Maito : puolesta vai vastaan?

  • Viestiketjun aloittaja Huisi hippu
  • Ensimmäinen viesti
Olen maitoa vastaan vaikka rakastankin juustoja ja maitosuklaata. :/ Kunhan opitaan yhtä hyvää juustoa ja suklaata tekemään ilman maitoa niin voin lopettaa itse maitotuotteiden käytön kokonaan, lapsille vielä kuitenkin antaisin maitoa kun en paremmastakaan tiedä.
Soijamaidosta tehdään tosi hyvää jugurttia, sääli vaan että on sekin paljon kalliimpaa kun tavallinen jugurtti. :(
 
BootyPeppi
Itse olen osteoporoosi riskiryhmään kuuluva ja minun pitää huolehtia kalkin, D-vitamiinin saannista ja liikunnasta. Maidon juonti on aika kaukaa haettu syy tuohon kun ne syyt ovat aivan muualla.
 
Huisi hippu
mulla menee litra päivässä. ja maidossa on hyvä maku. se saa herkut (suklaa, keksit, piirakat, yms.) maistumaan hyvälle. menee jopa kaakaota huonoina päivinä kun tarvitsee sokeria jos herkut loppu. kerran olin koko päivän laistkotellu, join pari lasillista kaakaota ja kuinka ollakaan jaksoin tiskata, siivota keittiön, imuroida ja pestä pyykkiä, vieläpä ennätysajassa. en ymmärrä niitä jotka ei tykkää maidon mausta.

ps. nyt on menossa kokeilu miksikä kevymaito 5dl purkissa, olohuoneen lattialla (mies jätti) muuttuu, luulisin että reikäjuustoksi!
 
Huisi hippu
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Maitoahan ei ole tarkoitettu ihmisen varsinkaan aikuisen juotavaksi... Vasikoiden ruokaa... :whistle: Hyväähän se kuitenkin on...
oliko se niin että luut uusiutuvat kokonaan 10vuoden välein (sisässä) eli jos ei oo saatavilla tarpeeksi rakennusainetta ei tuu kestäviä luita. vaikka miten ois tissimaitoa alle 1vuotiaana juonu ei se paljoa paina kun on 40v ja luut alkaa haurastua.

lisäksi välttelen ruskettumista, ihan koska en tykkää auringon palvomisesta, eli en saa riittävää annosta d-vitamiinia kesällä, eli maidon juonti tärkeää mulle siksikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Maitoahan ei ole tarkoitettu ihmisen varsinkaan aikuisen juotavaksi... Vasikoiden ruokaa... :whistle: Hyväähän se kuitenkin on...
oliko se niin että luut uusiutuvat kokonaan 10vuoden välein (sisässä) eli jos ei oo saatavilla tarpeeksi rakennusainetta ei tuu kestäviä luita. vaikka miten ois tissimaitoa alle 1vuotiaana juonu ei se paljoa paina kun on 40v ja luut alkaa haurastua.

lisäksi välttelen ruskettumista, ihan koska en tykkää auringon palvomisesta, eli en saa riittävää annosta d-vitamiinia kesällä, eli maidon juonti tärkeää mulle siksikin.
Koska missään muussa elintarvikkeessahan ei ole kalsiumia tai D-vitamiinia.

Kalsiumin ja fosforin liikasaanti voi johtaa osteoporoosiin. Samoin liika proteiini, jota maidossa myös on, voi repiä luista kalsiumia. Maidon kalsiumista ei imeydy edes kolmasosaa.

Siinä hyviä syitä miettiä asiaa uudelleen.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Vastaan. Pahaa, ja aika lailla tarpeetontakin.
sama täällä. meillei lehmistä ole kaapissa ollut vuosiin.mut jos uusin tulokas sitä vuoden päästä sietää niin sit tulee rasvatonta luomumaitoa.
 
Puolesta! Erityisesti käsittelemätön luomumaito suoraan tilalta. Täyttä tavaraa! Rasvoineen ja vitamiineineen. (Ei nyt tartte litratolkulla lipittää kuitenkaan...) Kaupoista saatavista parhaat luomu kevytmaito sekä täysmaito. Rasvaton ei-luomumaito on yhtä tyhjän kans. Miksei muukin maito saata olla, mutta on se silti hyvää. :p

En usko että osteoporoosi johtuis kalsiumin heikosta saamisesta yksinomaan, tai maidon juonnista. Kalsium on vain yks tekijä joka liittyy luitten vahvuuteen/joustavuuteen.
"Kalsiumin imeytyminen edellyttää D-vitamiinin sekä magnesiumin saantia.", sanoo Wikipedia. Suomalaisilla on yleensä aivan liian matalat D-vitamiinitasot! Noitten kolmen lisäksi luut tarvitsee mm. K-vitamiinia.

D-vitamiinin saantia ei voi turvata maitoon! Sitä saa lasillisesta n. 1µg.
 
vieras
No jaa... Lapsi ei ole ikinä suostunut juomaan maitoa, ja neuvolassakin sanottiin, että todennäköisesti itse tunnistaa että maito ei ole hänelle hyväksi.. (siis allergia tms. ) Itse maito-allerginen, joten en maitotuotteita käytä.. Lapsi syö välillä juustoa, jogurttia tms..
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Maitoahan ei ole tarkoitettu ihmisen varsinkaan aikuisen juotavaksi... Vasikoiden ruokaa... :whistle: Hyväähän se kuitenkin on...
oliko se niin että luut uusiutuvat kokonaan 10vuoden välein (sisässä) eli jos ei oo saatavilla tarpeeksi rakennusainetta ei tuu kestäviä luita. vaikka miten ois tissimaitoa alle 1vuotiaana juonu ei se paljoa paina kun on 40v ja luut alkaa haurastua.

lisäksi välttelen ruskettumista, ihan koska en tykkää auringon palvomisesta, eli en saa riittävää annosta d-vitamiinia kesällä, eli maidon juonti tärkeää mulle siksikin.
Koska missään muussa elintarvikkeessahan ei ole kalsiumia tai D-vitamiinia.

Kalsiumin ja fosforin liikasaanti voi johtaa osteoporoosiin. Samoin liika proteiini, jota maidossa myös on, voi repiä luista kalsiumia. Maidon kalsiumista ei imeydy edes kolmasosaa.

Siinä hyviä syitä miettiä asiaa uudelleen.
Minä kuulun osteoporoosi riskiryhmään ja puhun maidon puolesta. Jos olet terve etkä siis kuulu riskiryhmään ei maidosta ole haittaa. Tarvitaan paljon muutakin sairastumiseen kuin se maito :D
minunkin on juotava maitoa saadakseni kalsiumia, jota tarvitsen.
 
siis
Ette käytä juustoja, jogurtteja, smetanaa etc.?
Mä en pystyisi! :eek:
T.Juustohiiri, joka rakastaa tsatsikia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Maitoahan ei ole tarkoitettu ihmisen varsinkaan aikuisen juotavaksi... Vasikoiden ruokaa... :whistle: Hyväähän se kuitenkin on...
oliko se niin että luut uusiutuvat kokonaan 10vuoden välein (sisässä) eli jos ei oo saatavilla tarpeeksi rakennusainetta ei tuu kestäviä luita. vaikka miten ois tissimaitoa alle 1vuotiaana juonu ei se paljoa paina kun on 40v ja luut alkaa haurastua.

lisäksi välttelen ruskettumista, ihan koska en tykkää auringon palvomisesta, eli en saa riittävää annosta d-vitamiinia kesällä, eli maidon juonti tärkeää mulle siksikin.
Koska missään muussa elintarvikkeessahan ei ole kalsiumia tai D-vitamiinia.

Kalsiumin ja fosforin liikasaanti voi johtaa osteoporoosiin. Samoin liika proteiini, jota maidossa myös on, voi repiä luista kalsiumia. Maidon kalsiumista ei imeydy edes kolmasosaa.

Siinä hyviä syitä miettiä asiaa uudelleen.
 

Yhteistyössä