mansikoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *****-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*****-

Vieras
Itse en ajatellutkaan ettenkö voisi syödä pakastettuja mansikoita, mutta kaikki marjatkin olisi hyvä huuhdella koska maaperästä voi tulla vakaviakin infektioita. Mansikat ovat itse kerättyjä, ei huuhdeltuja, vain pakkaseen perkauksen jälkeen laitettuja.

kuinka moni on vältellyt tälläisiä marjoja? söin meinaan äsken ison kipon pakastemansikoita....

Jos ne on kotimaisia, niin ei juuri hätää. Se vaara piilee eniten ulkomaisissa mansikoissa, joita on voitu kastella likaisella vedellä ja joissa käsittelyketjun hygienia ei aina ole niin nöpönuukaa. Jos tulevaisuudessa huolettaa, niin kiehauta mansikoita pari-kolme minuutta, sitä ainakin ulkomaisille vadelmille suositellaan ja sen pitäisi riittää.

Itse ainakin pistelin hyvällä halulla niin torilta ostettuja tuoreita mansikoita, kun pakastemansikoitakin esikoista odottaessa. Ei tullut edes mieleen varoa mitään!

Mansikathan ovat hyvä nesteenpoistaja, jos turvottaa. Ja itselläni kun oli raskausdiabetes, niin pidin kesällä mansikoita yhtenä harvoista "sallituista" herkuista itselleni, vaikka sokereitahan mansutkin isompina määrinä nostavat.

tuoreita mansikoita! Söin niitä kesällä valtavasti jatkuvaan nälkääni kun ei muu maistunutja koko talven pakastimesta. Lisäksi olen syönyt herkkujani kuivattuja mansikoita, ei varmaan edes suomalaisia. No hui, mutta hyvin voin aina vaan, raskaana kesästä asti :)

Mä vähän veikkaan että nykyisin ollaan ylihysteerisiä kaikesta ja siksi kaikella varmuudella annetaan suositus, että ei pakastemarjoja ja pakastevihanneksia ilman kuumentamista. Tietenkin kaikki on mahdollista ja yksi esimerkki oli se, että pakasteherneiden joukossa oli hiiren pää joka joutui sairaalassa olevan potilaan lautaselle näin kertoi Hesari viikko kaksi sitten, mutta miten todennäköistä tuo on? Veikkaan, että suurempi riski on vahingoittua liikenteessä. Ymmärrän kyllä että toiset haluavat olla tarkempia kuin toiset ja kunnioitan sitä, mutta itse elän maalaisjärjen mukaan ja sillä konstilla sain terveen lapsen ja uskon, että toinen rasakaus päättyy yhtä onnellisesti. Itse olen kyllä niin suuri mansikkafani, että pakastin kesällä ison satsin jota sitten voin ripotella aamupuuronpäälle pitkin talvea.

Onnellista odotusta ja kyllä niitä tuoreita mansikoita vielä saadaan!

Itse olen syönyt hyvällä omalla tunnolla suomalaisia pakastemansikoita. Marjat on varmasti terveellisempiä, kuin ulkomailta rahdatut säilöntäaineilla pumpatut omenat ja muut hedelmät. Enemmän olisin huolissani juuri liiasta lisäaineiden, torjunta-aineiden ja säilöntäaineiden saannista. Luomuruoka siis kunniaan.

Ulkolaiset pakastevadelmat kehotetaan kiehauttamaan, koska niissä saattaa olla Kaliki-virusta, joka tietääkseni voi niihin tulla kasteluveden mukana. Muista marjoista en ole kuullut, että pitäisi käsitellä mitenkään.

Missä niin sanotaan? Mä löydän sieltä vain maininnan, että pakastevihannekset ja valmisruoat tulee kuumentaa ennen käyttöä. Marjoista ei mainita kuin ulkolainen pakastevadelma.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

ja oikeassa sarakkeessa perustelu, mutta mutta ei tämä mikään pyhä sana ole. Tieto maksaruuistakin on vanha. Nykyisin maksamakkaraa saa syödä raskaana olon aikana, muutos tuohon tuli puolisen vuotta sitten. Syynä maksamakkaran vähäinen maksamäärä.

Mulla taitaa olla jonkinsortin lukivaikeus, kun en vieläkään löydä sieltä mainintaa, että pakastetuotteet pitäisi kuumentaa, vaan siellä puhutaan pakastevihanneksista ja erikseen mainitaan ulkolaiset pakastevadelmat.

I rest my case. Jos jonkun mielestä pakastevihannekset=pakastetuotteet=pakastetut marjat, niin olkoot sitten niin.

uskallatteko arimmat sitten syödä esim. jugurttejakaan, joissa on marjoja? Onko ne sitten varmasti keitetty, epäilen. Keittämällä ainakin vitamiinit häviää ja mä en kyllä mitään keitettyjä pakastemarjoja kyllä sais edes syötyä, huhhuh. Raakana on mennyt paljonkin ja samoin kesällä tuoreena, lisäksi monenlaista kuivattua marjaa ja hedelmää ja tuoreitakin joka päivä ja hyvin menee.

Yhteistyössä