Mamujen työttömyysprosentti 40 koska rasistiset suomalaiset vievät työpaikat :((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Maahanmuuttajilla ei toivoa töistä, kun valtaväestön työttömyys kasvaa
Maahanmuuttajilla ei toivoa töistä, kun valtaväestön työttömyys kasvaa Julkaistu: 12:043 kommenttia
Kuva: EPA / All Over Press

Kuva: EPA / All Over PressMaahanmuuttajien työllisyystilanne vaikeutuu sitä mukaa, kun valtaväestön työttömyys kasvaa. Maan synkimmän työttömyyden alueella, Pohjois-Karjalassa, maahanmuuttajien työtilanne huolestuttaa.

-Maahanmuuttajien työttömyysprosentti on neljänkymmenen luokkaa. Heidän työllistymismahdollisuutensa tässä talouden tilanteessa heikkenevät entisestään, toteaa aluekoordinaattori Leena Westman Itä-Suomi aktiivisen maahanmuuttopolitiikan pilottialueeksi -hankkeesta.

Vaikeaa työllisyystilannetta yritetään Pohjois-Karjalassa helpottaa jakamalla tietoa ja motivoimalla maahanmuuttajia työnhakuun.

Kohtaamista valtaväestön kanssa on yritetty lisätä erityisillä tapahtumilla. Työhallinto, oppilaitokset, järjestöt ja maahanmuuttajat on tuotu samaan paikkaan, samaan aikaan. Kiinnostusta on ollut tungokseen asti.

-Jos maahanmuuttaja haluaa työllistyä, on ensin opiskeltava suomen kieltä. Sen jälkeen on oltava aktiivinen moneen suuntaan ja haettava itse töitä, Westman opastaa.

Westman toteaa, että sentään joillakin aloilla töitä on tarjolla maahanmuuttajillekin. Tälläkin hetkellä Joensuun seudulla on menossa muun muassa kahdeksan inkerinsuomalaisen lääkärin pätevöittämiskoulutus.

-Sairaanhoitajien pätevöittämiskoulutuksia on tällä hetkellä menossa kaksi. Mukana on sairaanhoitajia Venäjältä, Iranista ja Mosambikista.

Suomessa oli syyskuussa työnhakijana 35600 maahanmuuttajaa. Heistä työttömiä oli 15950. Maahanmuuttajien työttömyysprosentin määrittäminen on vaikeaa, koska osa maahanmuuttajista on saanut Suomen kansalaisuuden. Heitä ei siten näy maahanmuuttajien työttömyystilastoissa.

Leena Westman toteaa, että työllistäessään maahanmuuttajan, työnantaja voi saada ammattitaitoisen, ulkomaankontakteja omaavan ja kielitaitoisen työntekijän.

Kolme ja puoli vuotta Suomessa asunut somalialainen Mohamed Said tietää kuitenkin, miten vaikeaa työnsaanti on maahanmuuttajille.

-Luulen sen johtuvan suomen kielen taidosta. Suomalaiset luulevat, ettemme tule suomen kielellä toimeen, sujuvasti suomea puhuva Said arvelee.

Lääkärin ammatista haaveilevan Saidin mielestä maahanmuuttajille pitää antaa lisää tietoa työ- ja opiskelumahdollisuuksista.

-Se on varmaa, että kaikki maahanmuuttajat haluavat tehdä töitä, Said vakuuttaa.

tää on suomi ja työpaikat kuuluu ensisijaisesti suomalaisille.. eli olen rasisti jos otan tarjotun työpaikan? minun kuuluisi sanoa että ei kiitos, antakaa paikka maahanmuuttajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
tää on suomi ja työpaikat kuuluu ensisijaisesti suomalaisille.. eli olen rasisti jos otan tarjotun työpaikan? minun kuuluisi sanoa että ei kiitos, antakaa paikka maahanmuuttajalle.

:laugh: toivon,että jokainen työnantaja antaa työpaikan henkilölle,joka on sopiva työhön..ihonväristä tai kansalaisuudesta viis..

Antamalla työpaikkasi mamulle sinä olisit todella suvaitsevainen ja muutenkin hyvä ihminen=)

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:

:laugh: toivon,että jokainen työnantaja antaa työpaikan henkilölle,joka on sopiva työhön..ihonväristä tai kansalaisuudesta viis..

pointti oli se, että mun on katsottu olevan sopiva työhön ja minut halutaan siihen paikkaan..

aloittajan mukaan olen sillo rasisti..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Antamalla työpaikkasi mamulle sinä olisit todella suvaitsevainen ja muutenkin hyvä ihminen=)

ja sitten mun omat lapset kärsisi ku en tienaisi ollenkaan niin hyvin ku työttömyysrahalla..!!! sit mua haukuttais pummiks täällä ja valitettais ku en käy töissä..

ja sitten mun omat lapset kärsisi ku en tienaisi ollenkaan niin hyvin ku työttömyysrahalla..!!! sit mua haukuttais pummiks täällä ja valitettais ku en käy töissä..

Olet joko rasisti tai pummi. Mutta saat itse sentäs valita kumpi haluat olla.

Näinhän se menee. Kyllä yleensä työnantajat ovat fiksuja ja antavat paikan henkilölle, joka on sopiva, ihonväri ja kansalaisuus ei vaikuta. Ne on ne kouluttamattomat ja sivistymättömät duunarit jotka valittaa kun mamu vie työpaikan nenän edestä :)

itseasiassa hyvin suuri osa suomalaisista, etenkin paremmin toimeentulevista on nimbyja...

maahanmuuttajat pitää suvaita ja hyväksyä ja niitä pitää ottaa suomeen lisää, kunhan eivät muuta heidän naapuriinsa ja kunhan nimenomaan heidän työpaikalleen ei tarvitse palkata maahanmuuttajaa tai oma lapsi ei joudu kouluun jossa 40% oppilaista on maahanmuuttajia.

Sitten voidaan istua jossakin varakkaampien suomalaisten omakotitaloalueella muiden suomalaisten kanssa jeesustelemassa suomalaisten rasismista eikä edes tajuta katsoa peiliin...

Alkuperäinen kirjoittaja dsa:

Näinhän se menee. Kyllä yleensä työnantajat ovat fiksuja ja antavat paikan henkilölle, joka on sopiva, ihonväri ja kansalaisuus ei vaikuta. Ne on ne kouluttamattomat ja sivistymättömät duunarit jotka valittaa kun mamu vie työpaikan nenän edestä :)

Oletko kuullut koskaan positiivesta rasismista? Se tarkoittaa sitä että työnantaja on velvoitettu ottamaan mamunhommiin suomalaisen sijasta. Esim Helsingin kaupunki soveltaa jo tätä.

Oletko kuullut koskaan positiivesta rasismista? Se tarkoittaa sitä että työnantaja on velvoitettu ottamaan mamunhommiin suomalaisen sijasta. Esim Helsingin kaupunki soveltaa jo tätä.

oisko sul antaa linkkiä tai jotain tähän?

itseasiassa hyvin suuri osa suomalaisista, etenkin paremmin toimeentulevista on nimbyja...

maahanmuuttajat pitää suvaita ja hyväksyä ja niitä pitää ottaa suomeen lisää, kunhan eivät muuta heidän naapuriinsa ja kunhan nimenomaan heidän työpaikalleen ei tarvitse palkata maahanmuuttajaa tai oma lapsi ei joudu kouluun jossa 40% oppilaista on maahanmuuttajia.

Sitten voidaan istua jossakin varakkaampien suomalaisten omakotitaloalueella muiden suomalaisten kanssa jeesustelemassa suomalaisten rasismista eikä edes tajuta katsoa peiliin...

tässä tapauksessa maahanmuuttaja ei siis tarkoita esimerkiksi saksalaista, sillä valkoihoiset eurooppalaiset kyllä kelpuutetaan lähes minne tahansa.

lisäksi tietysti vielä rasismin muoto jossa pätevämmän suomalaisen tilalle otetaan maahanmuuttaja rasistiksi leimautumisen pelossa tai esimerkiksi jätetään maahanmuuttajataustaisen lapsen ongelmista keskusteleminen kokonaan vaikka ongelmia olisi paljon koska pelätään että sen takia pidetään rasistina.

oisko sul antaa linkkiä tai jotain tähän?

Seuraa aikaasi niin sinun ei tarvitse huudella linkkien perään. Tuo käytäntö on ollut muissa maissa jo pitempään ja nyt siis rantautunut myös Suomeen.

tässä tapauksessa maahanmuuttaja ei siis tarkoita esimerkiksi saksalaista, sillä valkoihoiset eurooppalaiset kyllä kelpuutetaan lähes minne tahansa.

lisäksi tietysti vielä rasismin muoto jossa pätevämmän suomalaisen tilalle otetaan maahanmuuttaja rasistiksi leimautumisen pelossa tai esimerkiksi jätetään maahanmuuttajataustaisen lapsen ongelmista keskusteleminen kokonaan vaikka ongelmia olisi paljon koska pelätään että sen takia pidetään rasistina.

Näihin mielipiteisiin vahvat peesit.

Omalla työpaikallani ei katsota ihonväriä eikä edes edellytetä suomen kielen taitoa. Oma englanninkielen taitoni kaipaa kyllä harjoitusta.

Mitäs teillä sitten katsotaan?

Osaamista ja koulutusta. Ja tietysti kannustetaan tutkijanvaihtoon :)