Maitoallergisen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoat?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruoat?

Vieras
Heippa!

Meillä poika 3 kk ja maitoallerginen. Millaisia sapuskoja olette keksineet lapsillenne sitte siinä vaiheessa kun kiinteitä aletaan antaa? Meillä käytössä Almiron Pepti korvike, ja ravintoterapeutti antoi mukaan pienen ohjekirjan jossa muutamia ruokaohjeita tyyliin makaroonilaatikko Almiron Peptistä, mutta kun se ei varmaankaan ole ihan heti ensimmäisiä ruokia joita voi antaa :)

Eli teettekö valmista ""maitoa"" ja jatkatte sillä esim. muussattua perunaa? Ja sitte ""maitoa"" pullosta päälle?

Tietääkö joku onko kaupoissa valmiiksi maidottomia vellejä tms? Ei olla vielä ehditty tutustumaan valikoimiin.

Myös hyviä vinkkejä valmiiden lastenruokien, maidottomien, merkeistä otetaan mieluusti vastaan.

Kiitos etukäteen!

Kannattaa tehdä puurot ja muutkin ruuat veteen. Ja antaa maito maitona. Valtaosa valmispuuroista erityisesti jauheista, sisältävät maitoa. Muksulla on muutama valmispuuro 2dl-tölkissä, jotka ovat maidottomia. Itse teen maitoallergiselle lapselle tavallista kaurapuuroa veteen ja lisään hedelmäosetta.
Kaikki vellit sisältävät maitos, joten ne eivät käy.

Sittenkun itse teet ruokaa, niin allergia- ja astmaliiton nettisivuilta saa ruokaohjeita ja vinkkejä. ks www.allergia.com. Koska pojallasi on jo maitoallergia, niin kannattaa ilman muuta aloittaa kaikki ruuat vain 1 uusi viikossa, erityisesti viljat, koska ne ovat vauvoilla herkästi allergisoivia.

Parissa viikossa opit varmasti kaiken tarvittavan!

Meillä on tytöllä lehmänmaitoallergia ja SoijaTuttelista saa tehtyä kivasti ruokia. Pääosin ruoat valmistetaan siten, että lopuksi jäähdytettyyn ruokaan lisätään korvikejauhe/korvikemaito eli kun sitähän ei saa keittää tai siis kovin kuumana käyttää tuota maitoa.
Mutta kyllä valmispuoleltakin löytyy maidottomia soseita, meillä suosikkeja mm. Pikkufarmarin herkku (Bona), kana-kasvispata (Sempers), peruna-maissi (Sempers).
Puuroja Muksulla on 3 maidotonta; Puolukkainen puuro (5kk), Marjaisa luomupuuro (5kk) ja sitten isompana Luumu-omena-ohrapuuro (8kk). Puuroja kun itse teen, niin parhaiten maistuu veteen tehty kaurapuuro, johon lisukkeeksi hiukan hedelmäsosetta sekä mannapuuro, jonka keitän veteen ja sitten lopuksi lisään hiukan soijatuttelijauhetta ja sekoitan, näin puurosta saa maitomaisen. Vellejä en ole löytänyt maidottomana, vaan jostain varmaan löytyy ohje miten sen voi itse tehdä erityiskorvikkeeseen.

Vinkki:
Me aloitettiin kasvissoseiden maistelu sillä tavalla, että sekoitin sosetta korvikkeeseen ja lämmitin, juotin sitten vellitutilla pullosta. Näin poika oppi helposti uusiin makuihin, kun imuhalut oli kuitenkin kovat. Meillä on Profylac-korvike ollut 1kk ikäisestä, poika nyt vajaa 6kk.. Ja ekat soseet joista tein 'vellin' olivat peruna-parsakaali, peruna-kukkakaali ja maissi (maissi tosin meinasi vähän allergisoida aluksi, ja sen joutuu siivilöimään että saa tutista läpi). Sanana velli on siis hämäävä, eli en keittänyt tms., vain sekoitin.

Noissa aiemmissa viesteissä tulikin noita valmisvaihtoehtoja hyvin. Meillä ei kotimaiset viljat sopineet aluksi (kaura, ohra, ruis ja vehnä) koska suolisto oli varmaankin kypsymätön. Joten aloiteltiin sitten puuronsyöntiä tattarilla. Sauvasekoittimella hienonsin hiutaleet ja keitin veteen tosi löysän puuron. Korvikkeen juotin erikseen. Nyt käy jo nuo maidottomat Muksu-puurot puolukka ja marjainen luomupuuro (molemmissa on neljän viljan puuro). Soseistahan suurin osa on maidottomia. Ja marja-/hedelmäsoseet taitaa sopia masulle parhaiten aluksi. Aprikoosi oli ja on meillä ainakin yksi tosi hyvin sopiva ja herkullinen suosikki. Ja sitten kun siirryt lihasoseisiin parin kuukauden kuluttua, niin mä myös suosittelen tuota Semperin vihannes-kanapataa. Hyvää on.

Mustikka, banaani, peruna, porkkana ovat herkästi ummetusta lisääviä, joten mä annan vettä korvikkeen lisäksi kun syötän noita.

Toivottavasti näistä oli jotain apua!

Yhteistyössä