Maitoallergisten vauvojen vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soijaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soijaliini

Vieras
Hei,

Kyselisin Nutricia Nutrilon soijamaidon käyttäjiltä, että keitättekö aina sen veden vai uskaltaako sitä lämmittää myös mikrossa? Esim.keittäisi veden valmiiksi ja lämmittäisi sen sitten mikrossa? Mielestäni aika turhauttavaa keittää vettä ja jäähdytellä sitä ties kuinka kauan ennenkuin voin sen vauvalle tarjota. Päiväsaikaan vielä tietenkin menee, mutta yöllä hieman hankalaksi koen.
Mitenkäs reissussa teette, jos olette vaikka kaupoilla yms.pitkään...Miten siellä valmistatte maidon? Me olemme vasta-alkajia asiassa ja siksi kaipaisin ihan käytännön vinkkejä.
Kiitos jos joku viitsii antaa asiallisia vinkkejä :)

Itse käytän myös jauhemaista korviketta. Ostin litran termospullon, johon keitän vettä ja lantraan sen 40 asteiseksi jo aiemmin keitetyllä ja jääkaapissa jäähdytetyllä vedellä. Eli lopputuloksena termerissa on noin 40 asteista vettä. Vanhemmalle lapselle voi lantrauksen tehdä suoraan kylmällä hanavedellä.

Kun olen sekoittanut pullossa tarvittavan määrän vettä ja jauhetta, haalennan juoman vielä huoneenlämpöiseksi näin, että kaadan juoman ostettuihin pullopusseihin ja huljutan pussia suuressa lasissa joka on täytetty kylmällä vedellä ja näin juoma on valmista juotavaksi.

Tämän edellä kuvatun mukaisesti teen juoman aina ja helppoa on. Matkalle mukaan termari ja kylmää lantrausvettä pulloon ja tietenkin kaikki välineet kuten kotonakin.

Tsemppiä! Alku on haastavaa, mutta jo parin kerran jälkeen homma menee ihan itsestään.

Lisäyksenä vielä, että vesi ylipäätään säilyy bakteerittomana 24 tuntia.

Ai niin, kauppareissuja varten ostin samanlaisen termarin mutta kooltaan 3,5 dl. Clas olssonilla oli kauniita eri värisiä termareita.

Pullopusseja myydään isoissa marketeissa tuttipullojen vieressä.

Hei herätkää. SUomalainen vesijohtoveis on niin puhdasta, että sen keittäminen (varsinkin jo ryömivälle vauvalle) on täyttä ajanhukkaa. Luin taannoin tutkimuksen jossa mitattiin vesijohtoveden ja keitetyn jäähtyneen veden mikrobipitoisuuksia, ja ne olivat tasan samat. Kaikista tyhmintä on säilytää keitettyä vettä jääkaapissa. Oikeasti se on takuulla mikrobipitoisempaa kuin hanasta otettu puhdas raikas vesi.

[QUOTE="fakta";28264340]Hei herätkää. SUomalainen vesijohtoveis on niin puhdasta, että sen keittäminen (varsinkin jo ryömivälle vauvalle) on täyttä ajanhukkaa. Luin taannoin tutkimuksen jossa mitattiin vesijohtoveden ja keitetyn jäähtyneen veden mikrobipitoisuuksia, ja ne olivat tasan samat. Kaikista tyhmintä on säilytää keitettyä vettä jääkaapissa. Oikeasti se on takuulla mikrobipitoisempaa kuin hanasta otettu puhdas raikas vesi.[/QUOTE]Jokainen tavallaan ja toiset jopa ohjeen mukaan.

Annoin sitä apteekin ei-soijapohjaista korviketta siten että lämmitin kulmän veden mikrossa kädenlämpöiseksi, jauhe joukkoon, sekoitin ja tarjosin. Aloitimme korvikkeen käytön vauvan ollessa 6kk.

Suomessa ei hanavettä tarvitse vauvalle keittää ellei vesi tule omasta kaivosta :) Minä laitoin reissuun mukaan yleensä kyllä vedenkeittimessä kiehautettua vettä joka pullossa kerkesi jäähtymään sopivaksi.

Minä reissussa tein niin että toisessa tuttipullossa oli valmiina sopiva määrä jauhetta ja toisessa pullossa jauhemäärää vastaava määrä vettä. >Kun lapselle tuli nälkä, kaadoin veden jauhepulloon ja ravistin. Tarvittaessa hetkeksi kuumavesihanan alle tai mikroon. Isommalle, soseita syövälle lapselle en edes lämmitellyt maitoja enää.

Mä olen kyllä saanut ihan neuvolasta aikanaan ohjeen, että Suomessa ei tarvitse vettä vauvalle keittää, kun ottaa sitä kylmintä mitä hanasta saa. Ihan kylmään hanaveteen aikanaan sekoittelin vauvan korvikejauheen ja mikrossa lämmitin. (Vesihaude tietysti olisi mikroa parempi, mutta mä tein näin.) Mua epäilyttäis enempi joku termarissa pitkään lämpimänä mujunut vesi... mielipiteensä ja uskomuksensa kullakin. Meidän vauvalle kylmänä otettu vesijohtovesi oli hyvä.

Meillä keitetään vesi vedenkeittimessä, säilyy lämpimänä termoskeittimessä pitkään ja voi näppärästi lämmittääkin kun hetkeksi napsauttaa keittimen taas päälle. Jääkaapissa valmiiksi keitettyä vettä jos muuten liian kuumaa. TODELLA helppoa! Aamulla keität keittimessä veden ja sulla on koko päivälle keitettyä vettä valmiina. :)

Yhteistyössä