Maitohormonista (prolaktiini)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prolaktiinikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

prolaktiinikko

Vieras
Tuolla raskausoireiden arvuutteluketjussa oli juttua prolaktiinista. En löytänyt keskusteluista haulla tietoa, joten kysyn. Mihin siis perustuu sen raskautta ehkäisevä / raskautumista hidastava teho? Estääkö se oviksen vai heikentääkö alkion kiinnittymistä vai kenties molempia? Eli onko myös imetysaikana raskaus normaalisti todennäköinen, jos ovulaatio on? Vai heikentääkö prolaktiini muutenkin raskautumista?

Kiitos jos viitsitte vastata tyhmälle :)

Estää ovulaation. Luonnollisesti ovulaatio voi joskus tapahtua eli imetys ei ole mikään automaattinen ehkäisykeino. Mutta jos kyseessä ei ole imetys mutta prolaktiini on koholla, niin usein ovulaatio estyy, kierrot pitenee ja raskauden alkaminen on todella epätodennäköistä.

Kiitos vastauksestasi! Mulla on verikokeella todettu kohonnut prolaktiiniarvo, mutta myös ultralla todettu ovuloiminen ainakin joissain kierroissa, joten vauvahaaveeni eivät siis ole kokonaan haudattuja? Lääkkeetkin olen kyllä saamassa prolaktiiniin muutaman kuukauden kuluttua. Ilman ehkäisyä kuitenkin täällä pupuillaan. Itse asiassa siksi täällä palstalla nyt pyörin, kun menkat pitäis tulla huomenna ja olen keksinyt jos jonkinlaisia raskausoireita :)

Ihan varmasti ovulaatio voi joillain tapahtua aina joskus, onhan arvoissakin eroja. Joillain se voi olla tuhansia, joillain alle tuhat.

Miksi lääkkeet vasta muutaman kk:n kuluttua?

Prolaktiinin liikatuotanto saattaa joskus johtua aivolisäkkeen hyvänlaatuisesta liikakasvusta. Olen menossa tästä syystä toukokuussa pään magneettikuvauksiin. Saan lääkkeet vasta kuvaustuloksen perusteella. En haluaisi odotella, mutta ei kai auta. Menin alun perin verikokeeseen muista kuin vauvahaave-syistä ja sitten löytyi tuo prolaktiini. Yleisen puolen jonot ovat kovat ja tämä ei ole "kiireellinen asia".
Nyt kumminkin vauvahaave nostaa päätään rankasti ja haluaisinkin tietää onko prolaktiinilla muita raskaudenehkäisytapoja kuin tuo oviksen estäminen (kun mulla ovis tapahtuu). Mun arvoni oli tuhannen luokkaa.

Tuo tuhat ei ole vielä paha luku ja päänkuvaus on varmasti syytä tehdä. Onko sulta erotettu mikro- ja makroprolaktiini? Kun joskushan kokonaisprolaktiini voi olla koholla mutta sitten taas lisääntymiseen vaikuttava prolaktiini ei olekaan koholla eikä vaikuta raskautumiseen..

Muistaakseni tuo biologinen on tuota mikroa eli juuri sitä enemmän lapsettomuuteen vaikuttavaa ;( Mutta en ole 100% varma, toivottavasti täältä löytyisi joku jolla on omakohtaista kokemusta. Itselläni on vain ollut epäilys mutta täysin normaali prolaktiini.

Noh, kaipa sen makronkin saa lääkkeillä alas, joten ei auta kuin kärvistellä nämä pari kuukautta. Onneksi tuohon on kuitenkin olemassa lääkehoito.

Minäkin mielelläni kuulisin muiden omakohtaisia kokemuksia!

Minulla todettiin viitisen vuotta sitten kohonneet prolaktiiniarvot. Magneettikuvauksessa ei kasbainta löytynyt, eikä vuosien varrella muutakaan selitystä asialle. Olen syönyt useamman jakson lääkettä, joka laski arvot tehokkaasti ja normalisoi kuukautiskierron. Välillä on pidetty taukoa ja katsottu nouseeko arvot uudelleen. Joka kerta ovat nousseet.

Viime taukojakson aikana prolaktiinit olivat juuri tuossa tuhannen paikkeilla. Päätimme kuitenkin jättää ehkäisyn pois, kun vauva oli kovasti haaveissa, vaikkei suurin odotuksin yrittämään lähdetty. Lääkärit kun olivat sanoneet olevan erittäin epätodennäköistä onnistua (minulla kierrot venyivät ja välillä jäi kuukautiset kokonaan pois ilman lääkitystä). Yllätys oli suuri kun varmuuden vuoksi tein testin kuukauden kuluttua ja tulos oli positiivinen.

Eli meillä kävi mieletön tuuri. Ekasta kierrosta raskaaksi korkeista prolaktiineista huolimatta. Ei siis varmasti mahdotonta onnistua muillakaan.

Ainoa mikä mietityttää, on se, että käsittääkseni raskauden alkuaikana ei voida päätä kuvata. Minulla seurattu koko raskausaika oireita ja arvoja, jotta varmistetaan, ettei mahdollinen kasvain villiinny suurenemaan hormoneiden vaikutuksesta. Joten voisi olla hyvä ensin varmistaa, löytyykö kuvissa kasvainta ennen raskaaksi tuloa.

Onnea yritykseen!

Yhteistyössä