"Mammakavereita" vailla.. tai lähinnä vertaistukea nyt odotusaikana.. mistä löytäis ystävän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lemonade"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lemonade"

Vieras
Olen 3-kymppinen ja odotan esikoistani. Meillä ei ole lähipiirissä (eikä kauempanakaan) ketään odottajaa. En tunne pienten lasten vanhempia, eikä kenelläkään kaverillani ole lapsia (tiedän, outoa). Nyt kun olen itse viikolla 17 alkaa ajatuksissa pyöriä vertaistuen ja ystävien kaipuu. Mieheni on minulle hieno tuki ja turva, mutta jotenkin sitä kaipaisi naisten keskinäistä keskustelua ja näkökulmia.

Kysyin viime NLA-käynnillä, että onko mitään ryhmää odottaville tai juuri synnyttäneille, mutta kuulemma resurssipulan vuoksi ei ole mitään sellaista meidän neuvolassa.. Totesi itsekin että aika vähän mitään järjestettyä on odottaville, että sitten on perhekerhoa ynnä muuta myöhemmin kun vauva on jo syntynyt.

Olen vaan tosi yksinäinen..

[QUOTE="lemonade";26104897]Olen 3-kymppinen ja odotan esikoistani. Meillä ei ole lähipiirissä (eikä kauempanakaan) ketään odottajaa. En tunne pienten lasten vanhempia, eikä kenelläkään kaverillani ole lapsia (tiedän, outoa). Nyt kun olen itse viikolla 17 alkaa ajatuksissa pyöriä vertaistuen ja ystävien kaipuu. Mieheni on minulle hieno tuki ja turva, mutta jotenkin sitä kaipaisi naisten keskinäistä keskustelua ja näkökulmia.

Kysyin viime NLA-käynnillä, että onko mitään ryhmää odottaville tai juuri synnyttäneille, mutta kuulemma resurssipulan vuoksi ei ole mitään sellaista meidän neuvolassa.. Totesi itsekin että aika vähän mitään järjestettyä on odottaville, että sitten on perhekerhoa ynnä muuta myöhemmin kun vauva on jo syntynyt.

Olen vaan tosi yksinäinen..[/QUOTE]

MLL järjestää useilla paikkakunnilla esikoistaan odottaville äideille ryhmiä, samoin kuin sitten niitä vauva-ja perhekahviloita.

Katso myös imetys.fi:n sivustolta löytyvät imetystukiryhmät, sinne sopii mennä jo raskaanakin, ja itseasiassa se on todella viisasta, (nimim. tuli sitten ostettua vaatteita ja rattaita enkä tiennyt imetyksestä mitään...).

Lisäksi kannattaa olla yhteydessä paikalliseen seurakuntaan, ja kysyä sieltä, minkälaisia kerhoja on tarjolla.

Sen verran on sanottava, että kerhoista kyllä varmaan löytyy ystäviä, mutta siihen voi mennä vuosi, jopa pari. Aikuisena ystävyyden rakentaminen tuntuu vievän paljon enemmän aikaa, etenkin pienillä paikkakunnilla, joissa on jo omat klikkinsä valmiina.

Voithan hakea just netin kautta ystäviä. Laita odottajapalstalle kyselyä, et kaipaat seuraa ja sen missäpäin asut. Kun odotin esikoista olimme juuri muuttaneet uuteen kaupunkiin ja en tuntenut yhtään ketään, eikä ollut mahdollisuutta tutustua esim töissä tai harrastuksissa.. Löysin sillon ihania odottaja äitejä ystävikseni ihan melkeen naapurista netti-ilm perusteella. Nyt vuosien ja paikkakunnan vaihdosten jälkeenkin olemme vielä hyviä ystäviä :)

Ja yksi parhaita keinoja saada uusia tuttavuuksia, jos paikkakunnalla ei todella ole mitään toimintaa, on laittaa sellaista vaikkapa seurakunnan avustuksella (tilat), pystyyn. Se ei ole kauhean vaikeaa. Jos sellaiseen tulee inspistä, laita vaikka sähköposti joskus: fredriqa @ yahoo. co .uk

Mä olen tullut siihen tulokseen, että kerhoihin ei kannata lähteä etsimään itselleen kavereita, pettyy vaan, vaan menee sitten lapsen kanssa niihin ja vain lapsen takia. Voi yllättyä positiivisesti jos saakin itsekkin kavereita. Monet kerhot on aika sisäänpäin lämpeäviä ja uudet jää nopeaa pois, kun vanhat ei heitä samaan porukkaan hyväksykkään.

[QUOTE="vieras";26105165]Voithan hakea just netin kautta ystäviä. Laita odottajapalstalle kyselyä, et kaipaat seuraa ja sen missäpäin asut. Kun odotin esikoista olimme juuri muuttaneet uuteen kaupunkiin ja en tuntenut yhtään ketään, eikä ollut mahdollisuutta tutustua esim töissä tai harrastuksissa.. Löysin sillon ihania odottaja äitejä ystävikseni ihan melkeen naapurista netti-ilm perusteella. Nyt vuosien ja paikkakunnan vaihdosten jälkeenkin olemme vielä hyviä ystäviä :)[/QUOTE]

Juuri näin kävi mullakin! Suosittelen kyllä!

Meillä on toinen lapsi tulossa, eikä minulla ole missään vaiheessa ollut "mammakavereita", enkä ole sellaisia kaivannutkaan. Onko sinulla siis muuten ystäviä? Jos on, niin mitä vikaa heissä nyt yht´äkkiä on? Kyllä minä ainakin koen, että ystävät säilyvät, vaikka elämäntilanteet muuttuvatkin. Jos sinulla on tarve keskustella supistuksita ja limatulpista taukoamatta, niin ymmärrän toki, että kaipaat samassa tilanteessa olevaa seuraa.

[QUOTE="alma";26111993]Meillä on toinen lapsi tulossa, eikä minulla ole missään vaiheessa ollut "mammakavereita", enkä ole sellaisia kaivannutkaan. Onko sinulla siis muuten ystäviä? Jos on, niin mitä vikaa heissä nyt yht´äkkiä on? Kyllä minä ainakin koen, että ystävät säilyvät, vaikka elämäntilanteet muuttuvatkin. Jos sinulla on tarve keskustella supistuksita ja limatulpista taukoamatta, niin ymmärrän toki, että kaipaat samassa tilanteessa olevaa seuraa.[/QUOTE]

Ei ole oikein niitä muitakaan ystäviä. En minä nyt mistään limoista haluakaan jutella vaan tunteista, fiiliksistä, mietteistä. Aika isoja asioita tässä kuitenkin tapahtuu kun esikoistaan odottaa.

Yhteistyössä