Maitoja joka junaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinkimaito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinkimaito

Vieras
En paljoa vieraile kauppojen maitohyllyjen luonna. Lapset jo jättäneet maitoiän eikä me vanhemmatkaan sitä juoda. Nyt kuitenkin ruokaresepti semmoista vaati ja oli taas tutustuttava maitoihin. Tiesin, että on yöllä lypsettyä maitoa,täysmaitoa, kevyttä ja rasvatonta, hylaa ja eilaa, mutta nyt kiinnitti huomioni vapaan lehmän maitoon. Onhan sitä kuulemma ollut jo pitkään, mutta eipä ole silmä tavoittanut. Siis vapaan lehmän. meneekö ne itsekseen pitkin maita ja karjakot juoksee lypsyjakkaran kanssa perässä kun on aika herutella. Koska sitten kaupoissa saadaan villin lehmän maitoa?

Alkaa tuo maitohylly olla yhtä hulvaton kuin juustohylly tai jogurttihylly. Yritä siinä sitten valita kiireessä jotain kun vaihtoehtoja on hyllymetreittäin. Kuka noita kaikkia oikein tarvitsee?

Mites tuota maitoa edes uskaltaa juoda kun se on ympäristöllekin aivan kauheaa myrkkyä?!

Tuhansia litroja maitoa valui maahan Mynämäellä – "Ympäristölle, vesistöille ja kaloille täyttä myrkkyä"
Kotimaa Julkaistu 12.11.2016 13:17

STR / Lehtikuva

Noin 2000 litraa maitoa pääsi valumaan maitoauton säiliöstä asfalttipihalle Mynämäen Mietoisissa Varsinais-Suomessa aamupäivällä.

Päivystävän palomestarin Olli Suomisen mukaan maidon leviäminen ympäristöön on saatu estettyä ja imuauto on paikalla imemässä kerättyä maitoa pois.
Suomisen mukaan talvinen sää, jäinen maa ja asfaltti onneksi estivät maitoa leviämästä ympäristöön ja maaperään.

– Se on ympäristölle, vesistöille ja kaloille täyttä myrkkyä. Tuhat litraa maitoa vastaa kuormitukseltaan 3000 ihmisen vuorokautista yhdyskuntajätemäärää, Suominen sanoo.

Onnettomuus tapahtui Suomisen mukaan, kun maitoauton kuljettaja oli ollut täyttämässä auton säiliötä Mietoisten paloaseman pihalla. Kuljettaja oli unohtanut panna ylitäytönestimen kiinni, minkä takia maitoa pääsi valumaan ylivuotoputkesta maahan.

– Hän katsoi, että säiliöön olisi mahtunut 7000 litraa ja sinne oli pumpattu 9000 litraa, joten siitä laskettiin tämä (maahan valunut) 2000 litraa.

Kerätty maitosohjo viedään Suomisen mukaan jätevedenpuhdistamolle käsiteltäväksi.
Hälytyskeskus sai tiedon onnettomuudesta noin puoli yhdeltätoista aamupäivällä.
(lähde: mtv3-nettisivut)

Muistuupa tässä mieleen kun kaupassa oli kahta laatua maitoa. Sitä punatölkkista ja kevytmaitoa. Vierellä pati laatua piimää. Muistan senkin ajan vielä 50-luvulta kun maito mitatattiin omaan maitopääläriin tonkasta. Litran mitalla kauhottiin ja jos halusi 1/2 l, niin kaupan täti arvioi litran mitasta puolet. Viilit tehtiin silloin kotona itse.

Muistan ajan kun naapurista haettiin maito suoraan lypsäviltä lehmiltä. Ei ollut mitään direktiivejä sanomassa, että siihen maitoon kuollaan kun ei ole pastöroitua ja ties mitä.

Ja tosiaan, viilit tehtiin itse keittiön ikkunalla.
(olen syntynyt 60-luvun lopulla)

Ihan pienenä olin kerran kuukauden maalla joidenkin sukulaisten luona. Pienviljelijöitä oli ja heillä mypari lehmää ja muita kotieläimiä. Kolme lammasta ja kanoja. Ja possujakin kaksi. En tiedä mihin se lehmien maito vietiin, mutta jotenkin muistelisin, että naapurissa oli iso sikatila ja he ostivat sen maidon. Kuitenkin talossa tehtiin aina viilit itse. Jukra se oli hyvää. Siinä oli semmoinen paksu kuori ja sille pistettiin vähän kanelia ja sokeria. Aikuiset sekoittivat talkkunajauhoja viiliin. Myöhemmin tajusin sen talkkunajauhoksi kun olen sitä kaupassakin nähnyt.

Voihan mamma sopivassa tilassa hoitaa perheen maidot. Onko villiä vai vapaata maitoa?

266765.jpg

http://thestar.ie/about-us/bodybuilder-danny-davidson-reveals-he-drinks-breast-milk-to-get-bigger/

Me tykästyttiin siihen vapaan lehmän maidon makuun. Tai noh, minä käytän sitä vaan "punaisena" kahvin seassa. Mutta esim. lapset ovat sitä mieltä, että se on parhaimman makuista. Siinä ei muuten ole lisättyä D-vitamiinia...

Yhteistyössä