Maisterit siivomaan, mars mars!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap valmiiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap valmiiksi

Vieras
Tuli tuosta provoajasta mieleen, miten pielessä Suomessa on ajattelumallit. Olet itse syypää työttömyyteen, mutta olet syypää myös pieneen palkkaasi. Siis. Kaikki nyt heti lukemaan maistereiksi ja pitemmälle! Eihän Suomi tarvitse ketään tavallisen työn tekijää, vai tarvitseeko? Vai miten se nyt menee, kenen syy se onkaan, että lähihoitajan tai koulunkäyntiavustajan palkalla ei tule kukaan toimeen?

Miettikää nyt vähän, ennen kuin hutkitte. Myös siivoojia tarvitaan, ja myös heillä on oikeus ihmisarvoiseen elämään eli ruokaan ja kattoon pään päällä, omalla työllään ansaitsemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap valmiiksi:
Miettikää nyt vähän, ennen kuin hutkitte. Myös siivoojia tarvitaan, ja myös heillä on oikeus ihmisarvoiseen elämään eli ruokaan ja kattoon pään päällä, omalla työllään ansaitsemaan.

Ja joku on sanonut jotain muuta? Jos et muuta saa kuin siivoustyötä niin siihen on silloin tyydyttävä ja sen mukaan elettävä. Jos taas haluat parempaa niin teet asialle jotain.

Ja kuka täällä provoilee, sinä?

Vai miten se nyt menee, kenen syy se onkaan, että lähihoitajan tai koulunkäyntiavustajan palkalla ei tule kukaan toimeen?

Sitten on kulutustottumuksissa jotain todella pahasti pielessä. Meillä yksi matalapalkkainen, toinen kht-tuella, on asuntolainaa ja opintolainaa ja eletään mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ja joku on sanonut jotain muuta? Jos et muuta saa kuin siivoustyötä niin siihen on silloin tyydyttävä ja sen mukaan elettävä. Jos taas haluat parempaa niin teet asialle jotain.

Ja kuka täällä provoilee, sinä?

Eikö yhteiskunnassa ole joku pielessä, kun työllä joka ON TEHTÄVÄ, ei elä?

Siivousala on hyvin monipuolinen... vaihtoehtoja on paljon.. itekkin tehnyt koulusiivousta puolisentoista vuotta ja maanantaina työhaastattelu vähän erityyppiseen työhön.. toivottavasti tärppäis..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kulutustottumuksissa on silloin vikaa.
On väärin ettei työnteko kannata aina, siitä olen samaa mieltä. Jos se ei tyydytä niin sitten koulun penkille tai parempia töitä etsimään.

Kulutustottumuksissa on silloin vikaa.
On väärin ettei työnteko kannata aina, siitä olen samaa mieltä. Jos se ei tyydytä niin sitten koulun penkille tai parempia töitä etsimään.

Kaikki eivät voi tehdä niitä "parempia hommia" se on mun pointti!

Kaikki nousee, vuokrat ja lainojen kustannukset, ruuan hinta ja bensan hinta. Kenen syy se on? Sen, kuka ei opiskellut ammattikorkeassa tai yliopistossa parempaa ammattia?

Ja siis, voi vee että te osaatte takertua ihan vääriin kohtiin. Siivoja on esimerkki, mun ammatilla ei ole mitään tekemistä nyt tämän keskustelun kanssa.

Jos kaikki vain kouluttautuisivat, niin miten sitten kävisi? Jonkun on edelleen hoidettava sairaita tai sitten, luoja paratkoon, siivottava. Maisteritko sen tekee, ja millä palkalla?

Kaikki nousee, vuokrat ja lainojen kustannukset, ruuan hinta ja bensan hinta. Kenen syy se on? Sen, kuka ei opiskellut ammattikorkeassa tai yliopistossa parempaa ammattia?

No, me ollaan aina tultu hyvin toimeen pienellä niin en osaa vastata. Kun ei materialisteja olla..

No, me ollaan aina tultu hyvin toimeen pienellä niin en osaa vastata. Kun ei materialisteja olla..

Eli siis et osaa ottaa mitään osaa koko keskusteluun kun et pysty ymmärtämään miten yhteiskunta oikeasti toimii, mistä ne rahat tulee jne.

Ja siis, voi vee että te osaatte takertua ihan vääriin kohtiin. Siivoja on esimerkki, mun ammatilla ei ole mitään tekemistä nyt tämän keskustelun kanssa.

Jos kaikki vain kouluttautuisivat, niin miten sitten kävisi? Jonkun on edelleen hoidettava sairaita tai sitten, luoja paratkoon, siivottava. Maisteritko sen tekee, ja millä palkalla?

Tottakai me tarvitsemme jatkossakin siivoojia, sairaanhoitajia, ihan kaikkien töiden tekijöitä.

Mutta kuten joku aiempikin kirjoittaja kirjoitti, olen samaa mieltä. Jos et ole tyytyväinen, sinun itsesi on tehtävä asialle jotakin.

Lähtökohtaisesti toivon, että jokaisella olisi ammatti, jossa viihtyy, ja tykkää työstään, ja myös saa siitä sellaisen palkan, jolla pystyy elämään.

Useinhan on niin, että esim. se kouluavustaja ei tee täyttä työviikkoa, ja sen vuoksi palkka on kehno.

Toistaiseksi palkkausasioihin on vaikuttanut kysyntä ja tarjonta, ei ole tarvinnut maksaa enemmän, kun joku suostuu tekemään työn pienemmälläkin palkalla.

Eli siis et osaa ottaa mitään osaa koko keskusteluun kun et pysty ymmärtämään miten yhteiskunta oikeasti toimii, mistä ne rahat tulee jne.

Hohhoijaa, yhteiskunta ei toimi niin että jäädään sitten kotiin kun ei töissä tienaa tarpeeksi. Ne jotka kokee etteivät elä siivoojan palkalla eivätkä ole tyytyväisiä voivat tehdä elämälleen jotain. Mutta on myös niitä matalapalkkalaisia jotka viihtyvät työssään ja elävätkin sillä rahalla. Usko pois.

Hohhoijaa, yhteiskunta ei toimi niin että jäädään sitten kotiin kun ei töissä tienaa tarpeeksi. Ne jotka kokee etteivät elä siivoojan palkalla eivätkä ole tyytyväisiä voivat tehdä elämälleen jotain. Mutta on myös niitä matalapalkkalaisia jotka viihtyvät työssään ja elävätkin sillä rahalla. Usko pois.

Tästä ei ollut kysymys, siitä kuka jää kotiin ja kuka ei. Puhutaan asiasta eli siitä, miten saataisiin palkat sille tasolle että työ, huonosti koulutettujenkin työ, kannattaisi.

Puhumattakaan arvostuksen lisäämisestä, mikä on näköjään vaikeaa, niin vaikeaa.

Palkka nousi raskaan neuvottelukierroksen ja työsulku-uhan jälkeen vähemmän kuin mitä asumiskustannukset kuussa nousivat. Ruuan hinta on tänä vuonna ampaissut raketin lailla nousuun. Onneksi meillä ei ole autoa, bensa maksaa välillä niin paljon että ihan hirvittää. Sähkön hinta nousee joka vuosi vaikka olisi minkälainen sää.

Ihan kaikkeen ei vaan voi kulutustottumuksilla vaikuttaa. Pakolliset menot kasvavat nopeammin kuin tulot.

Puhumattakaan arvostuksen lisäämisestä, mikä on näköjään vaikeaa, niin vaikeaa.

Ensinnäkin mm. siivoojien olisi opittava itse arvostamaan itseään ennen kuin voivat odottaa muidenkin arvostavan. Siitä se lähtee.

Yhteistyössä