Marimekon plagioinnit..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari ja Mekko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mari ja Mekko

Vieras
Ja taas. Eilen oli uutinen, kun taiteilijan ja marimekon kuosit olivat kuin samalta tekijältä ja nyt tuo kassikohu. Aikaisemmin ollut samankaltaisia useita tapauksia.

Siis käytännössä ihan sama kuva?!?! Katsokaa nyt noita ihmisiä ja tuota autoakin. Kaikki täysin samaa. Kuka edes pystyy hyvällä omatunnolla kopioimaan toisen tekemää kuviota. Tuossa kassitapauksessakaan ei mitenkään voi olla kyseessä sattuma.

Taas uusi Marimekon kopioepäily - vertaa itse! | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Tuossa kassitapauksessa näyttää kyllä siltä, että on käytetty Marimekon kangasta ja vähän väritelty sitä.
Usein on niin, että malli esitellään vakkapa suunnittelijan haastattelun yhteydessä jo ennenkuin se tulee varsinaiseen tuotantoon.
Se että Heljä Liukko-Sundström väittää, että Kuuskajaskari kuosi olisi hänen teoksestaan plagiaatti menee taas ihan naurettavaksi. Vastaavaa rantamaisemaa on piirretty iät ja ajat, koska siltä se merenranta näyttää. :D Voisi tietysti väittää että H L-S on ottanut kuosin jostain jonkun aiemmasta piirroksesta.
Eli jotain rajaa nyt kuitenkin.
Kohta joku väittää että aurinko minun keksintöni ja keltaisia palloja painava yritys on kopioinut minun suunnittelemaani aurinkoa. :D

Metsänväki kuosi oli selvä kopio.

Minustakin tuo espanjalainen kangaskassi näyttää Marimekon kopiolta eikä toisin päin, piraatilta.

Heljän syytökset taas sai katsomaan Marimekon kuosia tarkemmin ja totesin että onpas kiva, voisin ostaa :D Mutta en nyt osta, kun silti vähän ketuttaa ne aikaisemmat kopioinnit ja varsinkin suhtautuminen niihin.

En tohon Barcelonan tapaukseen osaa oikein ottaa kantaa. Hämmentävän samanlaisiahan noi on, mutta kuka on kopioinut ja ketä? Mikä on kassin tausta?

Mut joo, tuo Liukko-Sundström -tapaus on aivan naurettava. En tajua, miten L-S kehtaakin väittää moista? Kuvat ei oo yhtään samanlaisia. Ja L-S itsekin sanoo, että kyse on siitä, että Marimekko on varastanut hänen "tatsinsa". Siis mitä häh? Kukaan muu ei saa enää tehdä maalauksellisia maisemia? Ja Heljä Liukko-Sundström on varmasti ensimmäinen sellaisia tehnyt taiteilija? Koska muutenhan hän syyllistyy itse plagiointiin...

Minustakin tuo espanjalainen kangaskassi näyttää Marimekon kopiolta eikä toisin päin, piraatilta.

Heljän syytökset taas sai katsomaan Marimekon kuosia tarkemmin ja totesin että onpas kiva, voisin ostaa :D Mutta en nyt osta, kun silti vähän ketuttaa ne aikaisemmat kopioinnit ja varsinkin suhtautuminen niihin.

Ymmärsin, että tuo Barcelonasta ostettu laukku oli olemassa jo ennen Marimekon kyseistä kuosia. Mutta niin tai näin, olen aina pitänyt Marimekon tuotteita rumina ja ylihintaisina, joten ei nämä plagioinnit vaikuta sen enempää mun mielipiteisiin ja ostoksiin.

Yhteistyössä