Maksa- ja kolesteroliarvot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Menen laboratorioon ja siellä mitataan pieneen verenkuvaan kuuluvana MVC, GT, ALAT/ASAT ja kolesteroli. Vietin tipattoman tammikuun ja olen pyrkinyt (uudenvuodenlupausten innoittamana) terveelliseen, eineksettömään ja hyvärasvaiseen ruokavalioon. Becel-tuotteitakin olen nauttinut ja päivittäin lenkillä käynyt. Olen kuitenkin yhä 10kg ylipainoinen (kilot hiipivät täysin huomaamatta) ja alkoholia kului ennen vuodenvaihdetta viikoittain. GT lienee jo normaali, mutta kuinka kauan MVC-arvon lasku käytännössä kestää (netti sanoo 120 pvää solunen uusiutuminen), puolittuuko jo 60 pvässä? Entä kolesterolin lasku? Onko käytännän esimerkkejä. Pelkään myös, että ylipainon vuoksi rasvamaksa nostaisi arvoja.

Kolesteroliarvoihin kuulema vaikuttaa puolen vuoden elämäntapa takautuvasti eli mikään viime hetken tilanteen parannus ei arvoissa näy. Hyvä kuitenkin että on havahdusta tapahtunut.

Tutkimuksissa jopa 10% kuukaudessa on verrokkiryhmillä laskenut kolesteroli pähkinöitä päivättäin nauttimalla, camelinaöljyllä tai Benecol tms tuotteilla.

Se on MCV
alkoholiin liittyvät lab. ovat varmaan laskeneet ja mikäli paino alentunut ja vyötäröltä lähtenyt rasvaa maksan ympäriltä, voisi Alat olla alentunut.
Kolesterolin alentamiseksi menee enemmän aikaa muutamia kuukausia kun oikein siivoaa ruokavaliostaan kovaa rasvaa ja lisää pehmeitä.

Se on MCV
alkoholiin liittyvät lab. ovat varmaan laskeneet ja mikäli paino alentunut ja vyötäröltä lähtenyt rasvaa maksan ympäriltä, voisi Alat olla alentunut.
Kolesterolin alentamiseksi menee enemmän aikaa muutamia kuukausia kun oikein siivoaa ruokavaliostaan kovaa rasvaa ja lisää pehmeitä.
Kiitos vastauksesta! Olen kuukaudessa laihtunut nyt 5 kg, mikä kai on ihan sopiva tahti. En sinä aikana ole nauttiniut laisinkaan rasvaisia juustoja, voita tai kermaa. Makeasta en oikeen pidä muutenkaan tai vaaleasta leivästä. Maksatesteistä jännittää tosiaan vain se rasvamaksaosuus. Joskus 5 vuotta sitten mitattu, tuolloin ok mutta olinkin normaalipainoinen. GT ja muut laskenevat, mutta MCV (kiitti korjauksesta) kestää kuulemma pitkään. Alkon käyttö siis ei koskaan päivittäistä, mutta annosrajat kyllä suurkulutuksen puolella viikonloppuisin.

Olen normaalipainoinen ja jouduin käymään sisäelinten UÄ-tutkimuksessa. Yllätys oli melkoinen kun lääkäri ilmoitti että minulla on lievä rasvamaksa. En käytä alkoholia, syön terveellisesti ja liikun paljon mutta siltikin maksani on rasvoittunut. Rasvamaksa ei ole vain lihavien ongelma.

Olen normaalipainoinen ja jouduin käymään sisäelinten UÄ-tutkimuksessa. Yllätys oli melkoinen kun lääkäri ilmoitti että minulla on lievä rasvamaksa. En käytä alkoholia, syön terveellisesti ja liikun paljon mutta siltikin maksani on rasvoittunut. Rasvamaksa ei ole vain lihavien ongelma.
Anorektikollakin voi olla rasvamaksa. Usein onkin vakavissa tapauksissa, kertoo alan kirjallisuus. Pidätkö hiilareista tai sokerista, se paha maksalle.

Yhteistyössä