti kesälomakin!

Niipa
 
Siitepöly ihan kauhea olo johtuen siitepölystä..eilen apteekista suosittelivat vaan nenäsumutetta ja silmätippoja..hieman rauhoittaa mutta eipä kovinkaan paljon :ashamed:

tämä tyttö fiksuna ku koulussa muutenki jumalaton kiire ni otin vielä koulun lisäksi töitä... no eise auta ku rämpiä ite täältä suosta ylös. NYT kouluun =)

rontti1 13+3
 
heippa kaikille!

Sain myös verikokeiden tulokset, eikä kohonnutta Down-syndroomariskiä ole. Just juteltiin miehen kanssa, että hyvähän siihen olisi osata varautua, jos Down-lapsi tulee. Abortti ei tule kysymykseen.

Töihin kerroin eilen (tai no Facebook päivityksen myötä np-ultran myötä taisi mennä tieto yhden työkaverin kautta jo aikaisemmin). Mutta virallisen tiedon saivat eilen. Olen siis jo nyt hoitovapaalla, eli sijainen saa jatkaa pestiään. Tarkoitus oli olla kotona ainakin siihen asti, kun esikoinen täyttää kaksi. Varmaan olisin ollut kuitenkin sinne kolmevuotiaaseen asti. Mutta nyt siis marraskuun jälkeen kolme vuotta varmaan taas kotonaoloa, jos kaikki hyvin menee.

Hiuksia olen värjännyt viimeksi 4kk sitten, ja onneksi värjäsin silloin oman värin takaisin, niin ei ole tarvinnut tyvikasvun kanssa taistella... Nyt pitää mennä lapsi huutaa äitiä...
Mukavaa päivää kaikille!
 
Scala: On kyllä ihmeellistä miten sun kroppa on kestänyt :D Kai se vaan on niin että toiset meistä on niinku luotu olemaan raskaana, sut näköjään jopa vielä vähän enemmän kuin moni kun tuppaa lapsia sikiämään ehkäisujen ylikin :p

Jälkisupistukset: Mulla oli jo esikoisen jälkeen vaikka niitä ei pitäisi sillon tulla, ja kuopuksesta ne oli sitten jopa raastavammat kuin itse synnytys.. Täytyy vaan toivoa että ei olis ihan niin kamalia tällä kertaa.... Toivossa on hyvä elää...

Annis_: Onko ne nivuskivut sellasia että ihan kuin vetäisi suonta sieltä? Mulla on ollut kahdessa edellisessä sellaisia ja esikoisen kohdalla ne oli ihan järkkyjä. Pari viimeistä viikkoa jouduin istumaan vaan kotona, en uskaltanut edes kauppaan tai mihinkään lähteä kun heti liikkeestä jysäytti ton kivun. Sattui myös sitten synnytyksessä :/ Yritin sanoa siellä etten voi olla selälläni kun tuntuu että koko jalka tippuu irti mutta eivät antaneet kääntyä kyljelleen tai mitään..

Terkkari ei muuten kertonut paljon ne suhdeluvut oli, siinä kun katseli noita veriseulan tuloksia.. Sanoi vaan että ei ole mitään hätää.. :whistle:
 
Loppuviikko onneksi aika rentoa töiden osalta. Perjantaina vaan tosi lyhyt vuoro, muuten onkin nyt vapaata. Paitsi huominen pakollinen koulutuspäivä. Tulee lepo ihan tarpeeseen, väsymys on ihan kauheaa. Eilen oli töissä 12 tuntinen päivä ja hyvä jos hereillä kesti. Tänään on sitten neuvola, ihan hoitajalle on vaan aika. Pitää siellä varmaan mainita nuo selkäkivut, ne on aika pahat välillä. Töissä ei ole onneksi juurikaan haitanneet, kun ei istuessa pahemmin koske.
Tämmöistä lyhyttä omanapaista päivitystä täällä, ei oikein ajatus luista nyt enempää.

Tirppana83 12+4
 
Kerpele, minullakaan ei siinä lapussa ollut mitään seulan suhdelukuja. Mistä te muut olette ne saaneet? Itsestäni olisi kyllä ollut tosi mielenkiintoista tietää, missä niissä liikutaan. Mutta ei hajuakaan siis, mistä ne voisi saada? Neuvolasta sitten ensi kerralla? :confused:
 
Tervetuloa Korvapuusti! :wave:

Mulla on nyt (koputtaa puuta) alkanut iltapahoinvointikin pikkuhiljaa väheneen..et jospa se tästä kohta kokonaan katois..mulla siis oli pahoinvointi ihan kauheeta ekat viikot..sit se alko helpottaa vähän, mut illalla oli viä karsee olo ja muutenkin sillon tällön..nyt on jo pari iltaa ollu ihan yllättävän hyvä olo! :)

Nellielli ja pötkö 15+3
 
HUS:in alueella eivät taida lähettää niitä riskisuhdelukuja. Mä en usko että niitä saa neuvolastakaan vaan täytyy soittaa sinne NKL:le ja ilmeisesti sieltä pitäisi vielä saada lääkärille puhelinaika. Jollain palstalla vaan joku kiukkuinen mamma tuosta avautui että oli kuulemma tosi vaikea saada sitä numeerista riskisuhdetta selville ja puhelinaikaa lääkärille. Toki ymmärrän NKL:n nihkeän kannan näihin sillä heillä ihan varmasti tärkeämpääkin tekemistä lääkäreillä, kuin selvitellä näitä riskisuhdelukuja puhelimessa, varsinkin meille normaalituloksen saaneille.

Tuna ja sintti 13+2
 
Ei ollut minullakaan seulan kirjeessä suhdelukua. Viimeksi (n. 2vuotta sitten) luku oli ja muistaakseni 1 : 30 000. Ja ei todellakaan ollut siis mitään hätää. Voihan se olla, että ne luvut on poistettu, koska jotkut saattaa ylireagoida tuollaisiinkin lukuihin.
 
Mulle voi vielä päivittää että POIKA. Voin ihan samalla tavalla eli pahoin kun edellisessä raskaudessa ja np-UÄ todettiin että luultavasti poika. En halunnut tietää, ei olla koskaan kysytty, mutta kätilö ehti sen vahingossa möläyttää... Eli kaks vanhinta on tyttöjä (06,08) ja nuorin poika (10).

Korvapuusti
 
Meillä ainaki Pirkanmaalla varattiin seulontaverikokeisiin aika viimeistään viikko ennen ultraa, niin sitten ultrakäynnillä suoraa se kätilö vai lääkäri vai mikä lie olikaan näki niiden tulokset, niin laski ne luvut siinä meille samantien, eli ei saada mitään lappuja kotia. Ei olla Tamperelaisia, mutta ultrassa piti käydä Treen keskusäitiysneuvolalla. Kirjasi samalla ne luvut omille paikoilleen neuvolakorttiin.

Voihan se olla että seuraavalla neuvolalääkärikäynnillä se lääkäri kirjaa ne luvut neuvolakorttiin? Siellähän on oma space niille luvuille.

Tämä oli tämmöne väliheitto :D

- Lumineiti + Uubo 13+3
 

Yhteistyössä