Marraskuiset 2022❄️

vierailija(*Pikkumyy*)
En muista nyt, onko täällä ollu aiemmin jo että mitä vitamiineja syötte, vai syöttekö mitään?
Foolihappo (aloitettu jo ennen raskautta ja suositushan on syödä sitä 12 vkoon saakka), D-vit, joku moni B-vit, C-vit ja kalsiumia myös otan kun muistan tai pystyn (isoja pahanmakuisia). En viitsinyt ostaa mitään raskausajan omaa monivitamiinipurkkia, kun oli noi valmiina kotona.. Syön ensin nuo purkit tyhjiksi, katsotaan sitten mitä tilalle.

Kahvi on vähentynyt täälläkin, en kyllä aiemminkaan juonut kuin vain aamulla 1-2 mukia. Nyt menee 1/2 mukia ja voi olla että jää pian pois kokonaan.
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4 ja Sofiika
Tuttuvierailija
Mulla käytössä vain mama-vitamiini.

Mulla himona salmiakki (en yleensä tykkää 🙄) , aurajuusto (ihan parasta vedellä suoraan paketista ja nyt ei saa, mut pieniä määriä silti maistellu 🤫) , olut ja punaviini 🤣🤣 Eli ihan kaikki mitä ei todellakaan sais syödä/juoda. Salmiakkia välillä ja toki olut ja punaviini jää juomatta 😌

Täällä nyt menossa 9+2 ja pahoinvointi on kyl aika läsnä. Ensin ei mitään oireita ja sit saa olla pää pöntössä joka toinen pvä ja sit joka toinen pvä kärsiä vain kauhean etovasta olosta ilman oksentamista.

Pe ois ylimääräinen neuvola ja ultraa aatamin aikaisella vehkeellä, et jos siellä syke näkyisi ♡
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4 ja Sofiika
Mullakin foolihappo+ d-vitamiini käytössä nyt. Jossain vaiheessa vaihdan sen raskausvitamiiniin, jossa on noiden edellämainittujen lisäksi paljon muutakin. Ruokavalio on tällä hetkellä melko heikko, kaikki etoo. Tätä on kestänyt kolme viikkoa ja tuntuu, että koko ajan pahenee. Oksentaa mun ei oo montaa kertaa tarvinnut, mutta jo se jatkuva etova olo syö voimia. Nyt on rv 9+6. Kärsiikö muut hajuista? Mulla kaiken haistaminen voimistaa pahoinvointia. Ja kun kaikki haisee pahalle😂 kahvi, saippua ja ihan normaalit asiat (jopa ruisleipä) löyhkää ihan hirveälle. Raitis pihailma auttaa, mutta lumen alta paljastuva maakin tuoksahtaa välillä nenään 😅 Näin ensiodottajana voi vain hämmästellä näitä olotiloja.
 
Kyllä! Tulen komppaamaan kahvista, eli hyvin vähiin on käynyt sen juominen.

Tänään hoksasin omalta kohdalta, että pahin olo tulee istuessa tai puoli-istuvassa asennossa. Töissä seison aika paljon ja siellä oli siedettävämpää. Kotona yritin rentoutua sohvalla, mutta piti mennä ihan kyljelleen sängylle kun muissa asennoissa olo oli heti niin huono.
Missä asennoissa teillä on helpoin olla?

Syön mama-vitskuja, b12 ja D.
Mamat vaan on yököttävän isoja.
 
Mä vain makaan sohvalla, istuessa tosiaan saattaa tulla yökkäilyjä. Pahiten ne kuitenkin tulevat liikkuessa tai liikuntaa harrastaessa. Tää vetämättömyys myös on ihan älytöntä.
Nyt 9+3, toivon että kun tuplalukuihin päästäisiin niin josko helpottaisi.

Hajujen kanssa mulla ei oo ollut mitään. Tuntuu, etten välillä haista mitään ollenkaan :D
 
vierailija(*PikkuMyy*)
Miten olette pärjänneet töissä?
Oletteko kehittäneet jotain hyviä selviytymiskikkoja?
No just ja just.. Ei sen kummempia kikkoja, mutta paljon eväitä mukana, niin on mitä syödä tarpeen tullen.
Tänäänkin söin kotona aamupuuron 8 aikaan, sit töissä jo klo 9 banaani ja klo 10 mandariini ja kuitenkin ennen lounasta jo kauhea nälkä (lounas about klo 11). Mä olen tosiaan päiväkodissa töissä, että työ on aika hektistä ja koko ajan pitäis pystyä olemaan läsnäoleva.

En ymmärrä tätä jatkuvaa, raastavaa nälkää, kun kuitenkaan energiantarve ei oikeasti ole vielä juurikaan noussut 🙄 Ja jos ei syö, niin sitten tulee älyttömän huono olo. Välillä ei tiedä, onko nälkä vai pahoinvointia.. Juuri tuossa lounaan syötyäni mietin, että onko vielä nälkä vaiko huono olo.. Se kun tuppaa tulemaan myös heti syömisen jälkeen.
Iltapäivisin alkaa tulla myös armoton turvotus, housut mitkä oli aamulla ihan fine, alkaa iltapäivällä kiristämään ja ahdistamaan.. Pitää siis tarkkaan katsoa mitä aamulla pukee töihin päälle, että mahtuu olemaan niissä vielä iltapäivälläkin 😅

Pahoinvointi tänään vähän parempi, enemmän väsyttää tänään.

Eilen illalla jaksoin pitkästä aikaa kävelylle, se teki kyllä hyvää niin kropalle kuin mielellekin. Se on myös ahdistanut, kun ei ole jaksanut liikkua ja mä normaalisti käyn lenkillä 3-6x/vko ja väh. 1h/kerta. Nyt ajattelin madaltaa kriteerejä ja jos edes 30min kävelyn sais tehtyä väh.3x/vko,niin se olis jo hyvä..eilen meni sit kuitenkin jopa 45min, tuntui vaan niin hyvältä kävellä metsässä 😊

Rv 6+2
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4
Tänään on käyty ensimmäisessä ultrassa yksityisellä ja uskottava se on, että kahden vuoden yrittämisen jälkeen siellä näkyi eloa ja sykkivä sydän.:love:

Viikot oli aikalailla viikon vähemmän mitä laskurit antaa menkkojen mukaan, mutta se selittyi myöhäisellä ovulointiajankohdalla, joten ei syytä huoleen. Maanantaina sitten on ensimmäinen neuvola ja sielläkin ultrataan. Johtuen myoomasta, joka mulla on, pääsen luultavasti tässä raskaudessa ultraan aika tiuhastikin.

Haluaisin myös nyt liittyä FB-ryhmään.🙋‍♀️
 
Eilen tuli doppler postissa ja illalla sain melko pitkällisen etsinnän jälkeen tosin sydänäänet kuulumaan. Kyllä se kieltämättä mieltä kovasti huojensi, vaikka olinkin valmistautunut siihen ettei vielä löydy. Nyt siis 9+5.
Ihanaa! ❤ ja kuinka huojentavaa kuulla sydänääniä! Minkämerkkinen sulla on? Oon myös miettiny dopplerin tilaamista, mutta ehkä nyt vielä maltan kärvistellä 3vk ultraan..
 
Oletteko kertoneet raskaudesta jo läheisille? Meillä on nyt viikot 8+1 ja haluaisin kokoajan kertoa läheisille (ja selittää, miksi en jaksa lähteä tällä hetkellä oikein mihinkään...). Meillä sattuu nt-ultra samalle viikolle kuin äitienpäivä ja ajateltiin, että kerrotaan perheelle silloin kun muutenkin käydään kylässä. Mutta tuntuu, että sinne on NIIN pitkä aika enkä kestä pitää tätä salaisuutta! Toisaalta en haluaisi myöskään jäädä yksin mahdollisen keskenmenon kanssa, joten tuntuu vähän tylsältä salailla senkään vuoksi.
 
Oletteko kertoneet raskaudesta jo läheisille? Meillä on nyt viikot 8+1 ja haluaisin kokoajan kertoa läheisille (ja selittää, miksi en jaksa lähteä tällä hetkellä oikein mihinkään...). Meillä sattuu nt-ultra samalle viikolle kuin äitienpäivä ja ajateltiin, että kerrotaan perheelle silloin kun muutenkin käydään kylässä. Mutta tuntuu, että sinne on NIIN pitkä aika enkä kestä pitää tätä salaisuutta! Toisaalta en haluaisi myöskään jäädä yksin mahdollisen keskenmenon kanssa, joten tuntuu vähän tylsältä salailla senkään vuoksi.
Ihan parille kaverille oon kertonut, jotka tiesi meidän yrityksestä jo. Äitienpäivään aateltiin mekin odotella, vaikka nt-ultra loppukuusta onkin. Siinä on vaan niin hyvä sauma kunnon yllärille tuleville isovanhemmille 😊 Sitten voidaan kertoa muillekin.

Mulla on niin kauhee turvotus jatkuvasti (9+5), että jos en kaapuun pukeudu niin vaikee peitellä. Ajattelin vaan olla viä kuukauden näkemättä sen kummemmin ketään tuttuja (ei sillä että viime aikoina olis jaksanutkaan missään käydä!).
 
Me ollaan kerrottu mun äidille, yksi mun ystävistä tietää ja mies kertonut parille työkaverilleen. Isälle en kerennyt kertoa, mutta tiesi varmaan kun tökki sormella mun mahaa ja kysyi mikä siellä on. 😭💔 En nyt sen suuremmin oo kerennyt miettiä koska muille..
 
Ihanaa! ❤ ja kuinka huojentavaa kuulla sydänääniä! Minkämerkkinen sulla on? Oon myös miettiny dopplerin tilaamista, mutta ehkä nyt vielä maltan kärvistellä 3vk ultraan..
Minulla tällainen käytettynä hommattu, joten en osaa sen enempää sanoa merkistä. 🤷‍♀️ Minä ajattelin etten jaksa kärvistellä ultraan asti, meillä vielä melkein se kolme viikkoa nt-ultraan aikaa. Onpahan edes yksi epävarmuus vähemmän.
 
vierailija
Onko ketään muuta kellä oireet olisi lähtenyt jo helpottamaan?? Mulla nyt rv 8+2 ja oireet tosi lieviä😬 Viimeset 2vk ollut saikulla aivan jäätävän pahoinvoinnin takia ja nyt tuntuu että ei enään mitään oireita.. Vähän jännittää eihän ole km alkua, tammikuussa yks km takana😔
 
Onko ketään muuta kellä oireet olisi lähtenyt jo helpottamaan?? Mulla nyt rv 8+2 ja oireet tosi lieviä Viimeset 2vk ollut saikulla aivan jäätävän pahoinvoinnin takia ja nyt tuntuu että ei enään mitään oireita.. Vähän jännittää eihän ole km alkua, tammikuussa yks km takana
no täällä juurikin samoissa tunnelmissa. Nyt rv 7+3 ja tänään mulla ei oo ollut oikeastaan huono olo. Varasin maanantaille ultran ja jos oireet palaa, niin perun sen, jos ei niin meen sinne puolison kanssa yhdessä.
 

Yhteistyössä