maksa-arvot ja käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.-

Vieras
Millä maksa-arvoilla teillä on käynnistetty synnytys ennen laskettua aikaa? Itsellä nyt rv 38 ja ALAT-arvo 93. Neuvolasta laitettiin lähete äitiyspoliklinikalle, mutta terveydenhoitaja ei osannut sanoa tuleeko suoraan kutsu käynnistykseen vai tarkkaillaanko laskettuun aikaan asti. Kokemuksia kellään? Vauva on kyllä isokokoinen, että sen puoleen voisivat jo käynnistää. ASAT-arvo ei ole vielä tullut.

no itellä oli alat 356 ja sappihapot 21 rv 37+5, käynnistyksen piti tapahtua rv 38+5 mutta vauva tuli samana päivänä itekseen. Mulla siis aika tavalla kovemmat arvot ja raskausdiabetes siihen päälle, eikä silti lähetty heti käynnisteleen,

Alkuperäinen kirjoittaja kp:
no itellä oli alat 356 ja sappihapot 21 rv 37+5, käynnistyksen piti tapahtua rv 38+5 mutta vauva tuli samana päivänä itekseen. Mulla siis aika tavalla kovemmat arvot ja raskausdiabetes siihen päälle, eikä silti lähetty heti käynnisteleen,

Mulla kanssa dieettihoitoinen rd.

en kyllä tajua miksi joissakin sairaaloissa on kauhea hoppu käynnistää jos arvot laskee lääkkeillä. Mullakin lääkkeet laski arvoja siten että alat oli 100 pintaan ja sappihapot 6 ja lääkäri totes vaan ettei syytä käynnistää kun lääke puree hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja kp:
en kyllä tajua miksi joissakin sairaaloissa on kauhea hoppu käynnistää jos arvot laskee lääkkeillä. Mullakin lääkkeet laski arvoja siten että alat oli 100 pintaan ja sappihapot 6 ja lääkäri totes vaan ettei syytä käynnistää kun lääke puree hyvin.

ei se minua ainakaan haitannut, päinvastoin, huoli oli kuitenkin kova.

En muista arvoja, mut koholla olivat. Olin sairaalassa seurannassa käynnistykseen asti, viikolla 36 käynnistivät. Olin ihan tyytyväinen, ku riskit siinäkin et odotellaan.

tottakai sitä itsekkin huolehti, mutta lähinnä tarkoitin sitä että tässä on tosi kovia eroja sairaaliden välillä millon käynnistetään ja millon ei. Tiedän muutaman tapauksen joilla hepatoosi ja käynnistetty vasta rv 40+ ja taas täälläkin lukenut että joillakin käynnistetään jo rv 35-38 vaikka lääkkeet tehoaa. Miksei ole yhtenäistä käytäntö?

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
En muista arvoja, mut koholla olivat. Olin sairaalassa seurannassa käynnistykseen asti, viikolla 36 käynnistivät. Olin ihan tyytyväinen, ku riskit siinäkin et odotellaan.

Juuri tätä tarkoitan. Miksi toinen lääkäri pyytää kännistään jo 36 viikolla ja toinen lääkäri antaa raskauden mennä loppuun asti?

Mulla käynnistystä puoltaisi ainakin se, että vauva on muutenkin isokokoinen. Yli lasketun ajan ei ainakaan päästetä. Mutta hirveästi jännittää, että jokohan ensiviikon alulla käynnistellään vai päästetäänkö lähelle laskettua aikaa.

Mulle sanoivat et jos ne laskee tarpeeks, pääsee kotiin. Mut sanoivat myös et hepatoosilaiset käynnistetään aina viimeistään vkolla 38, sitä yli ei anneta mennä, laskivat arvot tai eivät.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Mulle sanoivat et jos ne laskee tarpeeks, pääsee kotiin. Mut sanoivat myös et hepatoosilaiset käynnistetään aina viimeistään vkolla 38, sitä yli ei anneta mennä, laskivat arvot tai eivät.

Mulla nyt joka tapauksessa menee yli ton 38 viikon, koska vaiva huomattiin vasta nyt. Pitänee vain jännittää polikutsua, taitaa olla tosi sairaalakohtaista että katsellaanko vai käynnistelläänkö.

mullesanottiin ettei hepatoosi raskauksia saa päästää yli 38 viikon.. harmi oman neuvolan tekemät kokeet meni perseeleen 3 kertaa ja raskaus jatku viikolla 39 onneksi istukak oli toiminu, oma olo olo aiva nkaamea.

muistan että itse kun kävin verikokeissa ja maksa-arvot tuli ja kysyin neuvolasta mitä tehdä, terkka soitti äitipolille ja käskivät heti sinne laukku pakattuna! Pikkasen säikäytti ja ärsytti, viikkoja oli vasta 28+ :) Että luulis että suurella vakavuudella ja kiireellä ottaisivat yhteyttä kun olet ap jo noin pitkilllä ja ns. kriittisillä viikoilla hepatoosia ajatellen!

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
mullesanottiin ettei hepatoosi raskauksia saa päästää yli 38 viikon.. harmi oman neuvolan tekemät kokeet meni perseeleen 3 kertaa ja raskaus jatku viikolla 39 onneksi istukak oli toiminu, oma olo olo aiva nkaamea.

Oliko sun olossa muuta häikkää kun toi kutina? Kun mulla tosiaan kutisi ensin vain kämmenet ja jalkapohjat, sitten seuraavana päivänä jo joka paikkaa, koko ajan ja varsinkin yö menee raapiessa. Sitten mulla on ollut vatsavaivoja, pahoinvointia ja alapää on ihan kuiva, kutiseva ja siellä tuntuu ihme vihlontoja (ei kuitenkaan mitään tulehdusta). Liittyyköhän nuo hepatoosiin vai muuten vaan raskauteen?

Alkuperäinen kirjoittaja M:
muistan että itse kun kävin verikokeissa ja maksa-arvot tuli ja kysyin neuvolasta mitä tehdä, terkka soitti äitipolille ja käskivät heti sinne laukku pakattuna! Pikkasen säikäytti ja ärsytti, viikkoja oli vasta 28+ :) Että luulis että suurella vakavuudella ja kiireellä ottaisivat yhteyttä kun olet ap jo noin pitkilllä ja ns. kriittisillä viikoilla hepatoosia ajatellen!

Neuvolatäti sanoi, että jos arvo olisi 100 tai yli, niin soittaisi polille laitetaanko heti tulemaan, mutta nyt laittoi vain lähetteen, joka on huomenna polilla perillä. En sitten tiedä miten ne polilta ottaa yhteyttä, soittavatko vai laittavatko postia. Mulla kuitenkin tosi lähellä 100 se arvo ja 38+ viikko. Tosi ärsyttävää, kun kyseessä on asia josta en mitään tiedä, ja käytännöt vaihtelee hirveästi. Hermostuttaa ja koko päivä on mennyt vauvan liikkeitä ja omia kutinoita seuratessa. En ole kahteen yöhän nukkunut silmällistäkään kun olen vain raapinut itseäni ja sitä ennenkin jo 3kk on mennyt tosi vähillä unilla. Alkaa mennä tunteet yli ja hermot palaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oliko sun olossa muuta häikkää kun toi kutina? Kun mulla tosiaan kutisi ensin vain kämmenet ja jalkapohjat, sitten seuraavana päivänä jo joka paikkaa, koko ajan ja varsinkin yö menee raapiessa. Sitten mulla on ollut vatsavaivoja, pahoinvointia ja alapää on ihan kuiva, kutiseva ja siellä tuntuu ihme vihlontoja (ei kuitenkaan mitään tulehdusta). Liittyyköhän nuo hepatoosiin vai muuten vaan raskauteen?

kauhea kutina! onneksi en löytäny rautaharjaa.. pahimpaan kutinaan ois ehkä auttanu :whistle: arvot oli korkeat, en muista lukuja enää. ja tuo perhanan hepatoosi vaivaa vieläki. pillereitä en voi syä ku nousee maksa-arvot heti ja se ei ole hyvä juttu ku pittää syö muutenki säännöllistä lääkitystä :|

pahaa oloa oli myös, voi tosin johtua pelkästä vitutuksesta :D soittasin kyllä sinuna äitipolille. heti!! sielä on kuitenki lääkäri paikalla koko ajan joka voi neuvoa. ainaki pitää vauvan liikkeitä seurata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kauhea kutina! onneksi en löytäny rautaharjaa.. pahimpaan kutinaan ois ehkä auttanu :whistle: arvot oli korkeat, en muista lukuja enää. ja tuo perhanan hepatoosi vaivaa vieläki. pillereitä en voi syä ku nousee maksa-arvot heti ja se ei ole hyvä juttu ku pittää syö muutenki säännöllistä lääkitystä :|

pahaa oloa oli myös, voi tosin johtua pelkästä vitutuksesta :D soittasin kyllä sinuna äitipolille. heti!! sielä on kuitenki lääkäri paikalla koko ajan joka voi neuvoa. ainaki pitää vauvan liikkeitä seurata.

Taidan soitella huomenna polille, jos sieltä ei oteta yhteyttä. Itse hain viimeyönä hohkakiven ja kuopsuttelin sillä.. :( Sitä ennen kaavein kammalla, mutta tuo hohkakivi on kyllä parempi.

Polilta soitettiin tänään ja annettiin aika perjantaille! Mutta ei kai ne sitä viikonloppua vasten käynnistä? Koitin kysellä vastaanottohoitajalta joka soitteli, mutta hän ei sitten sanonut muuta kuin että varmaan ainakin ultrataan ja katsotaan vauvan vointi, mainitsi kyllä että laskettu aikakin on jo lähellä, että varmaan otetaan kantaa käynnistykseenkin. Nyt en sitten tiedä pitäisikö ottaa sairaalakassi mukaan siltä varalta että päättääkin että käynnistellään. Mutta varmaan ennemmin sitten antaa alkuviikolle käynnistysaikaa kuin että viikonloppua vasten käynnistävät.

kummallista toimintaa minun mielestä että noin annetaan vaan olla monta päivää ja on jo ne pahat viikot jos hepatoosi, vauvalle voi olla vaara. Mulla tosiaan jo alle 30viikoilla otettiin 3 kertaa päivässä vauvan sydänkäyrä. Ja kun arvot saatiin laskemaan parissa viikossa, pääsin kotiin ja piti käydä käyrällä joka toinen päivä, ja sitten 38+0 käynnisytys.

Tee nyt sitten liikelaskentaa ainakin pari kertaa päivässä!

Yhteistyössä