MAMMOGRAFIAAN en päässyt, mutta huomenna rintojen UÄ ! Onko se luotettava?

mutteri
On todellakin! jos oot alle 30 vee niin se ois yhtä tuskaa mammografia sulle. Nuorilla on niin kiinteet rinnat et ku litistetään 1-2 cm paksuiseksi levyski niin voin kertoa et siinä ei mielellään oo. UÄ:llä lääkäri näkee tarvittavan ja voi ottaa näytteitä jos joku vaikuttaa epäilyttävältä.

tsemppiii
on ultra hyvä, usein jopa parempi kuin mammo. Mutta noin yleisesti ottaen mammo ja ultra YHDESSÄ on paras. Mutta esim nuorilla rintarauhas on niin tiivis ettei mammosta ehkä apua juuri oliskaan.

mutterille...
mulla ei sattunu ollenkaan vaikka olin vasta 25v kun siihen jouduin.. johtui kaiketi siitä, että muksut olivat jo tehneet "tehtävänsä" eli roikkui jo valmiiksi parin sentin paksuiset pannukakut tuossa rinnalla....

vieras
Mulle kans tehty UÄ, kun kainalossa oli jotain patin tapaista. Lääkäri sanoi, ettei hän halua lähettää mammografiaan alle 40 vuotiasta ellei ole pakko. Mammografiastahan tulee säteilyä.

Greeta
Mulle on tehty kipeän rinnan vuoksi (+ erite vuosi imetyksen lopettamisen jälkeen) ensin ultraäänitutkimus, jossa ei ollut mitään hälyyttävää. Ikää oli jo 34v silloin. Vaiva ei loppunut ja asia varmistettiin sitten puolen vuoden päästä mammografialla + ultraäänellä. Minusta ultraäänitutkimus on todellakin luotettava!

Kokemuksella kerron
että minulla todettiin syöpä rinnassa ja kumpikin, uä ja mammografia tehtiin. Kuvissa näkyi muutos, mutta sitä pidettiin vain mastopatiana !!! Ohut-tai paksuneulanäyte on ainoa luotettava tutkintamenetelmä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksella kerron:
että minulla todettiin syöpä rinnassa ja kumpikin, uä ja mammografia tehtiin. Kuvissa näkyi muutos, mutta sitä pidettiin vain mastopatiana !!! Ohut-tai paksuneulanäyte on ainoa luotettava tutkintamenetelmä.
ota kuitenkin huomioon että terveestä rinnasta ei voi ruveta ottamaan ohut- tai paksuneulanäytteitä ennen kuin rinta on tutkittu muulla tavalla. Ei kudoksiin voi lähteä mututuntumalla sohimaan..

Mutta siis silloin jos muutoksia löytyy, niiden tutkiminen on toki aiheellista

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksella kerron:
Tunsitko itse rinnoissa jotain ja menit tutkimuksiin_?

Ei niitä näytteitä aleta ottaa jos ei mitään näy.

Yhteistyössä