maitoallergia vauvalla, mitä oireita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergikko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergikko?

Vieras
meillä vauvalla on nyt ollu pari kuukautta posket tosi punaiset aina aika ajoin ja iho tosi kuiva. 8 kk neuvolassa lääkäri epäili et vois olla jotain allergiaa, mut ei antanu sen kummemmin mitään ohjeita. toi ihon kuivuus on alkanu 6 kk iässä ja poskien punotus.

voiko oireet olla näin vähäset? ite imetän vielä. eli selviääkö sillä et oon 2 vko syömättä kaikkia maitotuotteita vai kuinka toimia?

Meillä oli just tuo poskien punoitus alkuun ja sitten ihottumaa alkoi olla polvitaipeissa ja myöhemmin myös kaulalla ja käsivarsissa. Pylly punoitti ja kakka oli vihreää. Maitoallergia todettiin altistuskokeessa. Olen ollut nyt jo monta kuukautta täysin maidottomalla, mutta vasta nyt pari viikkoa on iho ollut vähän parempi. Tosin ahkerasti sitä rasvailenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Meillä oli just tuo poskien punoitus alkuun ja sitten ihottumaa alkoi olla polvitaipeissa ja myöhemmin myös kaulalla ja käsivarsissa. Pylly punoitti ja kakka oli vihreää. Maitoallergia todettiin altistuskokeessa. Olen ollut nyt jo monta kuukautta täysin maidottomalla, mutta vasta nyt pari viikkoa on iho ollut vähän parempi. Tosin ahkerasti sitä rasvailenkin.

meillä on kans polvitaipeet punaset miltei koko ajan ja iho on kuiva ku korppu. testasitko alkuun maidottomalla linjalla ennen kuin alkovat asiaa tutkiin? ja missä niitä kokeita tehää, sairaalassa vai ihan tavan terveyskeskuksessakin?

Maitoaltistus tehtään sairaalassa.

Mutta kuivaiho voi myös olla atopiaa. Myös tänä talvena on ollu tosi kuiva ilma ja meilläkin vaavi on tosi kuiva ympäriinsä. On äidiltään (eli minulta) atopian selkesti periny.

Ite käytiin yksityisellä lastenlääkärillä ja ensin otettiin verikokeet ja prick. Prick ei välttämättä näytä vauvoilla, mutta hyvällä tuurilla näyttää. 2vk olin maidottomalla dietillä... Ei ollu vaikutusta. Ja allergisoiva aine onkin maissi....

kyllä jätin maidon pois jo ennen altistusta, mutt siitä ei alkuun tuntunut olevan apua. Neuvolasta sitten laittoivat lähetteen sairaalaan allergiakokeisiin. Siellä tehtiin prick testit (ne ei kyllä ole kai kovin luotettavia pienillä) ja sitten maitoaltistus tuttelilla.

Meillä on suolioireinen maitoallergikko. iholla ei siis mitään. oireina piereskely, ummetus, vihreä kakka joka haisee pahalle, oksentelu, vatsakivut. Muita oireita voi olla just ripuli ja iho-oireet.

Yhteistyössä