Mansikka-allergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
meillä tytölle 1,5v on tullut nyt tuoretta mansikkaa syötyä ihottuman näköistä pientä näppyä sekä muutama isompi läikkä hartioille sekä hieman sitä pientä näppyä rintaan.. Maha on myös ainakin tänään toiminut useammin ja pahanhajuisia pieruja päästelee..

Itse olen pienenä ollut allerginen mansikalle, mutta se on ilmennyt enemmän suun alueen oireiluna.

Voiko mansikka allergia oireilla myös noin?

Minulla tuli useimmiten reisiin ihottumaa, tosin niin myös sitruksista ja suklaasta..
Myös mansikkakuume nousee minulla nykyäänkin herkemmin kuin muilla, eli mitään rasiaa ei voi naamariin vetää kerralla.

Kyllä nuo yleensä ainakin lievenee reippaasti kun vanhemmaksi tulee.

Kannattaa myös kokeilla eri tilojen mansikoita. Pieni voi myös oireilla torjunta-aineita... Eri asia jos mansikat on poimittu omasta maasta. Myös määriin kannattaa kiinnittää huomiota! Noin pieni vasta harjoittelee tuoreiden mansikoiden syöntiä. ALoittaa 2-3 mansikkaa päivässä linjalla... Tämä auttoi ainakin meillä ongelmaan.
Meillä lapsi aikoinaan reakoi pepun- ja poskiseudun ihottumalla ja ripulilla. Nyt 4v. ei enää ongelmia :).

No vatsa nyt menee tottumattomalta helposti sekaisin mansikoista kun paljon syö. Mullaki menee ripulille.. Mutta muutamana päivänä kun syö niin tasaantuu. Tuo ihottuma sen sijaan voi olla merkki allegiasta, seurailisin ja tarjoaisin uudelleen vaikka kypsennettynä(hillona) jos sietää sitä niin vois pikkuhiljaa siedättyä tuoreillekin.

Mansikassa on histamiinia, joka voi herkällä ja etenkin tottumattomalla pikkulapsella laukaista allergisen reaktion. Reaktion ilmeneminen ja rajuus on yksilöllistä, kuten ihottuma, ripuli, kuume.

Yhteistyössä