Maitotiehyt tukossa? AUTTAKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Toinen rinta on ollut pari päivää nännistä kipeä, arvelin johtuvan, että olisi vauvan imemisestä ärtynyt. Nyt viime yönä samaiseen rintaan tuli rinnan päällyspuolelle kiristävä ja pinkeä alue. Tämä alue ei ole kipeä eikä kuumottava, vain nänni on hellänä. Nännin yläosassa on valkoinen täplä ja luinkin imetystukilistan sivuilta, että kyseessä voi olla nännin ihon päälliskerroksen liikakasvu tiehyen päälle. Vaikuttaisi oireisiini sopivalle, koska täplä ja pinkeä alue rinnassa ovat samalla kohtaa.

Onko kellään kokemusta, miten saisi vaivan helpottamaan. En kyllä neulalla halua mennä täplää sorkkimaan, niinkuin jossain oli neuvottu. Olen imettämyt vauvaa aamulla tästä rinnasta, mutta kun alue on rinnan päällä, niin vauvaa ei oikein saa semmoiseen asentoon, että imisi hyvin tuon kohdan. Suihkuttelin jo lämpimällä ja lypsin koneella, mutta en saanut saalista, käsin puristellen muutamia tippoja.

Auttakaa, ennenkuin saan rintatulehduksen! KIITOS!

Mä en tiedä tosta nännin päällä olevasta jutusta, mutta silloin kun mulla oli tukossa tiehyeitä, siis että joku osa rinnasta oli kipeä ja pinkeä, niin aina kun vauva imi, puristelin ja hieroin samalla kipeää aluetta, että sieltä lähtis maito virtaamaan. Ja se auttoi kyllä, en muista montako kertaa piti toistaa sama. Ja muistaakseni imetin tiheämmin kipeästä rinnasta, että saisin mahd. nopeasti tyhjennettyä sitä.

Kaalinlehti, lämmintä ja pumppausta. Jos nännissä näkyy selkeästi valkoinen täplä niin niin sitä voi varovasti yrittää rapsuttaa suihkun jälkeen esim. pyyhkeellä. Mutta älä ala törkkimään neulalla tai muulla.

Pitääkö sen kaalinlehden olla lämmin niinkuin joku tuolla aiemmin kyseli? Jssain olen kuullut, että kaalinlehti jääkaapista otettuna, mutta onko se sitten jonkin eri vaivan hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitääkö sen kaalinlehden olla lämmin niinkuin joku tuolla aiemmin kyseli? Jssain olen kuullut, että kaalinlehti jääkaapista otettuna, mutta onko se sitten jonkin eri vaivan hoitoon?

Ei pidä olla lämmin. Suoraan jääkaapista, riko kaalin pintaa esim. haakuralla ja sitten vaan liiveihin. Kylmä ensin mukavasti rauhoittaa kivistävää rintaa ja kaali lämpiää sitten siellä liiveissä. Pientä hajuhaittaaman tuo aiheuttaa, mutta auttaa tuohon tukokseen.

Aspiriiniä nassuun ja imetysasennon vaihto. Kokeile vaikka kainaloimetystä tai sängyllä "ylösalaisin". Siis niin että vauvan maha on sun naaman kohdilla. Tyhjää tehokkaasti nännin yläpuolen tiehyet. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei, vaan kylmä, suoraan jääkaapista. Kaulitse se kaalinheti, tai leikkaa veitsellä viiltoja siihen, niin auttaa paremmin. Ensin lämmin suihku ja kunnon lypsy, sit se kaalinlehti rintaliivin sisään.

Jos nännissä näkyy valkoinen kuiva "näppylä" koeta raapaista sitä varovasti. Mulla oli kerran sellainen, yksi maitoreikä oli menyt ihan siitä pinnasta tukkoon ja kun rapsaisin tukoksen pois, reikä aukesi, maito lensi ja kipeä kohta pehmeni ja särky loppui heti. Tiehyttukos on inhottava jos pääsee pahaksi :(

Yhteistyössä