Malamuutti vai suomenlapinkoira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alaska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"alaska"

Vieras
Rahkeet riittäisivät kumpaan tahansa, eli kummankin kanssa varmasti pärjättäisiin ja saataisiin koulittua koirasta yhteiskuntakelpoinen. Useammat kasvattajatkin ovat meille jo näyttäneet vihreää valoa, rotuihin on tutustuttu jo parin vuoden ajan ihan livenäkin.

Asumme maalla isolla ja tonttia on hehtaarin verran, joten tarhan rakentaminen onnistuu myös. Tarhassa koira saisi olla siis siinä kohtaa, kun me emme ole kotona. Lapsemme ovat jo kouluikäisiä, eikä enempää ole suunnitelmissa.

Vetohommat toisaalta kiinnostaisivat kovasti (malamuutti), toisaalta taas lapinkoiran kanssa voisi olla helpompi liikkua erilaisissa paikoissa. Malamuuttia lapset eivät tietenkään voisi yksinään ulkoiluttaa missään kohtaa. Toisaalta yksi osa malamuutin vetovoimaa on juuri tuo koko, minä pidän suurehkoista koirista. Puolensa ja puolensa siis kummallakin rodulla.

Oisko kellään mitään muita näkökulmia tähän mun paikallaanjunnaavaan pohdintaani? :D

Meillä on suomenlapinkoira. Se on seurallinen ja haluaa välillä syliin vaikka on iso koira. On ystävällinen ja sen kanssa voi mennä melkein mihin vaan. Me harrastetaan tokoa mutta välillä on siinäkin ollut taukoja. Koiruuden kanssa voi käydä pitkilläkin lenkeillä jos haluaa, joka päivä ei kuitenkaan käydä eikä koira siitä kärsi.

Sanoisin että suomenlapinkoira on enemmän 'perhekoira' kun malamuutti. Jos ne vetohommat kiinostaa niin ota malamuutti, ei ole varmasti huono ratkaisu mutta on tietysti erilainen kuin suomenlapinkoira. Malamuutissa on varmaankin enemmän koulutettavaa kuin suomenlapinkoirassa, tai ainakin minusta tuntuisi siltä että rotu on haastavampi (vaikeampi)

Molemmilla roduilla tuntuu olevan taipumus lisääntyä, eli nyt otat yhden koiran niin parin vuoden päästä teillä on jo toinen :)

Mä ottaisin muutin. Porukoilla sellaisia on ollut jo pitempään useampi kappale. Kuten sanoit, puolensa ja haittansa molemmissa. Kyllä muutit pääsääntöisesti tosiaan ovat kovempipäisiä kuin lapparit ja tietty isompia ja voimakkaampia. Mut ne on vaan kuitenkin loppujen lopuksi niin ihania. :)

Minä ottaisin suomenlapinkoiran, jos noista kahdesta pitäisi valita. Muuten valinta ei olisi kumpikaan. Teidän pitää vielä miettiä, mutta toisaalta on varmaankin ihan sama kumman otatte. Teillä on sitten parin vuoden päästä mahdollisuus hankkia sitten se toinenkin rotu :D

[QUOTE="öö";22734032]Ai malamuutit ei viihdy sisällä, vaikka ne pennusta asti siihen tottuvat?[/QUOTE]
Meillä ainakin on viihtynyt jo 14,5 vuotta :) Tuo mammutti on laumansa jäsen eikä todellakaan viihtyisi yksin jossain ulkona. Ja mitä tulee perhekoiraan, niin en kyllä parhallakaan mielikuvituksella osaa kuvitella, miten tuo ei olisi perhekoira. Ovat tuon kuopuksen kanssa kuin identtiset kaksoset - edes heidän äitinsä ei aina erota heitä toisistaan. Ja kuopus oli siis 4 v, kun meille mammutti taloon tuli.

Mulla on lapinkoira enkä vaihtaisi. Kuten joku yllä kertoikin niin lapinkoira on perhekoira, mikä viihtyy sisällä kuin ulkonakin. Kokonaan ulkokoira ei kuitenkaan ole! Seurallinen rotu! Jos kaipaatte ulkokoiraa ja vetokoiraa niin sitten malamuutti.
Mitä muuttin sisäkoirasuuteen tulee niin kyllähän ne sisälläkin viihtyvät kun pienestä olevat..
Koirissa on koulutettavuudelta eroa -muutti on jästipäisempi ja vaikeampi kouluttaa kuin lapinkoira. Oma lappari on ensimmäinen oma koira eikä ongelmia ole ollut. Lisäksi koirien koko ero on huomioitava.
(ja muutin kanssa voi lapsetkin ulkoilla kunhan koira on koulutettu kunnolla.)

Malamuutit on toki jääräpäitä, mutta mulla tuo malamuutti on ensimmäinen koirani. Ei siis aiempaa kokemusta koiranomistajana. Ja hyvin on pärjätty jo toistakymmentä vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22734062:
Malamuutit on toki jääräpäitä, mutta mulla tuo malamuutti on ensimmäinen koirani. Ei siis aiempaa kokemusta koiranomistajana. Ja hyvin on pärjätty jo toistakymmentä vuotta.

Siis se sun puhuma puudeli on malamuutti!? :D Apua, miten tää on menny multa ohi. Mää oon kuvitellu, että sulla on joku käsilaukkukokonen koira. :laugh:

Siis se sun puhuma puudeli on malamuutti!? :D Apua, miten tää on menny multa ohi. Mää oon kuvitellu, että sulla on joku käsilaukkukokonen koira. :laugh:

Juuh, meidän "puudeli" on alaskan malamuutti :)

Lisäys: Ja nimitys "puudeli" tulee siitä, että aikoinaan hyvä ystäväni alkoi seurustella koirakammoisen miehen kanssa eikä tämä mies olisi halunnut millään tulla kyläilemään paikkaan, jossa on koira. Ystäväni sanoi miesystävälleen "äh, se nyt on vaan sellanen puudeli". Siitä lähtien meidän malamuutista on puhuttu puudelina :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä liputtelen lapparin puolesta. Kuten sanottu, malamuutti ei välttämättä viihdy sisällä. Mutta niin, lapparikaan ei välttämättä viihdy tarhassa..
Toisin sanoen, pistä plussat ja miinukset paperille ja puntaile siitä.
Ovat hyvin samankaltaisia, mutta kuitenin tosi tosi paljon erilaisia koiria.

Mulla on ainakin haukuton lappari.. Haukkuu ärsykkeestä, eli jos mä tahallani härnään sitä, tai joku kiimanen narttu sen ympärillä pyörii. Muuten ei hauku. On siis pentuna opetettu tähän. Ihan yksinkertaisesti murisemalla sille kun se haukkui sisällä. Teki sitä ehkä 3 kk ikään asti, mutta sitten opetin olemaan murisematta.

Ulkoillessa sitten tahallani haukututan sitä että se saa vähän avata ääntäänkin.
Joskus tervehtii kotiin tulevaa semmosella juttelulla, eli semmosta pientä auuuuu... ääntä päästää.. Mutta siis kerran ovesta tullessa.. lähinnä näyttää kuin joikhaisi ;)

Eli on koulutettavissa pois.

Suomenpystykorvat ovat kovia haukkumaan, ja heidät usein sekotetaan lappareihin.
Samoin paimensukuiset lapinkoirat ovat vähän herkkähaukkuisempia. Tietysti se luonnekkin ratkaisee, jos on kovin säikky lapinkoira, niin sit voi haukkuakkin helpommin. Mä olen tukenut tota haukuttomuutta, tukemalla koiran itsetuntoa muutoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22734166:
Juuh, meidän "puudeli" on alaskan malamuutti :)

Lisäys: Ja nimitys "puudeli" tulee siitä, että aikoinaan hyvä ystäväni alkoi seurustella koirakammoisen miehen kanssa eikä tämä mies olisi halunnut millään tulla kyläilemään paikkaan, jossa on koira. Ystäväni sanoi miesystävälleen "äh, se nyt on vaan sellanen puudeli". Siitä lähtien meidän malamuutista on puhuttu puudelina :D

:laugh: Siinä tais ukkeli kokea elämänsä yllätyksen, jos kylään uskaltautui...

Aika erityyppisiä rotuja kuitenkin, vaikka arktisia ovatkin. Minusta eivät ole ihan verrannollisia. Sanoisin, että lappis on helpompi kouluttaa, malamuutti varmaan helpompi pitää tyytyväisenä. Lasten kanssa lappiksella helpompi saada lapsetkin mukaan koiraharrastukseen.

:laugh: Siinä tais ukkeli kokea elämänsä yllätyksen, jos kylään uskaltautui...
Ekan yllärin se koki, kun koiralta oli jäänyt naudan reisiluu tuohon sisäänkäynnin eteen. Tää mies oli kysynyt ystävältäni, mikä tuo on. Ystäväni oli hetken sitä luuta katsellut ja todennut, että luultavasti pitsamiehen jämät :laugh: Mutta ihan hyvin tulivat juttuun mies ja puudeli ja tämän miehen koirakammokin vähän lieveni, kun ei tuo hurtta ollutkaan mikään ihmissyöjä.

Mulla siis kokemusta vain tuosta omasta malamuutistani, mutta olen kuullut muilta muuta. Malamuutti on laumaeläin ja se käyttäytyy ihmisen suhteen eri tavoin riippuen siitä, elääkö se koiralaumassa ( useinhan malamuutteja pidetään tarhakoirina ja niitä on tarhassa vähintään 2, usein enemmänkin) vai ihmislaumassa. Meidän mammutti on elänyt ihmislaumassa ja sille tämä lauma onkin ylitse muiden. Joskus siitä on ollut hankaluuksia, kun lasten leikit ovat olleet vieraiden lasten kanssa sellaisia, että koira ei ole oikein tajunnut, onko laumansa jäsen uhattuna vai ei. Tuo kun puolustaa omaa laumaansa vaikka henkensä uhalla enkä mä aikoinaan katsonut tarpeelliseksi sitä piirrettä siitä poiskaan karsia.

Tähänhän on tullut kivasti vastauksia! Ja juu, tiedän kyllä, etteivät rodut ole verrannollisia keskenään, mutta meillä nyt kuitenkin pohditaan valintaa näiden kahden rodun välillä. Ja ongelma on juuri se, että kummallakin on puolensa ja "miinuksensa", enkä mä ole vielä onnistunut päättämään, mitkä olisivat niitä kaikkein painavimpia asioita.

Koiraluku tulee meillä jäämään yhteen tai kahteen, se on ihan varma. Mulla ei rahkeet riitä (ajallisestikaan) isompaan koiralaumaan, sillä haluan joka tapauksessa kouluttaa koirat kunnolla ja lisäksi haluamme, että koirat pääsääntöisesti voivat liikkua perheemme mukana. Äkkiseltään ajateltuna voisi kuvitella, että lapinkoiraa on helpompi kuljettaa mukana erilaisissa paikoissa (koosta ja "rodun luonteesta" johtuen). Toisaalta taas tiedän useampia muutteja, joita voi kuljettaa mukana yhtä lailla. Ääriesimerkkinä voisi mainita yhden, joka kulkee junassa viikottain satoja kilometrejä. :D

Omaa kokemusta ei ole kummastakaan, vaikka koiria olenkin harrastanut enemmän ja vähemmän, mutta ennemmin ottaisin lapinkoiran ensimmäiseksi koiraksi ja sille vaikka sitten malamuutin kaveriksi muutaman vuoden päästä jos rahkeet riittää. ;)

[QUOTE="vieras";22734768]Omaa kokemusta ei ole kummastakaan, vaikka koiria olenkin harrastanut enemmän ja vähemmän, mutta ennemmin ottaisin lapinkoiran ensimmäiseksi koiraksi ja sille vaikka sitten malamuutin kaveriksi muutaman vuoden päästä jos rahkeet riittää. ;)[/QUOTE]

Koira ei olisi minulle ensimmäinen.

[QUOTE="a p";22734777]Koira ei olisi minulle ensimmäinen.[/QUOTE]

Sorry, luulin, että oot ihan noviisi. :D Itse pitäisin silti lapparin harrastusmahdollisuuksia monipuolisempina, etenkin jos lapsetkin innostuvat toko, agility, näyttely tms.toiminnasta tai edes koiran kanssa lenkkeilystä. Mutta jos ehdottomasti haluat koiran vain aikuisten käyttöön ja lenkitettäväksi ja vetohommat kiinnostaa, niin sitten malamuutti on teidän rotu.

Oletteko te lapparien omistajat harrastaneet koiranne kanssa jonkinlaista vetoa? Varmaan koira voisi vetää esimerkiksi lasta pulkassa talvella, mutta voiko lapparin laittaa vetämään esimerkiksi polkupyörän eteen? (tässä asiassa olen noviisi, muuttien vetohommat ovat tutumpia :D )

Jos reissuelämää haluaisin, ottaisin jonkun muun rodun kuin malamuutin. Malamuutti ei myöskään ole koira, joka törkätään "naapurin Repelle" hoitoon. Lapinkoirista en tiedä, mutta muutilla on oma alkukantainen luonteensa, oma laumansa ja omat tapansa. Mulla on nyt siis ollut tuo yksi muutti ja ikinä en ottaisi toista, jos mun pitäisi lykätä koira lauman ulkopuollisten jäsenten hoitoon. Ison koiran kanssa reissaaminen ei myöskään ole yhtä helppoa kuin taskukoiran tai hamsterin kanssa.

Yhteistyössä