Maksullinen kissarekisterikin on tuloillaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja mistähän tiedät mitkä kissat on rekisteröity ja mitkä ei
Vastahan meillä oli se tapaus, jossa jotkut aktivistit hakivat kissan talon pihalta ja se lopetettiin eläinlääkärin toimesta suunnilleen välittömästi. Oliko vielä sirutettukin. Että turha kuvitella tuolla olevan mitään merkitystä ennen kuin säädetään myös laki, jossa omalla pihamaalle tunkeutujat saa ampua.
 
En käsitä, miten jollain voi olla noin suuri murhanhimo elävää luotokappaletta kohtaan. Sulla on varmaan sit fantasia ampua muijaskin, kun se viipottaa kylillä ilman hihnaa tai valvontaa.. Sekin on silloin "vapaata riistaa".
Rauhoitu, en minä niitä kissoja aio ampua. Kunhan vain totesin tilanteen selkenevän, jatkossa ei tarvitse arvailla onko kissa lemmikki vai villikissa. Lemmikit ovat rekisteröityjä = sirutettuja. Jos vaikkapa metsästyseura loukuttaa villikissoja pois linnunpoikasia syömästä, voi lukulaitteella tarkistaa, onko kissa sirutettu.

"Muija" ei ongelmaksi asti viipota kylillä. Onkohan hänellä fantasia minun ampumisestani.... :unsure:
 
vierailija
Rauhoitu, en minä niitä kissoja aio ampua. Kunhan vain totesin tilanteen selkenevän, jatkossa ei tarvitse arvailla onko kissa lemmikki vai villikissa. Lemmikit ovat rekisteröityjä = sirutettuja. Jos vaikkapa metsästyseura loukuttaa villikissoja pois linnunpoikasia syömästä, voi lukulaitteella tarkistaa, onko kissa sirutettu.

"Muija" ei ongelmaksi asti viipota kylillä. Onkohan hänellä fantasia minun ampumisestani....
Et puhunut ensin mitään metsästyseuroista. Tavallinen tallaaja ei voi tietää onko kissa sirutettu vai ei, joten parempi olla vaan koskematta niihin. Pitäs tosiaan olla sirunlukulaite varmistaakseen asian. Eihän suurin osa tavallisista tolloista edes tiedä, mikä on viillintynyt kissa. Olen itse ollut joskus loukutuskampanjassa mukana ja kotikissalla ja villikissalla on kyllä vissi ero. Sen eron näkee kyllä jo päällepäin. Se, että kissa on arka, eikä tule vieraan ihmisen luo, ei tee siitä villikissaa. Jos et ole varma, älä tee kissalle mitään. Se todennäköisesti on kuitenkin jonkun lemmikki ja menee kyllä kotiin, kunhan ehtii.
 
Et puhunut ensin mitään metsästyseuroista. Tavallinen tallaaja ei voi tietää onko kissa sirutettu vai ei, joten parempi olla vaan koskematta niihin. Pitäs tosiaan olla sirunlukulaite varmistaakseen asian. Eihän suurin osa tavallisista tolloista edes tiedä, mikä on viillintynyt kissa. Olen itse ollut joskus loukutuskampanjassa mukana ja kotikissalla ja villikissalla on kyllä vissi ero. Sen eron näkee kyllä jo päällepäin. Se, että kissa on arka, eikä tule vieraan ihmisen luo, ei tee siitä villikissaa. Jos et ole varma, älä tee kissalle mitään. Se todennäköisesti on kuitenkin jonkun lemmikki ja menee kyllä kotiin, kunhan ehtii.
En puhunut ampumisestakaan, se oli sinun päässäsi syntynyt ajatus kun näit sanan riista.
Lemmikkikissan ei pidä mennä kotiin vaan pysyä siellä.
 
Mistä sitten erotat lemmikkikissan ja työkissan toisistaan? Maatiloilla kissojen on kuljettava siellä, missä hiirtenkin. Ja ilman hihnaa.
Mitään "työkissoja" ei ole olemassa. Hiiret ja rotat pysyvät aisoissa, kun jätteet, rehut ja viljat säilytetään asianmukaisesti.
Siellä maatilallakaan ei ole luvallista tappaa rauhoitettuja lajeja kissankaan avulla, esim. päästäisiä tai mitä tahansa pikkulintuja (varpunen mukaanlukien).

Aikataulu uudistukselle on jo kerrottu, vuonna 2026 kissat pääsevät rekisteriin, vastaan hangoitteleville omistajille sakkoja:
Jos kissaa ei vuoden 2026 lakimuutoksen jälkeen suostu rekisteröimään, omistajalle voidaan määrätä sanktioita. Pakkokeinot ulottuvat viranomaismääräyksestä uhkasakkoihin, seuraamusmaksuihin ja sakkoihin.
 
vierailija
vierailija
Seuraavaksi varmaankin sirutetaan ihmiset.
...koon mukaan?

"Mikrosirutuksen hinnat vaihtelevat suuresti. Koirille se maksaa tavallisesti noin 40-80 euroa. Pentutarkastuksen yhteydessä sirutusmaksu yleensä 10-20 €/pentu. Rekisteröinnin hintaa ei ole päätetty.

Kalmarin mukaan kissojen rekisteröinnin ja sirutuksen tavoitehinta olisi korkeintaan 20 euroa.

" -yle
 

Yhteistyössä