Maksuhäiriöiden määrä kasvussa, miksi?!? Täältäkin teitä löytyy!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taalanmarkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taalanmarkka

Vieras
Täälläkin näkyy olevan useampi kusessa taloutensa kanssa. Mistä teitä sikiää? Aina löytyy miljoona tekosyytä.

- Lasku yllätti (mikä lasku voi yllättää? Aina tulee vuokra, sähkö, ruoka, vakuutukset, vesi, netti, puhelin, auton kulut, huollot, omakotitalokin on kuluva ja vaatii ajoittain laittamista jne.)

- Puoliso ei maksanutkaan laskuja (kuka ei oikeasti käy verkkopankissa ja hoida raha-asioitaan niin että tietää missä mennään? maksut vaikka yhteiseltä tililtä)

- Takasin lainan (no voi pyhä lehmän hönkäys, täysin omaa tyhmyyttä)

- Olen työtön, ei ole töitä (muuttaisitko töiden perässä muualle tai painu kouluun? pienennä menoja jo ennen kuin rahat on tyystin loppu!)

- Perheenjäsen sairastui / kuoli (apua usein tarjotaan ja kerrotaan mistä hakea, mikään pakko ei ole jäädä yksinään suremaan laskupinon kasaantuessa)

Sitä rataa, kouluissa saisivat opettaa käytännön tasolla budjetointia kun niin moni on sormi suussa ja kieli poskella netistä ostelemassa tavaraa ilman maksuaikeita. Tai ollaan jo lirissä ja huudellaan täällä "mistä nettikaupoista voi ostaa ilman luottotietoja?!?"

Verkko-ostokset jäävät yhä useammin maksamatta | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Kuluttajat jättävät yhä useammin maksamatta verkossa tehtyjä ostoksiaan, kertoo Suomen Asiakastieto.

Verkkokaupasta tulleita maksuhäiriöitä kertyi viime vuonna runsaasti varsinkin nuorille miehille, mutta riski on kasvanut myös naisilla sekä muissakin ikäryhmissä.

Uusien maksuhäiriöiden määrä oli muutenkin kasvussa: niitä kirjattiin yhteensä 231 000 suomalaiselle. Velkomustuomioita tuli usein myös pienistä rahoitusyhtiösaatavista.

Aikuisista suomalaisista melkein kahdeksalla prosentilla - eli yli 327 000:lla - on vähintään yksi voimassa oleva maksuhäiriömerkintä.

Merkintöjä voi kertyä monista lähteistä. Maksamattomat vuokrat, auton osamaksut, kännykkälaskut, pikavipit tai pysäköintisakot ovat yleisiä syitä. Miesten osuus maksuhäiriöistä oli kaikissa ikäryhmissä suurempi. Miehille kertyi kaikista merkinnöistä lähes kaksi kolmannesta.

Häiriömerkinnöillä on taipumus kasaantua samoille ihmisille. Ennätykseen ylsi henkilö, jolla oli viime vuonna 484 häiriömerkintää. Aiempi ennätys oli 316, kertoo Asiakastiedon kehitysjohtaja Heikki Koivula.

Yksi syy lienee se, että menot ovat säännöllisiä, mutta tulot epäsäännöllisiä. Muistan itse nuorena, kuinka vaihdoin paremmin palkatusta pätkätyöstä huonommin palkattuun vakityöhön ihan vain sen vuoksi, että säännölliset tulot olivat talouden suunnittelun kannalta parempi vaihtoehto, vaikka tulot olivatkin pienemmät.

Tuosta olen samaa mieltä, että kouluissa pitäisi opettaa budjetointia. Monasti se auttaa, kun on vuodeksi eteenpäin tehty tietty suunnitelma, jota noudattaa. Tosin siinä on se ongelma, että pitäisi myös tietää edes satasen tasolla, kuinka paljon missäkin kuussa on tuloja.

Voin kertoa, että mulla on merkintä. Olet ottanut opikseni. Mutta en ole sen takia toisen luokan kansalainen, enkä suostuisikaan. Olen saanut silti asunnon, netin, puhelimen, työpaikan jne.
välillä on tiukkaa, toki, kun ei ole miestä. Eli esim luotolla en saa mitään.
Välillä pitää pyytää apua.

Aikaisemminhan ainakin on ollut mahdollista että vanhemmat tilaavat tavaraa lapsen nimiin ja jättävät maksamatta = lapselta menee luottotiedot. Ja toinen yleinen konsti on kuulemma mopojen vakuutukset : /

Mutta kyllä osa ihmisistä on vaan niin typeriä, sinisilmäisiä ja välinpitämättömiäkin että ihan omaa tyhmyyttään menettävät luottotietonsa.

Vai että miljoona tekosyytä :)
On se varmasti tekosyy kun minä loukkaannuin ja tulin työkyvyttömäksi, puoliso jätti ja lapsi sairastui pitkäaikaissairauteen, niin en sitten selvinny siitä velkataakasta.
Onneksi sain sentään velkajärjestelyn (lopulta), kun en kuitenkaan pystyis edes korkoja maksamaan.
Mut oishan se pitäny budjetointi opetella aikanaan, niin ehkä mulle ei ois sattunu noita ikäviä juttuja :D

Minun pätevät syyni esim. ero (mies jätti yhteisiä velkoja niskaani jne) ja sairaus (fyysinen, äkillinen) eivät tietenkään kerro sitä, miksi maksuhäiriömerkintöjä kertyi yksi toisensa jälkeen. Se lähti ihan pienistä laskuista aluksi, kun ei ollut muutamia ylimääräisiä satasia niiden maksamiseen. Soitin sossuunkin ja kysyin apua, mutta koska sillä hetkellä asuin vielä erottavan puolison kanssa samassa taloudessa, en saanut apua. Oli vaikeaa saada uutta asuntoa itselleen jne. Sitten ne laskut vaan jäi, kun lannistuin etten saa niitä maksettua. Ja kun jäi pari maksua ja tuli maksuhäiriömerkinnät, se lannisti sen verran että ei jaksanut enää välittää seuraavistakaan laskuista. Pakolliset toki maksoin, jotka elämiseeen tarvitsi esim. vuokrat ja sähkölaskut.

Pointtini siis se, että tiedän muitakin maksuhäiriömerkintäisiä ja jokainen heistä on käynyt läpi saman fiiliksen, että kun ne ensimmäiset merkinnät tuli eikä niitä sillä hetkellä saa pois, että mitäpä väliä seuraavillakaan edes yrittää ja kun ensimmäiset yrityksetkin saada apua meni pieleen. Onhan niistä sitten kertynyt paljon ja hyvä juttu oli nyt se muutos, että ne laskut maksettuaan saa puhtaat tiedot jo 2 vuoden kuluttua maksuista. Haluan toki maksaa omatkin pois, mutta enemmän tukea siihen mahdollisesti alkavaan kierteeseen olisi hyvä olla tarjolla.

Yhteistyössä