maksalaatikko

• Viestiketjun aloittaja leverlådis
  • Ensimmäinen viesti
leverlådis
Kuinka usein maistuu maksalaatikko?
Mä voisin syödä sitä vaikka joka päivä,mutta en tohi kuitenkaan.Vaikka en a vitamiinin enimmäismäärää saisikaan.
Saarioisten maksalaatikko on parasta,mutta siinä on käytetty naudan maksaa,jossa on neljä kertaa enemmän a vitamiinia,ku sian maksassa.Atrialla ihan hyvä maksalaatikko.Rasiassa tätä a vitamiinia max 800ug
Sain hemoglobiininkin nousemaan,kun ei mikään lääke auttanut.

Sammis
Mua kyllä ihmetyttää tämä ristiriitaisen tiedon antaminen maksan syömisestä raskausaikana...
Esikoista odottaessani saaduissa paperiesitteissä kiellettiin kaiken maksan syöminen kokonaan ja neuvolassa taas terkkari sanoi että saa syödä kohtuudella.
Meidän perheessä kohtuus on max 1krt/kk eli ei kai tuo määrä mitää vahinkoa saa aikaseks?? Muutoin olen tarkka vitamiinien yms koostumuksesta, ettei ole A-vitamiinia.

Eiköhän terve järki sano, että kohtuudella kaikkea - paitsi alkoholia ja tupakkaa...

leverlådis
Mä olen elävä esimerkki siitä,kuinka paljon maksalaatikolla voi saada pahaa aikaiseksi,jos raskauden aikana syö.
Äiti oli himona kylmään maksalaatikkoon ja söi pari lootaa päivässä.Mitään tutkimuksia kun ei tietenkää ollut tehty vielä sillon,mutta että mikäli a vitamiinista nämä "viat" johtuu,niin minä keittiöalan ihmisenä kyllä tiedän osata laskea saannin.
Porsaan maksassa 100g:ssa 3100ug ja jos maksalaatikossa on 10% porsaan maksaa.Se tekee 40g koko laatikossa.Eli a vitamiinia 1240ug. Ja koko laatikkoa ihan en ainakaan minä jaksa edes syödä,mutta tuskin tuo niin millilleen olisi muutenkaan.Eikä kaikki tuo edes imeydy.Saantisuositus 800-1000ug/pv.
Joten...jos rasia kaks tai kolme per kk,niin ei aiheuta takuulla mitään.
Naatiskellaan hemoglobiinit korkealla :)

saanut maksalaatikkoa
Mun äiti himoitsi koko raskauden ajan maksalaatikkoa ja söikin sitä paljon.. mulla ei ole mittän terveydellisiä tai muitakaan ongelmia eikä ikinä ollutkaan joten en tiedä.. ehkä se ei kaikilla vaikuta :)

Yhteistyössä