Maitoallergia näkyi verikokeissa, paljon teillä ollut arvot ja mitkä olleet oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jujujuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jujujuu

Vieras
9kk-ikäisellä pojallamme oli verikokeissa maito koholla, arvo oli 4,66. Varsinaisia oireita ei ole ollut, pojalla on satunnaista pientä ihottumaa naamassa, mutta ei mitään häiritsevää.

Nyt olen lääkärin kehotuksesta maidottomalla dietillä pari viikkoa ja sitten katsotaan uudestaan tilannetta. Korviketta tai maitoa sisältävää ruokaa poika ei ole koskaan saanut, tissillä ollaan menty tähän asti.

Paljon teillä on ollut maitoallergisilla nuo arvot ja mitä oireita on ollut? Tämä allergia tuli ihan puskan takaa ja en olisi koskaan voinut epäillä maitoallergiaa. Esikoisemme oireili kovasti ja maitoallergiaa epäiltiin, mutta takana olikin ihan toinen allergia. Tuntuu hassulta, kun pojalla ei ole oireita, mutta siltikin minun pitäisi lääkäristä maito jättää pois tai sitten siirtyä korvikkeeseen. Miten teillä on ollut? Kannattaako siihen maitoaltistukseen ryhtyä?

Nimenomaan se maitoaltistus sen kertoo, ei arvot. Arvot voi olla sallituissakin ja silti olla selkeät oireet jotka selviää altistuksessa. Ja vaikka oireita ei olisikaan niin esim entisellä maitoallergikolla ne voi vielä aikuisenakin olla koholla. Jos ei ole mitään oireita, niin nykykäsityksen mukaan ei ole syytä välttää ruoka-aineita.

En muista arvoja, olisko ollut 7 tai 17 (voiko näin olla?), mutta kovia mahakipuja, ripulia, lapsi näytti jatkuvasti sairaalta (silmät ja katse outo), kiukkuinen, huusi yöt.

Miksi teillä testattiin, jos ei oireita ole? Miten voit saada altistuksella mitään selville, jos et tiedä mitä seuraat?

Lapsella oli ihan vauvana sydämessä sivuääni ja pulauttelua, joka takia olemme lastenpolilla seurannassa ekan vuoden. Nyt vaihtui lääkäri ja hän halusi ottaa kaikki verikokeet. Ja siinä sivussa otti allergiatestejä, olen itse tosi allerginen, lapsen sisarukset ovat allergisia ja isällä on atopiaa.

Ihmettelen tosiaan tätä parin viikon maidotonta jaksoa, poika kyllä on kova heräilemään öisin, on aina ollut, mutta ei silloin esim. itke mahaansa. Taitaa vaan herätä ja vaatii sitten tissiä saadakseen taas unta. Kakka on välillä kovaa, ei ole ripulia, ei pulauttele enää, se loppui kiinteiden aloittamiseen. Kasvaa hyvin, iho on siisti pääosin, välillä on pientä ihottumaa kasvoissa. Ihmettelen sitä ehdotusta maitoaltistuksesta, musta tuntuu jotenkin turhalta. Lapsi on hyväntuulinen suurimman osan aikaa, luonteeltaan on vaan aika äkkipikainen ja kun suuttuu, niin sitten suuttuu.

Meilläkin on pojalla sivuääni, mutta harmiton (tutkittu). Pulautteli myös paljon, ja isompana oli muutama ruokatorven tulehdus (refluksia), mutta nyt kouluiässä kaikki on ohi. Refluksi tulee kuulemma tod.näk. aikuisena takasin.

Se arvo voi kuulemma olla jopa yli 60, näin kuulin eräältä kaverilta. Lääkäri vaan päivitteli mulle tuota melkein viitosen arvoa ja ei sitten sen enempää asiasta kertonut. Teidän lapsella sitten ilmeisesti oli se maitoallergia?

Uusimmat

Yhteistyössä