Mansikkaluomi kasvoissa

tuc
2,5kk ikäisellä vauvalla on mansikkaluomi ylähuulen rajassa, puolet luomesta ihon puolella ja puolet huulessa.
Luomi ilmestyi parin viikon iässä ja kasvoi ensin vauhdilla parissa viikossa pienestä pisteestä selvästi koholla olevaksi "palloksi". Sen jälkeen kasvu näyttäisi pysähtyneen tai ainakin hidastuneen.. Luomi on nyt kooltaan noin 0,5cm x 0,8cm. Luomi on kirkkaan punainen ja kiiltäväpintainen.
Tutin käyttö on ainakin toistaiseksi mahdollista mutta jos luomi vielä kasvaa niin tutti taitaa painaa sitä liikaa..
Yleinen käsitys tuntuu olevan että mansikkaluomet häviää itsestään eikä niistä ole haittaa mutta olen netistä etsinyt tietoa ja kauhukseni lukenut juttuja että nimenomaan huulessa olevat luomet häviäisi harvemmin... Ja jos luomi kasvaa holtittomasti se voi vaikuttaa suun muotoon, puheeseen, hampaiden kehitykseen jne.
Luomen kasvu on siis nyt rauhoittunut mutta nyt kaipaan kokemuksia mansikkaluomista, voiko luomi ottaa vielä uuden "kasvuspurtin"?
Pelkään myös että luomen pinta rikkoontuu ja alkaa vuotaa verta, sen verran riskialttiissa paikassa on että hyvinkin todennäköistä että niin joskus käy mutta vuodon tyrehdyttäminen tuossa paikassa taitaa olla aika hankalaa? Vuotokohtaa kun varmaan joutuu painamaan aika reilusti ja pitkän aikaa... :/

Meidän pojalla on mansikkaluomi olkapäässä. Kehittyi parin-kolmen viikon ikäisenä, eli aluksi oli punainen pieni läntti ja nyt 4kk koholla oleva melkein sentin halkaisijaltaan. Maltillisesti tuo on kasvanut sitä mukaa kuin poikakin.

Mä en ole lukenut netistä tai mistään yhtään mitään enkä tajunnut että ne voisi olla vaarallisia. Neuvolassa sanottiin että on ihan vaaraton syntymämerkki joka häviää itsestään noin 2vuoden ikään mennessä.
Ja käsitellä saa kuulema aivan normaalisti, eli ei rarvitse luomikohtaa varoa sen enempää esim. pestessä, nostaessa jne.

Mä en valitettavasti tiedä mitään että voiko vuotaa verta, mutta luulisi ettei. Kannattaa varmaan neuvolassa ottaa puheeksi, siellä ehkä osaavat rauhoitella ja antaa ohjeita :hug:

Yhteistyössä