malttamaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiyspakkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiyspakkaus

Vieras
Laitoin äippäpakkaushakemuksen KELAan kuukausi sitten, eikä päätöstä saati pakkausta ole kuulunut vieläkään. Mietin vaan, onko hakemus hukkunut jonnekin vai olenko vaan malttamaton. Pitäisköhän soittaa KELAan ja kysäistä käsittelyn kulkua? Mites muilla...onko päätöksen tulo kestänyt näin kauan. Itse asun pääkaupunkiseudulla.

Hidastaisiko kesälomakausi käsittelyä? Itse sain kesän alussa pakkauksen kesän alussa ja silloin meni n. 2 viikkoa päätöksen tuloon ja siitä 2 viikkoa kun paketti oli postissa. Äitiyspäivärahapuolen käsittely kestikin sitten vielä pidempään.

Kelan sivuilla voi tarkistaa omat tietonsa, hakemuksensa ja päätökset, maksupäivät yms. Vaatii verkkopankkitunnukset. Käytettävissä ovat Nordean, osuuspankkien, Sampo Pankin, Aktian, säästöpankkien ja paikallisosuuspankkien tunnukset.

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa, erityisäitiysrahaa tai erityishoitorahaa saavat vanhemmat voivat tarkistaa päivärahan maksamiseen liittyvät henkilökohtaiset tiedot. Nähtävinä ovat esimerkiksi hakemis- ja ratkaisutiedot sekä tulevat maksupäivät ja maksetut erät ennakonpidätystietoineen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open
-> Asiointi
-> Siirry palveluun

Mullakin on nyt ollut hakemus sisässä 3,5 viikkoa, eikä mitään ole kuulunut. Kuulemma täällä pk-seudulla kestää kuukauden ihan muutenkin, saati sitten nyt lomakaudella..:(

Neuvolasta yleensä annetaan sellainen todistus raskauden etenemisestä, tai siis ainakin minulle kerrottiin neuvolassa koska voin hakea äitiyspakkausta. Pakkausta varten tarvitaan juuri se todistus, jonka saa neuvolasta.

Äitiyspakkausta (ja -rahaa) voi hakea, kun raskaus on kestänyt 154 päivää eli n. 22 viikkoa. Neuvolakäynnillä, jossa nuo viikot ovat tulleet täyteen, terkkari täyttää todistuksen raskauden kestosta ja antaa hakemuskaavakkeen pakkauksen ja rahan hakemista varten. Se täytetään ja lähetetään kelaan tai oman työpaikan palkanlaskijalle riippuen työtilanteesta. Neuvolasta saa tarkempia ohjeita, kun ajankohtaista. Pakkauksesta tulee erillinen päätös muutaman viikon sisällä.

Mulla on mennyt täällä Espoossa jo melkein kaksi kuukautta, eikä ole päätöstä kuulunut. Ajattelin oottaa vielä pari viikkoa ja soitella sitten Kelaan varmuuden vuoksi. Meillä muutto edessä elo-syyskuun vaihteessa, joten olisi ihan kiva saada pakkaus ennen sitä :)

kummallista, mulle terkkari sano et jos ei ala kolmessa viikossa kuulumaan ni sit alkaa soitella..asun pk-seudulla.. Ite annoin pomolle paperit viimeviikolla ja oottelen kans malttamattomana.. =)

Mulla pakkaus tuli nopeammin kuin olisin uskonutkaan, alle kaksi viikkoa kesti. Äippärahapäätöksestä ei tosin ole vielä kuulunut, eikä varmaan ihan heti tulekaan. Oulussa asustelen ja pakkaus tuli toissapäivänä.. olisikohan siellä sit lomat jo lopuillaan..?

Pääkaupunkiseufulla saattaa toki kestää kauemmin kuin muualla Suomessa. Itse taisin odotella päätöstä vähän reilu kaksi viikkoa (Oulussa) ja pakkausta vajaan viikon verran.

Tämä oli vuosi sitten heinäkuussa.

Kannattaa kyllä soitella sinne Kelaan päin, jos ei kohta ala päätöstä kuulua!

Riippuu kenelle se hakemus osuu siellä kelalla. Nykyäänhän kaikki hakemukset skannataan viimeistään seuraavana päivänä hakemuksen saapumisesta kelalle ja sieltä koneelta sitte puretaan hakemuksia. toimistusaika on noin kaksi viikkoa siitä kun käsittelijä ns. rekisteröi äitiyspakkauksen. Jotkut skannaajat osaavat tehdä rekisteröinnin koneelle, jolloin pakkauksen saa noin kahden viikon päästä hakemuksen jättämisestä. Toiset ei taas osaa ja rekisteröinni/päätösen tekee vasta käsittelijä, kun koko hakemus tulee käsittelyyn. varsinkin näin kesäaikaan skannaamassa on kesätyöntekijöitä, joille ei ole opetettu tätä ns. rekisteröintiä. Älkää siis hoppuilko ja uskoko kaikkia mitä neuvolassa Kelan käsittelyajoista sanotaa. Moniko hoitaja oikeasti tietää oman paikkakunnan jonotilanteen?

ja mulla sit napsahti tänään postiluukusta se äippärahapäätöskin jo. Täytyy kyllä sanoa, ettei mikään ole ikinä toiminut kelan kanssa näin nopeasti.. Kyllä niitä kannattaa varmaan muutaman viikon odottelun jälkeen jo alkaa kysellä..

Yhteistyössä