Maitoallergiasta, raskauden aikana imettämisestä ja neuvolan natseista ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qwerty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qwerty

Vieras
Mietin tässä että imettääkö vai eikö imettää, ja millaista olisi elämä korvikkeiden kanssa.

Plussasin noin kuukausi sitten ja imetän kahdeksankuista esikoistani. Maitoa tuntuu riittävän, ja se maistuu. Olen väsynyt ja vähän pahoivoiva, mutta ehkä tämä tästä jahka raskaus etenee. Ei vielä käy liikaa voimille.

Neuvolassa sanoivat suoraan että heidän lääkärinsä suosittelee imetyksen lopettamista jotta raskaushormonit pääsevät toimimaan kunnolla ja jotta "vauvalle ei aiheudu mitään haittaa". Aika pelottavan kuuloista. Vaikka imetystukilistan ym. mukaan raskaudenaikaisesta imetyksestä ei pitäisi olla haittaa.

Lisämietteitä tuottaa se, että epäilen vauvalla maitoallergiaa, koska maitoa käsiinsä saatuaan hänelle tulee naama täyteen kauheaa punaista kutisevaa ihottumaa. Meillä ei vielä juoda lehmänmaitoa eikä ole käytetty korvikkeita. Minä kyllä käytän maitotuotteita. Eli vähän mua myös hirvittää lehmänmaitopohjaisen korvikkeen aloittaminen.

Toisaalta jos tässä joka tapauksessa joutuu korvikelinjalle, niin samahan se olisi vaikka aloittaisi vähän aikaisemmin eikä vasta vuoden iässä kuten itse olin ajatellut, että imetän kunnes siirrytään lehmänmaitoon.
Aion kysyä 8kk-neuvolassa vauvan mahd. maitoallergiasta.

Itse olin samassa tilanteessa ja imetin koko raskauden ajan. Synnytys oli helppo ja itse voin hyvin koko raskauden ajan. Vauvasta tuli hyväntuulinen ja oikein terve. toisella kerralla en imettänyt pientä, olin kiukkuisempi raskauden aikana ja väsyneempi. Imetys rentouttaa sinua ja vauvaa. Vauva kasvaa kyllä hyvin imetyksestä huolimatta! Koettu on. Huolehdi itse syömisestäsi! Meilläkin oli vielä maitoallergiat kiusana, joten niistä ei huolta. Maitoallergioihin ei apua saatu neuvolasta eikä lastenpolilta, lähinnä käynnit rasittivat. Lastenpoli haluaa todeta ne, mutta apua ei ole, vaan kelan b-todistukset kalliiden korvikkeiden osittaiseen korvaamiseen.

No tuossa tilanteessa minä lopettaisin imetyksen jos jonkun teorian mukaan siitä on vauvalle haittaa, kun esikoinen on jo noin hyvänikäinen. Itse en siis haluaisi ottaa mitään riskejä tulevaa vauvaa ajatellen, kun vanhempi voi jo ihan hyvin korvikkeilla jatkaa. :)

Kannattaa pyytää neuvolalääkäriltä perusteita tuolle väitteelle, koska tuo on höpöpuhetta. Vain jos sulla on riskiraskaus niin voi olla viisaampaa lopettaa tai vähentää imetystä, mutta tämäkin on ihan tapauskohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Itse olin samassa tilanteessa ja imetin koko raskauden ajan. Synnytys oli helppo ja itse voin hyvin koko raskauden ajan. Vauvasta tuli hyväntuulinen ja oikein terve. toisella kerralla en imettänyt pientä, olin kiukkuisempi raskauden aikana ja väsyneempi. Imetys rentouttaa sinua ja vauvaa. Vauva kasvaa kyllä hyvin imetyksestä huolimatta! Koettu on. Huolehdi itse syömisestäsi! Meilläkin oli vielä maitoallergiat kiusana, joten niistä ei huolta. Maitoallergioihin ei apua saatu neuvolasta eikä lastenpolilta, lähinnä käynnit rasittivat. Lastenpoli haluaa todeta ne, mutta apua ei ole, vaan kelan b-todistukset kalliiden korvikkeiden osittaiseen korvaamiseen.

Kuulostaa hienolta, aina ei kuitenkaan kannata luottaa siihen miten toisilla on mennyt, sillä jokainen raskaus ja vauva ovat erilaisia! :D

Alkuperäinen kirjoittaja me:

Kuulostaa hienolta, aina ei kuitenkaan kannata luottaa siihen miten toisilla on mennyt, sillä jokainen raskaus ja vauva ovat erilaisia! :)

kone tilttaa toivottavasti tämä tulee perille :)

Imetysopas - Minni Niemelä s. 106 "Imetys raskauden aikan on sallittua - ellei lääkäri ole erityisesti kieltänyt sekä seksiä että imetystä supisteluherkkyyden vuoksi - mutta monet äidit lopettavat imetyksen jo varhaisessa vaiheessa uutta raskautta, koska rinnat ovat arat ja imetys tuntuu fyysisesti epämiellyttävältä. Sikiölle imetys ei ole vaarallista, mutta suurin piirtein raskauden puolivälisssä maidon erittyminen usein lakkaa."

Niin, en tosiaan ole netistä löytänyt mitään tätä neuvolan neuvoa tukevaa tietoa.

Aion nyt ainakin imettää kunnes suurin keskenmenoriski on ohi (harmittaisi kovasti jos lopettaisin imetyksen ja sitten tämä menisi kesken!) ja näen loppuuko tämä väsymys neljännellä kuulla kuten viime raskaudessa kävi. Jos kovasti väsyttää niin harkitsen uudelleen.

Yhteistyössä