Maidoton,munaton ja soijaton imetysdieetti

Jos sulta on tällä hetkellä vaan noi pois, niin herkkuja jää vaikka millä mitalla! Voit syödä suurinta osaa karkkeja ja jopa maidotonta suklaata on olemassa. Mä käytin aikoinani kaurakermaa ruoanlaitossa ja sitä vaniljan makuista leivonnassa yms. Oikeastaan vain juusto on sellainen, mitä ei saa fiksusti korvattua. Keksejä ja leivonnaisia on ilman munaa ja maitoa ja niitä on aika helppo tehdä itsekin.

Koko perheelle voi tehdä myös välillä maidotonta ja munatonta ruokaa. Lihapaistit ja liharuoat muutenkin on aika hyviä ja niihin ei luontaisestikaan maitoa tule. Kinkkukiusaukseen vaan kerman tilalle kaurakermaa ja hyvä tulee (meillä ei muu perhe erottanut sitä "tavallisesta").

Toivottavasti pystyt imettämään noin laajalla dieetillä ja saat lapsen oireettomaksi. Minulla dieetti vaan laajeni ja laajeni ilman onnistumista oireettomuudesta. Muista ottaa kalkki purkista!

Minun dieettini ei kestänyt kauraa eikä paljon muutakaan, joten meillä syötiin osin eri ruokia. En viitsinyt miestäni kiduttaa kuivalla broileri/possu/peruna/riisi-linjalla...
Herkuttelin riisijäätelöllä, johon laitoin hedelmäsäilykettä tms sallittua. Ja joskus leivoin itse jotain muffinsseja. Gluteenittomia keksejä kun ei ole kun paria sorttia, jossa ei olisi ohratärkkelystä/munaa/soijaa. Niin, ja äitini onnistui jostakin löytämään gluteenittomia pullia, joita sain syödä =) Ja tosiaan, jotain karkkejakin löytyy.
Mutta hienosti tippui pari kiloa dieetin ansiosta, taitavat vaan tulla takaisin nyt kun lopetin imetyksen :|

mulla oli noiden lisäksi vielä viljat pois.
herkutteluun ihan karkkia tai maidotonta suklaata (tummaa), usein hedelmäsalaattia tai ihan vaan suoraan purkista jääkaappikylmää ananasta. mun mies on keliaakikko, eli gluteenittomia juttuja tuli leivottua normaalisti, lisähaasteena kuitenkin kananmunattomuus. esim aleksanterinleivoksia, joihin ei käytännössä tullut kuin glut.jauhoja, maidotonta rasvaa, sokeria ja vaniljasokeria. väliin mansikkahilloa ja päälle sokerikuorrutus... nam!
täyttävänä välpalana omenamehuun keitetty riisihiutalepuuro, sekaan rusinoita ja vähän kanelia.
Ruokakastikkeet joko tomaattipohjaisina, tai kana/lihaliemi, maizenasuuruste + yrtti- tai pippurimausteita.
Paino tosiaan putosi ihan kivasti kahden kuukauden aikana ;-)
Mulle ehkä suurin haaste oli kuitenkin saada maistuvaa kahvinvalkaisua, kun riisimadossa oli ikävä sivumaku...

Multa oli kiellettyä myöskin mansikka ja suklaa/kaakao sekä tomaatti kaikissa muodoissaan...
Riisijuoma tosissaan ei ollut maidon veroista kahvissa, mutta silloin tällöin juotuna meni kun kahvihammasta oikein kovasti kolotti.
Soijalesitiinistä en tiedä, mä jätin ostamatta kaikki mikä yhtään kuulosti epäilyttävältä...

mun herkkua oli vehnajauhoissa pyoritetyt banaanit jotka paistoin sinisessa keijussa,siis rasvassa, pannulla ja go green kaurakermavaniljakastikkeen kanssa syotiin.

kannattaa lukea www.histamiini.com reseptiosio, siel on hyvia ohjeita

Ammattilainen
Silloin kun pidin tiukkaa dieettiä, niin herkuttellin mm. sipseillä ja popcornilla. suklaista Wiener Nougat ja After Eight ovat maidottomia. Yks herkku oli Oatly kaurajäätelö. Nykyään on GoGreenilla myös vispikermaa, siitä tulee ihan kermaavaahdon näköistä, mut maku ei ole ihan yhtä hyvä. Kannattaa laitta paljon vanilliinisokeria. Mä tein kaikki perheen ruuat maidottomina, eli käytin kerman tilalta GoGreenia. Nykyään voin onneksi käyttää jo vähän maitotuotteitakin, kun imetettävä on jo yli 8 kk ja syö lisäksi kiinteitä.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Silloin kun pidin tiukkaa dieettiä, niin herkuttellin mm. sipseillä ja popcornilla. suklaista Wiener Nougat ja After Eight ovat maidottomia.
Mä ostin jouluna tavallista After Eightiä, kun mulle oli sanottu että se on maidotonta. Söinkin, kunnes huomasin että se tuoteselosteen mukaan sisälsi kyllä maitoa :/

Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Silloin kun pidin tiukkaa dieettiä, niin herkuttellin mm. sipseillä ja popcornilla. suklaista Wiener Nougat ja After Eight ovat maidottomia.
Mä ostin jouluna tavallista After Eightiä, kun mulle oli sanottu että se on maidotonta. Söinkin, kunnes huomasin että se tuoteselosteen mukaan sisälsi kyllä maitoa :/
Mistä ostit? Olen käsittänytm että vain suomalainen After Eight (tumma ja appelsiini) olisivat maidottomia. Jos ostaa vaikka Lidlistä tai laivalta niin niissä on maitoa.. Tai sitten ovat muuttanneet reseptiä.

Meidän 4kk ikäisellä pojalla on hirveät ihottumat pääosin kasvoilla, kaulassa ja rintakehässä. Eilen minua kehotettiin kokeilemaan maidotonta ja munatonta ruokavaliota, soijasta ei puhuttu mitään... Tässä nyt rupesin miettimään, että pitäisikö se soijakin sitten jättää pois?! Olen kasvissyöjä (sisältyen kuitenkin maito ja kananmuna), joten tuo soijan pois jättäminen olisi kyllä jo aika kova isku ajatellen ruokavalioni terveellisyyttä... Onkohan soijaproteiinit jotenkin läheistä sukua maitoproteiineille?

Yhteistyössä