Maitohappobakteeria odotusaikana ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milkkis

Vieras
Oletteko lukeneet jostain että syömällä maitohappobakteereja raskausaikana helpottuu syntyvän vauvan vatsanväänteet. Eli kait jotenkin tottuu jo maitoon ennen syntymää eikä sitten ole maha kipeänä imetyksen jälkeen. Vai mihin perustuu ? Ja tarkoittaako tuo maitohappobakteerien syöminen että niitä tosiaan tabletteina syötäisiin vai sellasia tuotteita joihin on lisätty maitohappobakteereja ? Onko gefilus sellaista ? Itse kuulin tämän sukulaiselta ja haluaisin vahvistusta ennenkuin alan maitohappobakteereita popsimaan. Apteekissa eivät tienneet...

Mä olen syönyt koko raskauden maitohappobakteereita, mutten mitään gefilusta... se on vain 1 bakteeri!! Olen ostanut luontaistuotekaupasta DDS+ merkkisiä, ovat kuulemma parhaita. Niin ja syy miksi syön on oma atopiani ja allergiani. Miksei vaikuttaisi myös vauvan vatsan väänteisiin..

titta rv 37+2

Enpä ole moisesta kuullutkaan, mutta tuskin bakteereista haittaakaan on.. Ja niitähän saat ihan tavallisista maitotuotteista, ei välttämättä tarvitse kalliita merkkituotteita ostaa. Jogurtit ja muut happamat tuotteet tehdään aina jonkin bakteerikulttuurin avulla, ja jonkin verran bakteereita on tuoreessakin maidossa - niiden lisääntymisestähän se happamoituminen liian pitkään seistessä johtuu :) Varo imetysaikana liiallista maitotuotteiden käyttöä, ystäväni on todellinen maitovasikka ja joi jopa 2 l päivässä, joka sitten aiheutti vauvalle vatsanväänteitä. Hänen pudotettuaan maitomäärän siihen puoleen litraan, jolla kalsiumin saanti taataan, vauvan vaivat loppuivat. Olivat unohtaneet varoittaa neuvolassa..

Maitohapoilla ja itse tuoremaitotuotteillahan ei ole mitään tekemistä keskenään, ellei niihin tuoremaitotuotteisiin ole niitä erikseen lisätty. Eli vaikka niitä popsii pillerimuodossa ( ja toki kannattaakin kun ovat monella tapaa hyödyllisiä sekä äidille että vauvalle ) ei vauva sen kummemmin totu maitotuotteisiin jo imetysvaiheessa. Annetaanhan ihan maitoallergisillekin ( siis nimenomaan maitoallergisille, ei laktoosiallergisille ) maitohappobakteereja.

Useasta lähteestä on minulle kerrottu että äidin kannattaa niitä syödä jo raskaus- ja varsinkin imetysaikana, ne parantavat vastustuskykyä kaikkia pöpöjä vastaan. Kuten myös monet ovat saaneet apua vauvan vatsanväänteisiin antamalla äidinmaitoon sekoitettua maitohappobakteeria.

On varmasti hyödykästä syödä monia eri maitohappobakteereja, mutta esim Gefiluksen suhteen on tutkitusti todettu, että nimenomaan se auttaa tiettyihin vatsapöpöihin esim helicobakteerien muodostumisen ehkäisemiseen, sekä ainoana maitohappobakteerina rota-viruksen oireita lieventävästi.

Jep, edellinen puhuu asiaa.

Olen itsekin lukenut Gefilus-tuotteiden tutkimuksista, niissä oleva Lactobacillus rhamnosus GG on erittäin paljon tutkittu ympäri maailman, ja Suomessa tehdyissä tutkimuksissa se on vähentänyt esim. päiväkoti-ikäisillä infektioita ja äidin raskaudenaikainen ja imetyksen aikainen käyttö on vähentänyt muistaakseni ainakin allergioita. Ja tosiaan se että jossain tuotteessa on monta bakteeria ei tee siitä tehokasta (tehokkuudesta kertoo vain se onko tuotetta oikeasti tutkittu!), ja jotkin bakteerit voivat vaikuttaa jopa huonommin yhdessä kuin erikseen. Probioottien vaikutus riippuu myös siitä pystyvätkö ne elämään ja jäämään suolistoon. Ja tavalliset jogurtit eivät sisällä elävää bakteeria tosiaankaan, eli idea aivan eri kuin maitohappobakteereja sisältävät tuotteet, joiden on tarkoitus muuttaa suoliston bakteerikantaa ja sitä kautta vaikuttaa esim. vastustuskykyyn.

Itsekin ensin söin ensimmäiseen neuvolalääkäriin saakka maitohappobakteereita ja kalaöljyä kuten ennen raskauttakin, mutta kysyttyäni asiaa neuvolalääkäriltä sain ohjeen olla nauttimatta kumpaakaan. Hänen kantansa oli, että kummastakaan ei ole riittävästi tutkimustietoa turvallisuudesta. Jotenkin tuntui että lääkäriltä meni kalaöljyt ja kalanmaksaöljytkin sekaisin.

Uusimmassa Odotus-lehdessä kuitenkin oli taas juttu maitohappobakteerien hyvistä vaikutuksista. TV:stä taas tuli jokin aikaa sitten dokumentti kalaöljyjen hyvistä vaikutuksista sikiöön ja pieneen lapseen. Pidän ihan kalastakin, mutta kalan syömisestä sain sellaiset ohjeet, että normaalisti syömäni kalalajit silakka ja lohi kuuluvat niihin, joissa on ympäristömyrkkyjä paljon, joten käyttöä tulisi rajoittaa.

Olen hiukan ihmeissäni mitä tehdä, että tulokas saisi mahdollisimman paljon hyviä rakennusaineita. Ja sorry kaikille, tämä kalajuttu meni hiukan ohi tuosta maitohappobakteeriaiheeta :)

Lenna

Yhteistyössä