Maitoallergiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juulis

Vieras
Onko vauvallasi todettu tai epäilty maitoallergiaa? Millaisia oireita vauvallasi oli? Onko Omneo Tuttelista ollut apua? Kävimme tänään neuvolan lääkärissä, sillä vauva on oksennellut paljon ja on jatkuvasti vähän hankalan oloinen. Lääkäri epäili maitoallergiaa. Itse en usko, että kyseessä on allergia, pikemminkin herkkä vatsa. Olemme kokeilleet Almiron peptiä viikon ajan, tänä aikana oksentelu on vähentynyt, mutta sekin voisi johtua vain siitä, että pilkottu proteiini imeytyy paremmin. Reseptin tähän taikajuomaan voi kirjoittaa ainoastaan lastenlääkäri, mutta ei kai KELA:n korvaukseen tarvita allergiatestejä tai maitoaltistusta?

Kelan korvaukseen tarvitaan kyllä sekä allergiatestit että maitoaltistus. Tuttelin omneossa on maitoproteiinia, joten sitä ei voi käyttää maitoallergikko. Minkä ikäinen lapsi sinulla muuten on? Oireet voivat olla juuri tuollaisia, oksentelua, ripulia, ummetusta. Kaikilla allergikoilla ei ole laisinkaan iho-oireita, kuten ei meidänkään vauvallamme ole.

Vauvani on 4,5kk. Miten maitoaltistuksessa voidaan todeta allergia, jos iho-oireita ei ole, vai perustuuko diagnoosi silloin vain prick -testiin tai maitovasta-aineisiin? Meillä ei ole mitään rajuja oireita, vain oksentelua ja ajoittaista huonotuulisuutta, jonka olen ajatellut tähän asti liittyvän vauvan luonteeseen.

Altistuksessa maitoa vältetään yleensä parin viikon ajan ja tänä aikana seurataan helpottavatko oireet. Sitten aletaan antaa maitoa vähitellen riippuen aiemmista oireista, joillakin vain tippa ylähuuleen, joillakin heti täysillä. Tämä tehdään aina sairaalassa! Ja sitten seurataan palaavatko oireet. Prick-testit eivät yleensä reagoi suolioireiselle allergialle eli ainoa keino on tehdä altistus ja sitä kautta saada diagnoosi.

Itse luulisin, että jos oksentelua ei ole rajua, jokapäiväistä eikä itkuisuuskaan ole jatkuvaa, ei kyse ole allergiasta! Mutta minä en ole lääkäri...

Minä en jäänyt odottelemaan kutsua lastenklinikalle, vaan varasin meille ajan huomiseksi yksityiselle lastenlääkärille, jonka erikoisalaa on myös refluksipotilaat. Minäkään en ole lääkäri, mutta kyseenalaistan kuitenkin TK-lääkärin allergiaepäilyt.

Hienoa kuitenkin, että tk-lääkäri on esittänyt epäilynsä asian johdosta! Ja hyvä että pääsette huomenna lääkäriin. Tulehan kertomaan, mitä siellä sanotaan!

Meidän poika nyt puolivuotias ja oksennellut koko pienen elämänsä enemmän tai vähemmän. Kävimme lääkärillä joka myös epäili maitolallergiaa, ja poika olikin pari viikkoa apteekin korvikkeella; ei vaikutusta. Lääkärin mukaan pojalla ei ollut mitään lääketieteellistä syytä oksenteluun, joka kuulemma lisääntyy kaikilla vauvoilla puoleen ikävuoteen asti ja että meidän pitää vaan lisätä reippaasti kiinteiden määrää (poika tuolloin 4kk). Vaihdomme lääkäriä ja saimme juuri muutama päivä sitten tietää (ph-mittauksen jälkeen) että pojallamme on voimakas takaisinvirtaus eli refluksitauti. Nyt odotamme kutsua lisätutkimuksiin ja yritämme pärjäillä sillä aikaa närästyslääkkeen turvin. Ja oireina meilläkin tosiaan vain pulauttelut/oksentelut, vaihtelevasti itkuisuus. Yöt poika on nukkunut yllättävän hyvin, taudista huolimatta. Yritän kai vain sanoa, että hyvä ap kun varasit lääkäriajan. Jos jotain olen oppinut, niin sen, että äidin-/isänvaistoon kannattaa luottaa. Toivottavasti teidänkin lääkäri ottaa asian "vakavasti" ja tutkii asian loppuun asti! Tsemppiä!

Tulimme juuri lastenlääkärin juttusilta. Olemme tiistaina menossa vatsan ultraääneen ja sen jälkeen pojalle laitetaan vuorokaudeksi pH -mittari. Jos siinä ei todeta mitään, tutkimuksia jatketaan. Onneksi meillä on kattava vakuutus, tulee sillekin käyttöä.

Yhteistyössä