Makean tuputtaminen

Mummy Sunshine

Aktiivinen jäsen
19.07.2005
1 497
0
36
Mun äidin mies, jonka kanssa en ole erityisen hyvissä väleissä, on aina tarjoomassa nyt vuoden täyttäneelle lapsellemme jotakin suuhun. Mitä tahansa ja mieluiten makeaa. Olen asiasta sanonut monta kertaa eli että me toivomme, että lasta ei opeteta kaipaamaan makeaa (karkkia, kakkuja..) niin kauan kuin hän ei niistä mitään ymmärrä. Tai ainakin nyt vielä toivottavasti n. vuoden verran. Toiseksi tämä lapsi on alkanut nyt aika tissitakiaiseksi enkä halua, että hampaiden kuormitusta lisätään enää sillä, että tämän tästä annetaan jotain syömistä. Siis usein niin, että kun tämä pappapuoli itse syö jotain tai pöydältä keksii jotain hyvää, mitä lapselle voisi antaa, hän sen myös antaa. Vaikuttaa aivan ilkikuriselta, ei piittaa yhtään, mitä sanon.
Todella rasittavaa enkä tiedä, miten asian hoidan vai onko sille mitään edes tehtävissä. En yhtään tykkää siitä, että jos lapsi jää hoitoon mummon luo niin siellä on yksi tunkemassa lapsen suuhun jos vaikka mitä.
En yleensä ole niuho, mutta tämä alkoi jo vauvana, jolloin hän oli tarjoamassa mm. grillimakkaraa. Ja tietenkin samasta makkarasta, josta oli jo itse haukannut. Mutans-bakteeristakin yritin jotain selittää, mutta ei ko. ukko paljoa mun jorinoistani piittaa.
Onko hyviä vinkkejä?

Mulla oli samaa ongelmaa oman äidin kans ja lopulta sanoin suoraan että hammashoitolassa oli puhe ylimäärästen välipalojen välttämisestä. Tais vähän loukkaantua mut "paransi tapansa" sen jälkeen.
Itse oon liiankin hysteerinen hampaiden hoitamisesta kun oon säilynyt rei´ittä tännekin asti...

Meillä vähän sama ongelma, erityisesti mun miehen isovanhempien kanssa. Olen sanonut erittäin ankarasti että lapsi ei tarvitse aina syödä, pilaa ruokahalun ja hampaat. Pitää vähän ottaa houmioon että ennen vanhaan ei ollut makeeta yms edes tarjolla ja saatavilla kuin on tänä päivänä.

Käske miehesi puhua äitinsä kanssa. Jos hän ei suostu niin sanot itse suorat sanat. Mitä sitten jos teidän välit huononee ennestään, oman lapsen parastahan sä ajattelet. Tai sitten voitte sopia esim karkkipäivästä (vähän liian pieni lapsi siihen) tai että herkkuja saa antaa aterian jälkeen jos lapsi on syönyt kunnolla.

Mä en ite oo mitenkään tiukkapipoine neitin (1v 3kk) syömisten suhteen, annan maistaa "melkein mitä tahansa", saa juoda itsetehtyä sokeroitua höyrymehua ja saa joskus jopa puolikkaan palan suklaata suuhunsa, keksin tai haukkaisun pullasta... Mutta mulla on ongelmana isän uus eukko - menee hermot kun tää melkein tuntematon naikkonen "ottaa vallan" neidistä kun mennään kylään. Likka on kävellyt jo viis kuukautta, mutt silti lähes joka kerta eukko nappaa sen syliinsä ja kantaa retuuttaa, ja jos likka eksyy keittiöön itekseen, sille tyrkytetään ties mitä jätskiä, mehua, keksiä ja kaikki aina MULTA KYSYMÄTTÄ! Emmä ainaskaan kehtais antaa niin pienelle mitään suuhun kysymättä MUKANA OLEVALTA äidiltä, ett saako antaa... Vaikka sanoisin, ett ollaan just lähdössä kotiin laittamaan ruokaa, niin hetken kuluttua neiti tulee keittiöstä molemmat kourat täynnä herkkuja - siinä saa perunat kyllä unohtaa useammaksi tunniksi...
Joka kerta pihisen ja puhisen kiukusta kun sieltä lähdetään kotiin, en tahtois nostaa asiasta meteliä meen isän takia, mutt en tiiä miten kauan saan pidettyä mölyt mahassa. Eukolla on kaks tuoretta lastenlasta, sörssikööt niitten elämässä, mutt meen neitin vois jättää rauhaan. Välillä käy isää oikein sääliks, kun tää eukko ottaa pieniä vauvoja heille yöhoitoon lähes joka vkonloppu, ett omat tyttäret pääsis bilettään, emmä usko, ett "pappaiässä" oleva mies enää kauheesti innostuu vauvan hoidosta ja yöheräilyistä...
Hups, aikas kauas eksyin makean tuputtamisesta, mutt ois kiva kuulla hyviä ehdotuksia, miten tälläsistä tilanteista selvitä ilman riitelyä... Vai olenko mä ite vaan typerä, kun kasvatan hernettä nenässä moisesta???

ei oo vastauksia mulla kelleen antaa, mut ihan samassa tilanteessa täälläkin ollaan. ja miehen ja mun MOLEMMAT vanhemmat on yhtä idiootteja, että syöttävät lasta AINA koko vierailun ajan ties millä!!! vaikka ollaan sanottu että EI! sitten vaan sanotaan että "eihän kerrota äitille/isille mitä just maisteltiin...". kermavaahtoa, karkkia, kahvia, sokeripaloja ja samalla määrin suolaista jne. vierailut on kyllä noissa paikoissa harvassa, mutta aina kun mennään raivon vallassa poistutaan. alan jopa lapselle sanomaan etukäteen että mummolta/papalta et sitte ota kaikkee mitä tarjoovat, mutta eihän siinäkään oo mitään järkee. en vaan tiiä mikä tähän ratkaisuksi olis.

Yhteistyössä