Maidottomat hoi - soveltuuko riisimaito esim. puurontekoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta neljän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta neljän äiti

Vieras
Meillä on nyt maidottomuus kokeilussa, riisimaitoa on likka juonut. Nyt lapet haluaisivat iltapalaksi riisipuuroa, en jaksaisi kahta tehdä. Voinko käyttää tota riisimaito-juomaa sellaiseen vai kestääkö kuumennusta?

kaura maidosta ainakin tulee hyvää puuroa mutta luulen että muut ei sitä syö , kaura maidosta tein aikoinaan makaroonilaatikkoa ja kelpaa moneen muuhunkin.

Oletko huomannut että myös lihaliemi kuutiot sisältävät monesti myös laktoosia

maidottoman ruokavalion aikaan käytin vaniljaista soijamaitoa, tuli ihana riisipuuro! Alprosoijalla oli sellaista maitoa. Riisimaitoon tuli aika vetisen makuinen puuro.

kaura maidosta ainakin tulee hyvää puuroa mutta luulen että muut ei sitä syö , kaura maidosta tein aikoinaan makaroonilaatikkoa ja kelpaa moneen muuhunkin.

Oletko huomannut että myös lihaliemi kuutiot sisältävät monesti myös laktoosia

Laktoosi ei haittaa, maitoproteiiniallergiaa kun testataan. Laktoosia tungetaan kyllä moneen paikkaan, esim. lääkkeiden sidos- ja makuaineeksi (perus särkylääkkeissäkin joissain on).

Kauramaitoon tuli kammo töissä, kun se oli sellaista ruskeaa. Pikkuneiti tuntuu tykkäävän riisimaidostaan, juo sitä paljon paremmin kuin lehmänmaitoa. Pitää kokeilla nyt sitten puuroon. Muutoin teen riisipuurot rasvattomaan maitoon joka tapauksessa, vetistä siitäkin tulee. Haudutuskattilassa tosin tulee aika ihanaa vaikka vedestä!

Peesi. Ja siitä vaniljasoijamaidosta tulloo ihana riisipuuro, jos vaan yhtään tykkää makeammasta :)

Ostettiin tota riisimaitoa siksi, kun mun aiemmin töissä näkemät kauramaidot oli ruskeansävyisiä ja riisimaito ihan valkoista... pikkuneiti kun on tarkka tyyppi, jos isosiskoilla erinäköistä litkua niin tulee stoppi :) Tavallista maitoa ei ole oikein pitkään aikaan suostunut juomaan, mutta riisimaitoa pyytää toisen lasillisen!

Alkuperäinen kirjoittaja kohta neljän äiti;22622392:
Laktoosi ei haittaa, maitoproteiiniallergiaa kun testataan. Laktoosia tungetaan kyllä moneen paikkaan, esim. lääkkeiden sidos- ja makuaineeksi (perus särkylääkkeissäkin joissain on).

Omalla pojalla on menossa maidoton dietti ja kyllä silloin ruuan pitää olla sekä laktoositonta että maidotonta.

Mutta itse asiaan: Meillä on riisimaidosta tehty ihan kaikkia samoja ruokia kuin mitä normaalistakin maidosta eikä ole ollut mitään isompia maku- tai muita eroavaisuuksia. Kauramaitoa en ole kokeillut kun meillä tää maidottomuus vain väliaikaista, kun pojan suoliston rauhoituttua ruvetaan kokeilemaan laktoosittomia tuotteita.

Juuri söin riisimaitoon tehtyä riisipuuroa ja hyvää oli. Minä olen tosin eri mieltä kuin edellinen: Makueroa tavalliseen maitoon on, mutta mielestäni riisimaidon eduksi. Makuasioista ei kuitenkaan voi kiistellä.

[QUOTE="vieras";22623072]Juuri söin riisimaitoon tehtyä riisipuuroa ja hyvää oli. Minä olen tosin eri mieltä kuin edellinen: Makueroa tavalliseen maitoon on, mutta mielestäni riisimaidon eduksi. Makuasioista ei kuitenkaan voi kiistellä.[/QUOTE]

Varmaan riisipuurossa maku ainakin on ihan hyvä. Riisillehän se riisimaito maistuu.

Yhteistyössä