Maitoallergisten 1-vuotiaiden vanhemmat;ruokailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä ITSEtehtyjä ruokia tarjoatte hieman yli 1-vuotiaalle maitoallergiselle lapsellenne ?Käytättekö ruoanvalmistuksessa kauramaitoa ?Entä onko jotain juustoa/juustovalmistetta jota voisi antaa ?Syötättekö kaurapohjaisia jogurtteja ?Annatteko leikkeleitä jo vai ovatko liian suolaisia ?
Meillä pitäisi jo pikaisesti aloittaa tuo itsetehtyjen ruokien valmistus ja huono omatunto vaivaa kun pilttejä syötetään vieläkin,-heikon kuntoni takia olen yrittänyt päästä "helpommalla"mutta jossain vaiheessa on vain pakko alkaa jaksamaan se alusta asti valmistuskin.
Nyt tarvitsisin vinkkejä kannustukseksi mitä seuraavan kerran kaupasta ostaa.Kesäkeittoa kauramaitopohjalla jo suunnittelin.
Soijaa eivät ole täällä suositelleet vielä annettavaksi.Ja huom ! kyseessä siis lehmänmaitoallerginen lapsi almiron pepti maitonaan.

Meillä on tehty ihan tavan kotiruokaa ilman kermoja sun muita, meillä poika ei kestä kauraa joten soijapohjasilla mennään mitä tarvii, siis maito ja ruoka"kerma"
Leikkeleistä turvallisimpa on kinkut, mut nekin saa lukee aina läpi ettei oo maitoa. Samoin monessa lenkissä/nakissa on maitoa seassa.

Ensinnäkin soija juustoa on olemassa jos soija käy. Ja käytin kauravalmisteita korvaamassa maitoa. Kaurajygurtteja ja gogreen kermoja ym. En kyllä äkkiseltään ossoo sannoo mitä kaikkea laitoin ruuaksi mutta joistain jätin vaan maidon laittamatta ruokaan tai otin lapselle ruuan ja lisäsin sitten ruokaan maitoa.

Mun tyttö ei siedä soijaa eikä kauraakaan joten mä olen tehnyt ruuat joko riisimaitoon, veteen, kasvis/ lihaliemeen tai kastikkeita tomaattipohjaisina muuten tavallisen ohjeen mukaan. jauhelihakastikkeen saa tehtyä ihan hyvin maissijauhoon ja mun mielestä se ei edes kaipaa mitään kermalorauksia. Perus jauhelihakeitot, lihakeitto jne on jo valmiiksi maidottomia ja makaronilaatikon voi tehdä lihaliemeen jos vehnä sopii, riisipastasta ei tule hyvää :x

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mun tyttö ei siedä soijaa eikä kauraakaan joten mä olen tehnyt ruuat joko riisimaitoon, veteen, kasvis/ lihaliemeen tai kastikkeita tomaattipohjaisina muuten tavallisen ohjeen mukaan. jauhelihakastikkeen saa tehtyä ihan hyvin maissijauhoon ja mun mielestä se ei edes kaipaa mitään kermalorauksia. Perus jauhelihakeitot, lihakeitto jne on jo valmiiksi maidottomia ja makaronilaatikon voi tehdä lihaliemeen jos vehnä sopii, riisipastasta ei tule hyvää :x

Vehnättömänä tulee hyvää makaroonilaatikkao kun laitta semerin luontaisesti gluteenittomai makaroneja.

oikeestaan korvasin ruuan valmistuksessa maidon vedellä/lihaliemellä ja tosiaan mikään jauheliha kastike / makkara kastike ihan lihaliemipohjaisena ei kaipaa kermaa, meillä pystyttiin syömään kaurajogurtteja, ovat muuten tosi hyviä, punainen lenkki kävi, sekin riippuu et sietääkö naudanlihaa kun se saattaa sisältää maitoproteiinia, meillä se kyllä kävi.... onneksi lapsen ollessa 1,5 v allergia meni oli mennyt ohi!

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

Vehnättömänä tulee hyvää makaroonilaatikkao kun laitta semerin luontaisesti gluteenittomai makaroneja.

Varmasti tulee, mutta niissä on soijaa joten soija-allergisille ne ei käy :|

Yllä tulikin hyviä vinkkejä, laajempaankin allergiakirjoon.
Meidänkin tytöllä todettiin vuosi sitten lehmänmaitoallergia, joka nyt on sitten parantunut laktoosittoman maidon tasolle. Minä ilman suurempaa tunnontuskaa käytin purkkiruokia, olipa kaikki laskettu varman päälle, että tarvittavat aineet sai ja puurot tehtiin sitten NutriSoijaan. Nyttemmin olen huomannut tekeväni liki kaikki ruuat itse ja maidottomiakin löytyy.

Eli pointtini lienee se, että kaikessa rauhassa kyllä se omatekoinen ruoka sieltä tulee kunhan aika on kypsä =) Tsemppiä

Yhteistyössä