mäki nyt kysyn.. SKINKASTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiukkuperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiukkuperse

Aktiivinen jäsen
13.06.2006
12 597
0
36
Lahti
mä nostin illalla tuon 5,7kg:n kinkun jääkaappiin.. mies nostaa sen huoneenlämpöön ennen kuutta aamulla ku lähtee töihin.. eikös sen voi laittaa uuniin tos kolmen aikoihin huomenissa? :ashamed: :snotty: mä oon niin tampio näissä.. olin paistomittariksikin ostanut jonkun saatanan mittarin missä ei ollu pelkästää niit asteita vaa jotai lihan nimiä ja asteluvut.. |O :headwall: :'( :'( :'(

Siis oliko se pakkasessa tähän iltaan asti?
Kerkeeköhän sulaa tarpeeksi aamuun mennessä?
Etkäö saisi mistään enää semmoista mittaria missä näkyisi ne asteet niin olisi helpoin, panisit sit sen uuniin on kun on kinkun lämpötila 10 astetta (juuri googlasin).

No mulla aika saman kokoinen kinkku ja eilen iltana otin viileäkaappiin. Keskiviikko aamuna otan huoneenlämpöön ja illalla/yöllä paistan. Joten mielestäni olet hieman myöhässä sulatuksen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
No mulla aika saman kokoinen kinkku ja eilen iltana otin viileäkaappiin. Keskiviikko aamuna otan huoneenlämpöön ja illalla/yöllä paistan. Joten mielestäni olet hieman myöhässä sulatuksen kanssa.

Korjaan, eli huomisaamuna tiistaina huoneenlämpöön ja sitten ti-ke yöksi uuniin.

Sen kinkun voi kyllä upottaa kuumaan veteen niin sulaa nopeammin. Tosin sitä vettä pitää vaihtaa välillä että pysyy lämpimänä... Vähän kyllä viime tinkaan jätit sulatuksen.

Sen kinkun voi kyllä upottaa kuumaan veteen niin sulaa nopeammin. Tosin sitä vettä pitää vaihtaa välillä että pysyy lämpimänä... Vähän kyllä viime tinkaan jätit sulatuksen.

http://www.finfood.fi/finfood/ffjoulu.nsf/print/0886A8BD37A6F811C225709F003DCB1D?opendocument

Kinkun sulatus
Jäinen kinkku sulatetaan hitaasti. Iso pakastekinkku kannattaa hankkia hyvissä ajoin, koska sulattamiseen kuluu aikaa. Pieni kinkku sulaa jääkaapissa 1 - 2 vuorokaudessa. Ison kinkun sulattaminen kestää kylmiössä tai 3 - 5 päivää.

Paistomittarin voi painaa lihapalan paksuimpaan kohtaan jo sulatusvaiheessa. Ennen paistoa kinkku voi hetken odotella huoneenlämmössä. Sopiva kinkun sisälämpötila on 4 - 10 astetta kypsennyksen alkaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja Höh.:

ei vaan kylmään, se nopeuttaa sulamista.

Juuri näin, kylmään veteen!

Alkuperäinen kirjoittaja maggata:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja Höh.:

ei vaan kylmään, se nopeuttaa sulamista.

Juuri näin, kylmään veteen!

Joo ja ei saa sulattaa nopeasti, tulee ne mehut pihalle ja kuiva kinkku!
Elikkäs pakastimesta ei saa ottaa suoraan huoneenlämpöön!!!

Meillä oli 5,5kg kinkku perjantaista asti jääkaapissa, eilen illalla otettiin huoneenlämpöön ja aamulla uuniin. Taisi olla vähän liian kylmä kinkku silti, kun niin pitkään piti olla uunissa. Tai sitten mittarissa oli vikaa... Mutta hyvää on!