Maksa-arvo ALAT koholla, kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja pelkääjä
  • Ensimmäinen viesti
pelkääjä
Mulle tuli syksyllä vatsavaivoja (joita on kyllä ollut koko iän jos jonkinlaista, yleensä se on aina keskittynyty tuonne alavatsaan oikealle). Ultrattiin, otettiin verikokeita, tehtiin tähyt molemmista päistä ja kaikki oli niiden mukaan kunnossa. Sain diagnoosin; ärtyvä suoli.

Maksa-arvot olivat ainoastaan koholla, mut niistä lääkärit eivät ole välittäneet mitään. Elokuulla alat oli hippasen koholla, ja samoin p-gt. Nää kaks arvoa nousi syksyn myötä vähäsen, kunnes ymmärtääkseni muut arvot asettuivat normaaliksi, mutta alat oli edelleen koholla maaliskuussa.

Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole mitenkään järkyttävän koholla, kun useampi eri lääkäri on minulle "vakuuttanut" et tuo kohoaminen johtuu lihavuudestani. Alat -viitearvot ovat 10-45 ja mulla se oli maaliskuussa 76.

Vatsan ultrassa näkyi lievää rasvoittumista. Jotenkin olen tähän asti pysynyt suhteellisen neutraalina tämän suhteen ja uskonut et se on "vain" sitä rasvoittumista. Nyt vaan jotenkin vkonlopun aikana tää juttu on alkanut pelottamaan. Kuulin tarinaa jonkun ihmisen maksasyövästä ja sitähän mä aloin sitten pelkäämään...

Onko muilla ollut alat koholla ja kuinka paljon? Mistä se on johtunut ja miten olette saaneet sen laskemaan? Mulla on nyt painonpudotus menossa, mutta hetkessähän noi arvot ei putoile, kun ei putoa painokaan. Auttakaa mua!

pelkääjä
Miten sulla tutkittiin tuota? Tai siis mitä kaikkia tutkimuksia tehtiin ja leikattiinko sitten sappikivet tms.? Muistaakseni mulle sanottiin siinä ultrassa, että sappirakko oli siisti.

"vieras"
Ei tosiaankaan ole paljoa koholla, nuo ovat viitearvoja, ei mitään absoluuttisia rajoja. Todennäköisimmin tosiaan johtuu ylipainostasi, tai siis huonosta ruokavaliosta. Jos siellä jotakin akuuttia olisi, olisi arvot huomattavasti korkeammat.

"vieras"
Otettiin vatsakipujen (kaksi ja puoli vuotta kestäneiden) seurauksena kaikki mahdolliset arvot mitä sisäelimistä nyt voi ottaa, epäiltiin siis ensin vatsahaavaa yms kun mulla ei ollut normi sappioireet vaan reagoin mm porkkanaan, kurkkuun ja laihduttamiseen - en siis rasvaisiin ruokiin. Sappirakko poistettiin vallan (löytyi siis kiviä). Tuo ALAT-arvo oli muuten hassu juttu, että yhdessä vaiheessa kun labrat otettiin niin ei ollut mitään, sitten tuli parin pvän päästä kipukohtaus ja seuraavan päivän ALATit oli yli 600. ELi voi nähtävästi nousta yhtäkkiäkin korkeiksi?

pelkääjä
Alkuperäinen kirjoittaja fättis;28339887:
Tyypillisen rasvamaksan arvo, terveellisemmät elämäntavat kehiin ja painoa alas, taidat olla ylipainoinen?
Kyllä, olen ylipainoinen. Mainitsinkin tuossa aloituksessani, että laihdutus on menossa. :) Osaako kukaan muuten sanoa, kuinka paljon pitäisi liikkua, että siitä olisi merkittävästi hyötyä rasvamaksan "poistamisessa"? Siis tiedän et liikkua pitää ja se on terveydelle hyödyksi, mutta onko mitään määriä, joka vaikuttais "heti" positiivisesti näihin arvoihin? Esimerkiksi tunti päivässä, puoli tuntia... ??

Littledeath: Onko äidilläsi siis juurikin ALAT noin korkealla? Onko mitään syitä esitetty, mistä voisi johtua, syökö hän jotain lääkkeitä? Onko ollut jotain oireita, vai löytyikö noin korkea arvo sattumalta? Paranemisia äidillesi!

Yhteistyössä