"Maistamispakosta ei ole hyötyä" | Ruoka | Iltalehti.fi
Kiinnostava tutkimus. Herättää ajatuksia kyllä.
Kiinnostava tutkimus. Herättää ajatuksia kyllä.
Meillä ollaan ihan samoilla linjoilla.Luin kans jutun ja heti tuli mieleen parin viikon takainen tappeluketju aiheesta. Meillä ei tarvii maistaa ja ihan normaaleja lapsia ja teinejä ovat.
Maistamispakko on mun mielestä kiusaamista ja traumatisoivaa.
Eihän se voi kun "tutkimuksen mukaan..." :OKyllä meillä kanssa toimii "maistamispakko". Vähän aikaa kinataan ja sitten poika maistaa ja usein ihan myöntää, että oli hyvää.
Ehkä se riippuu vähän tyylistä. Meillä sanotaan "maista vähän", lapsi avaa suun ja maistaa. En usko saavat traumoja tuosta Ikinä ei ole kieltäytynyt joten vääntöä ei asiasta saa aikaiseksi.Maistamispakko on mun mielestä kiusaamista ja traumatisoivaa.
Noh, eikös ne aikuiset kuitenkin määrää mitä lapset tekee? Jos lapsi ei suostu syömään kuin ranskalaisia, eikö missään tilanteessa saa pakottaa syömään muutakin?Eikö aikuinen siinä näytä valtaansa: "kun sanon että maistat niin sitten maistat!"
Mjoo..jokainen tavallaan..
Mun mielestä vaihtoehtoja pitää olla- eikä aina samaa ruokaa. Meillä saa syödä vaikka pelkkiä hedelmiä ruoka- aikana jos ruoka ei maistu.Noh, eikös ne aikuiset kuitenkin määrää mitä lapset tekee? Jos lapsi ei suostu syömään kuin ranskalaisia, eikö missään tilanteessa saa pakottaa syömään muutakin?
Tuli vaan mieleen naapurin vapaa kasvatus, heillä oli kuudelta iltaruoka ja äiti kysyi lapseltaan haluaako tämä tulla syömään. Lapsi kieltäytyi eikä syönyt iltaruokaa ollenkaan, ajeli vaan pyörällä puoli yhdeksään. Ei sekään ihan paras mahdollinen tapa ole.
Kasvattakoon jokainen kuinka haluaa lapsensa. Meillä syödään ruoka-aikaan yhdessä koko perhe eikä 4-vuotias itse päätä koska syö ja koska ei.en ymmärrä miksi se olisi huono asia että lapsi ulkoilee ja syö sitten vain iltapalan?
on meilläkin ruoka- ajat jolloin tullaan sisään syömään. Hiukan eri asia jos lapsi on 4-v, mä en anna sen ikäisen edes yksin pyöräillä/ leikkiä pihalla :snotty:Kasvattakoon jokainen kuinka haluaa lapsensa. Meillä syödään ruoka-aikaan yhdessä koko perhe eikä 4-vuotias itse päätä koska syö ja koska ei.
Okei, on tosiaan eri asia vanhempien lasten kohdalla. Mä puhuin oman ja naapurin ikäisistä, ne on 3-4 vuotiaita eikä mun mielestä noin pienelle voi antaa valtaa päättää ruokailustaan.on meilläkin ruoka- ajat jolloin tullaan sisään syömään. Hiukan eri asia jos lapsi on 4-v, mä en anna sen ikäisen edes yksin pyöräillä/ leikkiä pihalla :snotty: