MAITOALLERGIA pähkäilyä maaliskuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hippula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hippula

Jäsen
04.06.2007
61
0
6
Mitä tuumaatte, käsiteltäiskö näitä maitoallergia asioita ihan omassa ja yhdessä ketjussa, niin tulis kattava paketti kaikkien lukea...

Täällä epäilyksen alla maitoallergia...ja nyt olen muutaman päivän ajan ollut imetysdieetillä...eli yritän olla totaalikieltäytyjä maidon suhteen...
Meillä siis 3kk (ja risat) vauvalla kakka useimmiten vihreetä ja toisinaan sellasta haisevaa velliä, jonka myötä epäilyt allergiasta tulleet. Kerran saanut reaktion mahdollisesti nan korvikkeesta, vauvan kroppa meni aivan punaiseksi muutamaksi tunniksi ja jalkoihin tuli ihottumalaikkuja. Korviketta ei ole sen jälkeen saanut...tietysti vois testimielessä antaa, niin näkis kävisikö samalla tavalla, mutta kun lisämaidon tarvetta ei ole ollut, niin en ole lähtenyt sooloilemaan tuon asian kanssa.

Ja vielä kysymys leipomuksista...osaisko kukaan kertoa millä korvata hyytelökakussa tuorejuusto? Kermanhan voi korvata vaikka kaurakermalla, mutta entäpä se tuorejuusto. Mulla olis yksi hyytelökakun ohje, mutta eipä tarvitse sitä tehdä, jos en keksi, millä saisi sen tuorejuuston korvattua.

Alkuperäinen kirjoittaja hippula:
Ja vielä kysymys leipomuksista...osaisko kukaan kertoa millä korvata hyytelökakussa tuorejuusto? Kermanhan voi korvata vaikka kaurakermalla, mutta entäpä se tuorejuusto. Mulla olis yksi hyytelökakun ohje, mutta eipä tarvitse sitä tehdä, jos en keksi, millä saisi sen tuorejuuston korvattua.

Hei,
ohessa yksi ohje tuorejuuston korvaamiseksi "soija-tuorejuustolla"
http://www.kasviskasari.net/viewrecipe.php?recipeid=55&pcat=12

Itse en ole korvannut varsinaisesti tuorejuustoa millään vaan olen hyydyttänyt esim. persikkasoijajogurttia sellasenaan, siihen päälle tehnyt kiilteen tai laittanut marjoja jne.

Meillä itselläkin on juuri allergiaselvittelyt meneillään enkä oikein osaa noihin muihin kysymyksiin mitään sanoa.

Tuolla allergiat ja sairaudet puolella on useammassa ketjussa juttua allergiasta, korvikkeista ja imetysdieeteistä. Kannattaa käväistä siellä myös lukaisemassa.

Allergisoiva ruoka-aine saattaa vaikuttaa äidinmaidossa useita päiviä. Ei siis kannata lyödä hanskoja tiskiin, jos oireet ei katoa parissa päivässä. Jos dieettaa maitoa, kannattaa dieetata samalla vaivalla myös munaa. Maito ja muna allergia kulkevat yleensä käsi kädessä. Maitoa ei kannata korvata äkkiseltään suurella määrällä soijaa, soija kun on lähes yhtä allergivoivaa kuin maito ja näin imetysdieetti saattaa heti lipsahtaa uriltaan. Muita yleisimpiä allergian aiheuttajia ovat kotimaiset viljat. Jos ID ei ala toimia pelkällä maidon ja munan ja mahdollisesti soijan välttämisellä, kannattaa jättää pois myös nuo kotim.viljat. Syyniin kannattaa pistää myös tomaatti, sitrukset, pähkinät, suklaa, kala, mansikka jne.

Ehdottoman tärkeä apukeino selvittelyissä on ruoka/oirepäiväkirja, jonne kirjataan omat syömiset (ja lapsen, jos on jo kiinteitä) ja oireet (kakat, iho, unet, itkuisuus, pulauttelu, pyllyn punoitus...) Sen avulla on sitten helpompi lähteä setvimään soppaa.

Kannattaa muistaa, että lapset voi olla allergisia ihan mille vain. Meillä yksi suurista pahiksita on esim. peruna.

Imetystukilistan sivuilla on myös tietoa dieettaamisesta. Muistakaa ottaa kalkit ja vitskut purkista!

Yhteistyössä