Marraskuiset 2022❄️

Mulla ei tunnu raskaus nyt missään, ei oo mitään ruokahimoja, pahoinvointia, turvotusta tai muutakaan. Mahan toiminta on oikeastaan ainoo, mikä eroaa ”normaalista”. Tai siis kun ei toimi (kuitujauhetta en pystynyt syömään kun sai kaiken maistumaan mullalta).
Miten ihanaa, toivottavasti minäkin pääsen tuohon tilanteeseen noilla viikoilla. Oireita ei kaipaisi yhtään. Vatsan toiminnan ongelmat on kyllä piinaavia, jätin itsekin psylliumin pois kun herkkä makuaisti ei arvostanut ja syöminen jo ilmankin vaikeaa…

Eilen viimeksi tuli oksennus, ei kuitenkaan päivittäin onneksi. Mutta iltapäivän rakenneultran uusinta piristi mieltä, kun kaikki oli nyt kunnossa. 🥰 Edellinen ultra olikin turhan varhainen kaiken tarpeellisen tsekkaukseen, viikolla 12.

Nyt siis 13+5.

Voisin liittyä myös fb-ryhmään, kuka tällä hetkellä ottaa liittymisiä vastaan?
 
Mitäs täällä kuuluu kaikille? Mulla ei tunnu raskaus nyt missään, ei oo mitään ruokahimoja, pahoinvointia, turvotusta tai muutakaan. Mahan toiminta on oikeastaan ainoo, mikä eroaa ”normaalista”. Tai siis kun ei toimi (kuitujauhetta en pystynyt syömään kun sai kaiken maistumaan mullalta). Onneksi on tuo doppleri, jolla tsekkailen liiankin usein sykettä. Mahakin on kasvanut vain alkuraskauden aikaisesta liiasta syömisestä…

Koskakohan tässä saisi alkaa odottamaan ensimmäisiä liikkeen tuntemisia mahassa (esikoista odottaessa)? Nyt menossa 16+3.
Mulla kans on nyt tosi vähäisiä oireet. Ei ole enää pahoinvointia eikä muitakaan kolotuksia. Vatsa on välillä turvoksissa, mutta herkkävatsaisena oon tottunut muutenkin turvonneeseen oloon 😅 ehkä pikkuhiljaa alkaa erottua myös raskausvatsaa.

Toistaiseksi siis kaikki hyvin! ☺

14+6
 
Täälläkin pahoinvointi lähes selätetty rv 17 😊 allergiat vähän vaivaa (väsyttää ja tukkoinen olo), mutta muutoin olo on loistava kun ei oo vielä kolotuksia tms. Ensimmäisestä liikkeet tuntui kunnolla vasta puolen välin jälkeen mutta nyt olen kuvitellut jo tunteneeni jotain pieniä hipaisuja välillä 😄 normaalit housut ja vaatteet ei enää oikein istu, mutta onneksi tulee kesä ja voi kulkea mekoissa ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Päärynä22
Miten ihanaa, toivottavasti minäkin pääsen tuohon tilanteeseen noilla viikoilla. Oireita ei kaipaisi yhtään. Vatsan toiminnan ongelmat on kyllä piinaavia, jätin itsekin psylliumin pois kun herkkä makuaisti ei arvostanut ja syöminen jo ilmankin vaikeaa…

Eilen viimeksi tuli oksennus, ei kuitenkaan päivittäin onneksi. Mutta iltapäivän rakenneultran uusinta piristi mieltä, kun kaikki oli nyt kunnossa. Edellinen ultra olikin turhan varhainen kaiken tarpeellisen tsekkaukseen, viikolla 12.

Nyt siis 13+5.

Voisin liittyä myös fb-ryhmään, kuka tällä hetkellä ottaa liittymisiä vastaan?
Mulle voi laittaa viestiä liittymisestä! 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Pulla21
Täällä kans kaikki hyvin. Pahoinvointia ei ole ollenkaan, mutta tuntuu, että väsymys vai lisääntyy. Lähes päivittäin nukuttava päiväunet riippumatta siitä onko työpäivä vai vapaapäivä. Tällä viikolla myös yöunet olleet erityisen huonoja. Todella levotonta ja näen todella paljon hyvin omituisia unia.

Tänään oli illalla kovaa huimausta, että välillä piti ihan nostaa jalkoja taivasta kohden. Tekisiköhän tämä lämpö sen ja varsinkin kun töissä olin monta tuntia pihalla huonolla juomisella.

15 + 4

Vatsa alkanut myös hieman pyöristymään, mikä on jännittävää, mutta samalla hieman ahdistavaa. Vaatii kyllä totuttelua nämä kropan muutokset.
 
Täälä myös lähes oireetonta. Tuntuvin oire on hengästyminen todella helposti, samoin kannattimien venyminen tuntuu alavatsalla aina välillä.

Mitä mieltä ootte äitiyspakkauksesta, otatteko? Itse mietin etten ottaisi. Varsinkin toppahaalari on aivan liian iso ekana talvena (koko 68-74) ja seuraavana talvena se sitten on todennäköisesti jo pieni ja muutenkin ainakin itse haluan jo liikkuvalle lapselle ulkovaatteet vähän paremmilla ominaisuuksilla, mitä pakkauksen haalari on esim.vedenpitävyys. Muutenkin ihan pienellä toppahaalari on hankala, mielummin villa-tai fleecehaalari ja kaukalopussi turvakaukaloon ja tietenkin vaunuihin lämpöpussi.

Rv tänään 13+5 (ultran mukaan 14+2)
 
Täälä myös lähes oireetonta. Tuntuvin oire on hengästyminen todella helposti, samoin kannattimien venyminen tuntuu alavatsalla aina välillä.

Mitä mieltä ootte äitiyspakkauksesta, otatteko? Itse mietin etten ottaisi. Varsinkin toppahaalari on aivan liian iso ekana talvena (koko 68-74) ja seuraavana talvena se sitten on todennäköisesti jo pieni ja muutenkin ainakin itse haluan jo liikkuvalle lapselle ulkovaatteet vähän paremmilla ominaisuuksilla, mitä pakkauksen haalari on esim.vedenpitävyys. Muutenkin ihan pienellä toppahaalari on hankala, mielummin villa-tai fleecehaalari ja kaukalopussi turvakaukaloon ja tietenkin vaunuihin lämpöpussi.

Rv tänään 13+5 (ultran mukaan 14+2)
Meillä esikoinen tulossa, joten pakkohan se on saada Äitiyspakkaus ihan vain tavan vuoksi 😁 en ole katsonut sen tarkemmin sisältöä, mutta ajatus äitiyspakkauksesta tuntuu ihanalle. En ole ehkä tämän suhteen käytännöllinen, mutta aina olen tämän laatikon halunnut saada.
 
  • Tykkää
Reactions: Inkeriini_55
vierailija
Hei!
Tein lauantaina positiivisen raskaustestin ja laskettu aika olisi ehkäpä sitten 12.11. Ekaa kertaa raskaana ja kaikki ihan uutta. Ei mitään oireita, ainoastaan menkat jäi pois.
Välillä epäilen, että olenko raskaana ollenkaan. Tein tosiaan vain yhden testin ja tuli niin vahva viiva, että uskoin heti. Nyt mietin tämän keskustelun pohjalta, että pitääkö asia varmistaa toisella testillä...

Sekä minulla että tulevalla isällä olo on vähän pöllämystynyt. Oltiin sovittu jo puoli vuotta sitten, että helmikuussa voidaan antaa vauvalle mahdollisuus. Kumpikaan ei todellakaan uskottu, että se voisi tärpätä heti eikä asiasta oikein uskalla puhua edes ääneen. Ympärillä ollut tutuilla paljon lapsettomuutta. Lapsi otetaan ilolla vastaan, mutta jännittynein mielin.

Onko täällä muita ensiodottajia?
 
Meillä esikoinen tulossa, joten pakkohan se on saada Äitiyspakkaus ihan vain tavan vuoksi en ole katsonut sen tarkemmin sisältöä, mutta ajatus äitiyspakkauksesta tuntuu ihanalle. En ole ehkä tämän suhteen käytännöllinen, mutta aina olen tämän laatikon halunnut saada.
Totta, varmasti lähes kaikki ottaa pakkauksen esikoiselle 😊
Mulla tulossa kolmas, ekalle otin, mutten tokalle enkä todennäköisesti tälle kolmannellekaan. Onhan sielä osa ihan kivoja vaatteita,mutta ajattelin että sillä 170€ summalla saan kirppareilta paljon enemmän vaatetta ja tarviketta ja sellaista, mistä oikeasti tykkään 😁 Kokemuksesta tiedän, että jos en itse pidä jonkun vaatteet ulkonäöstä, niin sitä ei silloin tule puettua lapsen päälle 😃 Itse olen erityisherkkä ja se näkyy mulla aika isosti esteettisyydessä, asioiden pitää näyttää mun silmään hyvältä, muuten en "siedä" sitä.

Itse sain muuten iän puolesta käydä NIPT testissä ja siinä oli kaikki kunnossa 🙏🏻 Se kertoi myös, että meille olisi tulossa poika 💙
 
Mun tekisi kovasti mieli ottaa äitiyspakkaus, mutta en ole vielä ihan varma.
Esikoisen pakkauksesta taitaa olla iso osa säästössä, itse tykkäsin et siellä on paljon käytännöllistä vaatetta kuten villahaalari, pipot, töppöset ja kintaat, makuupussi, peitto, jne.

Oon myös säästänyt esikoiselle hänen pakkauksensa ja sinne muistoja ja "aarteita", tekisi mieli tehdä tämän toisenkin kohdalla samoin.

Itselle se raha mitä siitä saa vaihtoehtoisesti, ei tunnu niin isolta, sillä saa just esim uuden talvihaalarin ja pari muuta vaatetta jos uutena ostaa. Mutta joo, riippuu vähän miten sen miettii. Oishan se hyvä avustus vaikka vaunujen tai turvakaukalon hankintaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Sofiika
Mä otan äitiyspakkauksen, koska kyseessä ensimmäinen lapsi ja se vähän niinkuin kuuluu asiaan :) Tosin en niin piittaa pakkauksen harmaista/mustista vaatteista, joku vaaleempi olis kiva.

Tasan kahden viikon päästä on meillä rakenneultra, neuvolalääkäri ens viikolla. Seuraava neuvola meneekin sitten vasta heinäkuun puoliväliin, jolloin sen ”raskaustodistuksen” saa. Tuleeko tuolloin myös kaikki kelatuki-info? Ottaisin mieluusti mieheni silloin mukaan, muuten hän on neuvolakäynneistä saanut vapautuksen :D
 
Pitkästä aikaa kuulumisia!

Väsymys on todella suuri ja unettomuus myös.. Edelleen! Rauta-arvot matalat ja niitä yritän nyt saada nousuun, ferritiiniä siis lähinnä, koska hb vielä ihan hyvissä lukemissa, mut se onkin aina ollut, vaikka ferritiini tosi alhainen.
Vauva potkii jo tosi kovasti useasti päivässä ja kädellekin tuntunut jo vähän päälle viikon ❤ Edelleen en ole vielä sinut tämän raskauden kanssa ja liekö syynä sitten, että oli yllätys ja ole sisäistänyt asiaa kunnolla, vaikka toki onnellisia ollaan hänestä. Lähinnä vain pelottaa, että miten jaksaa tuon 1veen kanssa ja vauvan kanssa, jos en saa nukutuksi ennen synnytystä. Ehkä ei pitäisi murehtia sitä sen enempää ja ottaa vastaan se mitä tuleman pitää.

Fb-ryhmäkoko on nyt oletettavasti päätetty ja vaja 10⁹ vielä mahtuu mukaan 😊

Ihanaa viikonloppua kaikille 🤗

Kasikuus ja pähkinä 18+0 ♡
 
Uskoisin myös, että otamme äitiyspakkauksen, sillä täytyy kai se kerran kokea. ☺

Outo tämä välivaihe. Vanhat housut ei enää tunnu hyviltä ja maha on arka ja usein kipeä, mutten osaa vielä muutakaan ostaa tilalle. Masu ei ole kasvanut, painoa ei ole tullut yhtikäs yhtään vieläkään. Milloinhan alkaa silmin nähden konkretisoitumaan tämä.. 🤔😄 Voisikos mennä koko kesän mekoissa, niin ei tarvitse pohtia housuvaihtoehtoja.
15+2.
 
Mulla tuli ekan muutaman viikon aikana +5kg, nyt sitten paino junnannut pidempään samassa. Mikä hyvä ettei ihan sitä tahtia noussut enää 😬😁

Ultrasta on jo muutama viikko aikaa, en tunne vielä liikkeitä ja välillä mietityttää onko tuolla ketään. Odotan kovasti että alkaisi tuntumaan liikkeet. Istukka on takaseinässä. Mielestäni esikoisesta tunsin jotain jo rv16 tai 17 viimeistään. Nyt olis menossa menkoista laskettuna 15+2.
Onneks ens viikolla neuvola jossa toivottavasti kuunnellaan sydänäänet. 🥰
 
Tuntuu, että nyt on menossa raskaudessa semmoinen outo välivaihe, kun ei oikein mitään tapahdu. Edellisestä ultrasta on yli kuukausi, samoin neuvolasta. Neuvola jälleen ensi viikolla ja odotettu rakenneultra parin viikon päästä.

Maha on pullahtanut ulos, mutta vauvan liikkeitä en vielä tunne. Kovasti haluaisin ne jo tuntea, niin tietäisi että kaikki on hyvin. Ensi viikolla toivottavasti saa mielenrauhan neuvolassa.

Rv 17 + 6
 
  • Tykkää
Reactions: macudahakki
Minä kovasti odottelen perjantain neuvolakäyntiä, jotta pääsee kuulemaan sydänääniä. Kiva, kun puolisokin pääsee tällä kertaa mukaan! Meillä vaihtui myös neuvolan hoitaja, joten kiva päästä tapaamaan hänetkin kasvotusten. Muutamia kertoja olen ollut tuntevinani liikkeitä vatsassa, mutta näin ensikertalaisena en ole kuitenkaan ihan varma kuvittelinko. Kuitenkin "pyyhkäisy" tuntui niin selvästi kohdun etupuolella etten oikein keksi mikä muukaan se olisi voinut olla :D

Painoa on tullut tässä vaiheessa vielä maltillisesti noin kilon verran. Osa vanhoista housuista menee vielä päälle, mutta käytän myös äitiyshousuja. Iltaisin meinaa turvotusta pukata vatsaan niin että näytän kyllä tosi raskaana olevalta :D Aamuksi tilanne sitten taas tasaantuu.

Äitiyspakkauksen meinasin ottaa, vaikka jonkin verran kritiikkiä se saakin. Jos lisää lapsia on tulossa, niin ehkä ei jatkossa oteta. Ensimmäiselle vauvalle pakkauksen ottaminen tuntuu spesiaalilta :)
Jonkin verran olen puntaroinut jo vaippa-asioitakin.. kestovaippojen kokeiltu kiinnostaisi, mutta en tiedä miten niiden peseminen käytännössä sujuu. Onko kellään kokemuksia kestovaippojen käytöstä?

17+6
 
Täällä painoa tullut kymmenen kiloa, mahaa en jaksa enää vedellä sisään :D Onneksi on kesä ja voi pitää vain mekkoja, farkkujen käytön lopetin jo tosi aikaisin turvotuksen takia muutoinkin.
Liiketuntemuksia ei vieläkään ole, tai en niitä osaa tunnistaa.
Neuvolalääkärilläkin kävin viime viikolla, ja se oli pikaisesti ohi. Kaikki oli niinkuin piti. Ylihuomenna sitten rakenneultraan, jännittävää!

19+4
 
  • Tykkää
Reactions: Päärynä22
Mä käytin kestovaippoja esikoisella.
En ihan vastasyntyneen kanssa aloittanut, mutta oisko vauva ollut 1kk tai sinne päin.
Mielestäni oli ihan helppoa ja kivaa kunhan oppi vähän materiaaleista ja mikä toimii omalla vauvalla, samalla ne koneessa pyörii kuin muukin pyykki. En siis aina erotellut vaippapyykkiä, kun sitä puklua ja pissaa tuppaa oleen muutenkin joka puolella 😅
 
  • Tykkää
Reactions: Päärynä22
Minä laitoin @Marrasbaby viestiä face-ryhmään liittymisestä.
Nyt kun työnantajakin tietää niin voisin liittyä, aiemmin en uskaltanut koska koeajalla.

16+2 nyt. Olen melko varma että olen alkanut tuntemaan vaimeita liikkeitä välillä 😍 Ja tiistaina neuvolassa kuultiin sydänäänet.

Vielä ois kuukausi odotettavana rakenneultraan.
Aika seesteistä toista kolmannesta eletään nyt. Pahoinvointi ja närästyskin on helpottaneet huomattavasti, vaikka joinain hetkinä vielä vaivaavat.
Mahakin alkaa jo vähän näkyä... tai en ole varma, niin vähääkään. Eräs tuttu jolle kerroin, oli jo aavistellut. Ja ihan kuin huomaisin ihmisten vilkuilevan. Vai kuvittelenko vaan? 😁
 
  • Tykkää
Reactions: Marrasbaby
vierailija
@Pulla21 minkä merkkisiä kestovaippoja käytit? Täälläkin ollaan niitä pohdittu. Toisaalta onkohan se ihan kauhea työ kahden kanssa alkaa niitä käyttäämään..

Täällä muuten toinen kolmannes sujunut ihan hyvin. Vieläkin tosin syön lääkettä pahoinvointiin, mutta ainakin kananmunat palasivat eilen taas diettiin. Eiköhän tämä tästä😄

Uusiyritys
 
  • Tykkää
Reactions: Pulla21
Täällä rakenneultra ohi, kaikki kunnossa ja tyttö tulossa ❤ Koko oli pari päivää isompi, ultra oli siis 19+6 ja siellä mitattiin koko 20+1. Mä odotin kovasti puolivälin päivää ja näinkö se sitten menikin ohi? 😅

Maha on jo kasvanut, enää en peittelekään vaan päinvastoin. Voin niitä vanhoja kesämekkoja pitää, vaikka vähän kinnaavatkin mahan kohdalta. Hankin myös bola-korun, sillä kiva korostaa mahaa. Helinäs

Liikkeitä ehkä tunsin tänä aamuna ensimmäisen kerran, oli sellaista kuplintaa alavatsassa. Iltaisin oon aina nukahtanu samantien kun oon painunut sänkyyn, niin en oo ”ehtinyt” kuulostelemaan liikkeitä. Mutta odotellaan seuraavia päiviä, oliko kyseessä vain suoliston liike vai kenties vauvan kuperkeikat!

@Pulla21 nopeesti se rakenneultra-aika tulee, vaikka pitkältä ajalta vielä tuntuukin!

Mikäs täällä on muiden vointi?
 
  • Tykkää
Reactions: Ruby86 ja Pulla21
Täälä kovasti odotetaan rakenneultraa, puhutaan masuasukista päivittäin ja pohditaan kovasti hankintoja 🥰
Vähän kurjaa ollut mutta ihan hyvillä mielin. Torstaina tunsin ihan varmasti vauvan liikkeet ja on kyllä aiemminkin tuntunut ja saisi tuntua joka päivä.. 🥰

18+1
 
@Pulla21 minkä merkkisiä kestovaippoja käytit? Täälläkin ollaan niitä pohdittu. Toisaalta onkohan se ihan kauhea työ kahden kanssa alkaa niitä käyttäämään..

Täällä muuten toinen kolmannes sujunut ihan hyvin. Vieläkin tosin syön lääkettä pahoinvointiin, mutta ainakin kananmunat palasivat eilen taas diettiin. Eiköhän tämä tästä

Uusiyritys
Mulla oli monen merkkisiä, ostin niitä käytettynä facen kestovaipparyhmistä.
Mulla ei kyllä ole ollut vaippaikäistä viiteen-kuuteen vuoteen joten lieneeköhän mun tiedot ihan vanhentuneita..

Suosikkeja oli/on kyllä Bumgenius vaipat. Ne ei mee ihan vastasyntyneellä mut sitten pikkuisen isommalla, ja on säädettävät joten menee pitkään! Taidettiin käyttää yli vuoden ikään niitä.
Monet on kehunut myös niitä oransseja Totsbots vaippoja joita oli jokunen vuosi sitten äitiyspakkauksessa. Saattaa löytyä vieläkin kirppareilta. Ja ne menee ehkä jo vastasyntyneellä, on pieniä.

Sitten kotimaisista Nallet ja Myllymuksut on kans olleet hyviä, jälkimmäiset kans olleet äp:ssä joten ollut ainakin ennen hyvin kirppareilla.

Kokeile ihmeessä! Ja eihän ole pakko käyttää pelkästään kestoja. Käyttää sen verran kun jaksaa ja loput kertiksiä. Aina se yksikin käytetty kestovaippa päivässä kuitenkin säästää.
 
  • Tykkää
Reactions: Päärynä22
Täällä lähti eilen käyntiin 18. viikko, eli tänään 17+1. Pientä liikettä havaittavissa ihan alavatsalla, mutta johtuen edessä olevasta istukasta, liikkeet mitä tunnen, on vielä vähäisiä ja vaimeita, tunnistettavia kyllä. Olo on hyvä ja energinen, hyvin jaksaa taas tehdä 1h kävelylenkkejä (kunhan alaselkä tai kannattimien venymiskivut ei haittaa, niitä on vaihtelevasti, ei kuitenkaan joka päivä).

Uutena alkoi vkonloppuna jatkuva pissahätä 🙄 Onko muilla ollut tätä, tässä lähellä puoliväliä??

Tuntuu että koko ajan pitäis rampata vessassa, että rakko olis ihan täynnä, kuitenkaan sieltä ei välttämättä juuti mitään edes tule. Ajattelin kyllä varmistaa ja soittaa tänään neuvolaan, jos saisin käydä jättämässä näytteen, että suljettaisiin tulehdus pois..mitään muita tulehdukseen viittaavia oireita ei kylläkään ole.

Samoin valkovuoto on alkanut olla aika vetistä, ihan välillä tuntuu kun lorahtaa pöksyihin 🙄

Muuten täälä kaikki mallillaan 👍🏻Viime viikolla oli eka lääkärineuvolakin ja iloiseksi yllätykseksi lääkäri kysyi, että halutaanko että katsotaan myös ultralla sydänäänten kuuntelemisen lisäksi..ja tottakai haluttiin! Sielä se meidän vilkas pieni poika taas touhusi omiaan 💙

Rakenneultra seuraavaksi, heinäkuun puolivälissä. Onneksi aika tuntuu menevän jo suht nopeasti, alussa kun viikot menivät niiiin hitaasti 😁
 

Yhteistyössä