Makarooniloota palaa aina pohjaan, why??!!

  • Viestiketjun aloittaja murrr
  • Ensimmäinen viesti
murrr
Ohjeen mukaan teen ja paistan, vähän jopa aliaikaa. Vuuan olen voidellut öljyllä ja silti se palaa aina mustaksi pohjasta ja reunoilta... ? päältä ei ole palanut. Alatasolla paistettu ohjeen mukaan.

Myös esim. pullat monesti palaa pohjasta, vaikka muuten paistuvat hyvin.
 
murrrr
Laita keskitasolle ja lämpö vaikkapa 25 astetta miedommalle.
okei, täytyy kokeilla tätä seuraavaksi. Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään kun tuon uunin kanssa on aina jotain ongelmia. En tiedä onko se sitten liian tehokas vanhoille ruokaohjeille. monessa ohjeessa on 200 astetta, ja aika usein sitten kärvähtää osittain vaikka pidän aliaikaa, ja sitten se toisaalta voi jäädä muuten raa'aksi.
 
"halloo"
Uunit ovat yksilöllisiä. Sinun uunisi leinee alhaalta kuuma. Itse paistan aina makaroonilootan ja pullat keskitasolla. Ja mulla on kokin koulutus, että ihan faktana sanon, että voit paistaa keskitasolla. Mitenkäs paljon paat asteita?
 
murrrr
[QUOTE="halloo";30319651]Uunit ovat yksilöllisiä. Sinun uunisi leinee alhaalta kuuma. Itse paistan aina makaroonilootan ja pullat keskitasolla. Ja mulla on kokin koulutus, että ihan faktana sanon, että voit paistaa keskitasolla. Mitenkäs paljon paat asteita?[/QUOTE]

Ohjeen mukaan 200 oon laittanut makaronilootaan. Valkkaan asetuksista sen että on ala ja ylälämpö päällä yleensä vakiona. Pullien kanssa olen kokeillut vaihtaa keskitasolta alas ja ylös, mutta en ole todennut siinäkään mitään logiikkaa miksi ne välillä palaa pohjasta ja välillä ei.
 
Maalaisjärkeä
Kokeile pienempää lämpötilaa ja pidempää paistoaikaa (ja sitä keskitasoa). Ei paisto-ohjeita kannata aina orjallisesti noudattaa. Kyllä sen yleensä silmillä ja kokeilemalla näkee, onko ruoka valmista.
 
hikn
Miksi makaronilaatikon pitäisi paistua tunnin verran? Meillä on 175 astetta ja 35-45 minuuttia keskitasolla eli kun juusto siinä päällä alkaa saamaan väriä. Ei ole ihmekkään jos palaa pohjaan kun paistaa 200 asteessa tunnin verran.
 
murrrr
Miksi makaronilaatikon pitäisi paistua tunnin verran? Meillä on 175 astetta ja 35-45 minuuttia keskitasolla eli kun juusto siinä päällä alkaa saamaan väriä. Ei ole ihmekkään jos palaa pohjaan kun paistaa 200 asteessa tunnin verran.
No en minä tiedä miksi ohjeissa niin sanotaan, en minä niitä ole rustannut :D Ihan makaroonipussin kyljessä seisoo moinen ohje.
 
"Mjaa"
Eihän sulla ole kiertoilma käytössä, siinähän kuulemma pitää olla vähän alempi lämpötila aina käytössä?
Ja joo, uunin lämmöt vissiin vaihtelevat tosi paljon, parempi uskoa omia silmiään. Kypsäähän se useimmilla on se makaronilaatikko jo uuniin laittaessa, vain munamaidon pitäisi hyytyä. Tosin itse olen ennemmin raakana uuniin laitetun puolella.
Tuli mieleen mun täti, orjallisesti katsoi kellosta aikaa ja ihmetteli että kun jokainen pelti lusikkaleipiä paloi:)
Ja tosiaan, harvoin kai käytännössä alatasoa käytetään, ei mulla tule mieleen muuta kuin pitsa.
 
hikn
No en minä tiedä miksi ohjeissa niin sanotaan, en minä niitä ole rustannut :D Ihan makaroonipussin kyljessä seisoo moinen ohje.
:D :D ohoh... enpä ole edes vilkaissut pussin kyljen ohjetta ikinä.. olen tehnyt ainaa sen lonkalta ohjeita katselematta (muutenkin säädän ohjeita vaikka reseptistä suoraan katsoisin). Minä aina kuitenkin paistan sipulin ja jauhelihan kypsäksi ja mausta +keitän makaronin melko kypsäksi ennen laatikkoon laittamista. Lisään usein joukkoon raasteena porkkanaa tai kesäkurpitsaa mitä nyt löytyy jääkaapista ja ehkä silppuan kukkakaalia, tomaattia tai paprikaa. Lapset ja mies eivät edes tajua syövänsä kasviksia samalla :D

Kaikki ainekset ovat kypsiä maitoon sekoitettavaa munaa lukuunottamatta, joten minusta ihan riittää kun muna on kypsynyt joukkoon. Kaikki kasviksetkin ovat kypsyneet ja maustuneet tuossa n. 40 minuutissa minkä minulla on uunissa.

Minun anoppi jättää monesti makaronilaatikon hautumaan puu-uuniin ja tekee vielä runsaalla nestemäärällä..... se makaronilaatikko on yleensä sellainen vehnäjauholimatiiliskiviklöntti missä on jauhelihasattumia.. :X ..ja hän on vielä ammatiltaan suurtalouskokki! :O
 
murrrr
Joo, kyllä mulla on tapana seurailla niiden paistumista mutta esim. toi loota palaa pohjasta ja reunoista niin ettei sitä nää, ellei käy sorkkimassa koko ajan. Samaten pullat, päältä TÄYDELLISET, sitten pohjasta onkin ihan palaneet mustat :D

Ja kyllä mää nyt makaroonilootan muistan ulkoota ja monet muutkin, kunhan noita aikoja ja lämpötiloja tulee joskus ohjeista tarkistettua.
 

Yhteistyössä