Alle 16 (vai 18????) vuotiaalle kunnallinen hammashuolto on täysin maksuton. Itellä ollu raudat ja yks isokin leikkaus tenty ja mitään oo maksanu... AIkusena sit maksaa ihan kipeesti...
Maksutonta lapsilla, mutta täytyy olla tietynasteinen "haitta" että alkavat oikomaan. Mulla on molemmilla lapsilla oiottu jo monta vuotta kunnallisessa.
Lapselle ei maksa, jos on siis purentavikaa. Kosmeettisista syistä eivät kunnallisessa ehdi oikomaan eli silloin sitten yksityiselle ja itse pitää maksaa.
ainakin mun aikaan oli ilmaista alle 18v., jos oli joku purentavika syynä. Mikään kevyt ulkonäöllinen syy ei kelvannut, silloin piti mennä yksityiselle. Muistan kun meitä oli luokalla useampia, eri tilanteissa.
Ja luulen, et aikuisilla on ne ihan normaalit maksut kunnallissessa hammashoidossa, mutta edelleen varmaan pitää olla "oikea syy" oikomiseen.
Jos kriteerit täyttyvät tietyn pisteytyksen mukaan, niin hoito on maksutonta ja kyseessä siis purennan korjaus, eikä varsinainen oikomishoito. Meidän lapsilla kaikilla on menossa ko. hoito eikä maksa meille itselle mitään.
On hänellä oikein purentavikaa, hammashoidossa on sanottu, että joudutaan oikomaan, mutta ei vielä, kun täyttää vasta 6. Mutta hyvä tietää, ettei ole kauheaa laskua tiedossa, huolehdin jo, mistä ne rahat repii, kun muutenkin tiukkaa.
Julkisella oikominen ei maksa alle 18-vuotiailla. Tosin siihen tosiaan niinkun joku jo sanokin on semmonen pisteytyshomma, yhden vähän vinon hampaan takia ei pääse oikomishoitoon vaan pitää olla oikeasti purentavikaa. Aikuiselle ei julkisella tehdä ollenkaan, yksityisellä tietenkin rahasta tehdään mitä vaan.