maissivelli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taneli

Vieras
Mitä mieltä olette maissivellistä ja minkä ikäisenä olette alkaneet antamaan? Mun poika nyt 3 kk ja 2vko ja alkanut öisin heräilemään enemmän (ennen 2 krt, nyt 3-4krt) ja tuntuu ettei rintamaito oikein yöksi riitä. Ajattelin antaa illalla maissivelliä ja muuten jatkaa imetystä entiseen tapaan. Kommentteja...

Täällä oli aiemmin keskustelua tästä velliasiasta. Löydät sen varmaan parin ""sivun"" päästä.
Moni kirjoitti aloittavansa lisäruoan antamisen vellillä. Mutta minusta pitää aloittaa potulla ja sit pikkuhiljaa sekaan muuta mm. porkkanaa ym. Velliä sit vasta n. 5 kk ikäisestä. Mutta kukin tekee miten haluaa.
Mun mielestä suositus kuitenkin on, että lisäruoan antaminen/kiinteät aloitetaan potulla. Monet tuttavat aloittaneet potulla/bataatilla, ja mitä olen lukenut juttuja netistä mm. sosiaali ja terveysministeriön jutuissa, niin potulla olisi hyvä aloittaa. Etsi googlesta, sanalla lisäruoka. toiseksi alin juttu, siellä myös ohjeita. :)

me alotettiin vellit iltasin vähän vajaa 3 kk ikäisenä ja kiinteät siitä parin viikon päästä. maissivellillä alotettiin ja edelleen se annetaan iltaisin ennen nukkumaanmenoa. kohta kyllä ajattelin vaihtaa puuroon kun poika on 4,5 kk nyt. joka tapauksessa meillä vaikutti yöuniin, alkoi vellien aloittamisen jälkeen nukkua yöt putkeen. vaikka eihän se ravintoarvoltaan ole kovin paljoa tuttelia kummempi. mutta meillä se oli hyvä ratkaisu. kaikki tekee tietysti niin kuin tykkää.

maissivellissä ei ole viljaa - eli sen voi aloittaa jo ennen 5 kk ikää. suositus purkissa on 4 kk (eli sama kuin kiinteät yleensä).

mä olen kaikille lapsilleni aloittanut maissivellin antamisen kun 3 kk on tullut täyteen. en ole edes sekoitellut maitoon, kuten jotkut tekee. ihan sellaisenaan vaan olen vellipulloon pistänyt ja hyvin on kelvannut.
ei tosin ole varsinaisesti yöuniin vaikuttanut, mutta se syöttöväli on kyllä ollut sitten 3-4 h jos maidolla on menty muuten 2-3 h..

Minä rupesin maissivelliä sekä perunaporkkanavelliä antamaan noin 2kk ikäisenä... ja hyvin on kelvannut. Aluksi annoin desin verran illassa... nyt poika 2,5kk menee 2dl helposti alas. Ihan hyvin mun mielestä voi aloittaa vellit ennen 4kk ikää.

Kauhean moni aloittaa kiinteät vellillä???? Ja vielä jopa jo 2 kk iässä???? Miksi ei perunalla, sillä sehän on se, jolla pitäisi aloittaa. Joku kirjoittikin, että kun esim. etsii tietoa kiinteiden aloittamisesta, niin perunalla/kasviksilla neuvotaan aloittamaan. Vellithän kuuluu aloittaa sitten vasta ""toisena"". Itse en ole nähnytkään maissivelliä, jossa suositus 4kk. Yhtä, jossa 5 kk, yleensä 6 kk.
Vauvaahan sitä pitää ajatella, perunaa ym. saa vaihteluakin ruokaan, entä pelkällä maissivellillä.

Siis ihmettelen vain tätä vellijuttua, sillä jokainenhan kuitenkin tekee kuten parhaaksi näkee. Mutta miksi maissivellillä aloitus?

Maissivellin suositusikä on alk. 4 kk. Tosin ei meilläkään ole vellejä maisteltu, kuin vasta kiinteiden aloituksen jälkeen eli n. 5 kk paikkeilla, kun otettiin ""pehmeälasku"" kaurapuuroon :)

Tuo, että kiinteät ""pitää"" aloittaa perunalla ei nyt ihan pidä paikkansa. Itsekin niin tein ja pojan vatsa meni ihan kovaksi, ei toiminut viikkoon. Lopetin perunan annon, annoin luumua kunnes vatsa alkoi toimia ja sitten aloitin porkkanalla, joka maistui paremmin. Nykyään meillä maistuu bataatti, sillä olisin varmaan aloittanut, jos olisin tajunnut.

Maissivellin (ainakin Nestlen ja Nutrician Muksun) suositus aloitusikäraja on tosiaan 4kk.
Häpeäkseni myönnän, että meillä syödään yhä iltaisin iltavelli, eikä puuroa. Poika jo 7kk. Mutta nukkuu tuolla aamuun saakka.
Siitä en taas tiedä onko oikeasti velli ""tuhdimpaa"", ainakin energiamäärät vastaa normaalia korvikemaitoa.

Meilläkin olisi tarkoitus aloitella kiinteiden maistelu pikku hiljaa. On kanssa neuvottu antamaan ensimmäiseksi pelkkää perunaa, että tottuu sen makuun. Jos antaa ensinnä esim. hedelmäsosetta, ei välttämättä piittaa perunasta. empä tiedä, pelottaa että peruna tekee pikkumiehen vatsan kovaksi, ja sitä vatsa-rumpaa en halua uudestaan aloittaa.

No, meillä poika söi luumusosetta ja kyllä sen jälkeen on hyvin maistunut kasvissoseet, perunakin, tosin en sitä pelkästään syötä ja puurot:)

Rohkenin antaa luumusosetta, kun mieheni veljen vaimo oli sillä aloittanut kaikille neljälle lapselleen soseet, tosin luumu ei ole kovin makeaa.

Meillä aloitettiin 4kk:n iässä maissivellillä,sekoitin omaan maitoon ja niin teen yhä,että aina jonkin verran omaa joukkoon.Tyttö nyt 5kk.Yöunia ei ole pidentänyt,edelleen herää 3-4 tunnin päästä iltavellin jälkeen.Nyt menee velliä n.120ml ja n.40 ml omaa maitoa joukossa.Sen voisi jättää jo pois...Tullut vaan tavaksi :)
Bataatilla aloitettiin ,sitten peruna-porkkana seosta.Tänään sekoitin peruna-porkkanaan vähän maissivelliä(yleensä omaan maitoon soseutan)ja meni TODELLA hyvin kaupaksi!

Meille neuvola suosittelivat maissivellin aloitusta kun poika täytti 3kk. Ihan vaan sen takia kun korvikemaitoa menee niin paljon. Syy siihen miksi maissivellillä olisi aloitettava on se, että se sulaa ruuansulatuksessa paremmin kuin esim. peruna. Pienten lasten vatsat eivät kestä kerralla suuria ruokien muutoksia.

Ravitsemusterapeutit eivät vellejä suosittele. Ne menevät vatsasta eteenpäin yhtä nopeasti kuin maito. Sisältävät turhia hiilihydraatteja. Sopivat hyvin pienien esim. keskovauvojen nopeaan painonkasvattamiseen, mutta täysiaikaiselle, normaalipainoiselle lapselle ei niistä ole apua. Olenpa kuullut niitä kutsuttavan laiskan äidin merkiksi, jos ei jaksa syöttää lapselleen riittävän usein maitoa ja on liian laiska taistelemaan soseiden kanssa niin on helppo juottaa pullosta velliä.

Kannattaa siis jättää vellit kauppaan ja aloitella soseilla kun niiden aika on. Korvikeruokituilla lapsilla tämä ikä on noin 4 kk ja täysimetetyillä 6 kk. Mutta toki keskosilla ja pienipainoisilla eri juttu.

Yhteistyössä