maksamakkaraa ja alkuraskaus*****

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimma"

Vieras
Minä typerys menin syömään maksamakkaraa suurissa himoissani aika reilusti alkuraskauden aikana... Saattoi mennä 150 g kerralla... ja sitä saattoi tapahtua parikin kertaa viikossa, muutaman kerran....
Onko ketään yhtä typerää, joka ois syöny yhtä paljon?? ressi ressi...
mun ystäväni vakuutteli,ettei siitä mitään haittaa ole ja nyt lueskelin netistä ohjeita, jossa lukee, että kerralla maks 100g ja viikossa korkeintaan 200g maksamakkaraa... voi typeryys mua, mitään en enää voi peruuttaa.. mutta harmittaa tosissaan, jos tästä vauvalle on koitunut haittaa :(((((((((((((((((((((((((( help me!!!! oon iha paniikissa........
nyt rv 19....

voisko saada asiallisia vastauksia tähän...oikeesti mua alkoi pelottaa, että mitä oon voinu tehdä lapselleni...
katselin teratologisen palvelun sivuilta, ja siel oli et noin 7500 mikrogrammaa silloin tällöin ei aiheuttaisi vaaraa lapselle..mutta päivittäin tuollaista määrää ei todellakaan saa saada a-vitamiinia.. ja laskeskelin nyt sitten, että pitäisi syödä esim. 150g maksamakkaraa sisältää noin 7000mikrogrammaa a-vitamiinia..
jospa tuo syömiseni ei olisi aiheuttanut lapselleni vaaraa.....
mutta siis senpä tiedän,etten enää koskaan syö maksamakkaraa raskausaikana!!!!!!! olen saanut sellaiset itsesyytökset tästä...

Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta rauhoitu nyt vaan. Enemmän haittaa on lapselle tuosta panikoinnista kuin muutamasta pötköstä maksamakkaraa. Jokunen vuosikymmen sitten ei tuommoisista rajoituksista tiedetty mitään.

Älä huolehdi :) Sitä pitää oikeasti saada tosi paljon sitä A-vitamiinia! Ei maksamakkarasta sellaisia määriä saa. Itse olen syönyt sitä raskauksieni aikana ihan himolla välillä.

Ja äitini söi viiden raskautensa aikana 70- ja 80-luvulla TOSI paljon maksalaatikkoa saadakseen rauta-arvonsa kohoamaan. Sitä oikein suositeltiin!

Ja minä olen syönyt raskauksieni aikana myös kalanmaksaöljyä vaikka sitäkään ei Suomessa suositella A-vitamiinin vuoksi, mutta Norjassa sitä saa annoksia noudattaen syödä.

(Jos yhtään helpottaa niin yhden raskauteni aikana vetäisin keveät kännit noin viikolla 8 koska viikolla 5 tulivat kuukautiset melkein normaalisti vaikka olinkin raskaana... siitä se vasta morkkis tulikin... )

Sikiö on herkkä etenkin pidempikestoiselle A-vitamiinin liikasaannille, mutta haittaa voi olla myös yksittäisestä suuresta kerta-annoksesta. Mahdollinen liika-annostus voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä tai keskenmenon. Erityisesti riski on suuri sikiönkehityksen 2.-5.viikolla.

Huomauttaisin myös että raskausajan vitamiini valmisteet ei sisällä a-vitamiinia, koska sitä muutenkin saa aika helposti normi ruuasta, siksi ruoka-aineita jotka sisältää paljon a-vitamiineja (esim.maksa ruuat) ei suositella raskausaikana

OHO! Aiheesta ei siis voi täällä keskustella ollenkaan!!!!! Viestini poistettiin kokonaan - pitkä oli mutta selvitti monta asiaa minulle samalla....

Onpa pelottavaa:-(

Maksamakkarassa ei kuitenkaan hirveesti maksaa ole, ehkä 20 %. Maksalaatikossa vielä vähemmän eli niitä voi huoletta syödä. Ja jos sul oli maksamakkarahimo ehkä keho yritti kertoa a-vitamiinin puutteesta? Johan sitäkin ollaan epäilty että maksahössätys ois turhaa... A-vitamiini on vaarallista jos sitä saa lisättynä vitamiineista, ei niinkään luonnollisista lähteistä.

Aina jaksaa naurattaa nää raskausajan syöntihysteriat :D Mä söin mitä mieli teki.

Itse aikoinani ekan raskauden aikana maksamakkara oli suurta herkkua, sitä meni joka päivä se 150 gramman pötkö. Raskaus oli yli puolenvälin, kun yhtenä iltana uutisissa kerrottiin, että maksaa ei saa syödä, kun siitä tulee sikiövaurioita... oli kuulkaas uneton yö se seuraava.

Nyt tämä lapsukainen opiskelee jo yliopistossa ja muutenkin kaikin puolin kunnossa. Omasta kokemuksesta sanoisin, että voit olla huoleti.

Maksamakkaraa en sitten syönytkään yli kymmeneen vuoteen.

edellisen viestin vois ottaa pois, kun ei se ole naurun asia ainakaan!

Kukaan ei valvo muita vierasainejäämiä siinä, kuin sen A-vitamiinin. Lapsille kortisonia aina kun joku vaiva tulee - nehän ei voi valittaa mistään. Ja vanhemmille kivunestolääkitystä tai suoli roskiin, jos myrkyt tukkii sen.

Itse aikoinani ekan raskauden aikana maksamakkara oli suurta herkkua, sitä meni joka päivä se 150 gramman pötkö. Raskaus oli yli puolenvälin, kun yhtenä iltana uutisissa kerrottiin, että maksaa ei saa syödä, kun siitä tulee sikiövaurioita... oli kuulkaas uneton yö se seuraava.

Nyt tämä lapsukainen opiskelee jo yliopistossa ja muutenkin kaikin puolin kunnossa.

Silloin ei ollut rehuissa lääkkeitä eikä maksaan päässyt muuntogeenisia aineksia, joissa vierasaineita on entistä enemmän. Eläimetkään eivät niitä siedä. Noin vanhaa juttua ei voi verratakaan nykyiseen businekseen, missä kaikki lääkitään, sekä eläimet että ihmiset. Ylikuolleisuus olis vasta se, mikä säikäyttäis ihmiset, eikö? Sellainenkin sana on olemassa tilastoissa;-)

---vaan eipä niistä kerrota missään meille vieläkään, mitä syöttävät.
Eiköhän maksan A-vitamiinipitoisuuksia kuitenkin seurailla, tuskin niihin rehuihin A-vitamiinia lisäillään siihen malliin kuin joskus aikoinaan (joskus 80 tai 90 luvulla), milloin nousi kohu ja välttämissuositukset.

Tosin tiedän tutkijoita, jotka eivät maksaa suuhunsa suostu laittamaan, vertaavat sitä auton öljynsuodattimeen, mihin kertyy kaikki paska eli maksan tapauksessa kaikki raskasmetallit yms.

Yhteistyössä